2015-07-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kvinnor som blir misshandlade av sina män blir som regel våldtagna av sina män. Därför sker en stor del av alla våldtäkter i offrets eget hem.
Mycket möjligt, men dom fallen anmäls tyvärr sällan utan hålls bara inom familjen.
2015-07-12, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det har förekommit många rykten - om både det ena och andra. Men ryktet att kaféet med sitt larm och sina inbrott skulle ha en reservnyckel hängande i den skräpiga ladan mitt emot undrar jag varifrån det kommer..?
Det är en skröna finns i tråden någon som sade att på hans jobb praktiserade man den metoden. Sen blev det en trådsanning, bara skippa ut.
2015-07-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Se föregående inlägg.
Okej tack! Där står det gällande definiton av överfallsvåldtäkt att:

Två kriterier bör vara att situationen inleds med det plötsliga angreppet,
respektive att våldtäkten begås av en gärningsman som är helt obekant
för offret
.
Om det stämmer borde statistiken säga att LH inte skulle känna GM om det nu var frågan om överfallsvåldtäkt.

Annan intressant info ur rapporten som kan vara intressant för LH-fallet:

En tredjedel av dessa våldtäkter begås under sommarmånaderna. Koncentrationen till veckoslut är påtaglig. Närmare två tredjedelar av överfallsvåldtäkterna begås på en fredag, lördag eller söndag.

Mycket sällan finns det uppgifter om huruvida gärningsmannen druckit alkohol i anslutning till våldtäkten, men när det gäller offren framgår att minst 41 procent har gjort det.

Offren är i stor utsträckning unga eller rent av mycket unga. Medianåldern är 23 år och vart tionde offer är under 15 år, det vill säga ett minderårigt barn.

Det är inte sällsynt att överfallsvåldtäkter begås av fler än en gärningsman.
I drygt var femte överfallsvåldtäkt förekommer fler än en gärningsman

Åtminstone 38 procent av offren har utsatts för grovt eller mycket grovt våld och minst hälften för
ringa våld. I minst 15 procent av överfallsvåldtäkterna har offret hotats
med vapen eller annat tillhygge.
2015-07-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Mycket möjligt, men dom fallen anmäls tyvärr sällan utan hålls bara inom familjen.

Ja det är ett stort mörkertal när det gäller våld i hemmet, hemskt nog.
2015-07-12, 23:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Se föregående inlägg.

Våldtäkter och våldtäktsförsök av typen som begås av närstående och bekanta lär ju dock oftast ske i anslutning till gemensam samvaro och mer sällan genom att överfalla offret ur helt oväntat bakhåll utomhus. Så givet stt det är vad som skett här så får du betinga sannolikheten efter det. Överfallsvåldtäkter är ju i sig ganska vanliga oavsett.

Vad som kraftigt statistiskt talar emot en överfallsvåldtäkt som leder till mord är knappast att Holm inte statistiskt kan ha fallit offer för en överfallsvåldtäkt utan snarast att överfallsvåldtäkter som leder till mord av misstag tycks vara sällsynt och om de förekommer brukar förövaren vara redigt sexbrottsbelastad redan eller i övrigt rätt knäpp så det märks.

Statistiskt har du en klar poäng men det här brottet utfört av misstänkt GM med sexuella motiv är inte orimligt i sig och inte helt okänt genom historien heller. Så det kan av allt att döma ha förekommit hör utan att det skulle vara en fullkomlig sensation.
2015-07-12, 23:09
Medlem
Citat:
Hurra, en ny säker källa. Nej, jag är inte alls sarkastisk.

Nej, jag har ingen "säker källa", missuppfattade du mig? Det var en användare, Kvast-Sara, som efterlyste bibelanvändaren här.
2015-07-12, 23:14
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag minns också det med Marina och gällande blodet där, är det ett ypperligt exempel på att saker och ting kan missas, även av skarpa nosar..

Det fetade:
Ja, det var ju sök efter person först och främst, men i ett annat avseende är man per automatik väldigt uppmärksam på allt, även om man inte tänker på det.
Att då AJ mfl hittar handsken i ett läge som är beskrivet som raka motsatsen till uppmärksam,, ja - det får en att undra?

Det som talar lite emot att handske planterats efteråt är väl främst att det är så urbota dumt att dumpa den på sin arbetsplats, tillika klart möjlig BP. Då kunde MGM ( om han är skyldig ) lika gärna sträcka fram handlederna och be om bojorna direkt.
I det här scenariot är det därmed någonting med hela ärendet som luktar skit. Ordentligt med skit.

AJs hittande av handske ter sej i även i mina ögon smått mysko.

Men minns du eller någon annan hur långt innan Lisa hittades som det gick att läsa i media att polisen trodde att hon fanns kvar i området ??
Var det ett dygn innan eller var det tom två ??
2015-07-12, 23:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Äh va' inte dum nu, det pågick en mordutredning på hans ägor och flera av hans anställda blev häktade misstänkta för mord, tycker du att det är vanligt???
Ifall han som du syftar på varit 108 bast och med nöd och näppe tagit sig fram i denna
jämmerdal med hjälp av en rullator, varit halvblind och döv, så hade farbror A*ne
varit lika "intressant" då också i fallet?
Som det är nu som snart 80-åring orkar han åtminstone lyfta upp en handske från marken och
vad kan han då vara kapabel till när så mycket förmås?
Som 108-åring hade samma sak kanske gått också fast ett lårbensbrott kunde riskerats
genom det våghalsiga projektet att sträcka sig mot markytan för att greppa nånting.

Som förmögen godsägare spelar det kanske ingen roll med det åldersmässiga för dig och
andra. Han är nog en ful fisk hur ung eller gammal han än vore .
Som kan bestyra med flickmord och annat rysligt djävulskap.

Misdommarfirande i Dalarna mitt i alltihop och en tur till huvudstaden också - det
ger skumma signaler sånt minsann.

Här är en hund (eller katt) begraven allra minst. Så bara gräv vidare för all del.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-12 kl. 23:41.
2015-07-12, 23:17
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det har förekommit många rykten - om både det ena och andra. Men ryktet att kaféet med sitt larm och sina inbrott skulle ha en reservnyckel hängande i den skräpiga ladan mitt emot undrar jag varifrån det kommer..?
Menar inte att en nyckel hänger på en krok helt öppet i den öppna skräpiga ladan.. Citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu tjatar jag för 57:e gången men. Kan absolut inte släppa detta med om Lisa skulle hämta eller lämna nyckel i ladan (någon av byggnaderna). Jag finner det betydligt mer sannolikt att Lisa blivit överfallen vid ladubyggnaderna än att MGM överfallit henne vid caféet.

Borde det inte vara så att det finns en speciell förvaringsplats för nycklar till både café- och ladubyggnaderna (samme ägare AJ). Finns det verkligen ingen som vet om nycklar förvaras där i något utrymme/rum? (Så länge nycklarna förvaras i speciellt skåp är det ju inga problem försäkringsmässigt, något förenklat).

Jag finner det ännu mer sannolikt att hon skulle hämta nyckel för att låsa upp caféet därför att hon glömt något, eller behövde gå på toa. Vem vet, Lisa kanske såg MGM inne på gården eller i ladan och gick för att fråga honom om nyckel. Alternativt fråga om låna toalett, vilket givetvis finns där. Och det var då och där överfallet skedde.

Edit: Enligt mig är enda möjligtvis svaga punkten med ovanstående att det kanske hade varit mer naturligt att lämna mopedhjälmen vid mopeden.
2015-07-12, 23:18
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men reseförbud; ett åläggande att man håller sig kvar i boendeorten kan man få. Och det kan ju i viss mån ses som en typ av 'husarrest'?
Givetvis måste det då finnas ngn form av brottsmisstanke som grund. Tror alltså inte att det varit så i detta fall.
Fö kan man inte bli dömd till fotboja, det är ngt man får ansöka hos Frivården om (något även xoverthetop kan notera).
Möjligt att man måste ansöka om fotboja men man måste vara dömd för att få det.
Så godsägaren(som är svensk med stora tillgångar i Sverige och 80 år gammal) som vad vi vet inte skall vara misstänkt har fått resandeförbud medan Litauerna(som i princip inte har några kopplingar till Sverige annat än jobbet) som är fortsatt misstänkta men som släppts ur häktet har inget resandeförbud utan kan åka hem till Litauen...tycker du det låter logiskt?
2015-07-12, 23:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Okej tack! Där står det gällande definiton av överfallsvåldtäkt att:

Två kriterier bör vara att situationen inleds med det plötsliga angreppet,
respektive att våldtäkten begås av en gärningsman som är helt obekant
för offret
.
Om det stämmer borde statistiken säga att LH inte skulle känna GM om det nu var frågan om överfallsvåldtäkt.

Annan intressant info ur rapporten som kan vara intressant för LH-fallet:

En tredjedel av dessa våldtäkter begås under sommarmånaderna. Koncentrationen till veckoslut är påtaglig. Närmare två tredjedelar av överfallsvåldtäkterna begås på en fredag, lördag eller söndag.

Mycket sällan finns det uppgifter om huruvida gärningsmannen druckit alkohol i anslutning till våldtäkten, men när det gäller offren framgår att minst 41 procent har gjort det.

Offren är i stor utsträckning unga eller rent av mycket unga. Medianåldern är 23 år och vart tionde offer är under 15 år, det vill säga ett minderårigt barn.

Det är inte sällsynt att överfallsvåldtäkter begås av fler än en gärningsman.
I drygt var femte överfallsvåldtäkt förekommer fler än en gärningsman

Åtminstone 38 procent av offren har utsatts för grovt eller mycket grovt våld och minst hälften för
ringa våld. I minst 15 procent av överfallsvåldtäkterna har offret hotats
med vapen eller annat tillhygge.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Våldtäkter och våldtäktsförsök av typen som begås av närstående och bekanta lär ju dock oftast ske i anslutning till gemensam samvaro och mer sällan genom att överfalla offret ur helt oväntat bakhåll utomhus. Så givet stt det är vad som skett här så får du betinga sannolikheten efter det. Överfallsvåldtäkter är ju i sig ganska vanliga oavsett.

Vad som kraftigt statistiskt talar emot en överfallsvåldtäkt som leder till mord är knappast att Holm inte statistiskt kan ha fallit offer för en överfallsvåldtäkt utan snarast att överfallsvåldtäkter som leder till mord av misstag tycks vara sällsynt och om de förekommer brukar förövaren vara redigt sexbrottsbelastad redan eller i övrigt rätt knäpp så det märks.

Statistiskt har du en klar poäng men det här brottet utfört av misstänkt GM med sexuella motiv är inte orimligt i sig och inte helt okänt genom historien heller. Så det kan av allt att döma ha förekommit hör utan att det skulle vara en fullkomlig sensation.
Det är statistik vi diskuterar. Överfallsvåldtäkter som avslutas med mord är mycket ovanliga, bara något enstaka fall sedan milleniumskiftet i Sverige.
2015-07-12, 23:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Nej, jag har ingen "säker källa", missuppfattade du mig? Det var en användare, Kvast-Sara, som efterlyste bibelanvändaren här.
Jag missförstod dig inte, jag citerade en "säker källa".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in