2015-07-07, 11:46
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Lite egendomligt också att tittarsiffrorna var så pass mkt högre nu än i valåret 2014.
En ökning av tittarsiffrorna kan förklaras av Medelsvenssons stigande ilska och oro. Potemkinkulisserna i media har fallit. Kvar står ljugande och bagatelliserande journalister och makthavare.* Flera tusen människor går över till SD varje vecka. Innan man gör det vill man bilda sig en uppfattning om SD och de andra och spanar in Almedalen.

* Ett av många, många exempel på lögn/bagatellisering serveras av Andreas Schönström, socialdemokratisk politiker i dag: skjutningarna i Malmö är inte ett integrationsproblem enligt honom, utan ett klassproblem.

http://www.b.dk/globalt/svensk-skepsis-mod-indvandring-stiger

(Länk lånad från mediekrigstråden)
2015-07-07, 13:15
Medlem
J0kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har funderat på politiska opinionsmätningar över huvud taget under sommaren, i alla fall efter Almedalen.

Frågan är om det överhuvudtaget är någon mening med OM under sommaren?

Nej, därför Sifo / Ipsos / Skop inte kör mätningar i juli månad.
2015-07-07, 13:21
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0kern
Nej, därför Sifo / Ipsos / Skop inte kör mätningar i juli månad.

Märkligt att man inte gör en efter Almedalsveckan.
Intresset för politik har ju en peak där och man får en liten avstämning innan politiken går i träda för ett tag.
Med tanke på den uppmärksamhet SD ändå fick och det fokus som var på deras frågor är jag övertygad om att resultatet skulle vara riktigt högt.
Nåja, den som väntar på något gott....
2015-07-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Märkligt att man inte gör en efter Almedalsveckan.
Intresset för politik har ju en peak där och man får en liten avstämning innan politiken går i träda för ett tag.
Med tanke på den uppmärksamhet SD ändå fick och det fokus som var på deras frågor är jag övertygad om att resultatet skulle vara riktigt högt.
Nåja, den som väntar på något gott....

Man ser även på detta forum hur antalet inlägg mattats av efter Åkesson i onsdags.
Ingen av efterföljarna hade något intressant att förmedla, så vi får se i augusti!
På grund av det kyliga vädret har inte de obligatoriska sommarkravallerna riktigt börjat än.
SD kan nog räkna med 2-4 % extra stöd efter sluträkningen av sommarns berikande av mångkulturen!
2015-07-08, 00:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Så här i efterhand kan man konstatera att Markus prickar precis mitt i prick vad Åkessons tal kommer att innehålla.
Han är saklig och lockades inte med i den billiga fällan att pika om nätpoker som Pihlblad la upp som, vad han antagligen tycket var en lämplig smashboll men han vägrar att sjunka ned där, utan tvärtom. "Jag känner många som spelar mycket på det, det är säkert roligt"

All heder.

Har nu noterat Oscarsson på detta sätt i flera inslag hos TV4 om SD. Har han något "frikort" ?
Trevlig, saklig och neutral. Verkar ha något så ovanligt (inom hans bransch) som sunt förnuft.
Respekt.
2015-07-08, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Har nu noterat Oscarsson på detta sätt i flera inslag hos TV4 om SD. Har han något "frikort" ?
Trevlig, saklig och neutral. Verkar ha något så ovanligt (inom hans bransch) som sunt förnuft.
Respekt.

Ja, jag undrar också om han har något frikort. I TV så verkar det ju som om den andra snubben är med på det. I almedalen gjorde journalisten dock ett försök att få honom att hata lite på Jimmie när han försökte leda in samtalet på spelmissbruk, men annars är det ingen som invänder.
2015-07-08, 04:41
Medlem
Citat:
Respekt.

Har också funderat över hans frispråkighet.
Det verkar lurt på något sätt, att han kan säga saker som ingen annan vågar.
TV4 som hittills varit helt pk, och bara kört snyft-reportage om negrer och araber, kanske vill skicka ut en testballong?
Man vet inte riktigt hur pk svenskarna egentligen är?
2015-07-08, 08:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Respekt.
Oscarsson är faktiskt väldigt saklig, har också noterat det.
Tänkte på när Alice T. talade om integration från Almedalen i SVT så kunde inte programledaren ( Åsa Lundberg) dölja vad hon tänkte, hon såg väldigt anti ut.
Oscarsson har samma tonläge oavsett parti, trevligt.
2015-07-08, 08:13
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oscarsson är faktiskt väldigt saklig, har också noterat det.
Tänkte på när Alice T. talade om integration från Almedalen i SVT så kunde inte programledaren ( Åsa Lundberg) dölja vad hon tänkte, hon såg väldigt anti ut.
Oscarsson har samma tonläge oavsett parti, trevligt.

Kan bara stämma in med kören. Hade själv samma tankar när jag såg honom. Han verkar vara en otroligt vältalig (och välklädd) gentleman. Tror att hans utstrålning drar tittare och tv4 vet detta. Skulle dock inte förvåna mig om de gör sig av med honom ju starkare medias tyckares dödsryckningar blir, allt eftersom de faller över vansinnets kant, korthus faller etc etc.
2015-07-08, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Min fru, som under valrörelsen till mig utbrast "man kan fan inte rösta på SD!", blev under Almedalsveckan SD:are själv.

Hon blev, med hennes egna ord: "helt frälst" av Åkessons tal gällande att föräldrar ska få uppfostra sina barn utan startens påverkan. Hon tog även upp detta bland vänner (vi talar normalt sett inte om politik" och då kom det ju fram att flera höll med om flera punkter gällande SD...

Så, om nu min fru skulle vara normen för kvinnor så funkade Åkessons tal till 100% gällande att stjäla kvinnor till SD. Både Alliansen (FP) och de RödGröna vill ju in och peta i hur föräldrarna ska dela upp dagarna - guldläge för SD. Att förslolelärare att slippa karens är också ett smidigt drag, även om jag misstänker att gemene förskolelärare har lite svårt för SD (mina egna fördomar)
Den typen av väljare lär dock vara mycket flyktigare, och kan säkert frälsas av något annat parti före valet.
2015-07-08, 10:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Respekt.
Man får en känsla av att han ser politik som en spännande idrottsgren som han intresserat följer utan att ha någon egen favorit.
2015-07-08, 10:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Av en ren slump råkade jag se detta festliga inlägg (från i julas) på tokvänsterns "Dagens Arena".
Man börjar ju undra om extremisten Mikael Färnbo brukar posta här i tråden.

Hej SD! Snart raderas ni från den politiska kartan
Citat:
Om trenden i detta diagram fortsätter, och mycket tyder på det, så kommer ni snart att vara utraderade från den politiska kartan.
Det har ju gått... sådär med hans förutsägelser eller kanske skall man kalla det besvärjelser istället.

Det hela får mig att tänka på följande undersökning: Harbingers of failure
Som väl på svenska bli ungefär "Misslyckandets budbärare".

Där man har identifierat en grupp människor som konsekvent satsar på "fel häst".
Dom som köpte Zune när alla andra valde iPod, dom som gillade Crystal Pepsi , osv..
Citat:
“Certain customers systematically purchase new products that prove unsuccessful,” wrote the study authors. “Their early adoption of a new product is a strong signal that a product will fail.”

Researchers looked at retail purchases made by about 130,000 consumers at a national convenience store chain, and found that 13% of them had buying habits that predicted failure of a new product.
Jag visste ju att dessa människor fanns, jag känner flera stycken, mitt namn på dessa har varit "Anti-rådgivare". Dvs. om man bara gör tvärtom mot vad dessa gör så hamnar man inte fel.

Det är inte bara det att dom inte har koll & därför missar ibland, utan dom har konsekvent fel hela tiden.

Så som ett komplement till opinionsundersökningar så är det kanske lika värdefullt att följa debattörer som Färnbo, Rejdar & Powergirl. När dessa förutsäger ett snart kommande ras för SD så vet man att opinionssiffrorna egentligen rusar i höjden allt mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in