2015-07-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
lågutbildaded arbetslösa arga bonnläppar faktiskt haft rätt från dag ett.

Ungefär som med euron... Inte många som propagerar för den idag.
2015-07-13, 21:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
I och för sig räcker det ju inte med att M ändrar sig om DÖ. För att regeringens budget ska falla så krävs det väl att samtliga partier röstar på Alliansens budget (samt att man över huvud taget lägger fram en gemensam budget - ska man det?) för att fälla regeringens.

Å andra sidan blir det väl ett väldigt tryck på C och FP att fälla regeringen i det läget. De har nästintill inget att hämta på att vara enda parti som inte röstar på Alliansbudgete och FP kan mycket väl vara i behov av moderata stödröster som man inte vill alienera.

Jag tippar ändå på att DÖ håller i höst. Jag tror att opinionskatastrofen måste vara än större och att AKB får avgå innan något sådant kan ske. Hon är för investerad i DÖ.
Jag tror man är dum nog att hålla i DÖ ett år till, SD kan luta sig tillbaka och se stödet rusa fortsatt i höjden.
2015-07-13, 21:19
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
I och för sig räcker det ju inte med att M ändrar sig om DÖ. För att regeringens budget ska falla så krävs det väl att samtliga partier röstar på Alliansens budget (samt att man över huvud taget lägger fram en gemensam budget - ska man det?) för att fälla regeringens.

Å andra sidan blir det väl ett väldigt tryck på C och FP att fälla regeringen i det läget. De har nästintill inget att hämta på att vara enda parti som inte röstar på Alliansbudgete och FP kan mycket väl vara i behov av moderata stödröster som man inte vill alienera.

Jag tippar ändå på att DÖ håller i höst. Jag tror att opinionskatastrofen måste vara än större och att AKB får avgå innan något sådant kan ske. Hon är för investerad i DÖ.
Ja AKB måste sannolikt avgå om DÖ faller.

Vi får se hur stora förändringar vi har i opinionen i oktober. Det är ännu tre månader bort och det kan bli stora förändringar i det tempo vi håller nu. Moderaternas uthållighet är definitivt inte obegränsad. Jag skulle tippa att den redan är på bristningsgränsen.

Slutligen, om Moderaterna lämnar DÖ så faller den. Det finns ingen chans att de övriga allianspartierna är kvar då. Och då ser jag inget annat alternativ än att alliansen plus SD fäller regeringen och antingen bildar ny regering eller låter det gå till extraval.
2015-07-13, 21:28
Medlem
SmokeOns avatar
Angående spekulationerna om SD kan klå S och M denna månad.

Ett optimalt utfall i Sentio, utifrån de prediktioner som anges i modellen, placerar SD på förstaplats med en halv procentenhets marginal:

SD 23,5
S 23,0
M 21,8

Motsvarande optimalt utfall i Yougov ger delad förstaplats till SD och S:

SD 23,4
S 23,4
M 20,9

Detta inlägg av Pung var för övrigt riktigt bra.
Senast redigerad av SmokeOn 2015-07-13 kl. 21:34.
2015-07-13, 22:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
SvD verkar köra SD bashing under sommaren, SD har dragit in 29 miljoner till partiet och hela 235.000 kr kom från nystartsjobb, inte ens en procent, nu kollapsar SD av SvD's proportioneliga granskning
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-13 kl. 22:08.
2015-07-13, 23:07
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Angående spekulationerna om SD kan klå S och M denna månad.

Ett optimalt utfall i Sentio, utifrån de prediktioner som anges i modellen, placerar SD på förstaplats med en halv procentenhets marginal:

SD 23,5
S 23,0
M 21,8

Motsvarande optimalt utfall i Yougov ger delad förstaplats till SD och S:

SD 23,4
S 23,4
M 20,9

Detta inlägg av Pung var för övrigt riktigt bra.
Jag har just svarat på en Novus-enkät.
Förutom några korta frågor om att handla taxfree på flygplatser var det bara frågan vem man skulle rösta på om det var val idag, och vem man röstade på i sista valet.
Spännande att se utfallet. Kan inte ta lång tid att utvärdera den korta enkäten.
2015-07-14, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ja AKB måste sannolikt avgå om DÖ faller.

Vi får se hur stora förändringar vi har i opinionen i oktober. Det är ännu tre månader bort och det kan bli stora förändringar i det tempo vi håller nu. Moderaternas uthållighet är definitivt inte obegränsad. Jag skulle tippa att den redan är på bristningsgränsen.

Slutligen, om Moderaterna lämnar DÖ så faller den. Det finns ingen chans att de övriga allianspartierna är kvar då. Och då ser jag inget annat alternativ än att alliansen plus SD fäller regeringen och antingen bildar ny regering eller låter det gå till extraval.
Tanken med DÖ var ju att tvinga högerväljare tillbaka till fållan från SD när de sett effekterna av S och MPs politik, så alliansen har nog beväpnat sig med tålamod. Men har ju slagit helt fel så här långt och inget tyder på någon förändring, Jag tror nyval blir det naturliga när SD närmar sig 25-%. Därefter, efter en valförlust, tvingas AKB bort, och vi har ett helt nytt läge inom Svensk politik där allt kan hända. De små allianspakterna utom möjligen KD, vill dock, inte ha omval då de riskerar at åka ur och missa pensionspengarna och partistöd, och möjligen kan de få M att dåraktigt hålla ut till ordinarie val.
2015-07-14, 09:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tanken med DÖ var ju att tvinga högerväljare tillbaka till fållan från SD när de sett effekterna av S och MPs politik, så alliansen har nog beväpnat sig med tålamod. Men har ju slagit helt fel så här långt och inget tyder på någon förändring, Jag tror nyval blir det naturliga när SD närmar sig 25-%.

Mycket väl kan folket vilja ha nyval i det läget, men varför skulle politikerna lyssna på folket?

Ju större SD blir desto mer kommer 7K att klamra sig fast vid DÖ och SD kommer att fortsätta växa okontrollerat. Det jobbiga blir 2018 när SD är största parti och talmannen ska be partiledaren för det största partiet att sondera regeringsbildning. Då kan Alliansen forsätta leka oposition tycker jag.

Alliansen och S har kommit överrens om att ändra reglerna för det är det enda sättet dom fortsatt kan vara relevanta. Ett val vore livsfarligt. Det var ju därför det inte blev något i mars. Man vågade helt enkelt inte med ett SD på 13%, så man vågar helt enkelt inte heller nu, med SD på 20%.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-14 kl. 09:07.
2015-07-14, 09:16
Medlem
Aakkes avatar
När beräknas nästa opionsundersökning för juli komma i de olika undersökningarna?
2015-07-14, 09:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Mycket väl kan folket vilja ha nyval i det läget, men varför skulle politikerna lyssna på folket?

Ju större SD blir desto mer kommer 7K att klamra sig fast vid DÖ och SD kommer att fortsätta växa okontrollerat. Det jobbiga blir 2018 när SD är största parti och talmannen ska be partiledaren för det största partiet att sondera regeringsbildning. Då kan Alliansen forsätta leka oposition tycker jag.

Alliansen och S har kommit överrens om att ändra reglerna för det är det enda sättet dom fortsatt kan vara relevanta. Ett val vore livsfarligt. Det var ju därför det inte blev något i mars. Man vågade helt enkelt inte med ett SD på 13%, så man vågar helt enkelt inte heller nu, med SD på 20%.

En alternativ tolkning av DÖ:s uppkomst kan ju faktiskt vara att insikten om hur SD skulle agera "nästa gång" blev uppenbar för både Alliansblocket och SMP(V). Att SD röstar på Alliansbudgeten då det passar kombinerades ju med ett mer eller mindre uttalat löfte att det skulle man inte göra om ifall man inte fick eftergifter, alltså en situation där ren passivitet skulle vara ett effektivt giftpiller i systemet.

Att DÖ irriterar många borgerliga (allians-)väljare är helt klart, samtidigt som den ökar tryggheten för SMP(V) i deras knepiga situation. Men det handlar om en passivitetsförsäkran, inte om aktivt ställningstagande. Frågan är också om det finns någon sorts gräns för vad som kan accepteras och i vilken omfattning SMP(V) håller sina mer tossiga ambitioner i schack därför att den finns (då har den ett värde för oss alla).

Att testa olika begåvade gissningar angående opinionsläget (15 är rätt säkert, 22-25 verkar i vart fall inte längre helt otroligt - helt obegripligt) vill man inte göra via en misstroendeförklaring, i vart fall inte innan man kan vara säker på att Alliansblocket blir största (traditionella) block OCH att SD + S inte kan bli ett hot. Just nu ser det inte så ut, men det kan ju ändras relativt snabbt, beroende på diverse faktorer. Att SMP(V) satsar på ett nyval är lika uteslutet det, av ungefär samma skäl.
2015-07-14, 10:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

Håller helt med. Att ett nyval skulle utlösas när SD ligger på över 16% är ännu mindre trovärdigt än att det skulle utlysas när SD låg kring 12%. Desto högre SD står i opinionen desto högre risk är det dessutom att partier som FP och KD åker ut vilket gör att minst två partier i Alliansen definitivt inte under några som helst omständigheter vill ha ett nyval.

Prat om nyval kan däremot bli relevant om det svenska folket fortsätter straffa både regeringen och Alliansen genom att börja ge SD över 22-25% (i alla mätningar...). I en sådan situation kan det nämligen bli väldigt problematiskt för de Rödgröna och Alliansen att fortsätta i samma spår för risken då är att man istället cementerar att KD och FP åker ut samt att SD blir det största partiet i riksdagen.

En intressant fråga är därav var egentligen "point of no return" ligger; alltså vid vilken gräns det anses att partier som KD och FP definitivt kommer att försvinna och den gräns där Alliansen pga SD:s storlek kommer ha mycket svårt att någonsin ta regeringsmakten.
2015-07-14, 10:18
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En alternativ tolkning av DÖ:s uppkomst kan ju faktiskt vara att insikten om hur SD skulle agera "nästa gång" blev uppenbar för både Alliansblocket och SMP(V).

Det är ju precis det här som är felet. Att 7K försöker måla över sin egen idétomhet och passivitet med att det skulle vara SDs fel att DÖ kom till för ett uttalande på en presskonferens. Paradigmskifte och grejer. Jo jag tackar jag.

Man kör demokratiskt tvivelaktig skitlösning för att trots bristen på idéer och sin egen oförmåga att ta tillbaka initiativet genom egen politik verka handlingskraftiga när det är pinsamt uppenbart att det är precis tvärt om.

SD sätter numera agendan i svensk politik och dom andra sitter på läktaren.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-14 kl. 10:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in