Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 14:09
Medlem
Horrorgrams avatar
Inget nytt om LH? Samma spekulationer här och ingen fakta?
2015-07-11, 14:13
Medlem
ME077s avatar
Enligt den norske journalisten är fyndstället "bakom betongen". (Givetvis också osäker uppgift).

http://www.tv2.no/v/925064/ (ca 1:26 - )

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20964405/1200/normal/b16ada4f4fdfb/kropp.jpg
Senast redigerad av ME077 2015-07-11 kl. 14:17.
2015-07-11, 14:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Det du säger är inte otroligt. Faktiskt väldigt troligt under de omständigheter vi tror oss känna till. En fundering bara, hur vet vi att handsken verkligen låg i ladan? Ingen har ju sett den ligga där. Alltså är det också troligt att, som någon redan påpekat långt bak i tråden, att MGM försöker avleda från dem verkliga brottsplatsen och därför påstår att handsken hittats just i ladan...
Enligt den snabbt borttagna direktintervjun med AJ (följande den gyllene polisregeln ”locket på”) ska han, hans samarbetspartner LÅ* samt den nu häktade NB under ett arbetsmöte på måndagsmorgonen ha stått och diskuterat med varandra inne i ladan. NB eller LÅ (framgick inte tydligt vem av dessa) hade då fått syn på en handske som låg på marken varefter NB (hierarkiskt?) plockat upp handsken, tittat på den och härefter överlämnat den till LÅ, som i sin tur överräckt den till AJ, alt. att AJ dessförinnan gjort honom observant på att det försvunnit en flicka och att man nog borde överlämna handsken till polisen. AJ hade sedan försiktigt tagit handsken i ena nypan och hjältemodigt burit bort den till polisen (som vid tillfället verkar ha befunnit sig på gångavstånd från den ännu inte avspärrade ladugårdsbyggnaden).
*http://www.avelspoolen.se/gris/livsvin/Producenter/H%C3%B6gebo.html
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-11 kl. 14:22.
2015-07-11, 14:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Enligt den norske journalisten är fyndstället "bakom betongen". (Givetvis också osäker uppgift).

http://www.tv2.no/v/925064/ (ca 1:26 - )

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20964405/1200/normal/b16ada4f4fdfb/kropp.jpg
Troligen har reportern sett politibetjenter gå in bakom betongen, men han kan inte avgöra hur långt bakom betongen de gick. Det är närmaste gångvägen till boden.
2015-07-11, 14:33
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Troligen har reportern sett politibetjenter gå in bakom betongen, men han kan inte avgöra hur långt bakom betongen de gick. Det är närmaste gångvägen till boden.
Jo jag tänkte också så.
Det man grubblar över är ju de grundliga och långvariga undersökningarna av åtminstone tre platser. (Gula lilla utbyggnaden, boden, samt slaktrummet). Boden känns väl mest trolig som fp.
2015-07-11, 14:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jo jag tänkte också så.
Det man grubblar över är ju de grundliga och långvariga undersökningarna av åtminstone tre platser. (Gula lilla utbyggnaden, boden samt slaktrummet).
När slaktrummet besprutades med BlueStar såg det ut som 4 juli där inne, vilket är förståeligt om det har varit slaktrum. Varje liten blodfläck måste topsas och analyseras, djur eller människa. Det tar tid.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-11 kl. 14:44.
2015-07-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är ju tyvärr inte särskilt okänt att polisen helt enkelt stoppar undan bevis som inte passar in i deras huvudteori. Det kan handla om sådant som klara och tydliga alibin som kan rentvå den misstänkte, och det kan som i tex detta fallet handla om en alternativ gärningsman.
Dels har poliser notoriskt tunnelseende - dvs de tror verkligen att Alla som de undersöker Måste vara skyldiga (enligt devisen ingen rök utan eld) så de vägrar tro att andra bevis eller bevis för alternativa gärningsmän ens kan finnas - och dels bryr de sig helt enkelt inte. Polisen har fångat en och huruvida den är skyldig eller inte är ointressant. Det enda de intresserar sig för är att få personen fälld, dvs snygga till statistiken.

Som jag skrev så finns alltså Möjligheten att en av de 2-300 som blivit förhörda hade både dåligt/bristande alibi och dessutom rivsår och blåmärken på ansikte och armar.
Men poliserna frågade förmodligen inte ens varför, eftersom de var Så övertygade om att de hittat den skyldige.

Vanligtvis brukar sådant itne komma fram förrän i efterhand, när den misstänkte redan blivit oskyldigt dömd. När journalister, advokater eller andra granskare då går igenom fallet på nytt så ser de att polisen och åklagaren faktiskt registrerat sådana bevis som hade kunnat fria den misstänkte, och som pekat på en annan gärningsman - men de visade aldrig dessa bevis för domstolen.
I domstolen tar åklagaren endast upp sådant som den anser kan fälla den misstänkte.

Jösses vad du generaliserar. Tror du polisen tycker det är bättre att en oskyldig blir dömd än att en mördare går fri? Det är tvärtom.
"Verkar som att polisen inte letar efter andra gärningsmän, inte verkar undersöka andra scenarion etc."? Nyfiken på hur du kan anse det i detta fall. Jag tror det bygger på att du inte vet ett skit om hur polisen jobbar med detta.
2015-07-11, 14:50
Medlem
Det finns saker som kan ses som avvikande i den här utredningen.
Lisas far var den första som snabbt kom till platsen där mopeden fanns och såg omedelbart att något allvarligt hade sannolikt inträffat, han tillkallade polis som efter ca 30 minuter var på plats och även faderns kolleger.
Jag frågar mig varför spärrades inte cafeeområdet omedelbart av för en närmare undersökning med spårhundar och noggrann kontroll av marken vid mopeden om någon strid uppstått som kunde ses på gruset av skotramp m.m. Nu tog det flera dagar innan någon avspärrning kom tillstånd, som mer eller mindre blev värdelös.
Sökande skall ha satts igång omedelbart som polisen kom till platsen, likspårhund och spårhund borde ha tillkallats omedelbart med hundförare för genomsök av alla lokaler, de här hundarna har så enormt luktsinne att de känner exempelvis liklukt även om hunden är utanför lokalen.
När dagen kom fick de tillstånd av AJ att polisen kunde gå in i alla lokaler som tillhörde säteriet.
Enligt uppgift tog det fem dagar innan Lisas kropp hittades i en lokal som tillhörde säteriet som är en mycket lång tid när man ser till där kroppen hittades. Polisen hade tillgång till 20 hundar som är enormt mycket, samt poliser med helikopter och ca 1000 personer från Missing People.
Jag misstänker själv att de visste var kroppen fanns på ett tidigt stadium men väntade på något annat och på femte dagen ansåg de att de blev tvungen att avslöja den.
Det var Missing People som skall ha tillkallat polisen och därigenom blev alla 3 gästarbetarna anhållna och efter det gick man in i lokalen där Lindas kropp fanns, en hund skall ha markerat utanför byggnaden och sedan bröt polisen sig in i lokalen.
Hela det här förloppet finns någonting som inte stämmer att en polisutredning där det misstänktes mord går till på det viset.
2015-07-11, 14:57
Medlem
knarkpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Lisas far var den första som snabbt kom till platsen där mopeden fanns och såg omedelbart att något allvarligt hade sannolikt inträffat, han tillkallade polis som efter ca 30 minuter var på plats och även faderns kolleger.
Jag frågar mig varför spärrades inte cafeeområdet omedelbart av för en närmare undersökning med spårhundar och noggrann kontroll av marken vid mopeden om någon strid uppstått som kunde ses på gruset av skotramp m.m. Nu tog det flera dagar innan någon avspärrning kom tillstånd, som mer eller mindre blev värdelös.
Sökande skall ha satts igång omedelbart som polisen kom till platsen, likspårhund och spårhund borde ha tillkallats omedelbart med hundförare för genomsök av alla lokaler, de här hundarna har så enormt luktsinne att de känner exempelvis liklukt även om hunden är utanför lokalen.
När dagen kom fick de tillstånd av AJ att polisen kunde gå in i alla lokaler som tillhörde säteriet.
Enligt uppgift tog det fem dagar innan Lisas kropp hittades i en lokal som tillhörde säteriet som är en mycket lång tid när man ser till där kroppen hittades. Polisen hade tillgång till 20 hundar som är enormt mycket, samt poliser med helikopter och ca 1000 personer från Missing People.
Jag misstänker själv att de visste var kroppen fanns på ett tidigt stadium men väntade på något annat och på femte dagen ansåg de att de blev tvungen att avslöja den.
Det var Missing People som skall ha tillkallat polisen och därigenom blev alla 3 gästarbetarna anhållna och efter det gick man in i lokalen där Lindas kropp fanns, en hund skall ha markerat utanför byggnaden och sedan bröt polisen sig in i lokalen.
Hela det här förloppet finns någonting som inte stämmer att en polisutredning där det misstänktes mord går till på det viset.

På riktigt, vilken värld lever du i? Tror du dom lät Lisa ligga död, fullt medveten om vart hon var, utan att göra något?

Herregud alltså.
2015-07-11, 15:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det finns ju flera artiklar om klockspänne vid Medelplana kyrka. Samtidigt finns detta:
"Det fynd som igår hittades vid Medelplana kyrka skall inte har något med försvinnandet att göra".
http://www.hallekis.com/xx150609a.htm
Vad har vi kvar då: Mobildelar + det sista fyndet som är oklart vad det var för något (ett klädesplagg har nämnts).

Om det sista fyndet är ett klädesplagg av något slag indikerar detta att ett övergrepp skett nära den fyndplatsen. Att gm också kastat ut LH:s kläder genom vindrutan förefaller mycket konstigt, särskilt som han sedan ska ha fortsatt till Martorp och där gömt undan sitt offer.

Det är flera led som saknas i ett troligt händelseförlopp. Flera gärningsmän kan också tänkas liksom felaktig/hemlighållen information betr. de olika fynden. Ytterligare felkällor där ingen riktigt säker info finns: Platsen för överfall (då gm bemäktigade sig LH), platsen för övergrepp (eller vad gm tänkt att använda LH till), platsen för dödandet av LH, den direkta dödsorsaken, platsen för temporär/slutlig förvaring (där LH återfanns).

Det finns alltså så många möjliga felkällor att varje försök att tota ihop ett tänkbart scenario på nuvarande stadium är dömt att misslyckas: Felkällorna måste anses vara ungefär lika många som antalet möjliga händelseförlopp.
2015-07-11, 15:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Sökande skall ha satts igång omedelbart som polisen kom till platsen, likspårhund och spårhund borde ha tillkallats omedelbart med hundförare för genomsök av alla lokaler,
de här hundarna har så enormt luktsinne att de känner exempelvis liklukt även om hunden är utanför lokalen.

Varför området inte spärrades av direkt kan länkarnas mästare här fb svara på . I hennes värld skall alla spår som finns förstöras av att 25 personer springer runt som yra höns och trampar i varenda spår som finns . Vilket gör att en spår eller sökhund inte har en chans att reda ut något av dessa spår som hade kunnat vara viktiga att hitta i ett tidigt skede . Som jag har skrivit tidigare , ingen som kan sin sak söker efter en försvunnen person på det viset . Att man hittar något som tillhört personen är lika viktigt eftersom man kan låta hunden lukta på det så att hunden vet vad den ska leta efter . Har inte heller polisen denna kunskap utan springer runt på måfå och letar utan hund så är ett generalfel begånget . En hund är 100 ggr så effektiv som 25 personer som inte vet ett skit vad dom letar efter . Människor som kan det här med hundar och deras färdigheter är tydligen en bristvara här . Det är emellertid ganska roande att läsa när folk uttalar sig om sånt dom inte vet någonting om .Det förgyller ju vardagen med ett gott skratt ...
2015-07-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Samma här,, det var längesen jag såg bilden på man+kvinna i trappan, och jag är normalbegåvad vad gäller bildminne, så det blir plywoodskivan för mig också

Byxorna är jag dock säker på. Det gula motivtrycket (vänster lår) syns på både bilden där polis för iväg honom i bojor, som på trapp-bilden.

Har du trapp-bilden?

Bilden fanns i en blogg på nätet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in