Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
84 km. Start walking...

Om hon är 17 år så är hon antagligen ihop med någon som har bil och vi pratar inte om en SKODA. 84 km tar väl max 30 minuter för en ung kille i en värstingbil. Finns det ingen som vi kan räkna bort som misstänkt gärningsman?
2015-07-13, 23:36
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men herregud.
Sluta för en gångs skulle med ert tramsiga babbel om lilla Lisa som för första gången blablabla ...

Hon var en VAN modedförare.
Hon hade kört TILL jobbet på mogonen - alltså var det inte Första gången hon körde den vägen. Dessutom hade hon lärt sig vägen under de första dagarna då hon blev körd i bil. Dvs för att kunna Hitta - inte för att inte riskera bli påkörd.

Hon var en VAN mopedförare alltså.
VAN.

Och NEJ, det är Allt Annat än normalt att ylande springa man ur huse i bara skjortärmen i fullständig panik efter endast 30 - 60 minuters senare ankomst.
Sånt händer helt enkelt inte.
Så hårt hållen var inte en Lisa som var fullt socialt, sexuellt och yrkesmässigt fullvuxen.

Hon var inte efterbliven som ni verkar tro här. Hon var inte en 7-årig liten flicka som ständigt gick efter mammas kjol.
Hon var 17 år! Fullvuxen och självständig.

Det ligger Inget i att "hon körde moped för fööörsta gången."
Nej helt rätt, men på FB dyker det fan upp moralister och hedersamma föräldrar som minsann vet hur man uppfostrar barn.Så är det.
2015-07-13, 23:38
Medlem
Det har diskuterats om sjukdomsbilder, bl a diabetes avfärdades om jag minns rätt.
Hur är det med epilepsi, får man köra moped då? Kanske helt orelevant men jag vill ändå veta.
2015-07-13, 23:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Om hon är 17 år så är hon antagligen ihop med någon som har bil och vi pratar inte om en SKODA. 84 km tar väl max 30 minuter för en ung kille i en värstingbil. Finns det ingen som vi kan räkna bort som misstänkt gärningsman?

Exet var lika gammal som henne och hade varken körkort eller bil. Dessutom gick hela laget ut och åt efter matchen. Rätta mig om jag har fel ni som minns detta från de första veckorna.

Vad vi vet var hon singel i samband med försvinnandet. Inget har kommit fram om att hon skulle ha haft en hemlig pojkvän. Jag tror inte hon körde med hemliga förhållanden, men det är bara en teori jag har.
2015-07-13, 23:39
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Förslagsvis första gången ensamt resande på moped.
Att hemresan drar över nästan med 50% av tiden skulle få vilken normal förälder som helst att reagera.
Den som inte hade reagerat bör gå igenom ett lämplighetstest.
Den som borde gå igenom lämplighetstest är den som tror att det var första gången hon åkte moped.
Det var 4 mil - Fyra Mil - mellan hennes hem och hennes jobb.
Tror du verkligen att man kör 4 mil allra första gången man kör eu-moppe?

Hon körde på sina mopeder hela tiden. Hon var en van mopedist. Hon hade kört TILL jobbet på morgonen. De första dagarna hade hennes far kört henne i bil för att hon skulle lära sig att hitta dit. Det handlade alltså inte om att det var första gången hon fick göra något helt själv. Detta handlade endast om att lära sig själva Vägen - det var trots allt 4 mil!!!

Lisa var en självständig kvinna - ingen liten flicka. Hon var 17 år, jobbade för att tjäna egna pengar. var sexuellt aktiv. var helt fullvuxen och väl van vid livet som tonåring på landet (dvs supa, knulla, köra moped).
Tro inte på något sätt att hon var nån liten Ida i Emil i Lönneberga alltså. Sluta projicera alla löjliga "fina saker" på henne. Hon var uppenbarligen precis som alla andra snygga och populära 17-åriga tjejer i mindre samhällen i Sverige. Varken mer eller mindre.
2015-07-13, 23:41
Medlem
Citat:
Men herregud.
Sluta för en gångs skulle med ert tramsiga babbel om lilla Lisa som för första gången blablabla ...

Hon hade kört TILL jobbet på mogonen - alltså var det inte Första gången hon körde den vägen. Dessutom hade hon lärt sig vägen under de första dagarna då hon blev körd i bil. Dvs för att kunna Hitta - inte för att inte riskera bli påkörd.

VAN.

Och NEJ, det är Allt Annat än normalt att ylande springa man ur huse i bara skjortärmen i fullständig panik efter endast 30 - 60 minuters senare ankomst.
Så hårt hållen var inte en Lisa som var fullt socialt, sexuellt och yrkesmässigt fullvuxen.

Hon var inte efterbliven som ni verkar tro här. Hon var inte en 7-årig liten flicka som ständigt gick efter mammas kjol.

Fast allt du skriver faller ju på en enkel slutsats. Det var ju uppenbarligen befogat att bli orolig, om Lisa var en person som var bra uppfostrad och som tog hänsyn till sin familj så kanske hon inte kommer försent om det inte har hänt något, eller utan att höra av sig. Sen om man ringer för att kolla vart någon som ska åka flera mil på en moped håller hus och mobilen är död så är det väl inget konstigt att ge sig ut för att möta på den vägen man tror kan tänkas köras. Mopeder kan dö eller vad som helst. Och det är kanske inte så roligt att låta sin dotter eventuellt stå vid vägkanten när det börjar bli lite senare. Först tanken när pappan gav sig iväg var troligtvis inte "OJ jag måste se till att hon inte blir mördad"...

Sen om hon var sexuellt aktiv eller inte har med hennes hemresa att göra fattar jag inte, eller tror du hon stanna o knulla med alla på vägen o därför kunde bli flera timmar sen... Hon hade skickat ett sms och sagt att hon var på väg hem, då kan man ju gissa att det även var planen... Jesus
Senast redigerad av Rumpppspark 2015-07-13 kl. 23:44.
2015-07-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Var skedde det här eldandet av kläder? Dom som hittade kläderna, har dom yppandeförbud, eller har jag fattat fel?

Tror såhär:

Åklagaren kan ha belagt de som hittade kläderna med yppandeförbud om han typ har förhört de osv.

Har de som hittade kläderna varit inne som vittne hos rätten kan de ha fått yppandeförbud från domaren.
2015-07-13, 23:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Du överreagerar och har säkert ett nervöst beteende.

Tvärtom faktiskt, lugn som en filbunke.
Du resonerar som en haschpundare tycker jag.

Att veta att ens dotter ska färdas på landsvägar på landsbygden en söndagskväll i semestertid, blir sen med över 40min på en entimmes-resa, ja sammanlagt hade det skapat oro hos en funktionell människa.
Men är man liksom du verkar vara - eftersatt, då förstår jag att du har svårt att greppa detta.
2015-07-13, 23:45
Medlem
katws avatar
Citat:

Lisa var en självständig kvinna - ingen liten flicka. Hon var 17 år, jobbade för att tjäna egna pengar. var sexuellt aktiv. var helt fullvuxen och väl van vid livet som tonåring på landet (dvs supa, knulla, köra moped).
Tro inte på något sätt att hon var nån liten Ida i Emil i Lönneberga alltså. Sluta projicera alla löjliga "fina saker" på henne. Hon var uppenbarligen precis som alla andra snygga och populära 17-åriga tjejer i mindre samhällen i Sverige. Varken mer eller mindre.

Vad är ditt problem? Att hon skulle vara fin och skötsam är tydligen helt omöjligt för dig att förstå. Nej, det måste vara det absolut totalt motsatta för att det ska passa in i din världsbild.

Om du gör dig omaket att läsa lite om henne från hennes vänners bloggar så framkommer inte den Lisa du vill ha henne till. Så enkelt är det.
Citat:
Den som borde gå igenom lämplighetstest är den som tror att det var första gången hon åkte moped.
Det var 4 mil - Fyra Mil - mellan hennes hem och hennes jobb.
Tror du verkligen att man kör 4 mil allra första gången man kör eu-moppe?

Hon körde på sina mopeder hela tiden. Hon var en van mopedist. Hon hade kört TILL jobbet på morgonen. De första dagarna hade hennes far kört henne i bil för att hon skulle lära sig att hitta dit. Det handlade alltså inte om att det var första gången hon fick göra något helt själv. Detta handlade endast om att lära sig själva Vägen - det var trots allt 4 mil!!!

Japp ytterst modemedveten och social den bilden man skapat på FB är att det var en tjej som gick i pappas spår och var hårt hållen. Vad är det för skitprat. Ung snygg tjej levnadsglad med sikte på Australien. Skulle pappa ha följt med dit ochså?
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har sett att många av dina inlägg gäller alternativa teorier. Det finns en särskild tråd om sånt gällande LH Tänkte att du ville kanske posta där då du kanske skulle få mer gehör där

Om en person messar att den åker nu och ej kommit fram inom tid, ringer man ju och undrar var den personen är...svarar den inte då börjar man fundera... Detta gäller inte bara sina egna barn utan även andra. Jag har några tjejpolare som messar till mig eller andra när de har kommit hem från stan osv, bara för de vill känna sig säkra. Och då är det underförstått att man ska kontakta polisen om den inte hör av sig. Så NEJ det är inget konstigt att LHs pappa reagerade! Och jag tycker det var väldigt bra och klokt av honom att snabbt agera!
Men nu var hon inte ute och festade inne i stora stygga storstan en lördagnatt, utan på väg hem från sitt jobb. Mitt på ljusa dagen. Mitt bland hennes bästa vänners bostadsområden. Där hade funnits hur många som helst anledningar till att hon skulle ha stannat och pratat med en kompis eller så, och både glömt tid och att kolla telefonen.

Eller du kanske föreslår att alla tonårsföräldrar hädanefter ska ringa polisen varje gång deras tonårsbarn inte behagar höra av sig i tid - och dessutom kräva av polisen att de minsann ska ut och leta efter det?
Löjligt va? Men det är ju exakt Så du menar.
Fast visst, det blir inte längre lika roligt då va? ...
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Men herregud.

VAN.

Om dottern blir sen hem, man ringer hennes mobil som är avstängd, det är kväll osv - inget konstigt alls då att som förälder sätta sig i bilen för att åka den vägen hon skulle tagit ifall nåt hänt med moppen eller så, och så kommer han fram och ser moppen stå där med nyckeln i och hennes kasse är också där men inte dottern....

Grejen är ju att han åkte inte förrän han ringt hennes mobil och fick inget svar, det är DET som är kruxet du inte tycks greppa i det här, han kollade med hennes telefon först, innan han därefter agerade utifrån i hans ögon i värsta fall att hon ev kört i diket, moppen är nåt fel på, whatever orsak....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in