Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30931x0&s=8#.VaJEg88w92E

Jag har svårt att se att någon skulle stå där bakom och vänta på henne, det är lite för mycket hollywood över det.

Jag har också svårt att tro att någon från ladan skulle vinka och ropa på henne, för det hade ju kollegorna i så fall lagt märke till.
Senast redigerad av 8332 2015-07-12 kl. 12:50.
2015-07-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Du vet inte ett dyft om vad åklagaren har för teknisk bevisning eftersom han inte har uttalat sig om vad som finns mer än att det numera finns teknisk bevisning.
Teknisk bevisning säger väldigt mycket, folks vittnesmål om att dom agerat "konstigt" kan man alltid förklara bort även med dåliga förklaringar men DNA på LHs tillhörigheter som spridits blir svårare att bortförklara.
Vad "folkmassan" tycker bryr sig knappast polis och åklagare om och att tidningarna inte skriver något beror bara på att dom inte har fått reda på något mer om fallet.

Nej det lär knappast komma ett förundersökningsprotokoll eller obduktions om det inte blir åtal, vilket har sina naturliga förklaringar... för övrigt heter det obduktionsprotokoll och för att få ut det prövas ärendet ordentligt så om det inte väcks åtal lär det knappast komma ut ens delar av det här.

Har du en källa som visar att man kan fällas för brott mot griftefriden utan några som helst bevis?
Tänk om åklagaren antar att det är du som flyttat kroppen...
Åklagaren har uttalat i en intervju för Expressen att de bevisen som nu finns räcker inte för åtal.
MA fälldes för brott mot griftefriden på antagande att han hade flyttat LC kropp.
I det här fallet med gästarbetaren om ingen annan visste var kroppen på Lisa fanns än gästarbetaren och fyndplatsen inte är brottsplatsen, då är det gästarbetaren som flyttat kroppen till fyndplatsen och då har han begått griftefridbrott.
Om MA fälldes för griftefridbrott under samma villkor, varför kan inte gästarbetaren fällas ?
2015-07-12, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipanen2
Mycket tjatiga och pinsamt dåliga spekulationer här. För det första verkar det som att majoriteten har ett slags polisförakt med antydning på att de "inte kan någonting". Utredarna här är ytterst begåvade. Varför ska en massa info ges till allmänheten menar ni? För att en flashbacktråd spårat ur?
Trumfkort behövs i samtliga utredningar för att binda MGM. Som vi alla för övrigt vet är många reportrar riktiga avskum i jakten på sensationsnyheter. Att röja faderns hemliga identitet så att han inte länge kan arbeta i denna grupp är nog det mest klantiga jag någonsin skådat i svensk media.
Yppandeförbud krävs med tanke på denna smaskiga tråd som anhöriga vill radera. Anonyma sexfixerade äckel som börjar spekulera i vad hon kan ha gjort för att få alkohol tex. Eller de som redan "längtar efter" FU protokoll med bilder.

Jag har läst hela denna tråd från början och ni snöar in er på fel saker i brist på info.

Att få till ett sånt enormt och kostsamt pådrag efter en försvunnen tjej efter bara 1,5 h kräver lite mer än ett löftessms om att hon är på väg. Vidare också lite mer än en moppe med nycklar och en påse med tillhörigheter bredvid. Fundera på vad det är istället.

Tiden var knapp och prio låg på att hitta henne vid liv. Polisen visste att hon befann sig inom området.

Nej-ingen har kört tillbaka moppen. Skulle vara ganska svårt att placera den på EXAKT samma plats som kollegerna sett den stå på när hon tog avsked.

Angående "olyckstemat" som en del fortfarande spinner på; Det är en ganska stor skillnad på att köra på någon av misstag och anmäla olyckan, mot att dra det vidare och förstöra kroppen för att "dölja olyckan". Inte riktigt en normal människa som agerar på detta vis efter en olycka -oavsett.

Missing People kopplade in sig ganska snabbt-lite för snabbt. Det består av helt vanliga människor där vem som helst kan ingå och snarare UNDANRÖJA BEVIS och trampa omkring och förstöra brottsplatser.
Det var inte MP som i slutänden ledde till det slutgiltiga gripandet- det var polisens arbete.

Sluta tjata om handskjäveln nu....
Jodå vi är som fulla idesprutor, vad säger du om att polisarbetet här börjar ju verka som en ren militäroperation. Man fraktar bort bodar utan att det syns man fraktar bort lik utan att det syns och man inför yppandeförbud.
2015-07-12, 12:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
En del syns i den här intervjun.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab
Tack snälla. Precis den var det jag tänkte på.
Ser ut som att det går att gömma sig eller något därbakom om man skulle vilja det. Obs! Säger inte att någon har gjort det.
2015-07-12, 12:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag har svårt att se att någon skulle stå där bakom och vänta på henne, det är lite för mycket hollywood över det.

Jag har också svårt att tro att någon från ladan skulle vinka och ropa på henne, för det hade ju kollegorna i så fall lagt märke till.

Hur tror du att mördaren kommit i kontakt med Lisa?
2015-07-12, 12:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Mycket tjatiga och pinsamt dåliga spekulationer här. För det första verkar det som att majoriteten har ett slags polisförakt med antydning på att de "inte kan någonting". Utredarna här är ytterst begåvade. Varför ska en massa info ges till allmänheten menar ni? För att en flashbacktråd spårat ur?
Trumfkort behövs i samtliga utredningar för att binda MGM. Som vi alla för övrigt vet är många reportrar riktiga avskum i jakten på sensationsnyheter. Att röja faderns hemliga identitet så att han inte länge kan arbeta i denna grupp är nog det mest klantiga jag någonsin skådat i svensk media.
Yppandeförbud krävs med tanke på denna smaskiga tråd som anhöriga vill radera. Anonyma sexfixerade äckel som börjar spekulera i vad hon kan ha gjort för att få alkohol tex. Eller de som redan "längtar efter" FU protokoll med bilder.

Jag har läst hela denna tråd från början och ni snöar in er på fel saker i brist på info.

Att få till ett sånt enormt och kostsamt pådrag efter en försvunnen tjej efter bara 1,5 h kräver lite mer än ett löftessms om att hon är på väg. Vidare också lite mer än en moppe med nycklar och en påse med tillhörigheter bredvid. Fundera på vad det är istället.

Tiden var knapp och prio låg på att hitta henne vid liv. Polisen visste att hon befann sig inom området.

Nej-ingen har kört tillbaka moppen. Skulle vara ganska svårt att placera den på EXAKT samma plats som kollegerna sett den stå på när hon tog avsked.

Angående "olyckstemat" som en del fortfarande spinner på; Det är en ganska stor skillnad på att köra på någon av misstag och anmäla olyckan, mot att dra det vidare och förstöra kroppen för att "dölja olyckan". Inte riktigt en normal människa som agerar på detta vis efter en olycka -oavsett.

Missing People kopplade in sig ganska snabbt-lite för snabbt. Det består av helt vanliga människor där vem som helst kan ingå och snarare UNDANRÖJA BEVIS och trampa omkring och förstöra brottsplatser.
Det var inte MP som i slutänden ledde till det slutgiltiga gripandet- det var polisens arbete.

Bra inlägg.
Men ang det fetade:
Ja, det var fokus på att hitta henne i första hand, inte föremål. Söket var riktat och anpassat att leta efter försvunnen person, men det sekundära baserat på brottsmisstanke borde skötts bättre i vissa avseenden, då bättre isolering av det direkta närområde som var utgångspunkt (caféet+ladan)

Missing People fick sätta igång med sina sök på allvar på Onsdagen. Det är polisen som styr när och var dom får eftersöka, i synnerhet när brottsmisstanke föreligger och utgångspunkten är att hon finns kvar i området, likväl som att gärningsmannen kan finnas kvar i området.
Vidare var det en MP-patrull som larmade på i första hand ett föremål upphittat, men samtidigt på ett beteende av litauerna, enligt trådinfo - ett aggressivt försök att mota bort MP-patrullen från fyndplats.
Däremot var det den anländande första polispatrullen som gjorde en snabb koppling - riktning Martorp, i samband med att litauerna möttes upp.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-12 kl. 13:00.
2015-07-12, 12:56
Medlem
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.

- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman.

Fördes ut ur bostaden

Det här var alltså någon gång vid 20-tiden på fredagskvällen, och polisen bestämde sig genast för att "säkra upp" de tre personerna som nu blivit intressanta för utredningen.

Enligt GT:s medarbetare, Alex Ljungdahl, som bevittnade hur polisen tog de tre misstänkta, var klockan nästan 20.20 då de fördes ut ur sin bostad.

Hur tolkar ni det? Åker polisen i kapp, plockar upp trion och kör till deras bostad?
Eller: Konstaterar de bara att det är rätt personer och låter de gå hem för att sen åka dit och knacka på dörren och föra ut dem efter en stund? Med tanke på det korta tidsspannet tror jag att polisen/poliserna plockade upp dem i bilen/bilarna och körde till deras bostad.
Senast redigerad av MAJSY 2015-07-12 kl. 12:58.
2015-07-12, 13:04
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:

Tack! Det var jävlarimig bra rutet. Här hänger man som en annan galning. Be dem om ursäkt från mig. Det var nog därför förstod jag snart efter som jag kände att jag borde gå på begravningen även om jag tvekade mycket. Som ett förlåt från oss här. Ville försöka hedra henne och familjen på något sätt. Dumt kanske.

Har också tänkt på att det var konstigt att det kom ut vad hennes far arbetade med. Det förstår man ju att han nu inte längre kan göra.
2015-07-12, 13:05
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Catrine da Costa?
Läkaren och obducenten frikändes väl?
Tingsrätten fastställde att det var ställt utom all rimlig tvivel att dom styckade henne men att brottet mot griftefriden var preskriberat, då preskriptionstiden för nämnda brott var två år.
Dock blev dom av med sina legitimationer på grund av domskälen, detta försökte dom överklaga men man kan inte överklaga domskäl...bara domslut.
2015-07-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.

- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman.

Fördes ut ur bostaden

Det här var alltså någon gång vid 20-tiden på fredagskvällen, och polisen bestämde sig genast för att "säkra upp" de tre personerna som nu blivit intressanta för utredningen.

Enligt GT:s medarbetare, Alex Ljungdahl, som bevittnade hur polisen tog de tre misstänkta, var klockan nästan 20.20 då de fördes ut ur sin bostad.

Hur tolkar ni det? Åker polisen i kapp, plockar upp trion och kör till deras bostad?
Eller: Konstaterar de bara att det är rätt personer och låter de gå hem för att sen åka dit och knacka på dörren och föra ut dem efter en stund? Med tanke på det korta tidsspannet tror jag att polisen/poliserna plockade upp dem i bilen/bilarna och körde till deras bostad.

Edit: Skrev innan jag tänkt färdigt. Ursäkta! Kommer ihåg nu att jag läst tidigare att polisen gick in och bryskt hämtade ut personerna så det bör väl det andra alternativet vara det mest logiska.
2015-07-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332

Nu dröjde hon sig kvar, kanske upp till femton minuter efter att kollegorna åkt.
En teori är att hon kollade sina konton innan hon SMSade pappan.

Någon kan mycket väl ha gått över vägen från ladan, rundat hörnet
där Lisa va.

Personligen tror jag hon har blivit inlurad i ladan bl.a pga handsken.

Att någon annan skulle ha kört hennes moppe tror jag inte en sekund på.
2015-07-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur tror du att mördaren kommit i kontakt med Lisa?

Tror Lisa kom i kontakt med mördaren och inte tvärt om, hon lämnade mopeden för att göra någon vid/runt omkring ladan (oklart vad), kanske att hon hörde något (skrik, gräl, bråk?) och sen höll Litauerna på med något inne i ladan som hon inte skulle sett och sen när hon försökte fly därifrån så jagade de ner henne och hon snubblade på något bråte i ladan, slog i huvudet och dog.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in