2015-07-11, 21:29
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Ingen av de juridiska instanser som tittat på ärendet har funnit någon anledning att sätta upp någon som misstänkt. Det borde väl säga det mesta?

Nu talar jag om de kränkande tillmälen som yttrats om Henrietta. Försvarar du dem?
Citera
2015-07-11, 21:31
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
'

Det är dina personliga värderingar och ingen absolut sanning. För ngn som har en hund som sin bästa vän och kanske enda stöd i livet så kan de mkt väl motsvara ett mord på en nära anhörig, exempelvis en make/maka. Observera att jag inte säger att det är så i detta fall. Men jag tycker att det finns anledning att tänka efter innan vi skriver. Du vet inget om vad Brutus betydde för familjen och effekten av Anders gärning.
Jo, men i lagens mening är en hund en hund. Ingen make, eller bästa vän. Det är också poängen med mitt inlägg.

Sedan har jag full förståelse för att en hund kan vara extremt betydelsefull för ägaren. Men i juridisk mening tar man ingen hänsyn till sådant.
Citera
2015-07-11, 21:32
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Nu talar jag om de kränkande tillmälen som yttrats om Henrietta. Försvarar du dem?
Tycker de är lika onödiga som alla påhopp på Anders. Tillför inget, och påvisar väl bara en slags frustration över att man inte har så mycket annat att komma med.
Citera
2015-07-11, 21:35
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Jo, men i lagens mening är en hund en hund. Ingen make, eller bästa vän. Det är också poängen med mitt inlägg.

Sedan har jag full förståelse för att en hund kan vara extremt betydelsefull för ägaren. Men i juridisk mening tar man ingen hänsyn till sådant.

Detta är ingen ursäkt för att skjuta ihjäl hundar hur som helst.
Citera
2015-07-11, 21:36
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Detta är ingen ursäkt för att skjuta ihjäl hundar hur som helst.
Det är klart det måste finnas ett syfte, t.ex att förhindra skada. Något annat har jag aldrig påstått .
Citera
2015-07-11, 21:38
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Det är klart det måste finnas ett syfte, t.ex att förhindra skada. Något annat har jag aldrig påstått .

Andemeningen i ditt uttalande synes vara den att det egentligen inte är ngt att bråka om att Anders sköt Brutus. Har jag rätt eller har jag rätt?
Citera
2015-07-11, 21:41
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Andemeningen i ditt uttalande synes vara den att det egentligen inte är ngt att bråka om att Anders sköt Brutus. Har jag rätt eller har jag rätt?
Har det funnits ett syfte som enligt lag anses vara okej så tycker jag inte att det är något att bråka om. Helt rätt.

På de uppgifter som framkommit tycker jag det är klarlagt att det är en rad omständigheter som sammanfaller så att aktuell situation uppstår
Senast redigerad av Optiroc 2015-07-11 kl. 21:44.
Citera
2015-07-11, 21:45
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
På de uppgifter som framkommit tycker jag det är klarlagt att det är en rad omständigheter som sammanfaller så att aktuell situation uppstår

Hur menar du? Kan du förklara närmare?
Citera
2015-07-11, 21:48
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Hur menar du? Kan du förklara närmare?
Som vi redan konstaterat. Hade inbrottet inte ägt rum, hade Brutus hållits under tillsyn, hade Anders hund fått spår åt annat håll etc. Osv. Så hade denna tragiska utgång troligen aldrig inträffat.
Citera
2015-07-11, 21:51
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Som vi redan konstaterat. Hade inbrottet inte ägt rum, hade Brutus hållits under tillsyn, hade Anders hund fått spår åt annat håll etc. Osv. Så hade denna tragiska utgång troligen aldrig inträffat.

Hur vi gör så kommer vi ändå alltid fram till en slutsats: Anders valde att skjuta. Det var hans eget val och ingen tvingade honom till det.
Citera
2015-07-11, 21:53
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Hur vi gör så kommer vi ändå alltid fram till en slutsats: Anders valde att skjuta. Det var hans eget val och ingen tvingade honom till det.
Det är väl knappast någon som tvingas göra något, någonsin, eller?
Citera
2015-07-11, 21:56
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Det är väl knappast någon som tvingas göra något, någonsin, eller?

Det förekommer nog. Men i detta fall fanns ju valmöjligheter. Anders valde att skjuta. Men han kunde ha agerat på ett annat, för de drabbade betydligt skonsammare sätt.

Är det helt främmande i din tankevärld att påståendet om en nödsituation är bara en ursäkt för att fria Anders från ansvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in