Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 16:10
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det är väl någon av dessa begåvade personer som igår gjorde inlägg här om att dom ville se obduktionsbilder och bilder från platsen där hon hittades m.m som har skickat det PM:et . Om man ser till vilka andra ämnen de figurerar i här på fb så är väl deras enda intresse att få se en nakenbild på LH så att dom har nåt att titta på när det är dags att rycka i växelspaken nästa gång . Förmodligen är det såna personer som när det går till en viss gräns begår ett sånt här brott som LH råkat ut för . Intresse för brottsutredningar skyller dom på som skäl . Jovisst , säkert . Jävla fluktare har inget här att göra . Jag ska inte säga vad jag tycker om såna personer och vad man skulle göra med dom med risk att nån svimmar framför datorn ... Det är så jävla osmakligt så man vet inte vad man ska säga .....
Bravo! Javisst blir man upprörd till den milda grad.

Eventuellt kan det ändå stämma att hon hittades i ett skåp, det har kommit så pass många uppgifter om det nu och det verkar (enligt mig) inte helt osannolikt att GM har försökt gömma henne på ett sådant ställe. Undrar om det var i byggbarack 4, uppgift om det kom ganska tidigt i tråden. Ska leta och se om jag hittar det igen.

En allmän tanke här är ju också (försöker här bara säga att jag inte tror att jag ensam har tänkt detta om ni förstår) att mgm hade något på sig eller hittades av polisen i samband med gripandet som nycklar t ex, när de hämtades in - något var det ju som gjorde att hon hittades så snart efter detta.
2015-07-11, 16:12
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
Nu ser man inte hela bilden, men de går nedför en trappa

Tänkte om det stod i bloggen. Datum och tid står. 15 juni 10.38 var dom i häkte om fotot togs då.Så är det tid för uppladdning som står? Annars kan det vara nån lookalike. Men skitsamma egentligen då.
Senast redigerad av Ralfj 2015-07-11 kl. 16:14.
2015-07-11, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns spårhundar som är tränade att hitta levande människor och de hade först kunnat gå med en sådan hund och sökt genom lokalerna om de trodde Lisa var levande, kidnappad och instängd någonstans.
Om det bedömdes att Lisa blivit mördad är det en likspårhund som gäller som går på kadaverine lukten som en människa börjar utge ca 20 min efter att döden inträffat.
Hundar är mycket effektiva sökhjälpmedel, för mig är det underligt att de hade hundar springande på öppna fält, där kunde istället Missing People 1000 personer med skallgångskedja söka.
Du går i alla fall inte in med likhundar innan du misstänker att det kan röra sig om ett mord.
2015-07-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis! Jag förstår inte att folk kan missta sig på dessa då de inte är särskilt lika!
Jag skulle inte gissat på att de är bröder överhuvudtaget.

Den yngre brodern har ett bredare ansikte medans den äldre brodern har ett smalare ansikte. Men jag tycker att de har drag av varandra. Kan ju vara så att den ene har mera drag av mamman och den andre av pappan. Sen just balter har ju den där boxarpannan med höga kindben.
2015-07-11, 16:22
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Framgår det varför avsändaren inte framträder själv? Nyreggad?

Nej, inte nyreggad.
Medlemmen har inte deltagit i tråden förut. Det finns andra skäl till att medlemmen inte vill posta själv.

Citat:
Det är väl någon av dessa begåvade personer som igår gjorde inlägg här om att dom ville se obduktionsbilder och bilder från platsen där hon hittades m.m som har skickat det PM:et . Om man ser till vilka andra ämnen de figurerar i här på fb så är väl deras enda intresse att få se en nakenbild på LH så att dom har nåt att titta på när det är dags att rycka i växelspaken nästa gång . Förmodligen är det såna personer som när det går till en viss gräns begår ett sånt här brott som LH råkat ut för . Intresse för brottsutredningar skyller dom på som skäl . Jovisst , säkert . Jävla fluktare har inget här att göra . Jag ska inte säga vad jag tycker om såna personer och vad man skulle göra med dom med risk att nån svimmar framför datorn ... Det är så jävla osmakligt så man vet inte vad man ska säga .....

Nej, det var ingen av dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Helt meningslöst att posta ett PM du fått, inte värt ett skvatt.
Jag kan skicka ett PM till dig och påstå att LH hittades iklädd maskeraddräkt och att det var jag som hittade henne.
Det är värt lika mycket.
Hur menar du att man ska kunna bedöma sanningshalten då det är omöjligt?

Som jag skrev så får var och en bedöma sanningshalten själv. Det är inte ovanligt i krimtrådar att det kommer in info i PM. Ibland stämmer infon och ibland inte.

Det har mumlats om skåp eller foderautomat tidigare i tråden. Jag håller inte för omöjligt att hon kan ha gömts i något sådant.

Däremot tror jag personligen inte på det där med styckad som det också har postats om i tråden. Jag tror att det ryktas om det "på byn" men att det alltså inte stämmer.
2015-07-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfj
Tänkte om det stod i bloggen. Datum och tid står. 15 juni 10.38 var dom i häkte om fotot togs då.Så är det tid för uppladdning som står? Annars kan det vara nån lookalike. Men skitsamma egentligen då.

Fotot är troligtvis taget från Facebook och sedan uppladdat i bloggen den tiden.
2015-07-11, 16:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Styckningspeter! Jag har aldrig hävdat att jag haft insyn i utredningen, som denna Kellywoman påstår hon har.

Jag har aldrig ljugit, bara sett villka möjligheter som fanns, och de som inte fanns.
Jag har svårt att föreställa mig styckning, som de flesta tänkande människor.

Det fanns inte tid, och dessutom borde det inte ta 2 veckor att hitta något som binder en person vid ett brott där styckning skett.

Nej, du påstod att du varit på plats och att det kunde fotograferna på plats intyga.

Citat:
Jag såg det, och kontaktar du några av fotograferna som var där, så fär du detta bekräftad.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Är det inte lika bra du erkänner att du har ljugit här i rätten och inte är lika klok som en femöring?
2015-07-11, 16:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Finns många saker man reagerar över. Varför började det sökas utifrån och in mot caféet? Caféet borde väl spärrats av direkt containern genomsöktes efter flera dagar. Åkte polisen hem och Mp var det obevakat på natten i området? Varför satte man inte in polishundar direkt? Allting verkar oprofessionellt så det skriker om det. Lisa kanske levde första dagen o då avbryter man söket på kvällen? Nä då är det ett normalt försvinnande i polisens ögon eller vad? Gm kunde väl förmodligen gjort vad som helst i området på natten då? Blir förbannad ju mer man tänker på det :-(

Hur kan man bli förbannad på något man inte begriper?
På Söndagen är utgångspunkten att hon lever, samt befinner sig i närområdet, och därmed ser sökinsatsen ut som den gör.
Den polisiära insatsen har pågått dygnet runt, än än i nedsatt funktion vid mörkrets inbrott = naturligtvis.
Det inre spaningsarbetet kan bedrivas när som helst på dygnet.
Så som platsens/informationens utseende var på Söndagskväll, gjordes det troligtvis en direkt bedömning att hon kan befinna sig i närområdet. Därmed en förklaring var fokus läggs, och det är också självklart att påbörja sökning bakifrån, dvs utgå från en antagbar radie och söka inåt, i form av att köra runt, knacka på och helt enkelt hålla ögonen öppna.
Självklart genomsöktes ladan och caféet direkt på Söndagen, dock då troligtvis efter person samt utan sökhund/saksökhund. Det finns uppgifter att både LS och AJ kontaktades under kvällen och fick vara behjälpliga.

Sökhundar sattes in så snabbt som möjligt, men av olika skäl kan det ta lite tid att få dit hund+hundförare, samt ge dessa en startpunkt.
Att försöka påstå att polisen gjort ett rakt igenom dåligt jobb med detta, det är i mina ögon likställt med att inte begripa hur polisen arbetar med förvunna personer utifrån dessa givna förutsättningar som var.
2015-07-11, 16:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Polisen har gjort en massa tabbar verkar det som. De borde ju hämtat någonting hemifrån flickans något som hundarna kunde lukta av och söka...

Jag vet ju inte med säkerhet exakt hur polisen gjorde när dom kom på plats men jag förmodar och antar att alla letade hur som helst och var som helst på egen hand . Jag har letat efter ganska många försvunna och ibland skadade personer i mitt tidigare yrke och allt går ut på att göra rätt från början . Gör du fel i starten så förstör du så mycket att det senare inte går att få en klar bild av vad som har hänt eller vart personen kan finnas . Så metodik och bra hundar plus erfarna hundförare , då finns det bra chanser att få ordning på vad som kan ha hänt . Halvblinda och halvdöva människor helt utan luktsinne göre sig icke besvär ... Att det rubricerades som en särskild händelse tog ju också en väldig tid . Det skulle ju betraktats som en sådan redan från början . Polisen har ju naturligtvis en massa regler och skit om och när gått till den gränsen som krävs . Det måste väl finnas nån handelskraftig person som kan ta ett sånt beslut i ett tidigare skede . Och kom inte med att man inte visste då att det rörde sig om människorov vid den tidpunkten . Allt tydde ju på att LH inte hade försvunnit självmant från början. Så jag tror att en del saker hade kunnat göras mycket bättre .
2015-07-11, 16:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Långsök ja, men dock inte helt omöjligt om polisen hade plan om att GM ville återkomma till platsen, och att de på så sätt kunde avslöja/fånga GM.
Långsökt var ordet, ja.
Inte skulle man låta en person man vet är död ligga i flera dagar. Inte en enda dag. Inte
ens en halv. Kroppen får efter upptäckt vara kvar på platsen så länge som behövs
för att kunna fullgöra nödvändiga tekniska undersökningar, säkra spår och så vidare.
Genast när så är tillfredsställande gjort transporteras givetvis den döda iväg.
Det vore ju minst av allt etiskt försvarbart att handla på annat sätt.
Vad skulle anhöriga ha för synpunkter på nåt sånt? "Ja, om ni tror ni kan ta boven
på så sätt så låter vi Kalle/Lotta ligga där hon/han ligger. Man vet ju aldrig om busen
återvänder. Vi får stå ut ett slag att ha det så bara den otäcke kan gripas."

Nja, det hade nog låtit lite annorlunda. Förslaget om nåt sånt hade nog bemötts med
några kilo upprördhet, misstänker jag.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-11 kl. 16:47.
2015-07-11, 16:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag vet ju inte med säkerhet exakt hur polisen gjorde när dom kom på plats men jag förmodar och antar att alla letade hur som helst och var som helst på egen hand . Jag har letat efter ganska många försvunna och ibland skadade personer i mitt tidigare yrke och allt går ut på att göra rätt från början . Gör du fel i starten så förstör du så mycket att det senare inte går att få en klar bild av vad som har hänt eller vart personen kan finnas . Så metodik och bra hundar plus erfarna hundförare , då finns det bra chanser att få ordning på vad som kan ha hänt . Halvblinda och halvdöva människor helt utan luktsinne göre sig icke besvär ... Att det rubricerades som en särskild händelse tog ju också en väldig tid . Det skulle ju betraktats som en sådan redan från början . Polisen har ju naturligtvis en massa regler och skit om och när gått till den gränsen som krävs . Det måste väl finnas nån handelskraftig person som kan ta ett sånt beslut i ett tidigare skede . Och kom inte med att man inte visste då att det rörde sig om människorov vid den tidpunkten . Allt tydde ju på att LH inte hade försvunnit självmant från början. Så jag tror att en del saker hade kunnat göras mycket bättre .

Särskild händelse-klassning skedde på Måndag förmiddag, vilket jag skulle vilja påstå är relativt snabbt.
På Söndagskvällen var det direkt en på brottsmisstanken, anpassad MSO som gällde, vilket i detta fallet innebär att fler enheter kallas in och dyker upp i mån av möjlighet och ansluter.
Jag kan inte tänka mig att moped-platsen eller ladan intill direkt uppfattades som brottsplats ( inga spår av blod, okända föremål etc), så fokus låg antagligen på att utgå från en yttre radie och söka inåt.
Av för oss okända orsaker kan det dröjt med att få dit sökhundar, men det är fullt rimligt att anta att sökhundar kom igång på allvar under tidig Måndag.

Skillnaden mot det militära, i ditt fall, förmodad utlandstjänst med direkt tillgång till sökmetoder. Ni kan förmodligen initiera en komplett sökinsats snabbare, då ni har det mesta samlat på samma ställe, i direkt beredskap? Det är förberett på ett annat sätt, och att jämföra med hur en sökinsats initieras i det svenska samhället är helt enkelt inte rättvist.
Allt är inte samlat på samma vis i polisens makt.
Tänk dig själv att dyka upp på en plats med dessa givna förutsättningar som finns. Samt att du inte på ett radioanrop kan tillkalla den kompletta sökinsatsen, utgående från en närliggande bas.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-11 kl. 16:54.
2015-07-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns spårhundar som är tränade att hitta levande människor och de hade först kunnat gå med en sådan hund och sökt genom lokalerna om de trodde Lisa var levande, kidnappad och instängd någonstans.
Om det bedömdes att Lisa blivit mördad är det en likspårhund som gäller som går på kadaverine lukten som en människa börjar utge ca 20 min efter att döden inträffat.
Hundar är mycket effektiva sökhjälpmedel, för mig är det underligt att de hade hundar springande på öppna fält, där kunde istället Missing People 1000 personer med skallgångskedja söka.

Det finns olika sätt att förvilla spårhundar (googla )

Är väl inte helt otänkbart att LH transporterats bort från cafet levande och att hennes lukt kring cafet enbart återfanns mellan moppen och cafets framsida om GM hade bilen där. Då skulle väl en hund springa fram och tillbaka mellan moppen och entrén på cafet eller på andra ställen runt cafet som LH varit på under dagen.

Jag kan också tro på hundars kunskap och speciellt då de specialhundar som finns. Men om jag fattat saken rätt finns det inte så många specialhundar i Sverige. Så det är väl inte helt omöjligt att polisen inte hade så många tillgängliga? Och om hunden märker något misstänkt gäller det väl att "hundföraren" är observant i det ögonblicket också, så h*n inte missar eventuell markerande av hunden.

Det verkade iaf som polisen fick hjälp av personal från säteriet (MGM?), vid sök i vissa byggnader vilket i efterhand kan låta märkligt. Det har dock antytts i tråden att personalen kanske enbart låste upp och visade hur saker fungerade i olika byggnader. Men likväl är konstigt att utomstående knatar omkring på området, men det kanske var behövligt.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-11 kl. 17:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in