Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag googlade, "get rid of DNA" och hittade en hel del matnyttigt. Det har kommit en spray, som ska skydda folks integritet mot myndigheter som håller på med att upprätta register, med risk att brottslingar också handlar.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2622293/Privacy-spray-promises-remove-traces-DNA-surfaces-used-commit-crimes-without-getting-caught.html
Undrar om det är spraylösningar och andra kemiska preparat Hamilkar känner till, men inte vill dela information om?
Olika produkter vet man ju sällan vad de innehåller, för det är ju ingen som talar om. Jag diskuterar, som jag har sagt, gärna metoder som ändå är allmänt kända, som att använda Klorin, men jag ser inte poängerna med att delge världen i stort alla metoder jag kan, eller kan tänka mig, som på det ena eller andra sättet sabbar DNA.
Men för att systematisera det, så finns det fyra principiellt olika sätt att förhindra att ett biologiskt prov kan generera en DNA-profil:
1) Man bryter ner DNA:t
2) Man modifierar DNA:t kemiskt så att det inte fungerar som mallmolekyl åt DNA-polymeras
3) Man tillsätter en kemikalie som hämmar aktiviteten på DNA-polymeras och som inte separeras från DNA:t i reningsprocessen.
4) Man tillsätter ett överskott av annat DNA som kan generera DNA-profiler.
Sen ska man ha klart för sig att vi forskare inte vet allt. Det var ingen jäkel någonstans som hade kommit på att kolla om DNA-polymeras hämmades av dieselolja innan Tony Alldén oavsiktligt demonstrerade detta.
Men man kan bara sabba DNA där man vet att det finns DNA att sabba. Och de flesta brottslingar har väsentligt mindre tid till förfogande för att städa offer och brottsplats än vad kriminalteknikerna har för att leta spår.