2015-07-06, 11:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men det är nog helt och hållet en sekundäreffekt av att unga kvinnor ofta mördas av män i sin bekantskapskrets. I det här fallet handlar det om en kvinna som mördas fem mil hemifrån, utan kända sociala kontakter annat än arbetskamrater i närheten, vilket i sig minskar sannolikheten att hon mördats av någon i bekantskapskretsen. I synnerhet om det finns en sexualbrottskomponent, finns det heller ingen anledning att avvisa en 35-årig tänkbar förövare som "för gammal".

Fattade inte riktigt?
Nu inte sagt att så är fallet (de är väl avfärdade) men personal ingår väl i begreppet bekantskapskrets.
Eller var det med betoning på att just sannolikheten minskas?
2015-07-06, 11:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Under tiden kan du sälla dig till sällskapet som letar efter en medelålders man som mördar en tonårstjej som han inte känner.
Trettiofemåriga män är definitivt inte medelålders.
2015-07-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser att litauerna är helt oskyldiga och har ingenting med mordet på Lisa att göra, jag tror faktiskt att LGW Persson har rätt till stor del det som han uttalat, jag håller inte med honom att det skulle vara någon från orten och jämnårig med Lisa, ser det som uteslutet.
Även Hasse Aaro har uttalat att han tror inte litauerna är gärningsmännen.
Om det varit ett annat scenarium än jag tidigare påstått, anser jag att kroppen varit nedgrävd innesluten i en plastsäck långt ute i periferin, eller nedsänkt på Vänerns botten.
Jag anser att det är helt felaktigt att anklaga det litauiska folket för den här tragedin, från deras ambassad och högsta polisledning har de uttalat de samarbetar och ställer upp med all information som svensk polis vill ha från dem.
Det förekommer mycket stölder på den svenska landsbygden bland de som har gårdar m.m. Men det här är också självförvållat från regeringen, därför de här tjuvarna får inga straff det är väl självklart att stölderna ökar, när det är helt riskfritt att stjäla. Jag anser att alla som önskar skall kunna sätta upp videokameror med att de rapporterar till polisen var de är uppsatta, som hjälper också dem vid brottsutredningar.
Om tjuvarna vet att det finns videokameror stölderna kommer att gå ned mycket drastiskt, sedan måste tjuvarna få straff också, exempelvis att de blir bannlysta att jobba i Sverige.
Det bästa sättet att få ned tjuveriet är med videokameror, vet av erfarenhet från andra länder.
Svenska landsbygden är inte vad den var på 70 talet då räckte det med att sätta kvasten på dörren.

Att LGW Persson och Hasse Aaro uttalar sig är bara ett massmedialt spektakel. De sitter båda två och tjänar pengar på sina uttalanden, och självklart vill dom hålla grytan kokande så länge det bara går. Ju länge åklagaren dröjer med ett åtal, dess längre kan dessa kriminaltomtar sitta och inhösta arvoden genom att ifrågasätta mordutredningen, som vi andra inte vet ett jävla skit om.
2015-07-06, 11:42
Bannlyst
Citat:
Alla de här tre litauiska gästarbetarna skall visst polisen haft uppsikt på sedan Lisa försvann, de har fortsatt att jobba som vanligt på säteriet med de reparationer de sysslade med.
Det som framkommit är att de kom i någon diskussion med någon från Missing People som ansåg de betedde sig underligt. Polisen hade rätt att gå in i alla lokaler som tillhörde säteriet enligt AJ, men det kan jag aldrig tro att MP hade, och när de kom i diskussion med MP var det i närheten av en ekonomibyggnad som tillhörde säteriet.
Det här medförde att Missing People tillkallade polis som kom till platsen och samtidigt blev litauerna anhållna och polisen gick med en hund mot ekonomibyggnaden och när hunden kom i närheten gav den skall och när en likspårhund ger skall är det säker markering på att lik finns inne i byggnaden. Det medförde att polisen bröt uppdörren och där fanns kroppen eller kroppsdelarna på Lisa.
Nu måste man inse att det här var på femte dagen som Lisa var försvunnen och jag skulle tro att de här litauerna hade tagit för givet att polisen hade sökt alla byggnader den första dagen som måste ses som en rutin vid en sådan här utredning.
De här likspårhundarna om de kommer med nosen innanför dörren i en ekonomibyggnad markerar den omedelbart om där finns lik eller likdelar, därför det är vindstilla inne i lokalen.
De behöver endast gå utanför lokalen markerar de om det finns lik inne, den här kadaverine lukten eller liklukten börjar avges efter ca 20 minuter efter dödsögonblicket.
Därför sådana påståenden att de bevakade lokalen är endast trams, sannolikt var de ute och sökte katten som de påstått, vad som kommit fram.
För mig är det obegripligt att inte polisen sökte igenom alla ekonomibyggnader med hund den första dagen om så hade varit fallet hade Lisa hittats då. Polisen skall ha haft 20 hundar till förfogande därför var det inte brist på resurser.

Ja, det var ett stort misslyckande. Jag har sagt det från början, man måste ju söka igenom alla byggnader då BO kunde ha gömt sig, varit skadad, varit gömd.. Ffa om det var på godsherrens ägor. Man började ganska tidigt att leta efter kropp och inte en levande människa.
2015-07-06, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Att LGW Persson och Hasse Aaro uttalar sig är bara ett massmedialt spektakel. De sitter båda två och tjänar pengar på sina uttalanden, och självklart vill dom hålla grytan kokande så länge det bara går. Ju länge åklagaren dröjer med ett åtal, dess längre kan dessa kriminaltomtar sitta och inhösta arvoden genom att ifrågasätta mordutredningen, som vi andra inte vet ett jävla skit om.

Precis! Leif GW uttalanden är bara pinsamma och det genomskådar honom. Att ta ställning emot åklagaren fast det finns teknisk bevisning säger bara vad för typ av personlighet han har. En besserwisser som tror han sitter med facit.
Få lyssnar på honom efter det här bottennappet.
2015-07-06, 11:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Vid alla mord finns det ett motiv om det inte är en helt virrig person men vanligen åker de fast omedelbart.
Det har helt säkert funnits ett motiv för dödandet av Lisa, hon själv kan inte haft dem, fanns väl inga ekonomiska med höga försäkringar eller liknande, det som är vanlig i utlandet, sådant är mycket lätt att kontrollera också, kan helt uteslutas.
Om hon hade någon svartsjuk pojkvän sådan sak är mycket lätt att kontrollera genom vänner och den mobiltrafiken och SMS som är idag, kan också helt uteslutas.
Jag anser det finns två rimliga alternativ till Lisas död, utpressning eller hämnd.
Det passar in att det är ett beställningsmord, därför det är inga amatörer som varit i farten.

VAD pratar du om? Först kidnappning, sen beställningsmord, utpressning, hämnd - och dess emellan tjuvar?

Kan du möjligen ge en röd tråd.
Undrar som sagt hur dessa har så mycket kunskap om Blombergs lokaler samt litauern förutom kartläggning av Lisa.
- Varför blev just litauern en utvald syndabock isf?
- Vad är vitsen med att kidnappa inkl ett ytterst omständigt händelseförlopp dvs samtidigt sprida fynd hit och dit så hon ska återfinnas död?
2015-07-06, 12:00
Medlem
HenkeEdges avatar
Visst hade MGM/dennes advokat överklagat häktningen igen?
Något sagt om när detta tas upp?
2015-07-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Visst hade MGM/dennes advokat överklagat häktningen igen?
Något sagt om när detta tas upp?

Tror att Hovrätten inte ens tog upp överklagan?
2015-07-06, 12:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag googlade, "get rid of DNA" och hittade en hel del matnyttigt. Det har kommit en spray, som ska skydda folks integritet mot myndigheter som håller på med att upprätta register, med risk att brottslingar också handlar.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2622293/Privacy-spray-promises-remove-traces-DNA-surfaces-used-commit-crimes-without-getting-caught.html

Undrar om det är spraylösningar och andra kemiska preparat Hamilkar känner till, men inte vill dela information om?
Olika produkter vet man ju sällan vad de innehåller, för det är ju ingen som talar om. Jag diskuterar, som jag har sagt, gärna metoder som ändå är allmänt kända, som att använda Klorin, men jag ser inte poängerna med att delge världen i stort alla metoder jag kan, eller kan tänka mig, som på det ena eller andra sättet sabbar DNA.

Men för att systematisera det, så finns det fyra principiellt olika sätt att förhindra att ett biologiskt prov kan generera en DNA-profil:

1) Man bryter ner DNA:t
2) Man modifierar DNA:t kemiskt så att det inte fungerar som mallmolekyl åt DNA-polymeras
3) Man tillsätter en kemikalie som hämmar aktiviteten på DNA-polymeras och som inte separeras från DNA:t i reningsprocessen.
4) Man tillsätter ett överskott av annat DNA som kan generera DNA-profiler.

Sen ska man ha klart för sig att vi forskare inte vet allt. Det var ingen jäkel någonstans som hade kommit på att kolla om DNA-polymeras hämmades av dieselolja innan Tony Alldén oavsiktligt demonstrerade detta.

Men man kan bara sabba DNA där man vet att det finns DNA att sabba. Och de flesta brottslingar har väsentligt mindre tid till förfogande för att städa offer och brottsplats än vad kriminalteknikerna har för att leta spår.
2015-07-06, 12:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fattade inte riktigt?
Nu inte sagt att så är fallet (de är väl avfärdade) men personal ingår väl i begreppet bekantskapskrets.
Det beror nog på hur ny BO är på jobbet, iofs.

Citat:
Eller var det med betoning på att just sannolikheten minskas?
Skriver jag minskas, så menar jag just minskas.
2015-07-06, 12:31
Medlem
Citat:
Olika produkter vet man ju sällan vad de innehåller, för det är ju ingen som talar om. Jag diskuterar, som jag har sagt, gärna metoder som ändå är allmänt kända, som att använda Klorin, men jag ser inte poängerna med att delge världen i stort alla metoder jag kan, eller kan tänka mig, som på det ena eller andra sättet sabbar DNA.

Men för att systematisera det, så finns det fyra principiellt olika sätt att förhindra att ett biologiskt prov kan generera en DNA-profil:

1) Man bryter ner DNA:t
2) Man modifierar DNA:t kemiskt så att det inte fungerar som mallmolekyl åt DNA-polymeras
3) Man tillsätter en kemikalie som hämmar aktiviteten på DNA-polymeras och som inte separeras från DNA:t i reningsprocessen.
4) Man tillsätter ett överskott av annat DNA som kan generera DNA-profiler.

Sen ska man ha klart för sig att vi forskare inte vet allt. Det var ingen jäkel någonstans som hade kommit på att kolla om DNA-polymeras hämmades av dieselolja innan Tony Alldén oavsiktligt demonstrerade detta.

Men man kan bara sabba DNA där man vet att det finns DNA att sabba. Och de flesta brottslingar har väsentligt mindre tid till förfogande för att städa offer och brottsplats än vad kriminalteknikerna har för att leta spår.

Det låter komplicerat och jag själv skulle inte våga mig på, att tro att jag skulle kunna förstöra DNA spår efter dina punkter!

Då uppkommer faran med förstörd DNA i fall som detta, och jag tror också på, att om det finns DNA så vet inte en brottsling av detta slag hur han ska gå till väga för att få bort allt DNA om kroppen och tillhörigheter från BO finns tillgängliga för analys. Om brottslingar kunde det du kan om DNA så vore de ju inte jobbare på en bonngård med enkla alltiallo sysslor, typ som drängar gjorde förr, långt i väg från hemlandet.

I dagsläget så verkar det orimligt att tro att en bonnläpp från Litauen skulle veta hur man får bort alla spår från spår. Han har ju lämnat alla dessa spår!

Då hade det ju varit mer begåvat att låta spåren försvinna, och inte låta Missing People hitta just dessa spår och sen påstå att de är planterade. Det finns alltid en underhållning i hur korkade brottslingar kan vara när de resonerar om bevisvärde på bevis de själva lämnat!
2015-07-06, 12:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Det beror nog på hur ny BO är på jobbet, iofs.

Skriver jag minskas, så menar jag just minskas.

Hahahaha, ok. Där minskades min förvåning iom svaret, tack tack.
Ja, det var det jag funderade kring. En arbetsplats är trots allt en...bekantskapskrets.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in