Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 00:27
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Jag köper inte det. Brott mot yppandeförbud ger böter. Deras man tillika bror är häktad för mord med livstid som förmodad straffsats och de är själva fortfarande misstänkta. Varför inte ta chansen och böla ut hur oskyldiga dom är?

-Nej, advokaten sa att jag kan få 5000 kronor i böter så bäst att inte tala med pressen.

Hade jag varit oskyldig hade jag gett blanka fan i nåt yppandeförbud när jag kommit hem till Litauen

Yppandeförbudet och den fortsatta tystnaden är anmärkningsvärd. Nästan som att rikets säkerhet står på spel och att media därför gått med på att inte luska vidare.
Ja du har alldeles rätt, hade man suttit oskyldigt häktad för mord och även varit övertygad att ens bror/man också var oskyldig hade man lätt ställt upp t.o.m. i en TV Show och bedyrat allas oskuld och gett fan i yttrandeförbudet.
2015-07-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Jag har med egna ögon sett två tjejer totalt bryta ihop bakom disken när kunder beklagar vad som hämt. Så var försiktiga innan ni dömer någon för hårt..

Det säger ingenting, Litauerna har förmodligen också brutit ihop flera gånger"
2015-07-14, 00:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ja du har alldeles rätt, hade man suttit oskyldigt häktad för mord och även varit övertygad att ens bror/man också var oskyldig hade man lätt ställt upp t.o.m. i en TV Show och bedyrat allas oskuld och gett fan i yttrandeförbudet.
Och vad hade det hjälpt? Åklagaren hade tittat på TV-showen och tänkt: "Ja, han måste vara oskyldig, bäst jag släpper honom".
2015-07-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
*Initialt* så tror jag att man gjorde kopplingar till faderns yrke. Jag har svårt att se att en så enorm insats omgående och med så kort varsel annars skulle vart möjlig att dra igång.

Förmodligen så har dom hittat något som direkt visade att det hänt något som dom inte går ut med
2015-07-14, 00:35
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex

Nu vet vi ju inte med säkerhet att han är helt oskyldig . Och jag skulle tro att han håller sig borta från de flesta människor av egen självbevarelsedrift . Det finns nog många även i Litauen som skulle vilja känna "honom på pulsen" . Man är väl inte säkra på där heller om han är 100 % oskyldig . Och har han yppandeförbud och bryter detta så hämtar väl svensk polis hem honom hit igen . Så att gå runt och snacka är nog det sista han ska göra .
2015-07-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack för postning! Vet du om det kan det bli någon form av spår typ liknande hudavlagringar, alltså spår av nåt som inte klassas som DNA från GM, inuti LH även om han inte får utlösning och inte använder kondom?
Som sagt: Jag har inte forskat i saken. Grejen i den aktuella dokumentären var att frånvaron av sperma inte ansågs kunna användas som bevis för att våldtäkt inte ägt rum. I Lisa Holm-fallet skulle alltså icke påträffade spermier inte bevisa någonting. Men det verkar ju konstigt att en oskyddad penetrering skulle kunna ske utan något som helst spår. Uttalandet kanske syftar på att penetrering på normalt sätt inte är normalt för en våldtäktsman. Han kanske använder föremål, han kanske kommer i byxorna, han kanske får någon sublim klimax, som vi vanliga inte kan föreställa oss. Återigen: Jag har inte forskat i saken.
2015-07-14, 00:36
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och vad hade det hjälpt? Åklagaren hade tittat på TV-showen och tänkt: "Ja, han måste vara oskyldig, bäst jag släpper honom".
Det hjälper ju oss i tråden att gissa på att de faktiskt är skyldiga.

Men visst, vi får väl vänta och se. Kanske sparar dom på det krutet tills precis innan rättegång och bara slickar såren just nu.
2015-07-14, 00:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja jag hörde det av en annan postare och det är ju mycket bra att det funkar så!

Kort o gott, polisen åker alltid på larm om försvunnen person.
Det är uppgifterna och bakgrunden som avgör hur insatsen ska se ut.
Lista på tänkbara scenarios blir oändlig, men i just detta fallet stod det nog klart om brott inom några sekunder.
2015-07-14, 00:38
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
*Initialt* så tror jag att man gjorde kopplingar till faderns yrke. Jag har svårt att se att en så enorm insats omgående och med så kort varsel annars skulle vart möjlig att dra igång.
Hade hon inte skickat SMS'et och mopeden inte stått kvar så hade troligen inte sökinsatserna heller blivit så intensiva direkt. När mopeden stod kvar befarade nog de flesta att något brott låg bakom försvinnandet.
2015-07-14, 00:40
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

När sedan fadern ser att Lisas grejer hänger kvar på mopeden så går han säkerligen och rycker i dörren till cafet och ropar efter henne ett flertal ggr, utan svar.
Och det är sedan som polisen tar beslutet att komma bort och hjälpa fadern.

I den stora staden väntar ofta polisen med ett sök.
Inte för att min inte vill. Utan för att man har så förbannat mycket att göra.

I det här fallet kan vi enkelt se att pappan och polisen gjorde helt rätt så långt.

Ja, precis! Tidsmässigt tycks han ha letat runt själv, ringt sina polare osv i ca 40 minuter, om jag räknat rätt, om han kom fram till moppen ca 21 och ringde polisen ca 21.30.
2015-07-14, 00:47
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Efter det kan ju ett längre bråk ha fortsatt och sen eskalerat utom kontroll.
När hon sen var borta så plockade han upp de bitar han fick tag på och hoppade på hennes moped och körde tillbaka den. Sen springa hem och hämta bil för att framkta liket etc.

Citat:
Det behöver väl inte vara han.
Potentiella älskare fanns det säkerligen gott om. Även sådana som var väldigt svartsjuka på att Lisa fortfarande hade god relation till sin ex-kille.

Citat:
Ja precis. Mördaren ville att kroppen skulle hittas - just där den hittades.
Liksom han också ville att mopeden kulle hittas.
Det enda han inte ville skulle hittas var mordplatsen och spåren som pekade på honom själv.
Vad bättre än att rikta polisen mot tre gästarbetande balter?

Du menar alltså på fullaste allvar att en labil tonåring skulle ha gjort allt detta? Helt oplanerat dessutom. Mördat Lisa, gömt kroppen, kört tillbaka moppen för att vända blickarna bort från mordplatsen (men glömmer i panik att ta ut nycklarna), spridit ut hennes ägodelar, åkt tillbaka och hämtat kroppen, gömt kroppen där den hittades och till sist (hör och häpna) avslutat allting med en Grande Finale genom att lägga ut stickspår för att vända polisens misstankar mot tre oskyldiga baltiska gästarbetare? En ostraffad tonåring i Lisas närhet skulle alltså ha gjort allt detta, anser du att det är rimligt? (Polisen har ju garanterat granskat alla jämnåriga som har någon koppling till Lisa som finns med i Belastningsregistret).

Och han skulle dessutom ha lyckats göra allt detta utan att lämna minsta lilla spår efter sig?
Inte illa, du borde bli författare.

Och vidare förutsätter detta dessutom att Lisa inte skulle ha planerat att träffa honom heller, utan han har väntat på henne längs med vägen. Annars skulle det ju ha funnits mobilkommunikation mellan dem under dagen eller dagen innan som hade bekräftat det.

Och dessutom har polisen uppenbarligen inte fått in någon info om denna person från Lisas vänner och bekanta heller. Tonårstjejer berättar ju allt för varandra, men ändå har inga av hennes kompisar kommit att tänka på att han skulle kunna ha något med saken att göra. Alltså måste det vara någon som i tysthet blivit besatt av Lisa utan att någonsin ha betett sig märkligt mot henne eller försökt göra något åt saken, annars hade hon ju garanterat berättat om honom för sina kompisar.

Är detta alltså din teori?

EDIT Till detta kommer också de frågor jag ställt till dig tidigare.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-07-14 kl. 00:51.
2015-07-14, 00:48
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Ja, precis! Tidsmässigt tycks han ha letat runt själv, ringt sina polare osv i ca 40 minuter, om jag räknat rätt, om han kom fram till moppen ca 21 och ringde polisen ca 21.30.
Jag har inte hängt med var det bekräftats att han ringde sina kompisar och fick dom att följa med och leta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in