Citat:
Ursprungligen postat av
Gosif
Tack för ett bra inlägg! Jag har en sak(tänktart scenario) jag gärna skulle vilja lägga till i ditt pussel. Tänk dig att hon skulle in dit och hämta alkohol inför skolavslutningen? Hon kanske hade gömt undan alkohol som hon tidigare hade köpt någonstans ifrån (kanske lituaerna?) Sen när hon skulle in där och hämta alkoholen som hon hade lagt undan för att ingen på cafeét skulle se så kom den äldre brodern in och ja, resten är höjt till dunkel än så länge.
Har de stämt ett möte så är det väl troligtvis något slags utbyte de ska göra med varandra. I så fall skulle nästan alkohol vara mest sannolikt eftersom jag inte kan komma på något annat. Med tanke på hennes ålder, tiden på året samt att hon denna dag åkte moped för första gången. Däremot tror jag inte teorin att LH och GM stämt ett kort möte är något vi bör cementera oss i för mycket. Det är förmodligen inte mycket sanningen i det. Har hon haft kontakt med sin GM genom SMS-konversation bör ju polisen kollat upp hennes senaste aktivitet med mobiloperatören. Förmodligen har inte snuten hittat något spår där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zezo
Jag har liknande tankegångar som du. Men det är som om den sista pusselbiten inte vill falla på plats.
Det kan ha varit NB som har uppehållit LH i 10-15 minuter men det blir knepigt att förklara hennes SMS till pappan då. Även om NB har uppträtt vänligt borde det kännas obehagligt för en 17-årig tjej att vistas ensam ute på landsbygden med en litauisk gästarbetare. Hon borde ha nämnt litauern i sitt SMS kan man tycka. Och varför skulle NB vara vänlig i 10-15 minuter för att sedan plötsligt slå om.
NB kan även ha gömt sig i ladan i 10-15 minuter och spanat efter rätt tillfälle men det verkar sisådär tycker jag. Och finns det någon möjlighet att se LH från ladan om LH befinner sig bakom kaféet?
Och hur han har fått med sig LH till ladan är också knepigt. Han kan ha norpat hennes mobil och sprungit runt för att få henne att börja jaga. Möjligtvis skulle LH då jaga honom till landsvägen men när NB springer in i ladan borde varningsklockorna börjat ringa.
Jag tror inte MGM uppehåller Lisa. Mer troligt är att han ansluter till platsen lite senare eller att han helt enkelt velar och inte kan bestämma sig för om han ska gå dit. Befinner han sig gömd vid ladan eller inne i den så ser han inte Lisa om hon befinner sig på andra sidan caféet. Däremot har han säkert sett Lisa förut och följaktligen sett mopeden tidigare under dagen. Nja, han norpar nog inte mobilen och springer över. Som det påpekats innan är det kanske inte svårare än så att han ber henne om hjälp och således lockar henne över vägen. Om det är planerat vill säga.
Ett alternativ som inte diskuterats så mycket i tråden är att det är helt oplanerat. Ponera att han varit ute och kört och kommer åkandes på landsvägen och sen när han passerar caféet så ser han Lisa sitta ensam på mopeden. Han kanske är lite full, börjar känna impulser och det slår slint i skallen på honom. Han får sin chans, ställer undan bilen och lockar sedan över henne till ladan på något sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dumballe
Bra inlägg. Jag håller med din teori i mångt och mycket, och att det är oplanerat tror jag kan ställas bortom rimligt tvivel. Jag tror att GM under en tid troligtvis spanat in LH, och på fyllan eller under drogpåverkan helt enkelt traskat iväg till caféet av ren impuls och åtrå. Antagligen har GM försökt göra ett sexuellt närmande, som resulterat i en brysk avvisning från LH:s sida, vilket i sin tur resulterar i en mindre kamp där GM till slut helt tappar förståndet och i rent vredesmod slår ihjäl henne. Med tanke på allt bevismaterial som sen blev strösslat ut över landsbygden och att kroppen påträffades i relativ närhet till caféet tror jag tyder ännu mer på att det inte var särskilt utstuderat.
En liten parentes: Ända från första början har jag tänkt tanken att GM kanske var den som skickade SMS:et till pappan. Det skulle ju isåfall ställa tidsramen för allting som hände på sin kant, eftersom GM isåfall lyckats kidnappa LH nästan omedelbart efter att hon gick av sitt pass kl 18.00. Detta talar ju emot ett oplanerat dåd i och för sig, då risken att GM av en ren slump lyckas befinna sig utanför caféet prick kl 18.00 är alldeles för liten. Vad tror ni om det?
Jag tror också det är planerat, men vill ändå inte utesluta något. Intressant, tänk om något händer som trissar igång GM, vilket resulterar i ett våldsamt beteende från honom. Men jag vet inte. Jag tror inte han gått fram till henne och försökt ragga. Däremot kan det vara så som vissa var inne på tidigt i tråden, att det handlar om en våldtäkt som har gått snett. Många utgår ifrån en rationell GM som troligen vill döda sitt offer efter för att röja enda vittnet, men vem vet egentligen hur det står i huvudet på GM? Han kanske inte värderar situationen helt nyktert som vi kan göra. Tänk om tanken var att göra sexuella närmanden, men sen slutar det med en kamp mellan båda eftersom militärdottern är tuffare än vad han hade väntat sig och börjar sätta upp tufft motstånd.
Det ska bli intressant att höra vilket tillstånd GM var i när brottet begicks. Givetvis kan han vara helt klar i huvudet och helt enkelt agerar fruktansvärt iskallt, men säg att han gör det under ett rus: han är full, aggressiv, känner sig kåt eller har ett maktbegär, whatever. Mer impulsiv, irrationell och beredd att ta risker. Jag vet inte, men bara en tanke.