Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jag kan inte riktigt smälta det här med en ökning på 3% i Demoskop på en månad. Det är en av de största ökningarna någonsin som inte varit ett resultat av ändrad viktning eller justering mot valresultat.
[...]
Kan inte se att det hände något särskilt mellan 3 och 30 juni som skulle ha gett ett så massivt uppsving. En procent kanske. Resten måste vara Almedalen eller ett helt galet utslag av brus. Sentio och YouGov blir hur spännande som helst.
Midsommarafton hände mellan dessa datum. Jag tror det kan ha blivit en "perfect storm" detta året.
Det har gått lagom lång tid efter SD:s rekordval i september, budgeten fälldes, DÖ bildades, Charlie Hebdo, tiggarinvasionen slår nya rekord, kalsongturkar som vägrar lämna bussen och istället vältrar sig i snödrivor iklädda euro-kallingar, dödsskjutningar i Danmark, "flyktingar" som hungerstrejkar pga för låg standard på deras all-inclusive resort (dvs flyktinganläggningen), IS röjer runt, osv.
Dagarna innan midsommar släpps två OU där SD hamnar på 20 och 22% ! Det är alltså inte otroligt att SD ligger över 25% bland etniskt svenska män.
På en vanlig midsommarfest har du alltså i snitt minst 2-3 SD-väljare som är gladare än nånsin. Samtidigt är övriga j-vligt trötta på tiggare, kalsongturkar, osv. Tillsätt rikligt med sprit som gör att tungorna börjar lossna framåt kvällen, och jag kan se 3% (en person per 2-3 midsommarfester) som bestämmer sig att nu får det f-n vara nog, det blir SD nästa gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mac-Arthur
Mycket fascinerande och mer än fantastiskt att på enbart 1000 intervjuer, med bortfall och komplikationer, erhålla någorlunda realistiska resultat med hänsyn till väljarbasen som omfattar cirka 7,3 miljoner personer - även för personer med studier i statistik på universitetsnivå!
FranzLiszt får rätta mig om jag är helt ute och cyklar, men jag tror man kan se på det så här:
Tänk dig att du har en piltavla där du målar 8 st olika stora områden med olika färger, dvs ett per parti. Sen täcker man tavlan med ett vitt papper. Kasta sedan tusen pilar på tavlan. Då får man tusen små hål, där man ser en färg per hål.
Gör du detta så får du en hyfsat bra bild av hur stora de olika områdena är, vilket motsvarar hur många som skulle rösta på varje parti.
Man får en viss osäkerhet, men den är inte så stor som man kan tro. Det blir lite bättre om du kastar 10 eller 100 gånger fler pilar, men det blir inte så mycket bättre som man kan tro.
Sen bygger givetvis mycket på att man kastar pilarna helt slumpmässigt. Har man en tendens att sätta för många i nedre vänstra hörnet så får man fram att 10% kommer rösta på MP och liknande stolligheter.