Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-09, 13:07
Medlem
Arbetsmarkanden har totalt havererat senaste åren. Jag är stockholmare och varit på jobbmarknaden i 10-15 år.

Det finns knappt en enda annons inom min bransch IT som direktanställer på företaget längre i Stockholm. Inte ens myndigheter anställer med vanliga visstid eller fasta anställningar och ger riktiga löner. Dessa tjänster har dom flesta försvunnit sen bara år 2011-2012.

Jag har under mer än 10 års tid haft 8-10 jobb och alltid fått jobb på varannan intervju i snitt. I vår och sommar nu har jag varit på 6-7 intervjuer och inte fått något, inte ens 3 mån vikariat på bemanning.

Lönerna: Kollosal lönedumpning i bemanningsbranschen på tjänstemannasektorn.
Har b la fått 2 intervjuer som datatekniker/it-tekniker. Ena erbjöd ynka 22000 kr och den andra nu 20500 kr!
En av dom krävdes egen bil med en milersättning på 15 kr/mil, detta fast alla vet det kostar 25 -30kr/mil att driva en bil med alla omkostnader. Ett hån och snacka om kunden tjänar på inte ha firmabilar med dessa villkor.

Detta fast snittlönerna för dessa yrken är 29000 i statlig och privat sektor i Stockholms län på riktiga jobb. Har frågat flera kollegor när jag jobbat om vad dom har och begärt ut lönestatistik från alla kommuner, statliga löner och kollat lönelistor. Jag hade själv 28- 29000 som adidastekniker för ett tag sen under ett vikariat.

Tittar man i avtalet för servitris tjänar dom 21500 kr och en budbilchaufför 23500-24000 kr enligt transportavtalet. Ska en 2nd line datatekniker eller it-tekniker som krävs mycket kunskap få lägre lön än en servitris nu HAH

Jag har läst på universitet, läst in gymnasiet med goda betyg, skött mig och samlat massa erfarenhet för att komma in i it-branschen och jobbat där många år och blir nu erbjuden löner sämre än lagerarbetare som jag jobbade med på mitt första jobb utan färdigt gymnasium och 20 år gammal. Vilket hån. Jag har skällt ut bemanningsföretagen nu och ifrågasätt detta vilket gör dom aldrig hör av sig igen om något erbjudande mer igen. Jag mår skitdåligt av den här utvecklingen där hyrorna skjuter i höjden och blir marknadshyror ofta och samtidigt ska man tvingas ta dessa lågbetalda bemanningsjobb med lönedumpning! Man kan ju inte spara en krona då marginalen mellan utgifterna och inkomsten blir för låg efter räkningarna betalats.

Fint land det här börjar bli! Jag är på väg att emigrera nu då jag står inte ut här längre. Detta är bara en av orsakerna.

Det kan ju inte fortsätta såhär längre och vi kommer bli som ett segregerat USA med minimilöner och skyhöga marknadshyror och hälften av befolkningen får ett värdelöst liv med låg standard och bo i invandrarområdena i en svindyr hyresrätt medans resten av dom privligerade är belånade till döds och göder bankerna med dessa bostadspriser.
Senast redigerad av diese.leute 2015-07-09 kl. 13:14.
Citera
2015-07-09, 13:14
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Jag har skällt ut bemanningsföretagen nu och ifrågasätt detta vilket gör dom aldrig hör av sig igen om något erbjudande mer igen.
Och vems fel är det att du inte får jobb nu då?
Citat:
Fint land det här börjar bli! Jag är på väg att emigrera nu då jag står inte ut här längre. Detta är bara en av orsakerna.
Bra. Då kan du arbeta lite i polen eller något annat skitland ett tag så du får lite perspektiv. Många inhyrda som visar framfötterna och faktiskt har något att komma med fastanställs, något du tydligen misslyckats med då du har bytt jobb frekvent.
Citera
2015-07-09, 13:44
Medlem
KonungHonungs avatar
En medborgarlön hade stärkt arbetstagarens ställning på arbetsmarknaden, och sannolikt lett till att de värsta bemanningsföretagen fått stänga igen.
Citera
2015-07-09, 13:47
Medlem
Riddarhusets avatar
jag gillar låga löner för IT-folk så att vi kan behålla jobben i Sverige och inte sourcar ut dem till Indien. Det visste väl var och en att IT-support är nästa låglönejobb även om det var häftigt 1990 när de vita rockarna i datorhallen började försvinna. Det finns så jäävla massa människor som tycker det är häftigt att jobba med IT. Stort utbud av arbetskraft så kunden kan vraka och välja. Det gillar jag för då blir min nota lägre som nyttjare.
Citera
2015-07-09, 14:08
Medlem
eXtremos avatar
Varför skäller du ut bemanningsföretag? Det är solklart att ingen vill ta sig an en aggressiv människa, vilket gör att du inte får något jobb. Sluta upp med sådana dagisfasoner och bete dig som en vuxen människa.

Sedan bör du inte bara se till arbetena i Stockholm, utan även söka arbeten i andra städer.
Citera
2015-07-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
jag gillar låga löner för IT-folk så att vi kan behålla jobben i Sverige och inte sourcar ut dem till Indien. Det visste väl var och en att IT-support är nästa låglönejobb även om det var häftigt 1990 när de vita rockarna i datorhallen började försvinna. Det finns så jäävla massa människor som tycker det är häftigt att jobba med IT. Stort utbud av arbetskraft så kunden kan vraka och välja. Det gillar jag för då blir min nota lägre som nyttjare.

Det är ju uppenbart att du är efterbliven.

1. Det är inte så många sökande på varje tjänst, ca 30-50 st på it-tekniker via bemanning. Jag har kollat det flera ggr.
2. Du får inte lägre nota om du hyr in datortekniker via bemanning. Dom debiterar dig 350-450 tim exkl moms varav den anställde får 21-22 000 brutto. Snarare blir det mycket dyrare för dig än att anställa själv med riktiga löner och mellanskillnaden hamnar i fickan hos en parasit. Och ja, jag har kollat det också vad dom debiterar genom att utge mig för att vara arbetsgivare och ringt runt till alla bemanningsbolag. Dom är väldiga paranoida när man frågar priser, ungefär som kriminella som säljer knark brukar vara.

En spark i arslet är vad du ska ha.
Senast redigerad av diese.leute 2015-07-09 kl. 14:55.
Citera
2015-07-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Varför skäller du ut bemanningsföretag? Det är solklart att ingen vill ta sig an en aggressiv människa, vilket gör att du inte får något jobb. Sluta upp med sådana dagisfasoner och bete dig som en vuxen människa.

Sedan bör du inte bara se till arbetena i Stockholm, utan även söka arbeten i andra städer.

Extremo känner man till, ärkesvinet nr 1 i trådar du postar inlägg och gränsfall till att vara psykopat.

Du reagerar på ett enda ord "skäller ut" och inte helheten. Jag skällde inte ut, jag ifrågasatte dom och deras lönesättning med pondus och var väl halvt otrevlig emellanåt i diskussionen. Detta är något jag gör på min fritid nu och ringer runt anonymt och konfronterar bemanningsföretag och skapar konflikt för dom är svin och förstör landet.
Citera
2015-07-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Och vems fel är det att du inte får jobb nu då?

Bra. Då kan du arbeta lite i polen eller något annat skitland ett tag så du får lite perspektiv. Många inhyrda som visar framfötterna och faktiskt har något att komma med fastanställs, något du tydligen misslyckats med då du har bytt jobb frekvent.

Jag har perspektiv från Norge. 10 000 högre nettolön som it-nisse, 7.5 tim arbetsdag, 100% sjuklön 12 dagar per år. Slappare tempo. Hyresnivå i andrahand som är lägre än i Sverige nu. 8000 Nok får man 1a handskontrakt i oslo centrum på 30 kvm. I Sverige kostar det 10- 13 000 för samma lgh i 2a hand.

I danmark ser det likadant ut. Betydligt högre löner, 7.5 tim arbetsdag, lägenheter finns och bostadspriserna är halva mot Stockholm i Köpenhamn.

Det går bra för Sverige, raketfart utåt snarare!

Jag gillar att jobba visstid/vikariat med RIKTIGA LÖNER och brukar jobba 6 mån-1.5 år och sen spara pengar, jobbet tar slut och vara ledig flera månader sen skaffa nytt. Men det har ens inget med diskussionen att göra. Nolla.
Senast redigerad av diese.leute 2015-07-09 kl. 14:59.
Citera
2015-07-09, 14:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Extremo känner man till, ärkesvinet nr 1 i trådar du postar inlägg och gränsfall till att vara psykopat.

Du reagerar på ett enda ord "skäller ut" och inte helheten. Jag skällde inte ut, jag ifrågasatte dom och deras lönesättning med pondus och var väl halvt otrevlig emellanåt i diskussionen. Detta är något jag gör på min fritid nu och ringer runt anonymt och konfronterar bemanningsföretag och skapar konflikt för dom är svin och förstör landet.
Om du är "halvt otrevlig" (det är din tolkning, egentligen torde du ha varit synnerligen otrevlig) i kontakt med en potentiell arbetsgivare bör du inte ställa dig frågandes till varför du inte har ett jobb. Varför ska jag reagera på det andra i din text? Uppenbarligen gjorde du ett dåligt utbildningsval, då du inte kontrollerade arbetsmarknaden innan du valde inriktning.
Citera
2015-07-09, 15:04
Medlem
Citat:
Om du är "halvt otrevlig" (det är din tolkning, egentligen torde du ha varit synnerligen otrevlig) i kontakt med en potentiell arbetsgivare bör du inte ställa dig frågandes till varför du inte har ett jobb. Varför ska jag reagera på det andra i din text? Uppenbarligen gjorde du ett dåligt utbildningsval, då du inte kontrollerade arbetsmarknaden innan du valde inriktning.

Hörredu, läs inlägget igen och så ser det att jag beskrivit att utvecklingen gick åt helvete år 2011-2012 för ett par år sen, inte att den alltid varit så. Jag började jobba inom IT tidigare än så. Detta fenomen med bemanning och lönedumpning på alla jobbannonser gäller inte bara IT-branschen utan hela arbetsmarknaden i detta landet.
Det är uppenbart att du har ingen erfarenhet av hur det ser ut nuförtiden pga av att du troligtvis är institutionaliserad och säkerligen knappt duger för ett okvalificerat arbetarjobb med din begränsade intelligens och läsförståelse.
Citera
2015-07-09, 15:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hörredu, läs inlägget igen och så ser det att jag beskrivit att utvecklingen gick åt helvete år 2011-2012 för ett par år sen, inte att den alltid varit så. Jag började jobba inom IT tidigare än så. Detta fenomen med bemanning och lönedumpning på alla jobbannonser gäller inte bara IT-branschen utan hela arbetsmarknaden i detta landet.
Det är uppenbart att du har ingen erfarenhet av hur det ser ut nuförtiden pga av att du troligtvis är arbetslös/institutionerad och säkerligen knappt duger för ett okvalificerat arbetarjobb med din begränsade intelligens och läsförståelse.
Haha nä du, är inte arbetslös. Tog examen i våras från universitetet och har ett arbete där jag gick in på 34 000 kr/mån samt en lägenhet i Stockholm. Istället för att komma med personangrepp – vilket troligtvis är anledningen till att du sitter hemma och är arbetslös – bör du debattera sakligt. Du har t.ex. inte svarat på frågan varför du inte söker arbeten i andra städer än Stockholm istället för att sitta och grina på Flashback.
Citera
2015-07-09, 15:11
Medlem
Citat:
Haha nä du, är inte arbetslös. Tog examen i våras från universitetet och har ett arbete där jag gick in på 34 000 kr/mån samt en lägenhet i Stockholm. Istället för att komma med personangrepp – vilket troligtvis är anledningen till att du sitter hemma och är arbetslös – bör du debattera sakligt. Du har t.ex. inte svarat på frågan varför du inte söker arbeten i andra städer än Stockholm istället för att sitta och grina på Flashback.

Jag är född i Stockholm och bott här hela livet och det är här alla it-jobb finns mestadels. Det finns inte mindre bemanningsföretag, normala löner eller fler tjänster i andra delar av landet än It-meckat i Stockholm.

Det står även i huvudinlägget att jag ska emigrera nu ...

Försvinn ifrån tråden, lus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in