Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
Låter närmast overkligt men grymt om det fungerar för er.
Det var det eller skiljsmässa, så illa hade vi det. Tanken började gro i mig när jag en gång snubblade in på Karen straughans youtubeklipp och lyssnade på allt inom ämnet. Ville testa för jag ville inte att våra barn skulle bli skiljsmässobarn. Det som gjorde störst förändring i vår relation med min könsroll var att jag släppte kontrollen. Kvinnor har en tendens till att bli kontrollerande och männen ge efter i ett vanligt svenssonförhållande och ju mer kontroll hon får desto mer vill hon ha.
Det som gjorde störst skillnad med att min man tog sig an sin könsroll var att han tog det övergripande ansvaret för oss, tog beslut som gjorde hans familj lycklig. Han ska lyssna på oss och ta de slutgiltiga besluten som gör oss lyckliga genom att se ett helhetsperspektiv. I vanliga svenssonfamiljer är det kvinnan som har den rollen (även om de flesta pratar om att de tar gemensamma beslut så är det oftast inte så det är, oftast bryr sig mannen inte så mycket och kvinnan intalar sig att det har varit ett gemensamt beslut).
Han har också övergripande ansvar för de äldre barnens fostran (även om jag självklart också har det, men han har det slutgiltiga ansvaret) medan jag har ansvar för de yngre barnen (nu har vi bara två barn som är ganska små än men när de blir äldre så.