2015-07-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Av en ren slump råkade jag se detta festliga inlägg (från i julas) på tokvänsterns "Dagens Arena".
Man börjar ju undra om extremisten Mikael Färnbo brukar posta här i tråden.

Hej SD! Snart raderas ni från den politiska kartan

Det har ju gått... sådär med hans förutsägelser eller kanske skall man kalla det besvärjelser istället.

Det hela får mig att tänka på följande undersökning: Harbingers of failure
Som väl på svenska bli ungefär "Misslyckandets budbärare".

Där man har identifierat en grupp människor som konsekvent satsar på "fel häst".
Dom som köpte Zune när alla andra valde iPod, dom som gillade Crystal Pepsi , osv..

Jag visste ju att dessa människor fanns, jag känner flera stycken, mitt namn på dessa har varit "Anti-rådgivare". Dvs. om man bara gör tvärtom mot vad dessa gör så hamnar man inte fel.

Det är inte bara det att dom inte har koll & därför missar ibland, utan dom har konsekvent fel hela tiden.

Så som ett komplement till opinionsundersökningar så är det kanske lika värdefullt att följa debattörer som Färnbo, Rejdar & Powergirl. När dessa förutsäger ett snart kommande ras för SD så vet man att opinionssiffrorna egentligen rusar i höjden allt mer.

Wow! Har aldrig sett en så desperat och patetiskt artikel. Man undrar om han satt och grät när han skrev den.

Efter att ha kikat lite på övriga artiklar undrar jag nästan om sidan är ett skämt. Allt andas fanatism.
2015-07-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Väldigt märkliga siffror för 2014. Varför anser tittarna att KD är ett mycket mer intressant än FP? Varför anser de att V är ett mycket mer intressant än MP?
Både KD och V drar nog till sig politiskt intresserade, medan jag kan tänka mig att osäkra och ointresserade röstar på FP och MP. Almedalen följs nog framförallt av folk som är hyfsat engagerade.
2015-07-08, 21:47
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så som ett komplement till opinionsundersökningar så är det kanske lika värdefullt att följa debattörer som Färnbo, Rejdar & Powergirl. När dessa förutsäger ett snart kommande ras för SD så vet man att opinionssiffrorna egentligen rusar i höjden allt mer.

Haha sweet memories!

Men problemet, om man ska vara allvarlig, med såna här människor är att de, om de är i majoritet som i dagsläget, genom sin polemik förminskar och förlöjligar sina meningsmotståndare. Vi kan sitta och skratta nu, men folk som Rejdar t.ex., och hans fränder inom public service, har säkert fördröjt SD:s framgångar åtskilligt. Ett tankeexperiment kan ju vara att fundera över hur stora SD hade varit med en saklig medierapportering av situationen i Sverige och av SD:s politik.
2015-07-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Haha sweet memories!

Men problemet, om man ska vara allvarlig, med såna här människor är att de, om de är i majoritet som i dagsläget, genom sin polemik förminskar och förlöjligar sina meningsmotståndare. Vi kan sitta och skratta nu, men folk som Rejdar t.ex., och hans fränder inom public service, har säkert fördröjt SD:s framgångar åtskilligt. Ett tankeexperiment kan ju vara att fundera över hur stora SD hade varit med en saklig medierapportering av situationen i Sverige och av SD:s politik.

Tyvärr är det sant. Sveriges unika situation beror på det massiva motstånd mot minsta kritik. Det har fördröjt SD åtskilliga år, och först nu är vi ikapp. Men på den tiden har vi hunnit få in flera hundratusen invandrare. Och båden spänns kanske mer, som nån sa här innan, frågan är bara hur det kommer till uttryck...
2015-07-08, 22:21
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Har nu noterat Oscarsson på detta sätt i flera inslag hos TV4 om SD. Har han något "frikort" ?
Trevlig, saklig och neutral. Verkar ha något så ovanligt (inom hans bransch) som sunt förnuft.
Respekt.

Marcus Oscarsson syntes också till under valdagen 2014. Där höll han också en saklig och neutral ton när det kom till Sverigedemokraterna. Till skillnad från vissa av sina journalistkollegor så vet han hur han ska hålla sina personliga åsikter borta från sitt yrkesmässiga liv.
2015-07-08, 23:12
Medlem
När kommer någon opinionsundersökning för Juli? Jag längtar redan
2015-07-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
När kommer någon opinionsundersökning för Juli? Jag längtar redan
Sifo och Ipsos gör uppehåll i juli så dem kan man räkna bort (vilket är bra för medelvärdet). Demoskop bör komma på fredag/lördag. Sentio, Novus och YouGov kom samma dag i juni (den 18:e). Inizio kommer sist, i slutet av månaden.
2015-07-09, 06:20
Medlem
Demoskop har anlänt!

SD 18,7% + 3%!!!!!

www.expressen.se/nyheter/tungt-ras-for-m-i-ny-demoskopmatning/
2015-07-09, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warrider
Demoskop har anlänt!

SD 18,7% + 3%!!!!!

Naturlig stark utveckling, inte bara politiken i sig utan det faktum att Åkesson som person slår AKB sju dar i veckan - tycker nästan lite synd om M-ledaren, hon är borta innan årets slut!
2015-07-09, 06:30
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warrider
Demoskop har anlänt!

SD 18,7% + 3%!!!!!

Vilken start på dagen!!

http://unvis.it/www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/de-nya-siffrorna-lar-sanda-chockvagor/

"Mätningen gjordes i huvudsak under Almedalsveckan. Varken Stefan Löfven eller Anna Kinberg Batra tycks ha åstadkommit något där som fått väljare som gått till SD att ångra sig. Jimmie Åkesson uppträdde i mångas ögon högmodigt i Visby, när han utan att tveka proklamerade att Sverigedemokraterna ska bli Sveriges största parti."

Undrar om den stora uppgången just här är en tillfällighet eller om Åkessons tal gick hem i stugorna.

"Fortfarande är förstås grundtipset att SD inte kommer i kapp S, men tvärsäkert törs jag inte längre säga det."

Nu misstänker alltså även K-G Bergström att SD kan komma att bli Sveriges största parti en dag...

Siffrorna:
S 25,5% -0,4
M 23,1% -3,0
SD 18,7% +3,0

MP 7,1% +0,3
V 6,8% +-0
C 6,6% -0,7
FP 4,7% +-0
KD 4,2% +0,5
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-07-09 kl. 06:45.
2015-07-09, 06:54
Medlem
glimmandes avatar
SD +3%. M -3%.

Resten stabilt. Den konservativa M-falangen verkar hoppa av i allt raskare takt. Kvar i M blir det i slutändan hyperliberala och folkförrädiska starkt utopiska nymoderater och det vänsterfolk som lockades till M efter omorienteringen.

Om tio år kommer M vara en kaozliberal sekt för vänsterfolk.
2015-07-09, 06:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Haha sweet memories!

Jag skulle gissa att vi legat 2-4 år tidigare med uppgången i opinionen, dvs SD hade haft 20-25% i valet 2014 och 10-12% redan 2010 osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in