2015-07-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Mig veterligen vill varken Moderaterna eller andra partier i sjuklövern begränsa invandringen. Sedan vill de inte föra en assimileringspolitik heller. Men du får rätta mig om jag har fel.
Nej de har kanske inte ändrat åsikt, men de är nog mer försiktiga med vad de för fram (utom vissa kända idioter). Det går ju oändligt långsamt framåt, men Mona i slöja eller Anna-Kindberg Batra eller Stefan Lövfen identitetspolitiskt hyllande av islamitiska organisationer i Sverige är historia. Vi lär aldrig få se det mer, är min gissning.
Citera
2015-07-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
folk härinne fattar fortfarande inte. ett tips är att läsa på lite innan ni trycker på "svara".

MUF vill inte ha slum eller kriminalitet per se, de vill ha en nattväktarstat i enlighet med nyliberal ideologi. fri rörlighet är en grundstomme i ideologin. det handlar inte om tycka-synd-om-flyktingar-naivitet som i fallet åsa romson eller andra stolpskott på vänstersidan. det handlar om en ideologisk dogm och konsekventialism.

i stort sett alla deras liberala ideologiska förebilder förespråkade fri invandring. i sverige har dessutom denna ståndpunkt fördelen att den effektivt förintar välfärdsstaten och medborgarnas vilja att betala skatt.

chansen att MUF ska kasta sin ideologi på soptippen är ungefär noll. chansen att ett antal går över till KDU eller SDU är däremot hög.

Det MUF vill inympa i svenska skattebetalare är alltså en - grekisk attityd. Vem fan vill betala skatt, liksom?

Det stackarna i M och MUF inte begriper är en väldigt fundamental sak:

En överlastad, ruinerad välfärdsstat är inte ett lågskattesamhälle. Istället för gemensam välfärd kommer skatterna att finansiera räntor på statsskulden och skattetrycket vara fortsatt maximalt.

Det fyra liberala fåntrattar i sina Solsidan-hus kommer att erfara är att fem Rinkebybor är fler vid valurnan och att staten i god demokratisk ordning kommer att expropriera precis så mycket av deras välstånd den önskar.

Ingen gated community stänger skattmasen ute.
Citera
2015-07-08, 20:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Det jag säger är att "utanförskapet" i Sverige till stor del är en konstgjord bidragsfälla, på samma sätt som t ex en guldrush i Alaska var en tillfällig, flyktig anledning att bo på ett ställe som i grunden inte är så lockande.

Om man väljer att se det svenska välfärdssystemet som en naturresurs som lockar till migration dit den annars inte skulle söka sig, så är det ju självklart att migrationsströmmarna vänder den dag naturresursen sinar. Då är det lika udda för en etiopier att bo här som i Sibirien.

Nu finns det ett enormt incitament att inte återvandra till ett hemland som ofta är fullständigt möjligt att bo i, eftersom försörjningen där inte är tryggad - men om denna skillnad nivelleras så skulle många hellre flytta till ett sammanhang där de kan göra sig gällande som produktiva samhällsmedborgare.

Det är insulärt och chauvinistiskt att anta att ett bra liv bara går att uppnå i Sverige.

Vi tycker samma sak, även om det förekom en viss missförstånd mellan oss. Socialbidraget gör att många invandrare söker sig till Sverige. Håller också med dig i att många arbetslösa invandrare hade lämnat Sverige om Sverige inte hade varit en bidragsparadis. Problemet är dem som stannar kvar när den sociala skyddsnätet avvecklas. Min gissning är ett kraftigt uppsving i kriminaliteten. Då skulle kriminaliteten bli ännu högre än det är idag.
Citera
Siegfrids avatar

Moderatormeddelande

Postat av Siegfrid 2015-07-08, 21:04
Moderator
Skärpning!
Diskutera MUF istället för invandring i största allmänhet.
/Mod.
2015-07-08, 21:49
Medlem
Hade moderaterna sagt att dem ska begränsa invandringen så hade dem vunnit enormt mycket stöd. De väl de den nya generation politker förstår, men inte den gamla?
Citera
2015-07-08, 22:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hade moderaterna sagt att dem ska begränsa invandringen så hade dem vunnit enormt mycket stöd. De väl de den nya generation politker förstår, men inte den gamla?

Inte ens MUF vurmar för en mer restriktiv invandringspolitik. Av de etablerade partiernas ungdomsförbund är det bara SDU som är för en restriktiv invandringspolitik.
Citera
2015-07-08, 22:39
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Nej de är fortfarande idioter. Även om flera av deras ideologiska förebilder förespråkade fri invandring så gjorde dessa det antingen eftersom

1: De antingen verkade långt innan vi hade en välfärdsstat alls eller då välfärdsstatens storlek var mycket mindre omfattande än idag. På den tiden var det inte tal om att invandrare och flyktingar skulle bli överösta med pengar.

2: Det gör de inte i praktiken, bara i teorin. Ta t.ex. Milton Friedman som menar att fri invandring och en välfärdsstat inte går ihop.

Att därför förespråka fri invandring i kombination med en välfärdsstat är en direkt övertolkning/feltolkning.

källa på 1: att milton friedman förespråkar en omfattande välfärdsstat? 2: att MUF förespråkar en omfattande välfärdsstat?

jag väntar tålmodigt

för du inser säkert att premisserna för din invändning är avhängigt dessa båda betingelser
Citera
2015-07-08, 22:48
Medlem
Triremers avatar
Citat:
källa på 1: att milton friedman förespråkar en omfattande välfärdsstat? 2: att MUF förespråkar en omfattande välfärdsstat?

jag väntar tålmodigt

för du inser säkert att premisserna för din invändning är avhängigt dessa båda betingelser

Jag citerar ett av mina tidigare inlägg i tråden:

"2: Det gör de inte i praktiken, bara i teorin. Ta t.ex. Milton Friedman som menar att fri invandring och en välfärdsstat inte går ihop."

Svårt att läsa?
Senast redigerad av Triremer 2015-07-08 kl. 22:51.
Citera
2015-07-08, 22:51
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

"2: Det gör de inte i praktiken, bara i teorin. Ta t.ex. Milton Friedman som menar att fri invandring och en välfärdsstat inte går ihop."

Svårt att läsa?

det är du som uppenbart har svårt att läsa. ska formulera mig lite mer på cp-nivå så du kanske fattar: vad tror du MUF väljer mellan fri invandring och välfärdsstat? en ledtråd är att de varit emot välfärdsstaten under i stort sett hela sin existens, om möjligt än mer amplifierat de senaste 25 åren.
Citera
2015-07-08, 22:53
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:

MUF förespråkar fri invandring nu när vi har en omfattande välfärdsstat.

Svårt att läsa?
Milton Friedman förespråkar dock medborgarlön, så någon typ av välfärdssamhälle vill han ändå ha. Kanske någonting för en falang inom MUF att inbördeskriga om? Gärna medalj, men först en rejäl medborgarlön! För att travestera på sossarnas gamla dänga om pensionerna.
Citera
2015-07-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det MUF vill inympa i svenska skattebetalare är alltså en - grekisk attityd. Vem fan vill betala skatt, liksom?

Det stackarna i M och MUF inte begriper är en väldigt fundamental sak:

En överlastad, ruinerad välfärdsstat är inte ett lågskattesamhälle. Istället för gemensam välfärd kommer skatterna att finansiera räntor på statsskulden och skattetrycket vara fortsatt maximalt.

Det fyra liberala fåntrattar i sina Solsidan-hus kommer att erfara är att fem Rinkebybor är fler vid valurnan och att staten i god demokratisk ordning kommer att expropriera precis så mycket av deras välstånd den önskar.

Ingen gated community stänger skattmasen ute.

Japp. Det är förvånande om MUF tror att de kan sänka skatterna och sänka välfärdsstaten samtidigt. Tendensen är snarare att skatterna höjs en del, och att välfärden försämras kraftigt.
Citera
2015-07-08, 23:32
Medlem
Citat:

jag väntar tålmodigt

Källa, så här skriver Rasmus

http://muf.se/flerunga/

"MUF-RAPPORT FLER UNGA I VÄLFÄRDEN
För att såväl välfärdens kvalitet ska öka, som människors välfärdsbehov ska kunna mötas, måste fler unga välja att arbeta inom välfärdssektorn. Statusen har under lång tid minskat för viktiga välfärdsyrken, som det i en nära framtid finns ett stort rekryteringsbehov till. Det finns för oss därför anledning att ställa en avgörande generationsfråga: Varför attraheras inte unga idag av att jobba inom välfärden?

"Delrapporten syftar till att komma med politiska förslag för hur välfärden ska utvecklas och bli bättre. För att fler unga ska välja att arbeta inom välfärdsyrken, pekar denna delrapport sammanfattningsvis ut tre avgörande områden:

– Fler arbetsgivare för högre löner
– Bättre välfärdsutbildningar
– Innovation och kreativitetsmöjligheter"

Slutsats

MUF driver fri invandring och bättre välfärd.

Svenska välfärden tycker alltså MUF är ett internationellt projekt.

SD tycker det är ett nationellt projekt.

Så frågan är vilket synsätt är det realistiska och vilket det flummigt naiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in