Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 16:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Fynden utmed vägarna är varken tappade eller utplacerade . Utplaceringsteorin bygger på antaganden att nån t.e.x främmande makt , kidnappare , stöldligor m.m skulle vilja sätta dit MGM som syndabock . Grejerna är utslängda av MGM antagligen under färden på väg mot hemmet efter att ha gömt BO vid Martorp . Däremot tror jag att MGM själv placerade ut handsken i ladan nere vid Blomberg på måndagen för att dra uppmärksamheten dit . Bättre att dom höll sig där en bit bort från Martorp tänkte han antagligen . Det var ju också ganska säkert att placera handsken där eftersom han jobbat i ladan tidigare vilket han kunde skylla på om polisen undrat varför han varit där . Sen var det ju flera som mycket lämpligt tog i handsken när den hittades på måndagen också .

Utveckla gärna med en bra anledning eller orsak till varför detta kan vara möjligt?

Av alla tänkbara ställen, varför placera ut den på sin arbetsplats, tillika möjlig brottsplats? Det lär finnas andra platser, betydligt längre från Martorp-gården, som hade varit lämpligare att medvetet placera tillhörighet på.
Fyndplatser blir föremål för undersökning, det fattar tom en idiot?
Om man kommer på tanken att placera ut något som är tänkt att vilseleda eller hålla polisen borta från en annan plats, tycker jag det rimmar extremt dåligt att välja ladan.
2015-07-09, 17:03
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Utveckla gärna med en bra anledning eller orsak till varför detta kan vara möjligt?

Av alla tänkbara ställen, varför placera ut den på sin arbetsplats, tillika möjlig brottsplats? Det lär finnas andra platser, betydligt längre från Martorp-gården, som hade varit lämpligare att medvetet placera tillhörighet på.
Om man kommer på tanken att placera ut något som är tänkt att vilseleda eller hålla polisen borta från en annan plats, tycker jag det rimmar extremt dåligt att välja ladan.

Varför var det en dålig plats att placera ut handsken i ladan ?? Han visste ju förmodligen att ladan ändå skulle gås igenom efter spår eftersom den var närmaste byggnaden intill cafeét . Genom att placera handsken där fördröjdes ju polisens arbete att utvidga sökningen till ett större område . Det fanns väl inga andra synliga spår som skulle kunna visa att BO hade varit i ladan i övrigt . Därför tänkte han att om man hittade ett synlig spår i ladan så skulle det göra så att sökningen koncentrerades till ladan i inledningsskedet . Är det så svårt att förstå . Det är väl det enda smarta han kommit på vad jag kan förstå ...
2015-07-09, 17:09
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinZaaR
Jag hoppas innerligt att godsägaren får sota för livet(även om han har några få år kvar).
Godsägaren är den typ av människa vars luktar bajs om. Jag hoppas dessa MGM har jobbat hos godsägaren illegalt. Vore intressant om polisen kunde framkalla deras arbetsintyg för att se om rätt lön har delats ut till dom med mera. MGM jobbade inte enbart i ladan, de åkte säkert runt om i området och gjorde arbetssysslor som en bonde klarar av, på uppdrag av godsägaren.

Om det sker tex ett brott på ett skolområde så får rektorn betala priset för detta. I de här fallet tycker jag definitivt att godsägaren får betala sitt pris. Han sticker till Sthlm för en anledning. Tala inte om för mig att godsägaren drar på uppdrag varje helg, så denna helg är inget annorlunda Klart denna helg är annorlunda! Godsägaren hittade även mopedhandsken tillhörande Lisa, inte fan kan man dra bara sådär efter det fyndet, även om polisen godkänt det? Man är en viktig del av utredningen. Man reser inte för att se kung-pungkula gifta sig när är ung och fin tjej har mist livet. Hade godsägaren dragit avslutningsvis (efter att man hittat Lisas kropp) så hade de varit OK men att han drar sig utanför tyder bara på att han ligger risigt till och vill undkomma något. Förutom medias blixtrar så kanske han även är orolig över något annat, något om dessa GM eller brottet i sig. Men han kommer nog inte undan denna gång.

Vems fel att det tog så långt tid med gripandet av GM? Gubbj* såklart! Hade han sagt något redan samma dag eller dagen därpå när Lisa försvann så hade de här mordet haft sina GM mycket tidigare. Spåren och fynden skulle garanterat finnas kvar, det är ju sommar, finväder etc. Det skulle alltså ta bara 1-2 dagar för MP och polis att hitta fynden om man hittade Lisa före. Så skulle man alltså gripa GM under ett tidigare skede och lägga på 1-2 dagar för att hitta fynden så skulle hela Lisas fall bara vara 3-4 dagar lång.

Det jag menar förstås att gubben kunde ha nämnt att ''jo men jag har ju två anställda från Litauen, X och X som jobbar vid ladan, ni bör nog fråga dom om hur läget såg ut när de jobbade vid den aktuella tidpunkten då Lisa försvann''. Paff då hade polisen haft misstankarna mot dom mycket tidigare, redan samma dag kunde man spana in dom, se deras bakgrund och se va de gör under sina respektive arbetspass eller hemma etc.

Om man spanade på GM så hade fynden fortfarande funnits på samma plats. Så de skulle ändå inte kunna försvåra eller förvirra utredningen på något sätt. MP hade med stor sannolikhet hittat fynden, de är som ett par hackade höns, de kan virvla runt utan att bli less.

Men åt andra sidan så vet man heller inte vad gubben har sagt till polis och vad han framför i media. Men jag hoppas att han har meddelat polisen senast 24-timmar efter att de började spana efter Lisas kropp, om att han har två arbetare som kan vara intressanta för Lisas fall.

Mitt fetande.

Kan du berätta mera detaljer om AJs resa till Stockholm?

Hur vet du att han drog till Stockholm?
När exakt drog han och när kom han tillbaka?
Hur tog han sig til Stockholm, med tåg? flyg? bil? och om det var bil, vilken bil?
Vad skulle han i Stockholm?
2015-07-09, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Ur flera aspekter är det naturligtvis dåligt att välja ladan för att placera ut handske.
Precis på samma sätt som att våldta någon och tro att allt blir bra sedan.
-Jag säger inte alls att det är speciellt logiskt, rimligt eller bra. Noterar dock att bägge alternativen kanske ger en MGM en ökad känsla av kontroll - av att kunna leda och diktera - rent teoretiskt genom att själv placera ut villospår, tro inte att någon av händelserna i så fall skulle vara härledd ur en intellektuell expressivitet eller en emotionell förståelse för andra sidan, tvärtom så skulle det kanhända vara härlett ur en vilja att härska och söndra.

Om det var frågan om en våldtäkt som slutade med mord kan det nog vara rimligt att anta att personen inte alls är nöjd med händelsen och egentligen fick ut väldigt lite av den. Att anta att man alltid skulle kunna förstå det logiska i en händelse som denna är nog ett felaktigt antagande. Att vi inte förstår allt i handlandet är tvärtom något vi ultimat också kan vara glada över att vi inte förstår eller känner igen den logiken.
2015-07-09, 17:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Fynden utmed vägarna är varken tappade eller utplacerade . Utplaceringsteorin bygger på antaganden att nån t.e.x främmande makt , kidnappare , stöldligor m.m skulle vilja sätta dit MGM som syndabock . Grejerna är utslängda av MGM antagligen under färden på väg mot hemmet efter att ha gömt BO vid Martorp . Däremot tror jag att MGM själv placerade ut handsken i ladan nere vid Blomberg på måndagen för att dra uppmärksamheten dit . Bättre att dom höll sig där en bit bort från Martorp tänkte han antagligen . Det var ju också ganska säkert att placera handsken där eftersom han jobbat i ladan tidigare vilket han kunde skylla på om polisen undrat varför han varit där . Sen var det ju flera som mycket lämpligt tog i handsken när den hittades på måndagen också .

MGM kan ha lockat/lurat in BO i ladan och förgripit sig på henne därinne, handsken blev kvar då kroppen gömdes på annan plats..!?
2015-07-09, 17:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Varför var det en dålig plats att placera ut handsken i ladan ?? Han visste ju förmodligen att ladan ändå skulle gås igenom efter spår eftersom den var närmaste byggnaden intill cafeét . Genom att placera handsken där fördröjdes ju polisens arbete att utvidga sökningen till ett större område . Det fanns väl inga andra synliga spår som skulle kunna visa att BO hade varit i ladan i övrigt . Därför tänkte han att om man hittade ett synlig spår i ladan så skulle det göra så att sökningen koncentrerades till ladan i inledningsskedet . Är det så svårt att förstå . Det är väl det enda smarta han kommit på vad jag kan förstå ...

Om detta tas med i beräkningen då:
Det är oklart vilken dag handsken hittades. Det finns 3 bud. Söndag, Måndag samt även Tisdag.
På Måndagen startas en omfattande polisiär sökinsats. Sökhundars närvaro har säkert noterats av GM.

Eftersom att tekniker bokstavligt talat vänt upp och ned på ladan i efterhand, och lagt väldigt mycket tid där, då är det högst troligt att det är en BP.
Vill man som GM medvetet peka ut en BP, speciellt när man noterat att det pågår en ganska omfattande polisiär sökinsats?
Såvida GM inte är totalt korkad, så är det väldigt svårt att förstå. Om man som GM kommer på tanken att placera ut en tillhörighet, då borde platsen bli något som inte går att koppla till GM i andra avseenden.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-09 kl. 17:37.
2015-07-09, 17:23
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Har kollat bilden i bildprogram och förstorat , man ser ansiktet snett framifrån och han tittar in mot hitre vänstra hörnet i Boden , och det ser ut som gasmask för det går ett ganska brett band över kinden upp över örat , och det har inte vanliga munskydd .
Jag är ganska säker men men !!!!
Att kroppen inte hittades förrän på fredagen tyder på att den legat på ett ställe där ingen vistats. Jag tror med stor sannolikhet att det var endast bröderna som hade tillgång till boden och det därför kändes tryggast att placera kroppen där. Om du känner dig ganska säker på att teknikern bär gasmask så stärker det min teori. Det verkar dessutom vara så att det var när MPS var vid boden som MGM uppträdde märkligt ja t.o.m. hotfullt har någon påstått.
Hon hittades i ett skåp? och det bör väl finnas ett sådant i boden. MPS såg kanske något som tillhörde Lisa genom fönstret. Var gjorde de annars fyndet som ledde till att kroppen hittades?
2015-07-09, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Munskydd skulle jag säga att det ser ut som.
Munskydd användes flitigt dagen då Lisa påträffades, på två ställen i Martorp dels i BPA bod "4" liksom i den gula mellanbyggnaden fikarum lunchrum.
2015-07-09, 17:26
Medlem
papsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Teoretiskt skulle det kunna vara (som tidigare nämnts) en alkohol affär som gick snett.
Kanske hade hon stämt träff med någon för att köpa, denne ville ha sex i utbyte eller helt enkelt råna henne, hon gör motstånd och resten är tyvär en sorglig historia...

Inget konstigt egentligen att unga tjejer vill köpa alkohol, vet av egen erfarenhet att även skötsamma döttrar är ute i dessa ärenden ibland tyvärr.... och då kan man undra om dom tatt rätt gubbe om så skulle vara fallet....

De kanske tog rätt gubbe men var tvungen att ge en avsugning eller avrunkning i utbyte nått de aldrig skulle erkänna de där skötsamma döttrarna?

Hon kanske ville ha alkohol, han ville få en avsugning, hon hota att röja honom med att han säljer alkohol i utbyte mot sexuella handlingar, han i sin tur slår till henne vilket hon säger sig ska anmäla vilket får honom att gå ett steg längre och ta livet av henne eller råka slå henne så mycket att hon avlider alternativt att hon faller på ett dumt vis och slår bakhuvudet o dör. ?
2015-07-09, 17:29
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Har kollat bilden i bildprogram och förstorat , man ser ansiktet snett framifrån och han tittar in mot hitre vänstra hörnet i Boden , och det ser ut som gasmask för det går ett ganska brett band över kinden upp över örat , och det har inte vanliga munskydd .
Jag är ganska säker men men !!!!
En gasmask täcker hela ansiktet. "Mask...."
2015-07-09, 17:30
Medlem
Citat:

Jag var otydlig och blandade ihop utplacerat och utslängt.
Utslängt är ett föremål som GM upptäcker i t.ex sin bil och vill snabbt bli av med för att inte kunna bindas till det. Utplacerat är ett föremål som är avsett att hittas och vilseleda, antingen bort från en plats eller mot någon annan person.
2015-07-09, 17:31
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papsol
De kanske tog rätt gubbe men var tvungen att ge en avsugning eller avrunkning i utbyte nått de aldrig skulle erkänna de där skötsamma döttrarna?

Hon kanske ville ha alkohol, han ville få en avsugning, hon hota att röja honom med att han säljer alkohol i utbyte mot sexuella handlingar, han i sin tur slår till henne vilket hon säger sig ska anmäla vilket får honom att gå ett steg längre och ta livet av henne eller råka slå henne så mycket att hon avlider alternativt att hon faller på ett dumt vis och slår bakhuvudet o dör. ?
Jag tänker att hon hellre skulle be sin storasyster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in