Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, man förstår att det måste vara en tuff tanke att brottas med.. Du kan ha varit ganska nära,, så är det bara :/ Det lär vara svårt för många som arbetade med detta.
Men där & då, var ju sökområdet stort, förutsättningslöst och intetsägande, för dom som gick i MP,, en tanke som jag hade lutat mig lite mot.

Hur länge (tid) gick ni, från det att ni parkerat, till det ni kom tillbaka?

På onsdagen parkerade vi ca 18:00 och var tillbaka vid bilarna vid 22:00.
På torsdagen parkerade vi ca 10:00 och var tillbaka 17:00
2015-07-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
I början av det här fallet, ska det tydligen ha funnits en artikel i Aftonbladet där ett vittne ska ha sagt sig se Lisa vid caféet kring den tid som hon försvann.
Är det nån här som har läst den artikeln?
Jag har inte sett nån länk till den och har inte heller läst det själv, men det togs i alla fall upp i början av den här tråden.

Om ett vittne säger sig ha sett Lisa vid caféet, vore det ju intressant att kunna läsa den igen om den går att återfinna på nåt sätt eller om nån här har läst den?

Om jag spekulerar nu, känns det rimligt att hon sett i glappet när kollegorna hade åkt och innan hon gick mot moppen.

LH dröjde sig kvar i 10-15 minuter efter att kollegorna gett sig av. Det kan mycket väl ha passerat någon bilist utanför kaféet som sett något.
2015-07-10, 10:45
Medlem
DIdes avatar
Jag får nog efter att ha läst mer här hålla fast vid min teori om vad som kan ha hänt

Litauerna är skyldiga eller om det finns annan GM så finns det ett scenario som kan fungera med det vi vet.

Det kräver dock någon som har kännedom om området, Litauerna, Martorps gård och det lilla skjulet bakom där LH verkar ha hittats.

Det förutsätter även någon form av planering eller att GM tidigare funderat över möjligheten att genomföra en våldtäkt i skjulet.

Jag har postat denna tidigare men den tål att tittas på:

LH blir kvar på platsen en stund. GM borde då redan finnas på platsen bakom ladan eller kommer dit med bil strax efter att LHs kollegor lämnat platsen. Tid finns till båda alternativ. Troligast är väl att GM kommer dit med bil eller skåpbil och inte står och väntar.

GM pratar med LH och antingen försöker få till det men blir avvisad och arg över det eller de känner varandra sedan tidigare och GM är sur över att hon inte gillar honom. Bråk och GM slår till LH så hon blir medvetslös. GM kanske bestämmer sig för att han skall våldta henne eftersom hon inte respekterar honom eller avvisar henne. (Han vet redan vart han skall köra henne där han vet att han inte kommer att blir störd)

LH väger ju inte så mycket och är inte speciellt stor så att baxa in henne i en bil är nog inte svårt. GM tar med allt utom påsen som hänger på mopeden.

GM kör direkt mot Martorps gård och stänger av eller gör sönder mobilen på vägen dit. Framme på Martorps gård åker han direkt till skjulet bakom ladorna parkerar bilen bakom skjulet och gör vad han nu gjort med LH där.

När GM är klar lägger han LH i skåpet där hon hittad och tar han de kläder, mobil och löspinaler som är LHs och placerar ut dem som ett spår som leder direkt mot litauernas hus. De är ju placerade med ganska jämnt mellanrum ända fram till handsken i ladan som får gälla som "den snitslade banans början".

Varför tror jag detta? Den sista ledtråden, (Vilket borde vara den första utplacerade klädesplagget/ledtråden som GM placerar ut), ligger en bit in på vägen mot Litauernas hus efter T-korsningen där man skulle kunna valt att åka höger mot Martorps gård för att undvika att passera Litauernas hus. Vilket troligen är den väg som GM kört mot Martorps gård.

Sedan har GM placerat ut ledtrådarna hela vägen tillbaka till mopeden och ladan.

GM har haft tur som inte verkar ha råkat på någon men man kan köra lugnt med rutorna nere så att man hör övrig trafik och kan vänta ut eventuella bilar mm.
Det verkar även vara ganska mycket buskar och träd i området som skymmer sikten. Till och med husen i närområdet verkar ha höga häckar och buskar som förhindrar in eller utsikt vilket gör att GM kunnat köra fram och tillbaka utan att någon reagerat. Speciellt som LH inte var larmad som försvunnen förrens senare på kvällen. Ännu inget misstänkt att reagera mot för grannarna alltså.

GM hade några timmar på sig att utföra sitt brott och jag tror att man är ganska stressad och vill att det skall gå undan som brottsling, två timmar räcker nog för handlingarna ovan. GM vet ju inte när LH kan börja eftersökas av närstående så GM har nog brottom att bli klar och komma därifrån.

Är det som ovan så kan det fortfarande finnas en våldtäktsman ute i Lidköping men det är svårt att sätta en profil på GM. En svensk 20-åring, en trånande invandrare hon mött på stan eller kanske någon av de övriga inhyrda hantverkarna som finns i området, I vilket fall måste GM ha varit engagerad av godsägaren på Martorps gård eller varit där och snokat efter något att stjäla kanske. GM måste även känt till Litauerna för att komma på idén att skylla på dem.

Surt att Polis, åklagare och jurister inte ger mer men det kanske är bäst just i detta fall.

Alternativt är detta precis vad den 35 årige litauern vill att vi skall tro. Därav samtalet hem till mamma med: "typiskt om de kommer att misstänka oss bara för att vi är Litauer

Har jag missat någon detalj som gör att det inte fungerar?
2015-07-10, 10:53
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Och i det rummet fanns den rostfria stålbänken som hon hittades på?

Om hon hade legat på en bänk i mjökrummet (cafeladan) så hade hon hittas omgående...
2015-07-10, 10:55
Medlem
DIdes avatar
Jag tror att man som brottsling inte vill bli påkommen med en flicka i bilen utan snabbt tar sig till ett ställe, Martorpskjulet, där man är ostörd i sin gärning. När man är klar och inte påkommen så funderar man nog om man inte kan maskera sin inblandning. I detta fallet genom att placera ut villospår i form av kläder och pinaler.

Man åker inte omkring med en medvetslös eller mördad tjejj i bilen och slänger ledtrådar ut genom rutan till sin tilltänka dumpnings- eller gärningsplats.

(Mjölkrummet tror jag inte är inblandat alls, det är nog mest för att de inte har undersökt klart där än eftersom det finns blodrester från djur och andra animaliska och biologiska rester)
Senast redigerad av DIde 2015-07-10 kl. 10:59.
2015-07-10, 10:57
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Jag tror att man som brottsling inte vill bli påkommen med en flicka i bilen utan snabbt tar sig till ett ställe, Martorpskjulet, där man är ostörd i sin gärning. När man är klar och inte påkommen så funderar man nog om man inte kan maskera sin inblandning. I detta fallet genom att placera ut villospår i form av kläder och pinaler.

Man åker inte omkring med en medvetslös eller mördad tjejj i bilen och slänger ledtrådar ut genom rutan till sin tilltänka dumpnings- eller gärningsplats.

Precis, därför talar det mesta på att BO redan är död/medvetslös när hon lämnar platsen för cafet och ladan.
2015-07-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuling2015
Lär det dröja någon månad eller två tills vi har ett förundersökningsprotokoll på Flashback?

Kommer FUP troligtvis innehålla bilder från obduktionen av kroppen och kan den publiceras även om ingen är gripen?

Obduktionsbilder kan du knappast vänta dig. Sådant är oftast skretessbelagt och går inte att hämta ut hursomhelst som en vanlig FUP.
2015-07-10, 11:00
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Precis, därför talar det mesta på att BO redan är död/medvetslös när hon lämnar platsen för cafet och ladan.

Ja, det känns mer rimligt så än en fräsande, sparkande 17-åring.
2015-07-10, 11:17
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Jag får nog efter att ha läst mer här hålla fast vid min teori om vad som kan ha hänt

Litauerna är skyldiga eller om det finns annan GM så finns det ett scenario som kan fungera med det vi vet.

Det kräver dock någon som har kännedom om området, Litauerna, Martorps gård och det lilla skjulet bakom där LH verkar ha hittats.

Det förutsätter även någon form av planering eller att GM tidigare funderat över möjligheten att genomföra en våldtäkt i skjulet.

Jag har postat denna tidigare men den tål att tittas på:

LH blir kvar på platsen en stund. GM borde då redan finnas på platsen bakom ladan eller kommer dit med bil strax efter att LHs kollegor lämnat platsen. Tid finns till båda alternativ. Troligast är väl att GM kommer dit med bil eller skåpbil och inte står och väntar.

GM pratar med LH och antingen försöker få till det men blir avvisad och arg över det eller de känner varandra sedan tidigare och GM är sur över att hon inte gillar honom. Bråk och GM slår till LH så hon blir medvetslös. GM kanske bestämmer sig för att han skall våldta henne eftersom hon inte respekterar honom eller avvisar henne. (Han vet redan vart han skall köra henne där han vet att han inte kommer att blir störd)

LH väger ju inte så mycket och är inte speciellt stor så att baxa in henne i en bil är nog inte svårt. GM tar med allt utom påsen som hänger på mopeden.

GM kör direkt mot Martorps gård och stänger av eller gör sönder mobilen på vägen dit. Framme på Martorps gård åker han direkt till skjulet bakom ladorna parkerar bilen bakom skjulet och gör vad han nu gjort med LH där.

När GM är klar lägger han LH i skåpet där hon hittad och tar han de kläder, mobil och löspinaler som är LHs och placerar ut dem som ett spår som leder direkt mot litauernas hus. De är ju placerade med ganska jämnt mellanrum ända fram till handsken i ladan som får gälla som "den snitslade banans början".

Varför tror jag detta? Den sista ledtråden, (Vilket borde vara den första utplacerade klädesplagget/ledtråden som GM placerar ut), ligger en bit in på vägen mot Litauernas hus efter T-korsningen där man skulle kunna valt att åka höger mot Martorps gård för att undvika att passera Litauernas hus. Vilket troligen är den väg som GM kört mot Martorps gård.

Sedan har GM placerat ut ledtrådarna hela vägen tillbaka till mopeden och ladan.

GM har haft tur som inte verkar ha råkat på någon men man kan köra lugnt med rutorna nere så att man hör övrig trafik och kan vänta ut eventuella bilar mm.
Det verkar även vara ganska mycket buskar och träd i området som skymmer sikten. Till och med husen i närområdet verkar ha höga häckar och buskar som förhindrar in eller utsikt vilket gör att GM kunnat köra fram och tillbaka utan att någon reagerat. Speciellt som LH inte var larmad som försvunnen förrens senare på kvällen. Ännu inget misstänkt att reagera mot för grannarna alltså.

GM hade några timmar på sig att utföra sitt brott och jag tror att man är ganska stressad och vill att det skall gå undan som brottsling, två timmar räcker nog för handlingarna ovan. GM vet ju inte när LH kan börja eftersökas av närstående så GM har nog brottom att bli klar och komma därifrån.

Är det som ovan så kan det fortfarande finnas en våldtäktsman ute i Lidköping men det är svårt att sätta en profil på GM. En svensk 20-åring, en trånande invandrare hon mött på stan eller kanske någon av de övriga inhyrda hantverkarna som finns i området, I vilket fall måste GM ha varit engagerad av godsägaren på Martorps gård eller varit där och snokat efter något att stjäla kanske. GM måste även känt till Litauerna för att komma på idén att skylla på dem.

Surt att Polis, åklagare och jurister inte ger mer men det kanske är bäst just i detta fall.

Alternativt är detta precis vad den 35 årige litauern vill att vi skall tro. Därav samtalet hem till mamma med: "typiskt om de kommer att misstänka oss bara för att vi är Litauer

Har jag missat någon detalj som gör att det inte fungerar?

Jo då , verkar OK det mesta du skriver , men jag känner mig helt säker på att Polisen har Mördaren .
Sen är det Mjölkrummet som stökar till det , kan vara som du skriver senare att det är svårjobbat och tidskrävande för teknikerna .
2015-07-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.A.Dupin
Jag hävdar inte att kroppen blivit styckad. Det finns inga bekräftade indikationer på det. Jag kommenterar bara det som andra har lämnat som uppgifter.

Anledningen till att det gjorts undersökningar av krimtekniker på så många platser behöver naturligtvis inte vara kroppsdelar. Det har ju hittats mobiltelfondelar, kläder och eventuellt smycke lite överallt. En del av de undersökta platserna kan ju vara platser för andra föremål.

Det som är förbryllande är varför GM lagt ut/tappat föremål på detta sätt. Mycket märkligt.

Jag tror att vi krånglar till det mer än nödvändigt och förutsätter att GM är mer intelligent än vad han egentligen är

Lisas pappa var snabbt på plats och kort därefter polis och Missingpeople. Det var folk i varenda buske

GM tvingades att göra sig av med föremålen på ett panikartat sätt dvs han kunde varken ta bilen eller gräva - det hade kunnat väcka uppmärksamhet
GM visste att förr eller senare skulle man börja finsöka lador bodar byggnader där Lisa försvann, eftersom spåren tog slut utanför "radien (mopeden)"

Det tror jag
2015-07-10, 11:34
Medlem
dannees avatar
Om BO dog vid cafet/ladan varför lämnade GM inte platsen bara? Det måste vara det rimligaste, låta kroppen ligga kvar. Risken att bli upptäckt ökar ju dramatiskt när han forslar bort kroppen hm...
2015-07-10, 11:42
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

(Mjölkrummet tror jag inte är inblandat alls, det är nog mest för att de inte har undersökt klart där än eftersom det finns blodrester från djur och andra animaliska och biologiska rester)
GM bor på eller alldeles nära orten eller har stark anknytning dit såsom tex arbetar där, det passar utmärkt in på litauern som uppfyller alla kriterier.
Din teori om pojkvän eller någon svartsjuk eller sugen utsocknes GM kan du nog glömma.
Någon förbipasserande Eklund typ lär det heller inte vara.
I det fall GM inte skulle ha stark anknytning till orten skulle kroppen aldrig förvarats i byggnaden i Martorp.
Kroppen skulle direkt förts längre bort och dumpats eller gömts på ett bättre sätt.
Det är givetvis en "lokal" förmåga som har varit i farten, litauern är skyldig till 99% säkerhet tror jag.
Skulle det mot förmodan visa sig att han är oskyldig finns GM inom en mycket snäv krets att söka.
Lokalkännedom, tillgång och kännedom om byggnader, kanske nycklar till Martorp osv allt finns där.
Utplanterade spår för att sätta dit litauerna tror jag heller inte ett dugg på.
Det här är tyvärr ingen TV-deckare.
Det är nog inte mer spännande än att den äldre litauern gjort detta, det som blir intressant är om den yngre brodern varit delaktig på något vis, gömt bevis, skyddande av brottsling eller dyl.
Har svårt att tro att han inte haft kännedom och därmed försvårat utredningen alt. skyddat sin bror på något sätt.
Det här har stötts och blötts ungefär 500 ggr i tråden men du vill dra det ett varv till. Obegripligt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in