2015-07-09, 14:16
Medlem
Demoskop, Juli:

SD 18,7% (+3,0)

FANTASTISKT!!!!!

Tyder på att man nådde ut bra under Almedalsveckan. Jimmie Åkesson hade ju högst tittarsiffror därtill så det är inte så konstigt. Intresset är stort och Jimmie Åkesson är oerhört populär bland vanligt folk!
2015-07-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
långt kvar till 51%

Det intressanta blir väl ifall Alliansen aktivt måste rösta för de Röd-Gröna's budget istället för att bara lägga ner rösterna? För att SD skall bli så stora måste nog minst ett litet parti på borgar sidan försvinna så kanske räcker med ett SD på 27-30%?

Att alliansen skulle bli största block efter 2018 är nog uteslutet. Vänstersidan innehåller garanterat fler obildade verklighetsförnekare.
2015-07-09, 14:20
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag är mest oroad över att M eller S faktiskt slänger upp riktiga lösningar och således snor tillbaka massa röster från SD.

Finns det en stor risk att det inträffar? Då blir det nämligen väldigt tufft för SD att fortsätta öka tror jag.

Och vad ska det vara för något? .
Visst man kan ändra signalerna man sänder ut,men direkt skulle idioterna i SSU ,media och även regeringsmedlemmar från MP börja yla så inte lätt när man målat in sig så rejält i hörnet som Löfven.
Moderaterna har det lättare ,är bara att Sparka Batra och installera en ny ledning för partiet,men MUF skulle givetvis gå Bananas ,förutom alla reinfeldttrogna dårar.
Men är inte bara invandringen som gör att SD växer,katastrofen med EU ligger också M och S i fatet.
Senast redigerad av Erk Swede 2015-07-09 kl. 14:30.
2015-07-09, 14:35
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
K-G Bergström brukar ha koll på saker och ting, men här tycker jag att han resonerar lite fel.

Avståndet är mindre än vad han skriver ovan. Om SD ökar så kommer ju M och S att minska eftersom många ju hoppar från M och S till SD. I synnerhet från M.

Hur mycket ytterligare SD kan stjäla från S är svårt att veta, men om vi antar att SD stjäl 2 procentenheter från S, så kommer ju SD att öka med 2 procentenheter samtidigt som S minskar med 2 procentenheter. Och då har differensen mellan dessa två partier minskat med 4 procentenheter.

Om SD därutöver stjäl några procentenheter väljare från M (och övriga sjuklövern) så är SD förbi S...

Om SD kan ta 2 procentenheter väljare från S vet jag inte, men under valet 2014 så kom det i alla fall en sosseväljare för varje två moderatväljare:

http://pejl.svt.se/val2014/valu-riksdag/valjarstrommar/#sd2014

Ja, det finns all anledning att tro att SD främst kommer att hämta röster från huvudkonkurrenterna, och att högst 20 procent av utökat väljarstöd kommer att komma från småpartierna. Fem procentenheter till SD kommer att ge ett tapp på en-tre procentenheter hos S respektive M. Jag tror mest på två procentenheter var. Antingen kommer S och/eller M byta politik eller så kommer SD att bli störst. Något av alternativen kommer att inträffa inom högst två år, förmodligen tidigare.
2015-07-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, det finns all anledning att tro att SD främst kommer att hämta röster från huvudkonkurrenterna, och att högst 20 procent av utökat väljarstöd kommer att komma från småpartierna. Fem procentenheter till SD kommer att ge ett tapp på en-tre procentenheter hos S respektive M. Jag tror mest på två procentenheter var. Antingen kommer S och/eller M byta politik eller så kommer SD att bli störst. Något av alternativen kommer att inträffa inom högst två år, förmodligen tidigare.

Jag träffar mycket folk på industrigolvet och de har ändrat attityd sedan före valet.
Snart går proppen ur Socialdemokraterna och då mina vänner; då rusar %en !
2015-07-09, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Jag träffar mycket folk på industrigolvet och de har ändrat attityd sedan före valet.
Snart går proppen ur Socialdemokraterna och då mina vänner; då rusar %en !

Är industriarbetare själv och kan intyga att folket flyr i DRIVOR från S just nu! Det går oerhört snabbt och även om de kan dölja det ännu så finns inga tvivel om att det mycket mycket snart kommer vara full panik i S. Arbetarna är fly förbannade och även de mest övertygade facksossarna börjar vackla när invandringen kommer på tal på rasterna. S är slut som arbetarnas parti...inga som helst tvivel om saken.
2015-07-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag noterar att DN inte verkar ha referat denna opinionsundersökning..

Varken SvD, DN eller Aftonbladet har något om SD:s nya succé i opinionen på förstasidan på sin hemsida. Trist, hade verkligen sett fram emot att se Lena Mellins kloka kommentarer. Troligen är kossan sjösjuk efter att ha sett S svajiga siffror.
2015-07-09, 15:23
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Är industriarbetare själv och kan intyga att folket flyr i DRIVOR från S just nu! Det går oerhört snabbt och även om de kan dölja det ännu så finns inga tvivel om att det mycket mycket snart kommer vara full panik i S. Arbetarna är fly förbannade och även de mest övertygade facksossarna börjar vackla när invandringen kommer på tal på rasterna. S är slut som arbetarnas parti...inga som helst tvivel om saken.

Härligt att höra. Sossarna har övergett svenska arbetare och svenska intressen för länge sedan. Den definitiva spiken i kistan kom med Mona Sahlins tillträde som partiledare. Att tillsätta Löfven var ett försök att ta tillbaka sin tidigare profil, men Löfven har visat sig vara en usel politiker (även om han själv säkert är en resonabel person). Löfven är en yrkesmässig pragmatiker, och då blir det problematiskt när man ställs mot rabiata ideologer (Miljöpartiet) som inte har särskilt mycket kontakt med det verkliga yrkeslivet. Saknar man den ideologiska bakgrunden är det svårt att hitta sin egen väg i det identitetspolitiska träsket som Sveriges "elit" trampar runt i just nu.

Jag tror inte många av Socialdemokraternas väljare identifierar sig med den "nya" vänstern, och klassiska sossar som aldrig skulle tänka tanken att rösta på Moderaterna skulle förmodligen kunna lockas av SD om trycket mot dem till tillräckligt starkt. Med tanke på anstormningen av invandrare som just nu sveper över Sverige är tiden ytterst mogen för många traditionella sossar att ge upp sitt gamla parti och gå över till SD. Potentialen finns.
2015-07-09, 15:33
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
När ett parti ökar med tre procentenheter i en enskild mätning så utgår man från att hälften är rent brus, men i SD:s fall kan det mycket väl vara korrekt. Om ökningen var mindre än en procentenhet så borde brusfaktorn leda till att åtminstone något institut visade fallande stöd men nu har de senaste tio mätningarna eller så visat på rekord.

Allt tyder på att proppen är ur och att vi kan se ett massivt flöde av väljare från alla partier till SD på rekordtid. Den 21 september lägger regeringen fram sin höstbudget som alliansen ska låtsas opponera emot och denna ovärdiga komedi kommer att generera ytterligare väljarflykt.
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Demoskop, Juli:

SD 18,7% (+3,0)

FANTASTISKT!!!!!

Tyder på att man nådde ut bra under Almedalsveckan. Jimmie Åkesson hade ju högst tittarsiffror därtill så det är inte så konstigt. Intresset är stort och Jimmie Åkesson är oerhört populär bland vanligt folk!

Almedalen tror jag påverkar extremt lite. För om man ska vara ärlig så var det inte J.Å's bästa tal. Spelar dock knappt någon roll vad han säger längre då alla vet var SD står och ännu mer var 7k står. Det är som ett självspelande piano.

Verkligheten har kommit ikapp svenska folket, och nu går det fort!
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Demoskop, Juli:

SD 18,7% (+3,0)

FANTASTISKT!!!!!

Glädjande att MedelSvensson börjar att vakna upp ur PK-hjärntvätten. Är övertygad om att dom sk. EU-migranterna är SD:s bästa valarbetare...
2015-07-09, 15:42
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
När ett parti ökar med tre procentenheter i en enskild mätning så utgår man från att hälften är rent brus, men i SD:s fall kan det mycket väl vara korrekt. Om ökningen var mindre än en procentenhet så borde brusfaktorn leda till att åtminstone något institut visade fallande stöd men nu har de senaste tio mätningarna eller så visat på rekord.

Allt tyder på att proppen är ur och att vi kan se ett massivt flöde av väljare från alla partier till SD på rekordtid. Den 21 september lägger regeringen fram sin höstbudget som alliansen ska låtsas opponera emot och denna ovärdiga komedi kommer att generera ytterligare väljarflykt.

Hade det enbart varit Sentio eller Yougov som visat en tydlig ökning sedan valet hade det naturligtvis kunnat vara brus. Nu när i stort sett samtliga undersökningsinstitut visar SD-rekord är det såklart en uppåtgående trend. Frågan är om det kan hålla i sig. Jag är inte helt säker på det.

Nya regeringar ligger alltid dåligt till ett år efter valet, så att det skulle råda fullskalig panik hos M och S är jag inte helt säker på. Det som istället kan skapa panik är insikten om att man saknar möjligheter att vinna tillbaka väljarna, och där ligger nog S sämst till. Löfven kan omöjligt minska invandringen så länge han samregerar med MP, vilket ger M ett större handlingsutrymme. Frågan är hur långt M kan gå i den här frågan. Så länge invandringen fortsätter att slå rekord kommer förmodligen SD fortsätta slå rekord, vilket måste vara ett av de mest tydliga sambanden inom svensk politik på länge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in