Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 22:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Så slarv prioriterades framför att hitta viktiga spår . Ursäkta att jag inte tänkte på detta . Tror du att det var så och tycker att det är ett lämpligt sätt att leta är det nog tur att inte du var insatsledare .... Så om du skulle sett handsken skulle du bara rusat förbi den i din iver att täcka av ett så stort område som möjligt och hoppats att den inte tillhörde LH . Är det så du menar att man letar på bästa sätt efter någon som är borta ?? Ursäkta mig men så är jag inte van att man beter sig när man letar efter någon som försvunnit . Man utgår från platsen för försvinnandet och söker därifrån i alla riktningar . Och tro det eller ej en lada som ligger 30 meter från platsen går man till också . Av vilken anledning är det troligare att LH skulle befunnits sig ute i terrängen ?? Har du någon erfarenhet av att söka med hund över huvud taget undrar jag eller har du bara läst om hur det går till . Jag vill inte vara besvärlig på nåt vis men det är bra att veta vad man pratar om innan man öppnar näbbet ....
Vad är viktigast när man letar efter en person som har försvunnit och kan var vid liv? Att leta efter en handske i hundra kvadratmeter lada eller personen i tusen kvadratmeter terräng?
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så länge mobilen inte har lyckats skicka SMS pga t.ex. dålig täckning ligger det kvar i mobilen. Se'n kan det haka upp sig i servrar på vägen till mottagaren, men det är sällsynt, det tar normalt bara någon eller några sekunder. Om mottagaren har dålig täckning kan det haka upp sig sista biten också, förstås.

Men även om telefonen skickat lär messet vidarebefordras av operatörens hårdvara. Jag har flera gånger varit med om att både mottagna och sända mess fördröjts rejält och iofs bara gissat att fördröjningen uppstått hos operatören. Och jag antar att masttömningen också kunnat ge besked om tid för och typ av kommunikation med hennes mobil.
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra och vettigt inlägg!

Den fetade texten är precis vad jag också tror kan ha skett. Man ville bli av med detta snabbt. Bröderna kan mycket väl ha drabbats mer eller mindre av panik. Detta tack vare att pappan var så snabbt på plats och sedan utvecklade sig det hela i en negativ riktning för dem.

Var det inte så att det gjordes fynd i redan avsökta områden? Som om tänket var "nu är det safe, här har det redan sökts, så här kan vi dumpa lite saker", men om det var fynd som tillhörde Lisa med säkerhet, är jag osäker på nu.
2015-07-09, 22:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tidsangivelsen 18:23, är sannolikt det som lästs ur pappans telefon.
Vill minnas att infon om den tidsangivelsen gick ut väldigt tidigt, förmodligen innan resultat från mobiltrafik framgått.
Polisen får snabbt svar får teleoperatörer, men antagligen svarade den med samma tidpunkt. Pappan befann sig i tätort och hade täckning. Om SMS:et hakade upp sig på vägen så var det från Lisas mobil till telemasten.
2015-07-09, 22:14
Medlem
Citat:
Utan att outa dig, exakt var i Martorp var du och MPS?

Till vänster om bilarna på bild parkerade vi.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorps-Gård-Byggbarack-BPA-bod-4.fw_.png
2015-07-09, 22:15
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Vad är viktigast när man letar efter en person som har försvunnit och kan var vid liv? Att leta efter en handske i hundra kvadratmeter lada eller personen i tusen kvadratmeter terräng?

Totaly agree!
2015-07-09, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revlis
Till vänster om bilarna på bild parkerade vi.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorps-Gård-Byggbarack-BPA-bod-4.fw_.png
Tack, men ni gjorde väl mer än parkerade?
2015-07-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Antingen tillkommit något eller så stämmer inte alibit alternativt de tidsangivelser han uppgett i samband med Lisas försvinnande. Han kan säga en sak om var han var och vad han gjorde medan brodern och frun påstår nåt annat.

Handlar om vittnen.
De andra två har pekat ut mannen.

Samt att DNA ifrån MGM finns på väldigt olämpliga platser.

Handlar alltså inte om Alibi.
2015-07-09, 22:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Totaly agree!

Så man låter alltså hunden få spår på flickan vid mopeden, sen schasar man iväg jycken från det spår den vill följa? Låter udda för mig men jag vet som sagt var inget om spårning.
2015-07-09, 22:20
Medlem
Citat:

Det där har vi redan avhandlat för si så där några 1000 sidor sedan. Det är oerhört viktigt att hitta föremål från en försvunnen människa: skor, glasögon eller handskar, för att det ska leda till den försvunna. Allt annan inställning är närmast tjänstefel eller åtminstone klantigt.

Har polisen överhuvudtaget sökt i ladan med hundar på söndag kväll? Troligen inte.
Ingen vet fortfarande var handsken låg - om det var i ladan eller någon annanstans, vid det tillfället.

De hävde också avspärrningen i ladan häpnadsväckande fort - för att sedan spärra den igen efter handskfyndet. DÅ kan hundar ha sökt där.
2015-07-09, 22:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Handlar om vittnen.
De andra två har pekat ut mannen.

Samt att DNA ifrån MGM finns på väldigt olämpliga platser.

Handlar alltså inte om Alibi.
Vilka andra två? Källa?
2015-07-09, 22:21
Medlem
Citat:
Tack, men ni gjorde väl mer än parkerade?

Efter vi parkerat stod vi och diskuterade om ladan, men eftersom det inte var vår angivna plats så fick vi ej gå där.
Vi gick sedan förbi ett litet rött hus som hade syrénbuskar omkring sig och sedan följde vi en Bäck som gick via skog/äng ända upp till martorpsfallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in