2015-07-07, 22:30
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Eller så kan du redan envariabelanalysen och tentar helt enkelt av den i höst på LTH. Då är det ju inget problem alls.

Jo, det är definitivt ett problem. För att få tenta kursen måste man vara antagen till antingen den, eller till ett program där kursen ingår. Och problemet var nu att bli antagen till ett sådant program.

Nog kan man kanske smita in på tentan ändå, men om man inte är antagen på korrekt sätt kommer de inte att föra in resultatet i Ladok.
Citera
2015-07-07, 22:47
Medlem
vojnes avatar
Ett allmänt tips för de som söker senare del-utbildningar (som dock är för sent för TS om han/hon inte redan gjort det):

Sök alltid OCKSÅ till den vanliga starten för programmet (med lägre prio än senare del-sökalternativet). Du har väldigt lite att förlora (typ att du förbrukar ett sökalternativ om du även vill söka till annat), men om du har betyg så att det räcker, så kommer du att komma in på programmet, och om de då inte vill släppa in dig till senare del pga behörighetsregler, så kommer du ändå in, och när du väl har gjort det så kan man ändå få tillgodoräkna sig de kurser som ändå går att tillgodoräkna, även om de inte räcker upp till antagningskrav.

Till TS:
Just att bli nekad behörighet går att överklaga. Men för att bli beviljad måste man ha bra med bevis. T.ex. att du själv jämför kursplanerna och kan konstatera att det är samma saker. Problemet är ändå att LTH inte vill tillgodoräkna färre poäng till fler, för i så fall kan man få examen på för få poäng, så även om du kan bevisa att allt innehåll omfattas i dina kurser jämfört med LTH:s så är det inte säkert att det går vägen.
Citera
2015-07-07, 22:54
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werbung
Något som är värt att veta är att de kineser, indier och annat patrask som får en transfer till Lund får oftast full transfer utan något poängtapp alls. Många gånger glider de igenom tentorna medan de inhemska får jobba utifrån en annan ram och norm.

För att hålla oss till trådens fråga om antagning till senare del av civilingenjörsprogram så är det nog inte så vidare många kineser, indier eller andra utomnordiska personer som blivit antagna alls, för det krävs gymnasiebetyg i svenska (dit även norska och danska godkänns).

Antagning till masterprogram på engelska är en annan sak, men då ska inte kandidatexamen tillgodoräknas, utan gäller enbart som behörighet. Vid antagning till senare del så måste det mottagande lärosätet stå till svars (när UKÄ utvärderar) för hela utbildningen, även den delen som inte gjordes på lärosätet i fråga.
Citera
2015-07-08, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Jo, det är definitivt ett problem. För att få tenta kursen måste man vara antagen till antingen den, eller till ett program där kursen ingår. Och problemet var nu att bli antagen till ett sådant program.

Nog kan man kanske smita in på tentan ändå, men om man inte är antagen på korrekt sätt kommer de inte att föra in resultatet i Ladok.

Men det fattar du väl ändå att jag menar att TS skulle erbjuda sig att tenta av kursen i augusti för att visa att hen har tillräckliga förkunskaper för antagning till senaredel? Om LTH går med på det kan jag försäkra dig om att de inte har något problem med att antingen registrera TS på kursen så hen kan anmäla sig till tentan, skriva den och bli hanterad på samma sätt som alla andra studenter på programmet som behöver klara den tentan för att bli uppflyttad till årskurs 2. Fast mer sannolikt är att de helt enkelt ser till att hen får skriva tentan - eller rentav bara de delar av den som de inte anser sig uppfyllda av kursen TS har med sig från KTH - och att den sedan rättas av en lärare som vet vad det handlar om och som kommunicerar resultatet till den som ska fatta beslutet. Är de riktigt snälla kan de säkert rätta just TS tenta så snabbt som möjligt för att denne inte ska behöva få vänta i veckor på att få veta om hen kan komma in eller inte.
Citera
2015-07-09, 10:48
Medlem
Nu har jag mailat utbildningskoordinatorn och frågat om jag kan prata med någon på avdelningen som tagit beslutet för att få diskutera saken.

Han svarar enbart att jag kan överklaga beslutet om jag tycker det är felaktigt.

Och att jag måste komplettera de moment jag saknar för att bli behörig till i vår.

Då verkar det ju som att mitt enda alternativ är att överklaga, men det har ju någon avrått mig ifrån så jag vet inte vad jag ska göra...?
Citera
2015-07-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diogenesthecynic
Nu har jag mailat utbildningskoordinatorn och frågat om jag kan prata med någon på avdelningen som tagit beslutet för att få diskutera saken.

Han svarar enbart att jag kan överklaga beslutet om jag tycker det är felaktigt.

Och att jag måste komplettera de moment jag saknar för att bli behörig till i vår.

Då verkar det ju som att mitt enda alternativ är att överklaga, men det har ju någon avrått mig ifrån så jag vet inte vad jag ska göra...?

Mycket märkligt agerande från dem tycker jag. Men har du möjlighet att komplettera under hösten och sedan tillgodoräkna dig det andra du läser vid ett vårintag så kanske det är enklast?

Det är klart du kan överklaga också, men då måste du ha goda argument för din sak.
Citera
2015-07-09, 12:38
Medlem
Citat:
Mycket märkligt agerande från dem tycker jag. Men har du möjlighet att komplettera under hösten och sedan tillgodoräkna dig det andra du läser vid ett vårintag så kanske det är enklast?

Det är klart du kan överklaga också, men då måste du ha goda argument för din sak.
Verkligen! Förstår inte varför man inte kan få prata med enheten som gör själva bedömningen istället för att någon utbildningskoordinator ska agera mellanhand.

Jag har ingen aning om hur jag ska komplettera eftersom KTH inte ger den kursen som LTH kräver. Den verkar heller inte gå att söka som fristående kurs på LTH.

Jag vet inte vilka argument jag kan använda. Sett till helheten tycker jag det är ganska uppenbart att bedömningen är stelbent och orättvis, men sett till regelverket så är den ju inte direkt felaktig på något sätt...
Citera
2015-07-09, 12:57
Medlem
Citat:
Verkligen! Förstår inte varför man inte kan få prata med enheten som gör själva bedömningen istället för att någon utbildningskoordinator ska agera mellanhand.

Jag har ingen aning om hur jag ska komplettera eftersom KTH inte ger den kursen som LTH kräver. Den verkar heller inte gå att söka som fristående kurs på LTH.

Jag vet inte vilka argument jag kan använda. Sett till helheten tycker jag det är ganska uppenbart att bedömningen är stelbent och orättvis, men sett till regelverket så är den ju inte direkt felaktig på något sätt...

Har du läst någon annan matte än de har läst där, så att du har tillräckligt med poäng men bara inte från exakt samma kurser?

Nu vet jag inte hur det funkar på LTH, men hade det varit UU hade jag rekommenderat att kontakta programmets studievägledare på telefon och ha en diskussion om vad det finns för möjligheter, särskilt om du kan få till en individuellt villkorad studieplan på något sätt.
Citera
2015-07-09, 13:12
Medlem
Citat:
Har du läst någon annan matte än de har läst där, så att du har tillräckligt med poäng men bara inte från exakt samma kurser?

Jag beskriver hur det ligger till med poäng tydligt i mitt första inlägg i tråden.

Citat:
Nu vet jag inte hur det funkar på LTH, men hade det varit UU hade jag rekommenderat att kontakta programmets studievägledare på telefon och ha en diskussion om vad det finns för möjligheter, särskilt om du kan få till en individuellt villkorad studieplan på något sätt.
Jag har ju bett utbildningskoordinatorn jag är i kontakt med att få prata med någon på enheten som gör bedömningen. Men då säger han bara att jag kan överklaga om jag är missnöjd. Skulle jag kontakta studievägledaren själv så kringgår jag alltså honom. Vet inte om det spelar någon roll.
Citera
2015-07-09, 15:14
Medlem
Det var lite vad jag var inne på i mitt tidigare inlägg. Om du kan läsa en annan kurs än envarren vid KTH som LTH godtar. Då löser det poängkravet i matematik.
Citera
2015-07-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Det var lite vad jag var inne på i mitt tidigare inlägg. Om du kan läsa en annan kurs än envarren vid KTH som LTH godtar. Då löser det poängkravet i matematik.
Vad jag vet har KTH bara en kurs i envariabelanalys och den är 7,5 poäng.

Att utbildningskoordinatorn säger att jag får "komplettera det som saknas" säger mig ingenting eftersom jag inte vet vad de syftar på. Jag kanske inte ens saknar någonting om det är som folk säger att halva bara är intromatte...
Citera
2015-07-09, 15:33
Medlem
Citat:
Vad jag vet har KTH bara en kurs i envariabelanalys och den är 7,5 poäng.

Att utbildningskoordinatorn säger att jag får "komplettera det som saknas" säger mig ingenting eftersom jag inte vet vad de syftar på. Jag kanske inte ens saknar någonting om det är som folk säger att halva bara är intromatte...

Kan de inte förtydliga vad som saknas då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in