Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2015-07-13, 09:11
Medlem
CHI9s avatar
Dem som inte förtjänar sin berömmelse är ju pojkbanden idag. Bara "snygga" pojkar som får hits dem inte ens skrivit själva. Musiken handlar om skitsaker. Dåliga texter. För mycket elektroniskt. För mycket autotune.
Man kan inte jämföra bara med hur stora deras hits blir. One direction är antagligen större än beatles sett till youtubesiffror. Skulle du verkligen kalla one direction större/bättre än beatles? Inte en chans. Sett till spotifysiffror så var väl även zara larsson större än robbie williams? Där är ytterligare ett exempel.
Citera
2015-07-13, 12:51
Medlem
MLEs avatar
Sådär ja, där kom det! Jag har länge misstänkt att Beatles var en fejk!

Men helt allvarligt alltså, jag kan inte se något speciellt med dom, och tydligen så fanns det även andra band som lät precis som dom.
Citera
2015-07-13, 14:56
Medlem
Secunduss avatar
"Jag förstår inte deras storhet"... "de är överskattade"... "det var väl inget speciellt med dem..."

Trött man blir...
Citera
2015-07-13, 15:00
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanni
Det kom några månader sedan en ny forskning kring The Beatles musikframgångar som visade att pojkbandet från Liverpool inte var större än många andra pojkband vid sin tid. De fick hits som många andra pojkband och slutsatsen är att deras framgångar har överdrivits väldigt mycket av eftervärlden. Därmed har The Beatles inte förtjänat så stor berömmelse. Vad tycker ni andra?

Vore klädsamt om du kunde länka till påstådda forskning, eller åtminstone artiklar.
Hur kan en framgång överdrivas undrar jag?
Citera
2015-07-13, 16:51
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Det kom några månader sedan en ny forskning kring The Beatles musikframgångar som visade att pojkbandet från Liverpool inte var större än många andra pojkband vid sin tid. De fick hits som många andra pojkband och slutsatsen är att deras framgångar har överdrivits väldigt mycket av eftervärlden. Därmed har The Beatles inte förtjänat så stor berömmelse. Vad tycker ni andra?

Hur bevisades detta?

Beatles må vara överskattade då inget band/artist kan leva upp till hypen som Beatles/Elvis/Dylan har fått, men de är fortfarande ett av de mest kreativa, nyskapande och produktiva band som någonsin funnits.

Finns få band/artister med så många bra låtar, melodier och refränger.
Citera
2015-07-13, 17:12
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE

Men helt allvarligt alltså, jag kan inte se något speciellt med dom, och tydligen så fanns det även andra band som lät precis som dom.

Jasså, vilka band tänker du på då?

Beatles är på intet sätt överskattade alls, de har som sagt påverkat pop- och rockmusiken otroligt mycket och deras musik låter än idag bra mycket fräschare än mycket av skiten som släpps nu för tiden gör!

Det skulle vara intressant att skumma lite i den där "forskningsrapporten", och att man ens tycker sig kunna bevisa att ett band är överskattat på vetensakplig väg är ju bara det mycket märkligt. Hur mäter man det?
Citera
2015-07-13, 17:17
Medlem
VonFanderblads avatar
En ny forskning?
Citera
2015-07-13, 17:27
Medlem
Oakenshields avatar
Haha ja precis, eller hur! Vilket jävla skämt.
Citera
2015-07-13, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MLE

Sedan musik är en smaksak så spelar det mindre roll vad du tycker. Folk tycker olika.

Men faktumet är att de är världens genom tiderna största band så är de bevisligen varken fake eller lät som andra band, vare sig du gillar det eller ej.
Citera
2015-07-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Vore klädsamt om du kunde länka till påstådda forskning, eller åtminstone artiklar.
Hur kan en framgång överdrivas undrar jag?

The Beatles övervärderad. Ny studie visar att The Beatles inte sparkade igång musikrevolutionen:

http://www.oregonlive.com/music/index.ssf/2015/05/beatlemania_is_overrated_new_s.html
Citera
2015-07-13, 22:52
Medlem
diannos avatar
Citat:
The Beatles övervärderad. Ny studie visar att The Beatles inte sparkade igång musikrevolutionen:

http://www.oregonlive.com/music/index.ssf/2015/05/beatlemania_is_overrated_new_s.html
Jag kanske är trög, men vad visade den där "forskningen" på?

Att det fanns andra band som gjorde bra musik 1963? Att det fanns andra band som hade hits? Att det fanns andra band som gjorde musik som var ganska lik Beatles?

Och dessa sensationella forskningsresultat ger alltså slutsatsen att Beatles var ett average pojkband?

Du får gärna förklara lite mer vad du menar. Blir lättare att inte avfärda dig som troll då.
Citera
2015-07-13, 23:35
Avslutad
Men helt seriöst, vad är det som diskuteras?! Om Beatles en gång var lika små som de andra banden innan de slog igenom tidigt 60-tal, eller om de är överskattade?

Jag fattar inte!

Papperskorgen???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in