2015-07-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Köp inte en bil där regnumret inte är synligt. Om du köper en bil av privatperson måste du kolla om den verkligen är betald annars får du stå för den kostnaden...Det är fruktansvärt mycket fiffel och båg i denna bransch. I besiktningsprotokoll kan du se om det verkligen handlar om en lågmilare antal ägare etc. Känner du ingen som kan tänka sig att sälja en bil till dig? Hos bilhandlaren blir du alltid uppskörtad och lurad men kanske kan få en liten garantitid. Kamremmen byts efter ca 10 000 mil beroende på märke. Bäst är att ha en bilmekaniker i vänskapkretsen. Det är EXTREMT dyrt att använda sig av bilverkstäder. Köp en BRA bil från början. Den som köper billigt får ofta ångra sin snålhet. Efter att ha tittat på annonser i månader, där ALLA for med lögn av en eller annan sort, slutade det med att jag köpte bil av en granne som råkade ha en bil till salu. Fråga runt.

Låter vettigt. Tänkte slänga upp en fråga på facebook och se om det går att fixa någon via bekanta. Har frågat en gammal bekant som är mekaniker, men han var inte till mycket hjälp och den närmaste jag har är typ min farfar som endast ägt volvo hela livet och nu en S70 haha, så där har jag inte mycket att gå på.

Är det med något man kan lura mig, så är det nog detta. Dock har jag en tendes att få folk att tro att jag fattar mer än vad jag faktiskt gör, så det kanske löser sig haha!
Citera
2015-07-08, 21:53
Medlem
Torpedullas avatar
Volvon ovan borde ha ett pris på max 10 000. Halvförsäkring räcker gott. Räcker förresten med bara trafikförsäkring. Kolla hur stor prisskillnaden är mellan halv och trafik. Volvon bör du kolla upp besiktningsprotokoll på samt kanske låta bilprovningen undersöka bilens hälsotillstånd om nu handlare tillåter sådant.
Citera
2015-07-08, 21:58
Medlem
Torpedullas avatar
OK! Man kan inte vara nog försiktig i dessa sammanhang. 99% skojare i branschen. Lyckan är att hitta en välskött bil med få ägare från en gammal person som inte behöver den längre. Man kollar även om bilen är omlackad(kan dölja svåra krockskador som ger upphov till rost t ex). Rosten sätter sig på olika ställen på olika bilmärken så det får du kolla upp. Vissa bilar har egenheter: svårstartade vid fuktigt väder och annat lurigt..Du lär bli expert.
Citera
2015-07-08, 22:02
Medlem
Torpedullas avatar
och förresten, om något verkar vara för bra för att vara sant så är det det. Take your time. Köp inte för billigt av snålhet. Som sagt, byte av koppling kan kosta 25 000 på vissa modeller.. Du kanske även kan dra av bilen för resor i tjänsten. Eller köp en moppe
Citera
2015-07-08, 22:02
Medlem
Citat:
OK! Man kan inte vara nog försiktig i dessa sammanhang. 99% skojare i branschen. Lyckan är att hitta en välskött bil med få ägare från en gammal person som inte behöver den längre. Man kollar även om bilen är omlackad(kan dölja svåra krockskador som ger upphov till rost t ex). Rosten sätter sig på olika ställen på olika bilmärken så det får du kolla upp. Vissa bilar har egenheter: svårstartade vid fuktigt väder och annat lurigt..Du lär bli expert.

Fy fan.. Detta är ett område jag vill undvika bli expert.. Säger som min farmor till IT.. "Vad fan ska man med skiten till". Men som du säger så är det bästa att få tag i en bil som en gammal person ägt ända till slutet. En sådan pendant människa som tvättar av den efter varje resa. "Har en sådan på området jag bor på nu".. Kanske ska köpa hans bil....
Citera
2015-07-08, 22:04
Medlem
Citat:
och förresten, om något verkar vara för bra för att vara sant så är det det. Take your time. Köp inte för billigt av snålhet. Som sagt, byte av koppling kan kosta 25 000 på vissa modeller.. Du kanske även kan dra av bilen för resor i tjänsten. Eller köp en moppe

Kommer få reseersättning, så behöver ju inte vara superdupersnål. Men ju snålare desto bättre. Mer pengar i fickan

Moppe är nog inte aktuellt.. Tror inte min framtida kollega vill åka 14 mil på en dag där bak på moppen, haha!
Citera
2015-07-08, 22:19
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakobmiller
Fy fan.. Detta är ett område jag vill undvika bli expert.. Säger som min farmor till IT.. "Vad fan ska man med skiten till". Men som du säger så är det bästa att få tag i en bil som en gammal person ägt ända till slutet. En sådan pendant människa som tvättar av den efter varje resa. "Har en sådan på området jag bor på nu".. Kanske ska köpa hans bil....

Det är en bra idé, men jag har aldrig åkt på en blåsning trots att jag köpt typ 20 gamla bilar.
Eftersom jag alltid köper från firma och ringer till förre ägaren har jag ibland blivit kraftigt avrådd från köpet.

Dessutom får man reda på inköpspriset.
Högst halvförsäkring det är ju självrisk och bonusförlust om man utnyttjar försäkringen.

Men det är trist att få haveri på vägen långt hemifrån så jag har assistansförsäkring med låg självrisk.
Man kan ju inte lämna bilen vid vägkanten utan riskera den blir sönderslagen/slaktad och då efter kanske ett litet skitfel. .
Citera
2015-07-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Det är en bra idé, men jag har aldrig åkt på en blåsning trots att jag köpt typ 20 gamla bilar.
Eftersom jag alltid köper från firma och ringer till förre ägaren har jag ibland blivit kraftigt avrådd från köpet.

Dessutom får man reda på inköpspriset.
Högst halvförsäkring det är ju självrisk och bonusförlust om man utnyttjar försäkringen.

Men det är trist att få haveri på vägen långt hemifrån så jag har assistansförsäkring med låg självrisk.
Man kan ju inte lämna bilen vid vägkanten utan riskera den blir sönderslagen/slaktad och då efter kanske ett litet skitfel. .

Förstår, tack för infon!

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Focus_Focus_Daw_61433621.htm?ca=17&w=1

Kom in en ford focus idag. Borde kanske slänga upp annonser från blocket på den andra tråden, men jag tar tillfället i akt. Få byten av ägare. Hört att Ford Focus ska vara en ganska go bil?
Citera
2015-07-08, 22:28
Medlem
Citat:
Befinner mig just nu i en stad mitt i småland vid namn Värnamo, så det är lite långt att åka för bil. Dock tycker jag den såg bra ut. Som sagt låg mil, få ägare. Men har bokmärkt!

Vad anses om franska bilar? hittade en renault megane för 14.500kr
http://www.bytbil.com/bilar/renault/megane/tvwzcsvg/QESBUDIAAZ04gfOIAYkBwAFC0A__!
Dock lite lustigt med ägandet senare år. http://biluppgifter.se/fordon/tbx060
Ny ägare, 76åring den 10/6 i år. Mycket låg i milen. Låg skatt.
Släpp bilhandlare o sök på Blocket. Bilhandeln ska tjäna pengar på varje affär medan privatpersonen vill bli av med en bil.
Vad gäller franska bilar så har jag o flertalet andra här en klar uppfattning om att det är skitbilar. Men som jag skrev i mitt första inlägg o som förstärks med dkn kommande inkomst så lär du snart byta bil ändå. Så franskt duger gott.
Titta efter en hyffsat nybesiktigad bil utan märkbara fel. Lite rost kan du leva med.
Citera
2015-07-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Släpp bilhandlare o sök på Blocket. Bilhandeln ska tjäna pengar på varje affär medan privatpersonen vill bli av med en bil.
Vad gäller franska bilar så har jag o flertalet andra här en klar uppfattning om att det är skitbilar. Men som jag skrev i mitt första inlägg o som förstärks med dkn kommande inkomst så lär du snart byta bil ändå. Så franskt duger gott.
Titta efter en hyffsat nybesiktigad bil utan märkbara fel. Lite rost kan du leva med.

Förståeligt.

http://biluppgifter.se/fordon/slw779 <-- Där är ju något skumt på gång.
"Fordonet besiktigad, mätarställning 24k mil", 2014-02-07
"Fordonet besiktigad, mätarställning 18.3k mil", 2015-01-05
http://www.blocket.se/jonkoping/Renault_clio_61441616.htm?ca=17&w=1
Dessutom högt pris?
Citera
2015-07-08, 23:14
Medlem
Moridin2002s avatar
Citat:
Jag blir förvirrad.. Så mycket bilar överallt med diverse skavanker, ingen besiktning, snart utgående besiktning m.m.

Jag är i behov av en bil.
Tanken är att köra ~50-60 mil i veckan som pendlingsbil till/från jobb. Därför önskas en bil som inte krånglar och relativt bränslesnål. Det enda jag begär är alltså att ta mig från A till B i laglig hastighet och behöver därför inte ett monster.

Jag har kollat upp lite bilar, såsom de flesta japanska märken, samt några svenska modeller som t.ex. S40. Dock funderar jag på.. Vad för bil rekommenderar ni? Vilka bilar kan uteslutas direkt på annonser på blocket? Ska den absolut vara besiktad året ut eller finns det stora risker med bilar som snart behöver besiktas? Vad kan jag ta reda på utifrån annonserna? Ska man undvika säljare där reg-nr inte visas?

Jag är en jäkel på att läsa på inom ett område, men detta området är väldigt överväldigande haha! Önskar därför lite småtips Har ni lust får ni gärna kolla på bilar i Jönköpings län och ge lite tips på bra exempelannonser.

Jag skulle rekommendera Toyota Corolla. Kolla att den är nybesiktigad samt att reg-nr står med. Antingen på bilden eller i själva annonsen. Kolla sedan hur många ägare bilen har haft. Bilen går och går samt att den är bensinsnål. Ingenting man vågar köra om med däremot

http://www.blocket.se/jonkoping/Toyota_Corolla_1_6_61213614.htm?ca=17&w=1 Bara att slå till.
Senast redigerad av Moridin2002 2015-07-08 kl. 23:19.
Citera
2015-07-08, 23:34
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling

Nu behöver ju inte bilhandlaren tjäna så mycket på mig för det kan han gjort i inbytet.
Och problemet är just att privatpersoner vill bli av med bilen och kan man inget om bilar så vet man inte om det de säger är sant.
Det är värt ett par tusenlappar att få reda på upprepat krångel med typ elektroniken av förre ägaren

Jag har haft bil i 35 år lämnat på verkstad 4ggr, jag kan laga dem själv men hatar att göra.
Så jag köper en lågmilare från firma som förre ägaren lovordar, säljer den efter något år utan större förlust.

Så vi tycker olika. Jag har billiga mil efter min fason
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in