2015-07-13, 14:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
(...)
Det som framkommit är att först anhölls gästarbetarna alla tre sedan gick en hundförare mot lokalen och hunden gav skall utanför lokalen som är en mycket säker markering om lik där inne, som gjorde att de bröt upp dörren och där fanns kroppen.

Var har detta framkommit? Alltså det fetade, att en hundförare gick mot lokalen.
2015-07-13, 14:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Nä, det må vara svårt att se en rimlig anledning till att hon skulle behöva gå in i ladan efter jobbet för var och en som inte har normala naturbehov.
Men kanske ändå på morgonen om hon startat i mycket god tid för att hon var osäker på körtiden. Det här var ju första resan när hon körde själv med moppen.

Om hon kom före de andra blir i så fall den första tanken när hon kommer fram till kaféet: "Var ska jag parkera?"
Hon vill som alla andra mopedägare parkera så att mopeden är så osynlig som möjligt för att minska risken för stöld och skadegörelse och helst under tak för väderskydd.
Hon ser då de öppna portarna i ladan mitt emot som en möjlighet, kör dit, kliver av, stoppar handskarna i fickan, lossar de obekväma hjälmremmarna och går in för att kolla.
Kanske går hon ända till öppningen mot baksidan för att se om där är någon bra plats att ställa moppen under dagen.
När hon går tillbaka till mopeden tappar hon ena handsken utan att märka det och tycker nu att alternativet parkera bakom kaféet kanske är bättre när hon nu tittar åt det hållet. Hon kör dit.

Har detta hänt så skulle det förklara tidsskillnaden på kvällen med att hon letat länge efter handsken utan att ha hittat den.
Efter att ha jobbat flera helger tidigare och med vetskap om att även en annan tjej brukade åka moped, visste LH precis var hon skulle kunna ställa sin egen moped. - Den här söndagen hade hon anlänt tidigt och fått börja med att brygga kaffe. Att hon skulle ha anlänt så tidigt att hon tyckt det funnits tid att inspektera ladan mitt emot kan dock inte uteslutas. Hon kan ha varit allmänt nyfiken och velat se på lite närmare håll hur det sett ut. - Här kan hon, som du är inne på, ha tappat sin ena handske utan att då uppmärksamma saken. -

Efter avslutat arbete har hon gått till sin moped och där upptäckt att hon saknade en handske varefter hon åmint sig morgonens besök i ladan och därför gått över dit för en snabbkoll.

Om det - som det sagts - också har hittats ett kvitto i ladan verkar ovanstående lite långsökt. Visserligen kan såväl ett kvitto som en handske ha glidit ur hennes ena ficka om hon t.ex. böjt sig fram för att titta på något, men under förhandenvarande omständigheter är helhetsbilden att hon ofrivilligt befunnit sig i ladan.
2015-07-13, 14:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Rycka tändkabeln till tändstiftet går på ett par sekunder. ( LH´s moped är en 2-taktare ) Samma tid att sätta tillbaka den igen.
Flöda förgasaren är också ett alternativ, men det kräver en del meck för att iscensätta, och det ger troligtvis inte en timmas "sur maskin"

Men jag känner mig ganska säker på mopeden är fullständigt orörd av en gärningsman.
Lisa påstås ha varit en van mopedist. Jag tror inte ens en papperslapp i tändstiftsanslutningen hade varit något problem för henne.
2015-07-13, 14:48
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa påstås ha varit en van mopedist. Jag tror inte ens en papperslapp i tändstiftsanslutningen hade varit något problem.
Jo visst hon kan vara van mopedist men hon behöver ju inte veta hur en 2 taktare fungerar.
2015-07-13, 14:49
Medlem
boidis12s avatar
[quote=Fagro|54000835]
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag menar endast att en levande kvinna i den åldern som Lisa var hon skulle göra våldsamt motstånd den som hade tänkt förflytta henne med våld av en ensam person.
Om den här gästarbetaren hade haft planer att våldta henne han skulle ha gjort det vid cafeet, finns väl ingen logik att bära henne 1,5 km till Martorp och våldta henne där och sedan mörda henne.
Hela det här scenariet att gästarbetaren är gärningsmannen är så orealistiskt att jag kan inte förstå hur någon överhuvudtaget kan tro på det.

Nu har nog mäster Sherlock lite stiltje i hjärnkontoret tror jag ....
Det var inte till Martorp han BAR henne utan till ladan på andra sidan vägen vid cafeét i så fall .
2015-07-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Var har detta framkommit? Alltså det fetade, att en hundförare gick mot lokalen.
Jag har läst det på tråden här, hur trovärdigt det är vet jag inte.
Men om polisen bröt upp dörren som påståtts, anser jag det sannolikt att hunden hade gett skall mot lokalen, det är en säker markering av hunden.
2015-07-13, 14:58
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Rycka tändkabeln till tändstiftet går på ett par sekunder. ( LH´s moped är en 2-taktare ) Samma tid att sätta tillbaka den igen.
Flöda förgasaren är också ett alternativ, men det kräver en del meck för att iscensätta, och det ger troligtvis inte en timmas "sur maskin"

Men jag känner mig ganska säker på mopeden är fullständigt orörd av en gärningsman.

Dessutom är bensinkranen oftast vacuumstyrd på dessa mopeder så att flöda den går nog inte .
Troligen så hade väl LH messat till pappan om den inte hade funkat .
Mopeden var säkerligen som du skriver helt fit for fight ....
2015-07-13, 14:58
Medlem
[quote=boidis12|54000906]
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

Nu har nog mäster Sherlock lite stiltje i hjärnkontoret tror jag ....
Det var inte till Martorp han BAR henne utan till ladan på andra sidan vägen vid cafeét i så fall .
Det har inte framkommit att det fanns någon brottsplats i ladan.
Man måste utgå från platsen där mopeden fanns och sedan där kroppen hittades som var i Martorp.
Mellan de här platserna måste Lisa som levande person ha förflyttats, eller kroppen hennes.
Det finns ingen möjlighet att den här gästarbetaren har kunna göra det, han som gärningsman kan uteslutas helt.
2015-07-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Det där om hjulspår vid dammen är någonting jag tyvärr har missat. Kanske inte så konstigt med en tråd som väl snart går om Palmemordet i antal inlägg. Är det någon som vet vilken damm han menar?
Jag har påpekat det 2 ggr
2015-07-13, 15:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Martorp ligger väl österut om inte jordklotet har börjat luta mer nyligen ...
Norrut finns ju bara bara större vägar . Inte så smart att kasta ut saker där kanske .
Och betydligt fler som hade sett honom dessutom utefter vägen .
Och varför ta en lång omväg om han nu skulle till Martorp .
Sen kanske tanten satt hemma och väntade och han hade inte hur mycket tid som helst .
Men käbbla på du , du kan ju ha rätt

Vägriktning. Grusväg.
Spåren drar söderut, viker av mot deras bostad i riktning mot Martorp.
Det vore intressant att veta exakta fyndplatser kring denna grusväg som sagt. Försökt kolla vart MP rört sig resp. dag men det är inte lättolkat via media.
2015-07-13, 15:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Jag har påpekat det 2 ggr

Samma kväll som LH försvann hjälpte en ung kille i trakten till att leta efter LH med fyrhjuling. Han blev intervjuad i lokaltidningen kring detta. Och ja, ett antal användare tog det som ett tecken på att han var mördaren om du av nån anledning börjar tänka i de banorna. Andra tänker att han var en rastlös yngling som gillade att köra 4-hjuling och därför ville hjälpa till.

För att förtydliga det hela: De flesta tror att han gjort spåren.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-13 kl. 15:07.
2015-07-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Hej M.Marple, såg att du svarat på mitt inlägg, och såg din fråga så jag skrev ner intervjun där han berättar att dammen som ligger strax söder om Martorpsfallet, och att avståndet till ladan i Blomberg är ca 5 km.

Tipset om försvunna Lisa: "Såg hjulspår vid dammen"
KLIPP ONSDAG 10/6 KL 15:48
LÄNGD 1:27
TV4Nyheternas utsände träffade P*r-Ol*v Er*ksson som hade intressanta iakttagelser som kan vara relevanta för sökandet efter Lisa Holm.
TV 4-nyheternas utsände intervjuare: ”Ja vi står här precis utanför sökområdet precis vid avspärrningarna. Härinne pågår ju sökningarna för fullt, och jag har P*r-Ol*v Er*ksson med mig, en privatperson här som har kommit för att lämna ett tips till polisen. P*r-Ol*v berätta, vad är det du har sett?”
Han berättar: ”Jaa, som sagt var, jag är ju uppväxt på den här orten och jag åkte upp av ren nyfikenhet. Och jag vet ju genom gamla tider att det finns en damm strax söder om Martorpsfallet. Och att den här vägen leder ditupp, det visste jag också om. Vi cyklade ju oftast här som barn. Och jag tänkte, jag tar mig en tur uppöver där, och då får jag se nåt märkligt som jag aldrig har sett tidigare. Jag fick se hjulspår i vegetationen som var ungefär 1,10 breda, och det ledde ner emot den här dammen. Men jag ville alltså inte gå ner till dammen, utan jag tänkte att jag ska åka ner och anmäla det här till polisen. Och när jag då kom ner på den här vägen som vi alltid cyklade som barn, så var det ju avspärrat här. Och längre än så här har jag ju inte kommit, men jag är på väg ner.”
TV 4-nyheternas utsände intervjuare: ”Du hur långt ifrån ladan i Blomberg ligger den här dammen?
Han svarar: ”Jaa, ca 5 km, kan vi säga. Och att…jag vet ju inte om det har sammanhang med just det här försvinnandet, men som sagt var, jag har aldrig sett några spår däruppe tidigare i vegetationen.”
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tipset-om-f%C3%B6rsvunna-lisa-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-vid-dammen-3185155

Här finns bilder och information om Martorpsfallet och karta:
http://www.vastsverige.com/sv/lackokinnekulle/products/62146/Martorpsfallet/

Ok, då är jag med. Tack för ditt svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in