2015-07-09, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Wow! Särskilt intressant att M backar precis lika mycket. När bara två i partiet vågar gå emot partiledningens DÖ, då är det inte konstigt att de straffas.

Jag kan se framför mig hur plågad Anna Kinberg Batra måste känna sig när hon läser de senaste nyheterna samtidigt som hon försöker äta frukost.

Skulle tippa att de här 18,7% tyder på att SD nu ligger en bra bit över 20%. Redan i våras skrev jag i den här tråden att SD skulle ligga på 20% lagom till sommaren. Och se där, så blev det också. (Däremot blev valresultatet något lägre än jag hade hoppats.)

Även för Löfven måste den här opinionsundersökningen vara en spark i röven. Aldrig (läs: A L D R I G) har en socialdemokratisk statsminister haft ett så uselt stöd för sin politik hos den svenska befolkningen som Stefan Löfven har idag. Socialdemokratin kanske borde göra sällskap med regalskeppet Vasa och ställas ut i en glasmonter på Vasamuseet.

Grattis Stefan. Din politik har gjort Jimmies framgång möjligt!

Visserligen handlar det "bara" om en opinionsundersökning. Men när varenda opinionsundersökning ger SD luft under vingarna borde man nog börja inse allvaret och sluta gömma sig bakom Löfvens numera världsberömda klyscha att "det är valresultatet som räknas".

Låt mig få runda av det här inlägget med att konstatera att de kommande opinionsundersökningarna kommer att visa en fortsatt uppgång för SD. Även om jag nästan börjar kräkas av bara tanken, verkar det som att det inte är helt uteslutet att SD mycket väl kan bli Sveriges största parti redan innan året slut. Nej, jag skojar inte. Inte om så här allvarliga saker.

Tack för ordet, kära vänner!
🌹

Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

En oerhört viktig fråga är i nuläget om SD kan tillåta sig att gå med strömmen och förändra sig, eller om man kommer att försöka hålla fast vid sina 80- och 90-talsdogma

Du har alltså legat i koma i 20 år. Vilka 80- och 90-talsdogma?

En upplysning i all välmening nu när du vaknat till liv:
SD har förändrats överlägset mest av alla partier sedan 80- och 90-talet.
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Underbara siffror och helt rätt att M rasar när de lägger sig platt och har roboten Batra som ledare...

Blir oerhört intressant att se resterande mätningar framöver. Ska även bli intressant att följa Moderaternas reaktion på detta...

K-G Bergström tror nu att SD kan bli Sveriges största parti.

Svensken i gemen är ju i grund och botten socialkonservativ även fast medelsvennen inte gärna erkänner det. K-G bergström har kanske rätt men har drog väldigt länge på uttalandet. Om ett eller ett par småpartier åker ur riksdagen så blir det en stenhård kamp mellan S, M och SD på väldigt jämna nivåer (tror jag)
2015-07-09, 08:20
Avstängd
jugbandbluess avatar
demoskop är väl bonniers? har ofta visat fel. sentio är nog mer rätt ute
2015-07-09, 08:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nog är det panik inom M alltid. Det är bara att läsa kommunikationschefens kommentar:

"– Vi måste bli bättre på SD:s starka sakfrågor, integration och migration, säger Per Nilsson, kommunikationschef (M)."

http://www.expressen.se/nyheter/tungt-ras-for-m-i-ny-demoskopmatning/

Vad nu då? Det är bara ett par veckor sedan M presenterade ett nytt integrations- och invandringskoncept. Nu verkar det, enl. kommunikationschefen, inte att ha varit tillräckligt. Det var således ett helt undermåligt program. Så tolkar jag då det hela.

Den nuvarande partiledaren får nog bara hösten på sig att visa resultat annars är jag övertygad om att hon får sparken.

Om inte M ska bli omsprugna av Sd i opinionsmätningarna före årsskiftet får de nog sätta munkavle på MUF. Risken att deras extremism når ut till en bredare allmänhet inte bara till politiskt intresserade.

Nivån 18,7% är inte imponerande i sig men ökningen är det. Sedan vet man inte om de ändrat sina mätmetoder, slutat fuska eller om de faktiskt fångat in en ökning av antalet Sd röstare med 20%.
Alltså 220 000 fler av de röstberättigade säger sig vilja rösta på Sd i juli än i juni.

De tama förslag till integrationsskärpning som kommer från olika håll är givetvis helt meningslösa. De måste ta i så även Sd häpnar om de ska få tillbaks några av de förlorade väljarna.

Främst tror jag det är moderater som funderat länge på saken men nu givit upp hoppet om Batra och den nya M-ledningen.
2015-07-09, 08:24
Medlem
Valresultatet sept 2014

S 31%
M 23,3%

Enligt dagens demoskop har S backat 5,5% på 9 mån. M har backat bara 0,2% mot valresultatet vilket jag inte tror stämmer. Deras tapp är förmodligen mycket större.

SD upp 5,8% mot valresultatet.

När Alice Teodorescu ersätter Hanna Stjärne som SVT chef och Per Gudmundsson tar över Wolodarskis jobb på DN så blir SD ett 40% parti.
2015-07-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Vilken start på dagen!!

http://unvis.it/www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/de-nya-siffrorna-lar-sanda-chockvagor/

"Mätningen gjordes i huvudsak under Almedalsveckan. Varken Stefan Löfven eller Anna Kinberg Batra tycks ha åstadkommit något där som fått väljare som gått till SD att ångra sig. Jimmie Åkesson uppträdde i mångas ögon högmodigt i Visby, när han utan att tveka proklamerade att Sverigedemokraterna ska bli Sveriges största parti."

Undrar om den stora uppgången just här är en tillfällighet eller om Åkessons tal gick hem i stugorna.

"Fortfarande är förstås grundtipset att SD inte kommer i kapp S, men tvärsäkert törs jag inte längre säga det."

Nu misstänker alltså även K-G Bergström att SD kan komma att bli Sveriges största parti en dag...

Siffrorna:
S 25,5% -0,4
M 23,1% -3,0
SD 18,7% +3,0

MP 7,1% +0,3
V 6,8% +-0
C 6,6% -0,7
FP 4,7% +-0
KD 4,2% +0,5
Äntligen! Moderaternas predicerade och välförtjänta ras har låtit vänta på sig men nu ser det ut att vara här. Först när moderaterna börjar bli desperata (runt 15% och AKB avgång?) kan det börja ske sakpolitiska förändringar i invandringsfrågan.
2015-07-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En knepig analys att göra, men man bör tänka på följande:

Ju större SD blir, ju mindre andel tokhöger, ju mindre påverkan (av naturliga skäl) från den falangen...
SD som "späds ut med" vanligt folk blir mindre extremt...
SD utvecklas politiskt internt (mognar) liksom externt (påverkas genom nytillkomna)

Dessa effekter tar sin lilla tid, helt oavsett vad som sägs och rapporteras i media. Tänk på att det förekommer en växelverkan. En mängd rapporter från SD:s tidiga påhitt (och en del mer aktuella) är av den kalibern att det gynnar SD på sikt att de kommer fram (exempel "nazistflickan i Halmstad" - jobbigt läge då och där men nyttigt på sikt).

En oerhört viktig fråga är i nuläget om SD kan tillåta sig att gå med strömmen och förändra sig, eller om man kommer att försöka hålla fast vid sina 80- och 90-talsdogma (dvs försöka tillfredsställa den lilla, hårda kärnan från den tiden -det är inte så troligt, kanske?). SD har (genom sin brist på lokala, dugliga representanter) en stor möjlighet att assimilera (eller ge en plattform för) politiker från andra partier - frågan är om detta kommer att ske.

Den stora frågan är naturligtvis när ett uppvaknande kommer att ske i invandrings- och asylfrågan. Det är ju knappast mänskliga principer som skiljer i detta utan rena volymfrågor.

SD växer inte för att det ses som "rumsrent". SD ses som rumsrent för att det växer.

Det är du som nu verkar tycka att samma personer som anslöt till 90-tals SD känns som mer trovärdiga aktörer än du kände att de var när partiet var litet. Det säger mer om dig än dem.

SD är ett interndemokratiskt sunkigt parti som inte har visat kapacitet att locka kapabla, självständigt tänkande politiker, utan tvärtom styrs med järnhand av samma klick som styrt under hela tiden du rynkat på näsan åt partiet.

Säg bara som det är: Du vill - liksom säkert borgerligheten - låtsas att det är SD och inte du som krupit till korset.
2015-07-09, 08:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Underbara siffror och helt rätt att M rasar när de lägger sig platt och har roboten Batra som ledare...

Blir oerhört intressant att se resterande mätningar framöver. Ska även bli intressant att följa Moderaternas reaktion på detta...

K-G Bergström tror nu att SD kan bli Sveriges största parti.

Nu sker en migration av väljare från M till SD.

Samtidigt som M är ledande i DÖ och tillsammans med MP är orsaken till Ms egen slogan Det nya utanförskapet.

Där Ms nya förslag angående migration och integration är lika tandlösa som AKB.

Kan vi någonstans här spåra nya lämmeltåg till SD.

Om vi utgår från dagens undersökning så räcker det med att ytterligare drygt 2 procent lämnar M och går till SD så är partierna lika stora.

Om det inte redan skett! Där felaktigheter i detta instituts resultat historiskt sett varit till SDs nackdel.

Där tidigare i juni vissa institut hade SD på 20-22 procent.

Snart det enbart frågan om var Jimmies tak finns som återstår.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-07-09 kl. 08:36.
2015-07-09, 08:35
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De tama förslag till integrationsskärpning som kommer från olika håll är givetvis helt meningslösa. De måste ta i så även Sd häpnar om de ska få tillbaks några av de förlorade väljarna.

Anledningen till varför en person som gått över till SD inte kommer ge något av de andra partierna sin röst är att det vore dumt att chansa. De kan ta i hårdare och kräva totalt flyktingstopp och repatriering eller sumarisk avrättning, men...

a) Behövs sådan extrem politik?
b) Hade vi litat på ett 7K-parti som gjorde sådana utfästelser?

Det hjälper inte om de tar i från tårna. Väljarflykten beror på uppgivenhet och bristande tillit.
2015-07-09, 08:39
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Knappast. Det är DÖ som ligger bakom. Detta är den första undersökningen, vad jag vet, sedan Alliansen var med och röstade igenom rödgröna budgeten. Det är det som syns hos moderaterna. Det är moderata eftersläntrare som insett att man menade allvar med DÖ.

Vilken härlig morgon!

Tror också att det är en försenad DÖ effekt. Många här inklusive jag själv har ju förundrats över att M inte har tappat sedan valet. Nu verkar tappet ha kommit i samband med den senaste budgeten. Jag tror inte Almedalen har så mycket med detta att göra.

Att SD går om M i opinionsundersökningarna i år är mitt huvudscenario.
2015-07-09, 08:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Vilken härlig morgon!

Tror också att det är en försenad DÖ effekt. Många här inklusive jag själv har ju förundrats över att M inte har tappat sedan valet. Nu verkar tappet ha kommit i samband med den senaste budgeten. Jag tror inte Almedalen har så mycket med detta att göra.

Att SD går om M i opinionsundersökningarna i år är mitt huvudscenario.

I det avseendet så är det väl redan i nästa Sentio som detta kan ske.

Eftersom Demoskops undersökning utfördes under tiden 30e juni till 7e juli med en kraftig uppgång för SD som följd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in