Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2015-05-06, 00:58
Medlem
KallaMigGrefvens avatar
Det är ganska jämt men jag måste ändå säga att Pauls låtskrivande var bättre än Lennons. Men jag håller med skribenten ovan att jag nästan håller George högst av alla i Beatles.
Citera
2015-05-07, 20:31
Medlem
Tycker Lennon gjorde de bättre låtarna och absolut bättre texter. Men tycker det märks att McCartney är mer musikalisk. Han gjorde en del fantastisk musik också, men tycker inte den har samma djup och fantasi som Lennons.

När det gäller de två andra; George gjorde en del bra musik (min favo är Long long long). Han hade nog kunnat bli en någorlunda framgångsrik artist även utan Lennon/McCartney.

Och så den lille spjuvern Ringo... Skulle tippa på att han blivit kvar i Liverpool om det inte vore för de andra.
Citera
2015-05-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Tycker Lennon gjorde de bättre låtarna och absolut bättre texter. Men tycker det märks att McCartney är mer musikalisk. Han gjorde en del fantastisk musik också, men tycker inte den har samma djup och fantasi som Lennons.

När det gäller de två andra; George gjorde en del bra musik (min favo är Long long long). Han hade nog kunnat bli en någorlunda framgångsrik artist även utan Lennon/McCartney.

Och så den lille spjuvern Ringo... Skulle tippa på att han blivit kvar i Liverpool om det inte vore för de andra.

Lennon var nog mer kreativ och okonventionell...Paul kanske litet mer allmänmusikaliskt kunnig. Att de träffade på varandra var en lycklig slump.

JAg har faktiskt träffat Paul (under sverigebesöket), men jag har inget minne av det...jag var bara en månad gammal och låg i barnvagn! Men han ska enligt uppgift (morsan) ha hejat på mig!

Jag har dock inspirerats av detta möte och har några basar med Paul-stuk!
Citera
2015-05-08, 04:47
Medlem
MelTorments avatar
Relevant:

https://www.youtube.com/watch?v=kSwUzM_nTGM

Citera
2015-05-08, 11:40
Bannlyst
Jag röstar på paul, helterr skelterr!
Citera
2015-05-08, 18:10
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAVEM0NG0
Jag röstar på paul, helterr skelterr!
Det skulle vara som att välja vilket av min kvinnas bröst som är det som gäller. Det går inte.
Citera
2015-05-10, 12:47
Avslutad
Vad är er tankar kring George Martins bidrag till Beatles och deras musik? Många anser att hans bidrag är försumbart, andra menar att han med rätta kan benämnas som "the fifth Beatle".

Här saxar jag lite från wikipedia:

"Lennon disparaged Martin's importance to the Beatles' music. In his 1970 interview with Jann Wenner, Lennon said, "[Dick James is] another one of those people, who think they made us. They didn’t. I’d like to hear Dick James’ music and I’d like to hear George Martin’s music, please, just play me some."[3] In a 1971 letter to Paul McCartney, Lennon wrote, "When people ask me questions about 'What did George Martin really do for you?,' I have only one answer, 'What does he do now?' I noticed you had no answer for that! It's not a putdown, it's the truth."
Citera
2015-05-10, 15:45
Medlem
Båda var fantastiska men jag håller Paul som favorit.
Tycker helt enkelt han var den bästa låtskrivaren. Tillskillnad mot en del andra här så tycker jag faktiskt att han också har mer fantasifulla och okonventionella låtar än vad Lennon hade. Iaf rent musikaliskt. Kanske att Lennons låtars sound var mer experimentellt dock.
Johns röst håller jag högre.

Tycker Paul var den som hela tiden förde bandet framåt och kom med nya spännande steg mot nya riktningar dom sista åren.
John hade många bra låtar även senare år men betydligt färre plus att hans låtar då kändes mer textbaserade vilket jag tycker gick ut över melodierna något.
Pauls texter var kanske däremot mer ojämna, vissa känns ganska tramsiga (Good day Sunshine t ex) medan andra är oerhört starka (The Long And Winding Road) och vissa väldigt spännande och intressanta (Get back, Helter Skelter)

Anledningen att John fått mer genistämpel än Paul tror jag beror på hans personkult som har att göra med hans image (anti-krigskampanjer/hjälteskap) samt att han dog tidigt naturligtvis.

George visade sig efter några skivor vara en mycket bra låtskrivare också men tycker trots allt inte att han är riktigt på John och Pauls nivåer. Men ett väldigt bra alternativ till deras låtar.
Citera
2015-05-11, 05:37
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vad är er tankar kring George Martins bidrag till Beatles och deras musik? Många anser att hans bidrag är försumbart, andra menar att han med rätta kan benämnas som "the fifth Beatle".

Den enda som ansåg Martins bidrag försumbart var Lennon kring 1970-1971 då han dissade allt och alla. Att Beatles fick George Martin som producent är en sådan lyckträff att det inte kan ha skett av en slump. En öppensinnig, nyfiken och kreativ producent som hjälpte Beatles att bryta ny väg. Vad vore I Am The Walrus utan Martin? Hela Sgt. Pepper? Jämför förövrigt Beatles tidiga år med annan musik från samma tid och hör hur fantastiskt bra Beatles låter i jämförelse med alla andra.

Tänkte faktiskt på det igår. She Said She Said spelades in under en maratonsession. Paul McCartney var inte med på den låten. Lennon, Harrison och Ringo skapade tillsammans med Martin den bästa Acidrock du någonsin kommer att höra. Imponerande.
Citera
2015-05-11, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Den enda som ansåg Martins bidrag försumbart var Lennon kring 1970-1971 då han dissade allt och alla. Att Beatles fick George Martin som producent är en sådan lyckträff att det inte kan ha skett av en slump. En öppensinnig, nyfiken och kreativ producent som hjälpte Beatles att bryta ny väg. Vad vore I Am The Walrus utan Martin? Hela Sgt. Pepper? Jämför förövrigt Beatles tidiga år med annan musik från samma tid och hör hur fantastiskt bra Beatles låter i jämförelse med alla andra.

Tänkte faktiskt på det igår. She Said She Said spelades in under en maratonsession. Paul McCartney var inte med på den låten. Lennon, Harrison och Ringo skapade tillsammans med Martin den bästa Acidrock du någonsin kommer att höra. Imponerande.

Jag syftade med mitt inlägg inte bara på personer i kretsen kring Beatles. Av många kommentarer som florerar på nätet att döma är det inte särskilt ovanligt att George Martins bidrag klankas ned på. Överlag är mina kunskaper om producentens roll och funktion för låga för att bedöma Martins verkliga bidrag, så jag håller mig neutral i denna fråga tills mina kunskaper vidgats. Fler får gärna ge sin syn på George Martins bidrag. -

Vad har du thesys för favoritlåtar med Beatles innan Rubber Soul?
Citera
2015-05-11, 21:39
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vad har du thesys för favoritlåtar med Beatles innan Rubber Soul?

De första åren sprudlade Lennon av kreativitet, kulmen nåddes på A Hard Days Night där Lennon skrev 11 av 14 låtar. Det är den ultimata popskivan enligt mig, Any Time at All är min personliga favorit därifrån. No Reply från Beatles For Sale är en annan favorit, kontrasten mellan det avslappnade gitarrspelet i verserna och den bombastiska refrängen (överjordiska bakgrundsskrik av McCartney). Ticket to Ride är ett mästerverk signerat Lennon. Jag tycker att det finns bortglömda pärlor från första skivan, utgiven Mars 1963. Ask Me Why och There's a Place är inte lika slående som I Saw Her Standing There men de är utmärkta exempel på Lennons tidiga introverta låtskrivande.
Citera
2015-05-13, 19:00
Medlem
Helt klart betydde G Martin jävligt mycket för Beatles. En skicklig producent betyder mycket. Nu kommer jag inte ihåg vilka låtar, men han skrev ju stråkarrangemang till vissa låtar som höjer dem till skyarna. För att inte tala om det barock-liknande pianot på In my Life. Visserligen spelat på halva hastigheten, men ändå.

Och som nån skrev - Lennon dissade ju allt och alla i början av 70-talet (förutom Yoko). Älskar Lennon trots hans brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in