2015-07-14, 13:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Gm kanske även visste att de i närmsta huset var bortresta. Skulle allt vara slumpen?

Kolla hur det ser ut istället. Även om de är närmsta grannar, eller för den delen sommarstugeboende som det sägs, så finns det ingen direkt insyn från det huset till baksidan på caféet.

http://i62.tinypic.com/30931x0.jpg
2015-07-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Grejen var ju att du var dåligt påläst och felaktigt anklagade Mogna-Meloner för att sprida en trådsanning:

Jo, detta framgår alltså någonstans.
Det är bara till att bita i det sura äpplet.

Ja, det framgår av GP. Men är det sant? SOG är inte mycket värt om det läcker till GP.
2015-07-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack för postning! Vet du om det kan det bli någon form av spår typ liknande hudavlagringar, alltså spår av nåt som inte klassas som DNA från GM, inuti LH även om han inte får utlösning och inte använder kondom?

- Kondom bör lämna efter glidmedelsrester.
- Utan kondom så har du "försats", vätska sipprar ut vid upphetsat tillstånd under beröring.

Blir nog även skavsår/sår inuti en tjej som inte är med på umgänget.

Så det bör nog (notera att jag inte Vet) gå ganska lätt att avgöra för polisen.
Jag tror därför inte att något sådant har skett, vilekt gör det väldigt svårt för polisen att lägga fram något motiv
2015-07-14, 13:13
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straffspark
Ptja, du ska nog inte läsa så många kioskdeckare tror jag.

Vissa familjer har ju en väldigt tight gemenskap där man håller ständig kontakt med varandra. Andra har en lite slappare relation. Jag tycker det varierar väldigt mycket. Sen kan det ju finnas andra skäl till det snabba agerandet. De kanske hade kommit överens om att käka middag tillsammans när Lisa kommit hem? Har päronen stått och lagat till något trevligt så känns det inte så kul om hon inte dyker upp vid utsatt tid.

Lisa visste ganska exakt hur lång tid resan tog eftersom hon körde repan på morgonen. Om hon skickar ett SMS som säger att hon är hemma om 50 minuter, så är det inte så märkligt om man börjar bli oroliga där hemma 80 minuter senare. Så farsan drog väl iväg med bilen, inte för att han trodde att hon hade blivit mördad, utan för att han var rädd att hon hade hamnat i en trafikolycka eller druttat någonstans på hemvägen.
Jag läser inte kioskdeckare. Jag refererar till ett verkligt fall med mord av en 5-åring som fick mig att tänka på pappan. Har nog aldrig känt så mycket obehag över ett fall där en mamma inte bara mördar sitt barn utan även planterar villospår och spelar sedan sörjande och oskyldig. Föräldrarna fick väldigt mycket deltagande och sympatier efter att de gick ut med sin sorg och oro i media tills sanningen avsöljades. Mamman trädde fram i TV också vill jag minnas.

Parallellerna som jag ser med lisafallet är den snabba reaktionen, den möjliga tidsramen, dom underligt spridda a bevisen, föräldrarnas medverkan om sin sorg i media samt den spektakulära begravningen. Allt för att dölja sin eventuella egna skuld. Jag hoppas verkligen att det inte är som jag befarar, fallet är tragiskt oavsett. RIP Lisa.
2015-07-14, 13:13
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det framgår av GP. Men är det sant? SOG är inte mycket värt om det läcker till GP.
Det är en annan diskussion.
Men det är dumt att anklaga meddebattörer för att sprida trådsanningar när så inte är fallet.
2015-07-14, 13:14
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Detta är också en trådsanning. Ingenstans framgår det att ''pappan ringde till sina arbetskamrater''.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957673.ab

Citat:
Det var inte svårt att begripa att det här var på allvar och Lisa Holms pappa kallade in sina kollegor från Försvarsmakten för att börja söka efter sin dotter runt kaféet.
2015-07-14, 13:16
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Pappan körde ju enduro för försvarsmaktens enduroklubb (FME) han körde för K3, så den där gp - journalisten har helt enkelt hämtat informationen från Livregementets Husarer (K3)
Så det där SOG tramset känns väldigt avlägset.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livregementets-husarer-k-3/

Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskilda_operationsgruppen

"Embryot till Särskilda operationsgruppen går att spåra ifrån Fallskärmsjägarbefälspatrullerna från Fallskärmsjägarskolan (FJS) och Jägarbefälsgrupperna från Livregementets husarer (K 3) i Karlsborg."

Finns det en koppling där? Vid hans ålder kanske han lärt sig mera än att köra motorcykel, men vem vet....
2015-07-14, 13:24
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kolla hur det ser ut istället. Även om de är närmsta grannar, eller för den delen sommarstugeboende som det sägs, så finns det ingen direkt insyn från det huset till baksidan på caféet.

http://i62.tinypic.com/30931x0.jpg
Baksidan låg dessutom i skuggan vid tillfället. Och framförallt ser man inte vad som händer på andra sidan, om nu GM gjort sin attack där.

Och det är inte säkert att man kunnat höra vad som hänt. Det är ca 40 meter mellan huset och cafébyggnaden och det var blåsigt väder.
2015-07-14, 13:27
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Parallellerna som jag ser med lisafallet är den snabba reaktionen, den möjliga tidsramen, dom underligt spridda a bevisen, föräldrarnas medverkan om sin sorg i media samt den spektakulära begravningen. Allt för att dölja sin eventuella egna skuld. Jag hoppas verkligen att det inte är som jag befarar, fallet är tragiskt oavsett. RIP Lisa.

Spektakulär begravning? Nu får du väl ge dig. Det var inte så att den gick i direktsänd TV direkt. Hade den varit helt stängd hade vissa stört sig på det.

Folk vrider och vänder och hittar fel hur föräldrarna än agerar. Först var det för tyst i media, och när de ger en intervju och är tydliga med att det är endast en, hakar folk upp sig på det också. Nog för att det börjar bli dåligt med infallsvinklar i tråden att skriva om, men någon gång får väl förnuftet segra i alla fall?
Senast redigerad av katw 2015-07-14 kl. 14:00.
2015-07-14, 13:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De enda vi vet var bortresta är det par som kom hem vid 21.30 och såg en ung man utanför cafét.
De bor 500m söderut längs med stora vägen, 7:e huset från cafét.

Huset bakom cafét (Blomberg 2) används som sommarställe av ett par på 70 resp. 71 år boende i Nossebro.

Gubben har en ljusgrå Volvo V60 2011 och gumman en ljusgrå Volvo V50 2006.
Obs, att ljusgrå kan vara silver om det kan ha något med en konstigt parkerad silverfärgad kombi att göra.
Deras infart ligger ju mitt i cafeområdet med infart jäms med södra gaveln på cafét.
Bord med uteservering finns på andra sidan infarten.
Huset bakom kaféet har adress Blomberg Nybygget 1 http://kartor.eniro.se/m/eP8fq
och där bor Joakim och Therese. http://www.ratsit.se/BC/SearchPerson.aspx?address=Blomberg+Nybygget+1&zipc ode=53195
De är i 40-årsåldern.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-14 kl. 13:50.
2015-07-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957673.ab

Nej, LH:s pappa kallade inte in någon. Kanske ringde han till sina kompisar och bad dem om hjälp, några av dem var kanske anställda av Försvaret. Oavsett vad han jobbade med så kunde han verkligen inte kalla in någon för att lösa hans privatproblem.
2015-07-14, 13:51
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Nej, LH:s pappa kallade inte in någon. Kanske ringde han till sina kompisar och bad dem om hjälp, några av dem var kanske anställda av Försvaret. Oavsett vad han jobbade med så kunde han verkligen inte kalla in någon för att lösa hans privatproblem.

Jag citerade bara artikeln i länken.
Du skrev att det inte framgår någonstans att han ringde sina arbetskamrater, vilket är inkorrekt.
Om du sedan tror dig veta mer än artikelförfattaren så får det stå för dig.

Det är en stor skillnad på att kontakta kollegor och att beordra försvaret att börja leta, men du kanske inte ser den skillnaden.

Faktum kvarstår att du hade helt fel när du skrev: Ingenstans framgår det att ''pappan ringde till sina arbetskamrater''.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in