2015-07-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror att SD kan fortsätta locka över moderater i relativt oförminskad takt. Det baserar jag på följande analys:

1. Det finns massor av moderater som tror att SD ökar om man närmar sig deras politik. Kent Persson är övertygad om att det stämmer och raketforskaren Bodil Sidén i MUF tror samma sak:

Den här "folk väljer originalet före kopian"-analysen är felaktig på två sätt. För det första är det inte SD som är originalet, det är M och S. Deras invandringspolitik från förr är originalet (hjälp i närområdet = M, ta emot endast kvot- och konventionsflyktingar = S). När de nu har övergett den och gått över till MP-politik så rusar väljarna till kopian SD. Det går således utmärkt för en kopia att sno från originalet.

Denna felaktiga analys kommer att göra M fortsatt osäkra på vilken väg de ska gå, vilket gör att de kommer att fortsätta komma med skambud som väljarna förkastar och går till SD istället.

2. M har inga nya idéer. De fortsätter tala om "(det nya) utanförskapet" som ska mötas med "sänkta trösklar", "stärkta drivkrafter" och "fler i arbete". Inget nytt sedan valrörelsen 2006 med andra ord. Väljarna genomskådar det där och ser att M vill göra samma som de gjorde i 8 år och som ledde oss hit. M är bara en PR-apparat som tror att nyckeln till framgång är att sprida en massa begrepp. Det funkade för Reinfeldt men nu är det andra tider, verkligheten bankar på dörren och väljarna vill ha ett riktigt, ärligt samtal, inte propaganda. Problemet förstärks av roboten Batra som bara kör PR-tugget och är helt inkapabel att föra ett ärligt samtal med ord som kommer från den tänkande delen av hennes hjärna.

3. M kommer att fortsätta stöta bort pålitliga kärnväljare (gammelmoderater) till SD och KD, och byta dem mot väljare som de varje dag måste slåss om med S, MP, C och FP. Då blir man till slut ett parti utan kärnväljare, som FP. Ett parti som måste hållas vid liv med konstgjord andning genom olika opportunistiska utspel. Det bygger ingen trygg grund. Dessutom har de kraftigt underskattat andelen invandringskritiska M-väljare. De består ingalunda av bara några "gammelmoderater", de är i överväldigande majoritet. Som SOM konstaterade 2012: Ta emot fler flyktingar = Bra förslag: 12%,
Dåligt förslag: 57%, tyckte M-väljarna. Den siffran säger egentligen allt om väljarströmmen till SD, men M är så hjärntvättade numera att de inte kan tolka information som inte stämmer med önskedrömmarna.

4. M svämmar över av nymoderater som faktiskt vare sig kan, eller vill, strypa invandringen. Även om partiledningen skulle piska dem att säga det så skulle de inte känna sig bekväma med det, de skulle inte kunna föra debatt där de driver åsikter de inte har. De kanske kan läsa in sig på några fraser från PR-byrån men de kan inte föra djupare resonemang om det utan att snubbla hela tiden.

5. MUF kommer att gå i högljudd opposition mot partiledningen och sända signalen till väljarna: Vänta bara några år tills vi tar över, då ska allt det här med restriktiv invandring bort och vi ska gå tillbaka till Reinfeldts öppna hjärtan-linje.

Så än så länge bedömer jag att det är goda tider för SD och att M kommer att fortsätta den förnedrande vandringen tillbaka till Bo Lundgren-nivåer under 20%. Däremot tror jag att KD kommer att öka, men även detta kommer att ske på M:s bekostnad.

Riktigt intressant analys Crispy. Tack!
Har du något namn på lut som du tror kommer ersätta AKB tids nog och som du tror kan utmana SD om M gör en helomvändning?

PS: Kanske mitt skott från höften med SD 27 %, M 18 % och KD 9 % faller in.
2015-07-09, 22:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
jag skulle vilja påstå att i välfärdsfrågor så står SD (fr a SDs väljare) närmare S än M.
S som det var på Erlanders tid kanske, men knappast dagens halvidioter.
2015-07-09, 22:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker det mest fascinerande med sds siffror består i att det fortfarande (utanför Skåne/västsverige) är lite social paria i att vara sverigedemokrat.

Vi snackar om Sveriges näst största parti bland svenska män där rent statistiskt var fjärde man (min uppskattning) är sdare. Det är ingenting man märker i sociala sammanhang precis.

Detta gör mig oroad. Ju mer SD växer (vilket jag givetvis vill) utan att den sociala parian minskar, desto större blir gapet mellan vad "vanligt folk tycker" och vad det är accepterat att uttrycka offentligt. Ett sådant gap är ju aldrig bra för ett samhälle.

Skyldiga till detta gap är PK-media såsom SR, SVT, TV4, Aftonbladet, Expressen, DN. Alla dessa för en sorts hatkampanj mot SD, som bara verkar bli mer och mer intensiv ju mer SD växer.

Bara idag hörde jag om programmet "Sorans kamp!" i P1 Dokumentär. Det handlar om Soran Ismails kamp mot SD. Naturligtvis framställs Soran som "god" och SD som "onda" i programmet. Helt öppet och utan omsvep. Det som framställs som speciellt är att Soran som "kämpar mot rasism och främlingsfientlighet" faktiskt äter lunch med SD'are. Det framställs som något extremt märkvärdigt.

Detta är ju helt extremt, ett program som sänds i Public Service och riktar sig rakt emot ett parti som samlar var 5:e väljare, och sannolikt är störst bland manliga väljare i Sverige.

Man blir orolig vad denna polarisering ska leda till. Rätt vore givetvis att lyssna på SD, och diskutera kring de problem som SD belyser.
2015-07-09, 23:05
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror att SD kan fortsätta locka över moderater i relativt oförminskad takt. Det baserar jag på följande analys:

1. Det finns massor av moderater som tror att SD ökar om man närmar sig deras politik. Kent Persson är övertygad om att det stämmer och raketforskaren Bodil Sidén i MUF tror samma sak:

Den här "folk väljer originalet före kopian"-analysen är felaktig på två sätt. För det första är det inte SD som är originalet, det är M och S. Deras invandringspolitik från förr är originalet (hjälp i närområdet = M, ta emot endast kvot- och konventionsflyktingar = S). När de nu har övergett den och gått över till MP-politik så rusar väljarna till kopian SD. Det går således utmärkt för en kopia att sno från originalet.

Denna felaktiga analys kommer att göra M fortsatt osäkra på vilken väg de ska gå, vilket gör att de kommer att fortsätta komma med skambud som väljarna förkastar och går till SD istället.

2. M har inga nya idéer. De fortsätter tala om "(det nya) utanförskapet" som ska mötas med "sänkta trösklar", "stärkta drivkrafter" och "fler i arbete". Inget nytt sedan valrörelsen 2006 med andra ord. Väljarna genomskådar det där och ser att M vill göra samma som de gjorde i 8 år och som ledde oss hit. M är bara en PR-apparat som tror att nyckeln till framgång är att sprida en massa begrepp. Det funkade för Reinfeldt men nu är det andra tider, verkligheten bankar på dörren och väljarna vill ha ett riktigt, ärligt samtal, inte propaganda. Problemet förstärks av roboten Batra som bara kör PR-tugget och är helt inkapabel att föra ett ärligt samtal med ord som kommer från den tänkande delen av hennes hjärna.

3. M kommer att fortsätta stöta bort pålitliga kärnväljare (gammelmoderater) till SD och KD, och byta dem mot väljare som de varje dag måste slåss om med S, MP, C och FP. Då blir man till slut ett parti utan kärnväljare, som FP. Ett parti som måste hållas vid liv med konstgjord andning genom olika opportunistiska utspel. Det bygger ingen trygg grund. Dessutom har de kraftigt underskattat andelen invandringskritiska M-väljare. De består ingalunda av bara några "gammelmoderater", de är i överväldigande majoritet. Som SOM konstaterade 2012: Ta emot fler flyktingar = Bra förslag: 12%,
Dåligt förslag: 57%, tyckte M-väljarna. Den siffran säger egentligen allt om väljarströmmen till SD, men M är så hjärntvättade numera att de inte kan tolka information som inte stämmer med önskedrömmarna.

4. M svämmar över av nymoderater som faktiskt vare sig kan, eller vill, strypa invandringen. Även om partiledningen skulle piska dem att säga det så skulle de inte känna sig bekväma med det, de skulle inte kunna föra debatt där de driver åsikter de inte har. De kanske kan läsa in sig på några fraser från PR-byrån men de kan inte föra djupare resonemang om det utan att snubbla hela tiden.

5. MUF kommer att gå i högljudd opposition mot partiledningen och sända signalen till väljarna: Vänta bara några år tills vi tar över, då ska allt det här med restriktiv invandring bort och vi ska gå tillbaka till Reinfeldts öppna hjärtan-linje.

Så än så länge bedömer jag att det är goda tider för SD och att M kommer att fortsätta den förnedrande vandringen tillbaka till Bo Lundgren-nivåer under 20%. Däremot tror jag att KD kommer att öka, men även detta kommer att ske på M:s bekostnad.
Mkt sannolik och logisk prognos.
Sören Holmberg går snart i pension. Jag kastar in ditt namn som förslag t efterträdare . Ok?
2015-07-09, 23:14
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
... man kan undra varför SD inte väljer att också/istället satsa på skolfrågan, den fråga som väljarna tycker är absolut mest viktig. Varför till exempel inte driva förstatligandet av skolan lite hårdare?
Helt rätt. Enkel ingång till skolfrågan och dessutom tror jag många inom M (även S) stöder det, men partiledningen har lagt på locket av någon anledning. Man har har avvisat Björklund utan närmare motivering.
Sedan mer fokus igen på kvinnor så har SD breddat sig mkt effektivt, vilket bara kan ge ytterligare stöd.
Senast redigerad av Sveamusseland 2015-07-09 kl. 23:18.
2015-07-09, 23:17
Medlem
shogun-rs avatar
Förutom att SD har verkligheten med sig och det faktum att fler och flera svenskar både får se den nya verkligheten ute och även får se på TV hur 7-klövern beter sig så....

....var det verkligen det bästa som kunde hända att M fick AKB som partiledare, en mer okarismatisk person får man nog leta efter. Säga vad man vill om Reinfeldt, men han kan prata och är karismatisk. AKB är rena motsatsen.

Svetsaren och boxaren i andra ringhörnan kan knappast heller ha varit något dåligt drag för SD's del

Tror inte man skall dra för stora växlar och ta ut i förskott att det blir en ökning i Sentio igen. Men Sentios nästa mätning blev onekligen ännu mer spännande nu
2015-07-09, 23:26
Medlem
S.Kandals avatar
Det som glädjer mig lite extra denna dag är att Annie Lööf fick en liten knäpp på näsan. Hon har fått alldeles för mkt kredd i förhållande till förd politik. Hade Batra styrt C hade de legat en bra bit under fyra procent idag.

Nåja..

Sd lär växa vidare mot helt oanade höjder. Tippar på att 30% nås innan årsskiftet om ingen dramatiskt vändning kommer från något annat parti. Folk i gemen pratar nu mer öppet om invandringen och volymfrågan. Det är inte längre tabu att säga att "nu räcker det". Således har sd en satans massa valarbetare i landet. Min känsla är att det är mer "politiskt korrekt" att påtala minskad invandring i kompiskretsar än att proklamerar det motsatta.

Det är kraftig medvind sverigevänner!
Senast redigerad av S.Kandal 2015-07-09 kl. 23:29.
2015-07-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
S som det var på Erlanders tid kanske, men knappast dagens halvidioter.

Sverige var väl näppeligen en bananrepublik på Erlanders tid!

Men ja, kulturmarxismen och feminismen inom S tilltalar absolut inte SD-väljarna.......däremot Folkhemstanken.
2015-07-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Min känsla är att det är mer "politiskt korrekt" att påtala minskad invandring i kompiskretsar än att proklamerar det motsatta.

Det är kraftig medvind sverigevänner!

Verkligen. Bland svenska män är det verkligen så. Åtminstone där jag finns och umgås. Skulle jag förespråka mer invandring av araber och afrikaner, säga att jag gillar Åsa Romson eller något liknande, då hade ingen hållit med eller gillat det, alla hade tystnat och glott, sen hade man nog fått höra att man borde få stryk eller liknande Man hade definitivt fått höra att man är dum i huvudet.

Ogillandet av främst personer som Åsa Romson och Mona Sahlin, det är verkligen massivt idag. När dessa personer och namn kommer upp blir det kraftigt negativa reaktioner hos vanligt folk, folk har öknamn på dom, gör kräkljud och visar tydligt sitt ogillande.

När man nämner Jimmie Åkesson eller att SD ökar, då är det "ÄNTLIGEN!" OCH "HURRA!!!" och jag överdriver inte ens. Allt det här har hänt flera gånger bara senaste veckorna Riktigt roligt är det!
Senast redigerad av 1126 2015-07-09 kl. 23:39.
2015-07-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Riktigt intressant analys Crispy. Tack!
Har du något namn på lut som du tror kommer ersätta AKB tids nog och som du tror kan utmana SD om M gör en helomvändning?

PS: Kanske mitt skott från höften med SD 27 %, M 18 % och KD 9 % faller in.
Elmsäter Svärd är en riktig människa och mycket mer folklig än Batra, dessvärre tackade hon nej. Ulf Kristersson såg jag i ett seminarium från Almedalen och han är ingen robot heller. Lågmäld och trevlig och kan förklara saker pedagogiskt. Inte lika vass finansministerkandidat som Borg men mer mänsklig. Att lyfta fram dessa två hade gett M en mycket mer folklig profil. Nu är det tre Batra, Tobé och Per Nilsson som syns mest, tre plastiga robotar som bara är PR-megafoner som talar i floskler och plattityder. Såna som får verklighetens folk att känna avsmak.
2015-07-09, 23:47
Medlem
PK-folket, media och politikerna underskattar nog kraftigt föraktet man håller på att skapa mot sig. MP, deras ledare, båda två Fridolin och Romson, men även Mona Sahlin och liknande. Det är ett riktigt förakt som håller på att byggas upp. Jimmie Åkesson har också nämnt det i tv att det som pågår nu kommer skapa ett enormt politikerförakt mot flera av dom här människorna.

Det syns inte i statistik, ännu, men MP och Romson är helt uppenbart i särklass mest avskydda i riksdagen bland vanligt folk. Det är pest i folks ögon.
2015-07-09, 23:53
Medlem
El Capitanos avatar
Det har varit en del bra analyser i tråden tycker jag. Jag instämmer i att det känns som om SD står i fören på en ny folkrörelse lite på samma sätt som sossarna gjorde för hundra år sedan. Det här är någonting som enar massorna på ett sätt som vi inte sett på väldigt länge.

Sedan tror jag att en viktig punkt är att den extrema invandringen är så otroligt övergripande att det blir den centrala punkten i mängder av viktiga frågor. Invandringen är nu central inom det ekonomiska till exempel när kostnaderna för migration och integration fullständigt exploderat och gått från ensiffriga miljard-tal till något som snart är i paritet med försvarsbudgeten. Nästa exempel är skolan - och där tror jag SD vunnit mycket på senare tid, och gör klokt i att prata om nu. Skolan är i kaos, PISA-rapporterna visar det tydligt, och alla vet att det beror på invandringen, och många har personliga erfarenheter av vad som händer när man stoppar stökiga flyktingbarn i en skolklass. Samtidigt svamlar de etablerade partierna om detaljer i hur friskolor ska skötas - man har liksom ingen kontakt med verkligheten alls, utan det framstår lite som att man kivas om vilken färg det ska vara på väggarna i en byggnad som håller på att brinna ner.

Ytterligare en aspekt är tiggeriet som tangerar invandringsdiskussionen och möts med precis samma logik - d.v.s media och tokvänster försvarar det oreserverat och har inga lösningar alls. Tiggeriet är viktigt för att det finns överallt i landet, ingen slipper undan, inte ens i dyra lägenheter i innerstan.

Alltihop är egentligen en slags dödsdans för politisk korrekthet och postmodernt flum, som präglat landet i olika utsträckning ganska länge nu. Verkligheten knackar på nu helt enkelt, och då har samtliga etablerat partier dyrt och heligt lovat att det inte ska komma några knackningar, och att invandringen är så fantastisk. Det är ett enormt svek kort sagt, där politikerna struntat fullständigt i folket och det är resultatet av det vi ser nu.
Senast redigerad av El Capitano 2015-07-09 kl. 23:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in