2015-07-12, 19:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Håller inte med dig här. MGM jobbar som alltiallo på företaget som äger kafeets lokal och har spanat in tjejerna såklart. Finns ju hur många deckare somhelst där vaktmästaren är GM. Så din statistik stämmer inte här riktigt. Fyra fastigheter, Martorp, kafeet, ladan vid kafeet, ödehus, har varit av särskilt intresse i det här målet och samtliga ägs av AJ. "Vaktmästaren" framstår ju som en klockren GMP för mig iaf.
Det här är ingen deckare. Om man spanar in någon är man inte bekant med denne. Statistiken talar för att GM och BO är bekanta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige
Citat:
i drygt 70 procent av fallen är de inblandade bekanta med varandra
2015-07-12, 19:21
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Det var ju en till tjej som åkte moped den här dagen. Om LH och den här andra tjejen hade gett sig av tillsammans hade GM gömt sig i onödan.

Det var väl en risk han fick ta . Nu hade han ju tur så att det inte blev på det viset . Hade inte den andra tjejen åkt tidigare ?? Det var väl inte två tjejer som gick runt på baksidan samtidigt . Har hon åkt tidigare så hade han väl koll på det också .
2015-07-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Lisa stannar för att surfa på mobilen. (18.10 - 18.23)
Eftersom det är så pass nära (25 meter) mellan ladan och caféet, bör NB ha märkt när tjejerna varit på väg om han nu varit på platsen.
Tidpunkten för överfallet talar mot ett planerat brott.

Kanske något berusad, har NB försökt snacka lite med Lisa, som ju varit en öppen och trevlig personlighet.
Det kan ha varit NB:s framfusighet som föranlett sms:et till pappan.
NB tolkade Lisas öppenhet totalt fel, och blev lite väl närgången och Lisa gav honom ett slag. Full och ilsken släpar han snabbt över henne till ladan.

Detta är det mest självklara scenariot för mig.

LH borde nämnt litauern i sitt SMS isf. Eller så borde NB slagit till före hon skickade sitt SMS.
2015-07-12, 19:26
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
LH borde nämnt litauern i sitt SMS isf. Eller så borde NB slagit till före hon skickade sitt SMS.
Nja, jag tänkte mig att han först endast varit lite jobbig, men inte otrevlig på något sätt.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Eftersom det är så pass nära (25 meter) mellan ladan och caféet, bör NB ha märkt när tjejerna varit på väg om han nu varit på platsen.

Kanske något berusad, har NB försökt snacka lite med Lisa, som ju varit en öppen och trevlig personlighet.
NB tolkade Lisas öppenhet totalt fel, och blev lite väl närgången och Lisa gav honom ett slag. Full och ilsken släpar han snabbt över henne till ladan.

Vilken annan man passar inte in i scenariot? Varför just NB?
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Att MGM är berusad tror jag är det som avgör att det som han fantiserat om länge tråkigt nog sker just denna kväll .
2015-07-12, 19:29
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilken annan man passar inte in i scenariot? Varför just NB?
Häktningen, handsken på hans arbetsplats, den omotiverade närvaron på Martorp och de av Lisas tillhörigheter som lett till hans bostad, gör att jag vågar gissa på honom.
2015-07-12, 19:33
Medlem
Grandiosos avatar
Slås ännu en gång av hur påfallande kort avståndet ändå är mellan caféet och ladan.
https://www.google.se/maps/@58.548176,13.33368,3a,75y,178.66h,81.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOFsw2sfJQp-Nj57G2UPAAw!2e0!7i13312!8i6656
Även sett från den plats på baksidan varifrån man kan anta att Lisa befann sig när
allt satte igång den kvällen. Hur lätt det torde kunna vara för en välbyggd man
som balten med muskler som inte förvärvats på något fånigt gym med vikter och sån
konstgjord skit utan genom rejält grovarbete att bara lyfta iväg med denna späda tonårstjej på
knappt 45, 50 kg och snabbt vara över vägen och inne i ladugårdsbyggnaden.
http://pbs.twimg.com/media/CHEDuGiWQAAosbG.jpg
Även om det hysteriskt och skräckslaget sprattlas och kämpas för livet så är det nog ändå en tämligen lätt match för stark 35-åring. Ett fast grepp om midjan och så upp och iväg dessa korta metrar tills de uppslukades av ladan och sen kunde ingen se eller höra någonting av vad som hände...

Rädsla för att en bil far förbi mitt i skeendet med bortrövandet? Den risken tror jag nog
man var villig att ta den här gången. Nu kom det ju uppenbarligen inget fordon heller
med förare som kunde sett nånting och därmed kunnat avbryta vidare drama.
Ingen kom den här stunden. Varken bilåkandes eller cyklandes eller nåt annat.
GM tog förvisso stora risker men det gick ju vägen...så långt. Sen gick det till slut inte
längre för nu kan herr GM vara fast tydligen om inte åklagaren tappat caset helt.

GM kan ha lösgjort sig i all hast från en väntande position bakom containern
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30931x0&s=8#!
på baksidan och har vi en flicka med hjälm påtagen och kanske också försedd med hörlurar
med lite mysig musik att förgylla hemresan med, så är hon ett särdeles lätt byte att ta.
Hon hör inte ett dugg förrän GM är framme vid henne och snabbt är hon i hans våld.
Om nu eventuellt brodern skulle ha deltagit så blir det än lättare förstås att forsla
iväg med en tunn tjej på knappt 50 kg.

Egentligen hade jag inte invänt emot att bortrövandet kunnat ske via bakluckan på en bil
för vidare transport långt därifrån men eftersom det blir rätt svårt att bortse från
det faktum att nämnda ladugårdsbyggnad tilldragit sig ett anmärkningsvärt stort intresse
från polisens sida så får man väl krasst utgå ifrån den som plats för det som skedde
sedan. Det mesta av det i alla fall.
Och jag föreställer mig att det bars dit, inte fors dit.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-12 kl. 19:57.
2015-07-12, 19:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Häktningen, handsken på hans arbetsplats, den omotiverade närvaron på Martorp och de av Lisas tillhörigheter som lett till hans bostad, gör att jag vågar gissa på honom.
Men scenariot du beskrev kan gälla vilken man som helst. Lisa var inte öppen, tvärtom. http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka
Citat:
– Hon var blyg i nya situationer men när hon kände sig trygg vågade hon ta plats.
Jag har svårt att se henne i det scenario du beskrev med NB.
2015-07-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det var väl en risk han fick ta . Nu hade han ju tur så att det inte blev på det viset . Hade inte den andra tjejen åkt tidigare ?? Det var väl inte två tjejer som gick runt på baksidan samtidigt . Har hon åkt tidigare så hade han väl koll på det också .

LH dröjde sig kvar i 10-15 minuter efter att kollegorna gett sig av. Varför gömmer sig GM så länge innan han slår till? Och hur lyckas han hålla sig gömd utan att LH ser honom?
2015-07-12, 19:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men scenariot du beskrev kan gälla vilken man som helst.
Nej, de omständigheter jag räknade upp gäller bara för honom.
Citat:
Lisa var inte öppen, tvärtom.
http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka
Jag har svårt att se henne i det scenario du beskrev med NB.
Det går inte att sammanfatta en personlighet i en mening. Man kan vara osäker i vissa situationer, men säker i andra. Jag tror möjligheten funnits att hon kunnat småprata med en främmande person, som dessutom varit i verbalt underläge med bristande kunskaper i svenska och förmodligen även i engelska. Hon kanske t.o.m tyckte att det allra först varit kul. Vissa män kan ju tolka öppenhet fel.

Hon kan även ha samtalat av ren artighet:
Citat:
Hon var glad och positiv, empatisk och väldigt mån om alla, oss och vännerna, ville att man skulle tala väl om människor.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-12 kl. 19:54.
2015-07-12, 19:46
Medlem
Hur kunde den misstänkte GM veta att Lisa inte skulle bli lämnad och hämtad den dagen?
Jo, han har haft koll på henne när han jobbat på taket och sett att pappan lämnat och hämtat, men på söndag morgonen kanske han var i ladan och fixade lite och ser då Lisa komma körande på mopeden. Han vet när kafeét stänger, står och lurar inne i ladan när tjejerna kommer ut. Väntar tills han är säker på att bara Lisa finns kvar där. Sen händer det tragiska. Spekulerar igen.
Senast redigerad av MAJSY 2015-07-12 kl. 19:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in