2015-07-14, 13:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
/.../ Faktum är att många i tråden inte verkar bry sig om vare sig hur det gjordes, eller ens varför. Det tycks räcka för dem att "han har gjort det" och "han måste vara ond/kåt/utläning/etc"

Men varför försöker de inte hitta förkalringar till de olika frågetecken som finns? Som tex varför det inte finns spår efter bråk vid caféet?
Varför inga rop på hjälp hördes?
Hur någon ens skulle kunna överfalla, mörda och våldta någon på en så pass allmänt bekant plats med grannar och passerande.
Eller hur en gärningsman ens hade kunnat komma vid Just det kritiska ögonblicket då hon grenslade mopeden.
Varför en ostraffad, fullt frisk och socialt omtyckt gift person plötsligt överfallit, rövat bort, våldtagit och mördat en okänd tjej.
Etc
Etc

Varför bryr sig så få om att försöka få historien att hänga ihop? Varför tycks det räcka med att bara räcka ett anklagande finger?
Antag att gm planerat ett övergrepp på just LH. Han har då inte säkert kunnat veta att hon skulle bli den sista att lämna kaféet. Hon kunde t.ex. ha hunnit åka i väg 5-10 min före sina låsande kollegor, och vad hade han då gjort? – Det finns två alternativ: Antingen hade han tvingats retirera, eller också hade han en reservplan. Reservplanen kan mycket väl ha bestått i att upprepa samma manöver nästföljande söndag.

Vilka fördelar uppnådde gm genom att gömma sig bakom kaféet, jämfört med att åka i fatt LH och stoppa henne på lämpligt ställe under hennes färdväg:

Inga vittnen (varken bilister eller promenerande). - Han fick mer tid till sitt förfogande; ett större tidsfönster innan sökresurser kunde förväntas sättas in.

Gm kan ha föredragit att operera i en miljö han kunde på sina fem fingrar.

I det enklaste scenariot har gm fört LH in i själva kafébyggnaden, eller till ett utrymme en kortare gångsträcka från kaféet. Sedan har han tagit hennes mobil och slagit sönder den, slitit av henne klocka och ring; förgripit sig på henne, strypt henne och sedan hämtat sin bil och baxat in liket för vidare transport till Martorp (som han visste stod garanterat tomt på söndagar och där han på förhand sett ut ett litet skjul att gömma undan henne i). Under färden har han kastat ut LH:s - likaledes garanterat - ospårbara mobil mm. – Handsken kan ha åkt av vid LH:s moped; gm kan ha sett den när han gjort en snabbkoll då han varit på väg för att hämta sin bil (diskret parkerad bakom ladan mitt emot); han kan ha tagit upp handsken och placerat den vid spannmålstorken för att avleda från själva kaféet; därefter kört till kaféets parkering vid norrgaveln; backat bilen så nära nordöstra gaveln som möjligt, hämtat den döda LH och lastat in henne i sitt bagage.

Har man förutom mobildelar hittat ring och klockdel bör ett övergrepp ha skett innan gm anträdde vägen söderut; den mot Martorp som saknade bebyggelse så långt det varit möjligt.

Frågan är om polisen har sökt igenom varje litet skrymsle inne i den stora kafébyggnaden (och de närbelägna husen). Enligt ovanstående scenario har man här ej varit betjänt av några likhundar, och inte en enda bloddroppe hade kunnat upptäckas.
2015-07-14, 14:07
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Huset bakom kaféet har adress Blomberg Nybygget 1 http://kartor.eniro.se/m/eP8fq
och där bor Joakim och Therese. http://www.ratsit.se/BC/SearchPerson.aspx?address=Blomberg+Nybygget+1&zipc ode=53195
De är i 40-årsåldern.
De jag menade har samma adress som cafét Blomberg 2.
Det verkar vara på baksidan av cafét.

http://kartor.eniro.se/m/eP8fq
http://www.hitta.se/kartan!~58.54722,13.33359,18z/tr!i=HptbuifJ/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at
Senast redigerad av Tomato 2015-07-14 kl. 14:10.
2015-07-14, 14:09
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Hade för mig det först, men blev osäker när jag kom att tänka på det lite mer.
Men hundarna sattes väl in först på måndagen?

Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag kanske spekulerar för mycket här nu, men nånstans känns det som att om man är militär kanske man även har en hund, som då inte bara är familjens sällskapshund, utan lite mer tränad för t ex såna här ändamål....eller så sitter jag här och bara hoppas och önskar att det var så...

Här står det iofs faktiskt att sökandet med hundpatruller inleddes redan på söndagskvällen.
Trodde inte det när jag skrev igår men upptäckte det nu.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060527-tidslinje-om-forsvinnandet

Citat:
Vid 22-tiden på söndagen kontaktas polisen och sökandet efter flickan inleds med fot- och hundpatruller.
2015-07-14, 14:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De jag menade har samma adress som cafét Blomberg 2.
Det verkar vara på baksidan av cafét.

http://kartor.eniro.se/m/eP8fq
http://www.hitta.se/kartan!~58.54722,13.33359,18z/tr!i=HptbuifJ/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at
Din första karta pekar på samma hus som min karta, och har permanentboende. Din andra karta pekar på kaféet. Menar du att kaféet är sommarstuga?
2015-07-14, 14:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ja det stämmer, de bor i Blomberg 8, och grannhuset Blomberg 10, var avspärrat länge.
Är det Blomberg 10 som är det där ödehuset som också ägs av AJ? För det ligger ju längs med vägen som mördaren tog och framstår som en mycket mer trolig brottsplats än ladan, iaf för mig.
2015-07-14, 14:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Din första karta pekar på samma hus som min karta, och har permanentboende. Din andra karta pekar på kaféet. Menar du att kaféet är sommarstuga?
Det verkade strula till det med eniro då det var deras sommarstugeadress.
Skriv Blomberg 2, källby på eniro, så kommer gubben upp med adress och telefon.
Jag har läst att det ska finnas en lägenhet i gammal stil i cafet. Men om det är den eller inte vet jag inte.
Skiftar man mellan karta och satellit på hitta, ser det ut att röra sig om byggnaden på baksidan?
Blomberg 2 och Blombergs egendom 2 (förmansbostaden) verkar dock vara helt skilda byggnader.
2015-07-14, 14:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det verkade strula till det med eniro då det var deras sommarstugeadress.
Skriv Blomberg 2, källby på eniro, så kommer gubben upp med adress och telefon.
Jag har läst att det ska finnas en lägenhet i gammal stil i cafet. Men om det är den eller inte vet jag inte.
Skiftar man mellan karta och satellit på hitta, ser det ut att röra sig om byggnaden på baksidan?
Blomberg 2 och Blombergs egendom 2 (förmansbostaden) verkar dock vara helt skilda byggnader.
Utbyggnaden på kaféets baksida är ingen sommarstuga. http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/80760
Eniros kartor är pålitliga, men inte folks adresser, eftersom de ändras när teleabonnemang ändras, vilket inte alltid sker när folk flyttar. I det avseendet är Ratsit mer pålitligt, eftersom de uppdateras med folkbokföringen. Kaféets närmaste grannar på baksidan är Joakim och Therese på Blomberg Nybygget 1.
2015-07-14, 15:02
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Utbyggnaden på kaféets baksida är ingen sommarstuga. http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/80760
Eniros kartor är pålitliga, men inte folks adresser, eftersom de ändras när teleabonnemang ändras, vilket inte alltid sker när folk flyttar. I det avseendet är Ratsit mer pålitligt, eftersom de uppdateras med folkbokföringen. Kaféets närmaste grannar på baksidan är Joakim och Therese på Blomberg Nybygget 1.
Fast ratsit har ju inte med adesser till sommarbostäderna?
Det kan nog stämma att de flyttat. Frågan är om de flyttat från sommarboendet på Älgstigen 14 i källby till cafét eller tvärtom?
Borde inte eniro uppdaterat ett äldre pars hemnummer tidigare än hitta?
http://personer.eniro.se/p/h%C3%A5kan+lidbom/1975062?search_word=0510542105+
http://www.hitta.se/h%C3%A5kan+lidbom/nossebro/person/dTjjwXXXX4?vad=0510542105
2015-07-14, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Wennerholm gör helt rätt i att lägga yppandeförbud på hela utredningen!

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Spektakulär begravning? Nu får du väl ge dig. Det var inte så att den gick i direktsänd TV direkt. Hade den varit helt stängd hade vissa stört sig på det.

Folk vrider och vänder och hittar fel hur föräldrarna än agerar. Först var det för tyst i media, och när de ger en intervju och är tydliga med att det är endast en, hakar folk upp sig på det också. Nog för att det börjar bli dåligt med infallsvinklar i tråden att skriva om, men någon gång får väl förnuftet segra i alla fall?

Tycker inte att det var en spektakulär begravning. Föräldrarna visste att det skulle komma mycket folk och gjorde därför på detta sätt. Den lilla medeltida kyrkan kunde inte husera alla och därför sattes en storbildsskärm upp samt bänkar utanför.

Ja, det är märkligt att hur än föräldrarna har agerat så verkar allt vad de gör vara fel. Dessutom mycket grova anklagelser mot dem, framför allt pappan, har förekommit här.

Däremot de båda lantarbetande hedersknyfflarna har tagits flitigt i försvar från olika håll på allehanda sätt.

Tycker att Wennerholm gör helt rätt i att lägga ett stort yppandeförbud på alltihopa. Lika bra det. Skulle inte förvåna mig det minsta om inte detta yppandeförbud fanns, så skulle det leda till ännu fler anklagelser mot Lisas sörjande familj.
2015-07-14, 15:22
Medlem
Varför i allsindar är pappan misstänkt utav vissa här?
2015-07-14, 15:22
Medlem
Har inte jag sett någon länk här inne till polisens förstahandsinfo, även om div tidningar utgått ifrån denna info.
https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Arkiv/Handelsearkiv/Vastra-Gotaland/Vecka-24/2015-06-09-1400-Uppdatering-Skovde/

Citat:
2015-06-09 14:00, Uppdatering, Götene
Ingen ny information i ärendet. Bakgrundsbeskrivning av försvinnandet. Ett foto finns nu tillgängligt på polisen.se av den försvunna flickan, Lisa Holm.

15.00 Polisen har i samråd med flickans föräldrar publicerat ett foto av den försvunna flickan, Lisa Holm på polisen.se. Fotot är fritt att använda av media.

Polis och föräldrar hoppas att publicering kan leda till fler tips/iakttagelser av den försvnna flickan.

14.00. Kontakt med spaningsledningen. Ingen ny information i ärendet att lämna ut. Polisen följer för närvarande upp de tips som kommer in.

I övrigt finns för närvarade ingen ny information till media.

Kortfattad bakgrundsbeskrivning:

Söndagen den 7 juni ca kl 18.25 skickade den nu försvunna flickan ett sms till föräldrarna om att hon skulle påbörja sin hemfärd på moped. Normalt tar denna färd ca 50 minuter. När denna tid förflutet och ytterligare 30 minuter börjar föräldrarna bli oroliga. Pappan sätter sig i bilen och åker motsatt riktning, flickans färdväg för att söka efter sin dotter.

Pappan kör hela vägen till den arbetsplats som flicka skulle ha lämnat tidigare, ett café. Pappan finner då flickans moped parkerad på platsen och tändningsnyckeln sitter i tändniningslåset. Mopeden var i övrigt utan skador. Efter försvinnadet har man försök att pejla den mobil som flickan hade, sökt med hjälp av hundar i närområdet och även använt helikopter. Närsök har gjorts i det område där man fått signal av telefonen men inga fynd har gjorts.

En handske har hittats som man via föräldrarna kan konstatera att den tillhör den försvunna flickan. Handsken hittades i en närbelägen lada. Handsken har skickats för DNA analys.

Larmet om flickans försvinnade når polisen kl 22.00. Polisen rubricerade ärendet inledningsvis som olaga frihetsberövade men om inget nytt till kommer så kommer rubriceringen att övergå till människorov.

I övrigt har polisen för närvarande inga nya spår. Det kommer hela tiden in nya tips till polisen som man följer upp men inga av dessa har för närvarande lett några nya fynd.

Om någon orkar så kan ni väl kika tillbaka lite i tiden på anmälningar från Götene, folk i bygden påstår ju att byggnadsställningar har bestulits bl.a.
2015-07-14, 15:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag läser inte kioskdeckare. Jag refererar till ett verkligt fall med mord av en 5-åring som fick mig att tänka på pappan. Har nog aldrig känt så mycket obehag över ett fall där en mamma inte bara mördar sitt barn utan även planterar villospår och spelar sedan sörjande och oskyldig. Föräldrarna fick väldigt mycket deltagande och sympatier efter att de gick ut med sin sorg och oro i media tills sanningen avsöljades. Mamman trädde fram i TV också vill jag minnas.
Det är alldeles riktigt att det fanns ett sånt fall. Men parallellerna med Lisafallet är komplett och totalt obefintliga. Det är ovanligt att femåriga barn alls mördas, men när det sker är det inte alldeles ovanligt att de har dödats av sina mammor, och att mamman försöker gömma dem någonstans i närheten av hemmet. Men när flickor på runt sjutton år har dödats av sin far, så rör det sig antingen om en sk familjetragedi - dvs en cocktail på varierande doser av infekterad vårdnadstvist och psykiska problem - eller om ett hedersrelaterat dåd. Det finns inga hållpunkter för någotdera i det här fallet. Att misstänkliggöra pappan därför att han misstänkte att en olycka hade skett när flickan inte kom hem som hon hade flaggat, och misstänkte att något riktigt allvarligt hade skett när han hittade mopeden där Lisa hade parkerat den är tamejfan både bottenkorkat och riktigt ondskefullt. Hur skulle han egentligen ha betett sig för att du inte skulle misstänka honom? Och hur fasen skulle pappan ha kunnat gömma kroppen och sprida ut tillhörigheterna, givet hur snabbt folk kom till platsen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in