2015-07-08, 17:43
Medlem
AdminHunters avatar
Jag vad dum och gick in på en konstig webbsida på min mobil. Fick flera stycken pop-up varningar att jag har virus på mobilen, stängde ner alla meddelande och lyckades ta mig ifrån webbsidan.

Jag tycker det här är obehagligt. Är det troligt att jag har fått virus på mobilen?Ska man ladda ner antivirus app till mobilen för att kolla om man har virus, är dom ens bra på att hitta virus?
Citera
2015-07-08, 17:52
Medlem
loliravers avatar
nej....
Citera
2015-07-08, 17:54
Medlem
SilentVictorys avatar
Om du inte haft något AV-program på telefonen så lär du inte ha kunnat få någon pop-up som varnat för det heller.
Då rör dig sig snarare om reklam som vill att du tryck på en länk, och då lär du få in skit i telefonen.

Nu vet jag ju inte vad du sitter på för operativsystem. Men visst, du lär ju knappast förlora på att ladda ner något och skanna igenom telefonen.

Har du android så kör något av dessa http://www.av-test.org/en/antivirus/mobile-devices/

En del kostar pengar, och andra är gratis.
Citera
2015-07-08, 18:01
Medlem
AdminHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Om du inte haft något AV-program på telefonen så lär du inte ha kunnat få någon pop-up som varnat för det heller.
Då rör dig sig snarare om reklam som vill att du tryck på en länk, och då lär du få in skit i telefonen.

Nu vet jag ju inte vad du sitter på för operativsystem. Men visst, du lär ju knappast förlora på att ladda ner något och skanna igenom telefonen.

Har du android så kör något av dessa http://www.av-test.org/en/antivirus/mobile-devices/

En del kostar pengar, och andra är gratis.
Jag fick upprepade meddelande om att jag har virus tills att jag lyckades stänga ner meddelanden och webbsidan
Så det är inte troligt att jag har laddat ner skit på mobilen trots att jag stängde meddelanden och inte klickade på okej?
Citera
2015-07-08, 18:05
Medlem
DarknessNightmares avatar
Clean Master är en måste app på en smartphone den gör allt, du kan ju scanna med Antivurus där Junk files m.m
Citera
2015-07-08, 18:09
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Jag fick upprepade meddelande om att jag har virus tills att jag lyckades stänga ner meddelanden och webbsidan
Så det är inte troligt att jag har laddat ner skit på mobilen trots att jag stängde meddelanden och inte klickade på okej?
Jo visst kan du få in skadlig kod på mobiluren bara av att gå in på en hemsida.

Men med största sannolikhet så var det bara pop-ups som ville få dig till att ladda ner skit som senare skulle infektera telefonen.
Sådana där saker brukar lura en och annan stackare lite då och då.

Men som sagt, du förlorar knappast något på att skaffa ett AV-program.
Med tanke på vad folk gör med sina telefoner utan någon tanke på säkerhet så är det en guldgruva för skadlig kod.
Citera
2015-07-08, 18:15
Medlem
AdminHunters avatar
Skanna både med kaspersky antivirus och malwarebytes anti-malware och de hitta inga virus/malware.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in