2015-07-10, 22:24
Medlem
lovejoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Tänk på alla kvinnor han våldtagit eller försökt mörda, som nu vet att han är tillbaka.
Rättsväsendet skänker inte en sekunds tanke åt dem.

Rättsväsendet tänker dock desto mer på att Haga-mannen ska ha det bra och inte bli för "begränsad".

När någon gör något så sjukt som att försöka döda en annan människa, då ska man uteslutas ur samhället. Skicka dem till Sibiriska tundran, där får de leva resten av sina dagar utanför det samhälle vars grundlagar de så flagrant sket i.
Eller en lastbil, som du nämner.

Svenskt rättsväsende går ju ut på att rehabilitera människor, att få dem normala igen och inte att enbart straffa dem för deras brott. Om detta får man tycka vad man vill men det är på dessa grunder han släpps på fri fot. Och om man ser ur ett samhällsperspektiv så är det ju bättre att brottslingar blir normala medborgare som bidrar till samhället än att de enbart får sitt straff och sedan återgår till så kriminalitet. Nu kan jag ju inte uttala mig direkt om just Haga-mannen, och personligen så verkar det konstigt att han ska in i samhället redan nu, men det är i alla grundtanken bakom svensk lagstiftning och straffrätt.

(Skrivet i kön till toaletten på krogen)
Citera
2015-07-10, 22:26
Medlem
lillaHedvigs avatar
Alltså, jag är ju normalt emot våld, men i ett sånt här fall blir jag så hatisk så jag hoppas att någon eller några ska ta hand om Hagamannen och på nåt sätt ge honom vad han förtjänar.

Det bästa sättet att stoppa honom för alltid, utan att ha ihjäl den jäveln, är att kastrera fanskapet. Då kommer han att mista sin sexualdrift och samtidigt får han sitt straff = att aldrig mer kunna eller ha lust med sex. Ingen kvinna kommer heller att vilja leva med honom. Han blir ointressant. Dessutom innebär en kastrering att han blir mycket mer loj i sin läggning och förhoppningsvis försvinner då det våldsamma.

Alltså, några stadiga killar som han inte kan försvara sig mot. Ta fanskapet, håll fast, riv av brallorna, ett snitt längs sömmen på pungen med ett rakblad eller skalpell, riv ur testiklarna och saken är klar. Vid snittet kommer testiklarna att ramla ner, så det är bara att slita bort.

Förresten kan dom samtidigt också passa på att skära av ett öra på fanskapet. Han bet ju av en kvinna hennes öra vid en våldtäkt. Öga för öga, tand för tand.
Då kommer han lätt att kännas igen av folk. Det är ett rimligt straff ihop med kastreringen.

Nio år i fängelse för vad han har gjort? Det är orimligt lågt. Ett hån mot kvinnorna som han har förstört livet för.
Citera
2015-07-10, 22:36
Medlem
Hörde på nyheterna nyss där dom intervjuade en kvinna som sade att alla i Umeå är förbannade och nervösa. Hur lång tid ska dom orka gå omkring och vara det? Även män har fruar, mödrar och döttrar. Ska dom inte våga gå ut så länge den djäveln lever och låter en hel stad oroas för att gå ut? Kan inte vara möjligt att varenda norrlänning är så ödmjuk och hederlig att ingen ordnar upp saken. Våldtäktsmannen har väl ingen som vaktar honom dygnet runt?

Han måste väl gå ut ibland om inte annat för att hitta någon att våldta? Om han kom till den ort jag bodde i för tio år sedan skulle han varit ett paket som hamnat på långvården. Om alla norrlänningar utom vårt kära psykfall är så icke hämndslystna och våldsbenägna kanske det vore tryggt att flytta dit? Jag hoppas att någon visar rättsamhället vart skåpet ska stå i det här fallet.
Senast redigerad av gurkelurkan 2015-07-10 kl. 22:47.
Citera
2015-07-10, 22:40
Medlem
Det spelar väl egentligen ingen roll vilken stad han hamnar i. Problemet är att skiten släpps ut överhuvudtaget och att folk oavsett stad kommer få leva med ännu ett freak runt hörnet som troligen är en tickande bomb..
Citera
2015-07-10, 22:50
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovejoy
Och om man ser ur ett samhällsperspektiv så är det ju bättre att brottslingar blir normala medborgare som bidrar till samhället

Absolut jag håller med, men är det vad som händer?
Om det inte är vad som händer, är det då inte bättre att göra något annat?
Citera
2015-07-10, 22:59
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovejoy
Svenskt rättsväsende går ju ut på att rehabilitera människor, att få dem normala igen och inte att enbart straffa dem för deras brott. Om detta får man tycka vad man vill men det är på dessa grunder han släpps på fri fot. Och om man ser ur ett samhällsperspektiv så är det ju bättre att brottslingar blir normala medborgare som bidrar till samhället än att de enbart får sitt straff och sedan återgår till så kriminalitet. Nu kan jag ju inte uttala mig direkt om just Haga-mannen, och personligen så verkar det konstigt att han ska in i samhället redan nu, men det är i alla grundtanken bakom svensk lagstiftning och straffrätt.

(Skrivet i kön till toaletten på krogen)
Saken är den att man anser att han har risk att återfalla i brott. Vore jag bosatt i Umeå skulle jag vara ytterst orolig för mina kvinnliga nära och kära.
Citera
2015-07-10, 23:05
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Saken är den att man anser att han har risk att återfalla i brott. Vore jag bosatt i Umeå skulle jag vara ytterst orolig för mina kvinnliga nära och kära.
Varför ska du oroa dig mer för de som bor i samma stad som Hagamannen? Varje dag våldtas ca 20 kvinnor, 7000 per år.
Hagamannen har våldtagit 8 totalt?
Citera
2015-07-10, 23:10
Medlem
lillaHedvigs avatar
Angående den förestående kastreringen...

Ta med en sax istället. Lättare att ha i fickan. Ta tag i pungskinnet och dra ut det och klipp snabbt upp. Enkelt. Sen bara att riva bort testiklarna som kommer att hänga i sina sädesledare. Plasthandskar köps på Apoteket.

Vänta inte på att ev få syn på fanskapet. Tag reda på var den jäveln bor och gör ett hembesök! 5-6 stadiga pojkar räcker.
Citera
2015-07-10, 23:16
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Varför ska du oroa dig mer för de som bor i samma stad som Hagamannen? Varje dag våldtas ca 20 kvinnor, 7000 per år.
Hagamannen har våldtagit 8 totalt?
Håll med om att risken för överfallsvåldtäkt ökar med ett frigivande av en våldtäktsman som dessutom anses farlig. Endast en bråkdel av alla våldtäkter är överfallsvåldtäkter.
Citera
2015-07-10, 23:22
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Hörde på nyheterna nyss där dom intervjuade en kvinna som sade att alla i Umeå är förbannade och nervösa. Hur lång tid ska dom orka gå omkring och vara det? Även män har fruar, mödrar och döttrar. Ska dom inte våga gå ut så länge den djäveln lever och låter en hel stad oroas för att gå ut? Kan inte vara möjligt att varenda norrlänning är så ödmjuk och hederlig att ingen ordnar upp saken. Våldtäktsmannen har väl ingen som vaktar honom dygnet runt?

Han måste väl gå ut ibland om inte annat för att hitta någon att våldta? Om han kom till den ort jag bodde i för tio år sedan skulle han varit ett paket som hamnat på långvården. Om alla norrlänningar utom vårt kära psykfall är så icke hämndslystna och våldsbenägna kanske det vore tryggt att flytta dit? Jag hoppas att någon visar rättsamhället vart skåpet ska stå i det här fallet.
Folk vill bo i upplevd trygghet och enas kring hat mot ondskan. Minns att när Helene Nilsson i Hörby försvann räknar man med att det vid tidpunkten för försvinnandet fanns i nära anslutning till butiken vid vilket hon blev bortförd minst ett tjugotal av polisen kända sexuellt perversa män med pedofila och sadistiska intressen. Det är säkert minst lika illa i det avsevärt mycket större Umeå. Men kring det vill ingen tänka. Man finner ro i att fokusera på och kanalisera sin skräck och ilska mot en enskild dåre och skylla på samhällets svagheter samtidigt som man röstar på partier som vill gå än längre i gullandet med allehanda brottslingar. Att låtsas att NL är Umeåbornas stora och nära på enda problem är inte vidare rationellt eller genomtänkt.
Citera
2015-07-10, 23:27
Medlem
Ghastens avatar
Hoppas han får ett helvete när han kommer ut. Flyr till typ Thailand och försöker våldta någon och åker fast. Då sitter han i ett fint fängelse och blir nog påsatt av alla på avdelningen där daltas inte med såna as som han.
Citera
2015-07-10, 23:29
Medlem
Mikeyjamess avatar
SVT hade ju nån dramaserie för några år sen om svenska brottslingar. När det var Hagamannens avsnitt så porträtterade de honom som en väldigt trevlig familjeman och trots att han blev ett monstrum om nätterna så sympatiserade man med honom

Vad tror ni SVT som producerade serien ville säga med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in