2015-07-07, 20:25
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Ja, det är såklart möjligt att själva mordet skedde vid Martorp. Men det är väl lika möjligt att det inte gjorde det? Och vad för slags spår de har hittat är de väldigt förtegna med. Men jag funderar över varför mjölkrummet/slaktrummet/whatever mitt emot caféet fortfarande är avspärrat, det var iallafall det i söndags när jag körde förbi. Det borde ju tyda på att de har hittat någonting där iallafall.

Är det några andra platser som fortfarande är avspärrade?

Med tanke på att mjölk-/slaktrummet fortfarande var avspärrat kl 13 idag, så är det väl rimligast att tro att han/de de tog kål på henne där?!?! Efter det transporterades hon till Martorp. För det borde vara riskabelt och svårt att transportera henne ett par km för att sen ta livet av henne, särskilt om han var själv. Hon bör ha varit skogstokig om hon var tillfångatagen, så vad som helst hade kunnat hända om han/de körde henne dit levande.
Dessutom släppte de på avspärrningarna vid Martorp för ett bra tag sen, ca 2v tror jag, och det står i vissa tidningar att hon hittades på Martorp.
2015-07-07, 20:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Är det pappan på bild här? http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/803356-stor-sorg-vid-lisa-holms-begravning tänker på att det ser ut som en militär uniform, känns konstigt att ha på sig den vid sina näras begravning?

Ja, det är militär högtidsdräkt. Det är nog inte så konstigt i familjer med en stark militär tradition. Jag har själv upplevt det vid en begravning i familj där man varit sjöofficerare i flera generationer. Även släktens reservofficerare kom i uniform. De vänner jag har som är reservare har också gift sig i uniform.

Personen på bilden bär i alla fall Paradskärp m/60, jag vill minnas att det är förbehållet officerare. Så pappan eller en kollega (som knappast bär uniform utan familjens godkännande).
2015-07-07, 20:28
Medlem
Citat:
Oj, sorry, trodde min kommentar kom med! Tänkte på det med brottsrubriceringen, vet att många i tråden har diskuterat dråp och annat:

"Wennerholm avfärdar också spekulationer om eventuellt alternativa gärningsrubriceringar, typ dråp eller vållande till annans död.

- Ja, det här är ett mord. I nuläget har vi ingenting som tyder på någonting annat."

Och vad menar han med det? Att han avfärdar teorier om att hon avlidit genom ett misstag, som att hon när hon flydde från en gärningsman föll och ådrog sig en skada som hon dog av? Eller menar han kanske att teorier om styckning ska avfärdas? Jag tror han menar det första alternativet.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Undrar om det finns några ouppklarade flickmord någon annanstans där MGM varit i närheten....t.ex. i Litauen...Var har dom jobbat innan?....men hur dum är man inte om man i litauernas situation går och överfaller en tjej som arbetar i caféet i närheten, att bli misstänkt för det är väl i stort sett självklart då. Verkar oerhört korkat!

Det skulle vara intressant att veta. Det är kanske något litauisk polis jobbar på eftersom de har ett samarbete med svenska polisen. Jag tror inte en sekund på att en 35-åring inleder sin brottsliga karriär vid 35-års ålder och debuterar genom att begå en handling av denna dignitet. Däremot är det inte säkert att MGM mördat tidigare, men bör ha begått sexualbrott åtminstone. Finns säkert ett stort mörkertal kring detta och mina fördomar säger på något sätt att sånt är vardagsmat i Baltikum.

Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
[/spoiler]

Jag tror att din teori ligger ganska nära sanningen. Detta mord har mest troligt föregåtts av ett sexualbrott. Alla andra motiv, som diskuterats i tråden, verkar inte särskilt sannolika även om ingenting kan uteslutas.

Ponera att GM har våldtagit kvinnor tidigare i Litauen och kommit undan med detta. GM är uppenbarligen sjuk och har fått smak på detta med våldtäkt. Frun kan inte uppfylla hans begär på samma sätt som en ung vacker flicka kan göra.

GM:s miss nr 1: Missing People dyker kanske inte upp i hundratal i Litauen efter att en flicka försvunnit och genomsöker ett stort område minutiöst? De mesta av BO:s tillhörigheter har hittats vad jag kan förstå och ett pussel kan färdigställas.

GM:s miss nr 2: Sedan är det ju som så att en GM (våldtäktsman, rånare etc.) oftast är villig att ta en stor risk eftersom densamme inte räknar med att åka fast. Därför fortsätter GM med sin verksamhet och åker inte dit förrän det görs ett eller flera misstag...

Jag håller med dig. Har de rätt person nu har han nästan garanterat begått sexualbrott tidigare och inte blivit dömd för det. Det är klart, åker han aldrig fast så är väl sannolikheten stor att han fortsätter och det gör honom kanske även beredd att begå brott här i Sverige. Jag skulle tro att det är hans brottsdebut i Sverige i så fall, trots att han varit här i flera år.

Undrar egentligen vad hans fru och bror vet om detta ifall han har den mörka hemligheten? Är han skyldig till mordet på LH så tror jag de anat något och lyckats klämma fram ett erkännande av honom. Trots det tror jag tyvärr de skyddar honom i så fall. Stark sammanhållning i familjen kan göra att man håller sina nära och kära om ryggen för de allra mest groteska handlingar man kan tänka sig
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Med tanke på att mjölk-/slaktrummet fortfarande var avspärrat kl 13 idag, så är det väl rimligast att tro att han/de de tog kål på henne där?!?! Efter det transporterades hon till Martorp. För det borde vara riskabelt och svårt att transportera henne ett par km för att sen ta livet av henne, särskilt om han var själv. Hon bör ha varit skogstokig om hon var tillfångatagen, så vad som helst hade kunnat hända om han/de körde henne dit levande.
Dessutom släppte de på avspärrningarna vid Martorp för ett bra tag sen, ca 2v tror jag, och det står i vissa tidningar att hon hittades på Martorp.

Ja, jag är nog också inne på det spåret. Det måste ju finnas någon anledning till att det fortfarande är avspärrat vid Blomberg.

Japp, hon hittades på Martorp. Inuti ett skåp enligt en del källor.
2015-07-07, 20:30
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, det är militär högtidsdräkt. Det är nog inte så konstigt i familjer med en stark militär tradition. Jag har själv upplevt det vid en begravning i familj där man varit sjöofficerare i flera generationer. Även släktens reservofficerare kom i uniform. De vänner jag har som är reservare har också gift sig i uniform.

Personen på bilden bär i alla fall Paradskärp m/60, jag vill minnas att det är förbehållet officerare. Så pappan eller en kollega (som knappast bär uniform utan familjens godkännande).

Jag har redan besvarat detta och det är INTE Lisa's pappa på den bilden utan en äldre man som aldrig befann sig inne i kyrkan. Troligen bekant/kollega med Lisa's far.
2015-07-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Och vad menar han med det? Att han avfärdar teorier om att hon avlidit genom ett misstag, som att hon när hon flydde från en gärningsman föll och ådrog sig en skada som hon dog av? Eller menar han kanske att teorier om styckning ska avfärdas? Jag tror han menar det första alternativet.

Ja, det första alternativet är mest troligt.
2015-07-07, 20:33
Medlem
Någon som vet om det finns fler avspärrningar kvar förutom den vid mjölk/slaktrummet?
2015-07-07, 20:34
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2769954-mordutredningen-tar-ingen-paus

Ja, detta stycket borde nog en del här i tråden läsa:

Citat:
Wennerholm avfärdar också spekulationer om eventuellt alternativa gärningsrubriceringar, typ dråp eller vållande till annans död.

- Ja, det här är ett mord. I nuläget har vi ingenting som tyder på någonting annat.
2015-07-07, 20:35
Bannlyst
Min gissning är att imorgon dras godsägaren mfl in i det hela igen, om de ens någonsin varit helt avfärdade.
2015-07-07, 20:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja, jag är nog också inne på det spåret. Det måste ju finnas någon anledning till att det fortfarande är avspärrat vid Blomberg.

Japp, hon hittades på Martorp. Inuti ett skåp enligt en del källor.

När du säger avspärrat, hur menar du då? Sitter det blåvit polistejp kompletterat med skyltning?
Det är nästan förvånande att ingen wannabe-journalist varit in och snokat/fotograferat fast det gläder mig att avspärrningen respekteras.
2015-07-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
När du säger avspärrat, hur menar du då? Sitter det blåvit polistejp kompletterat med skyltning?
Det är nästan förvånande att ingen wannabe-journalist varit in och snokat/fotograferat fast det gläder mig att avspärrningen respekteras.

Japp, blåvittband runt med huset och gula skyltar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in