Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-05, 20:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonemesis
Ja, usch!
"Mjölkrummet" ligger i andra änden av den 200 meter långa övergivna ladan där handsken hittades, det enda utrymmet med fönster, dörrar och möjligen elektrisk belysning!
Och utrymme och arbetsbänk för styckning? Rinnande vatten och avlopp?
2015-07-05, 20:38
Bannlyst
Mest nyfiken i hela denna härvan är jag på om vilken sida av gallret godsägaren hamnar på efter att allt är utrett.

Det och om vi någonsin får veta om det hela var ett kidnappningsdrama som fick ett oplanerat & dåligt slut som grundar sig på pappans ev snålhet.
2015-07-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi ska inte tipsa folk, om hur det går till när man vill bli av med folk och komma undan med mord!

Det sker en hel del på sjön, olyckor från stora segelbåtar till små ekor, där folk råkar trilla vattnet. Jag har faktiskt alltid undrat varför någon vill stycka en kropp. Det måste höra till psykopatbilden att ge sig på att styckka en kropp, lika sjukt som det brottet som ledde till att personen dog. För det är ju inte lättare att stycka, än att förflytta en hel kropp.

Det är betydligt lättare att förflytta kroppsdelar än att flytta en hel kropp. Om det dessutom måste ske i tätbebyggt område med t.ex. Flerbostadshus vill man inte bli påkommen mitt i arbetet SAS.

Det kallas för transportstyckning. Straffskalan för styckning är lägre än för mord, det är två separata brott.
Den enda logiska anledningen för styckning som jag kan komma på är att gm ville transportera kroppen obemärkt från martorp. Mps och poliserna såg dock till att han aldrig fick tillfälle.

Styckning tar tid, speciellt om man inte har någon tidigare erfarenhet av det, jakt, anatomi mm.
Det är också naturligtvis en obehaglig upplevelse, mer obehaglig än vad gemene man kan tänka sig.
Det låter, luktar och är allmänt geggigt. Trots detta händer det allt oftare att mördare efter mord utför styckning och det beror till den största delen på att de flesta mord (frånsett missbrukare, folk med psykiska sjukdomar mm.) som sker bland medelsvenssons, white trash och annat patrask begås i tätorter och större städer med folk boende nära varandra och att stycka en kropp ses som ett tvunget alternativ om man inte vill riskera bli upptäckt.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nå, det är jag som är noga med detaljerna här.
Att misstankarna stärkts pga teknisk bevisning visste jag.

GW säger dock "teknisk bevisning som stärkts"!

Jo du,, jag ser att GW uttrycker sig så i sin krönika. Han slänger tom in hartassar.
Återger från krönikan:
" - Enligt den åklagare som leder utredningen av mordet på Lisa Holm skulle "den tekniska bevisningen mot den man som sitter häktad ha stärkts under den senaste tiden". Vad han menar med det är samtidigt oklart. "Stärkts" i förhållande till vad?

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/nu-ar-jag-mycket-orolig-att-mordaren-kan-ga-fri/

Men jag tror faktiskt att GW hafsat runt ordföljden i detta, även om jag helt är med på vad man (du) läser ut av det.
Skarpa hjärnor kan ibland ha svårt att yttra sig i skrift och tal
Eller så har GW knåpat ihop en teori baserad på flashback-material.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-05 kl. 20:42.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korviugn
Jag tänker inte outa någon specifik person. Men jag bor tre minuter ifrån caféet och har bekanta som har varit med vid gripandet utav bröderna samt fynden utav BO.
Säger källan om kroppen hittades ute eller inne?
2015-07-05, 20:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här har vi harrisburgresonemanget igen. Kunde du dra fram något fall ur kärnkraftshistorien där Harrisburg hade havererat när det havererade, eller var det så osannolikt att det inte kunde hända?

Det betyder inte att jag misstänker pappan, tvärtom, jag sätter honom på samma misstankegrad som kungen, men bara för att något inte har hänt förut är inte hinder för att det händer. Om inget kan hända första gången kan inget hända.
Och bara för att den mordmisstänkte nu kanske aldrig har begått nåt tidigare mord
eller nån överfallsvåldtäkt utan dödlig utgång, så innebär det inte för den sakens skull
att han inte kan ha dödat här i Blomberg.

Det där med den första gången kan alltså mycket väl ha varit här.
2015-07-05, 20:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sett till ”tidfönstret” så skall du nog också väga in att 18:30 som exakt tidsangivelse förefaller vara en trådsanning – samma gäller för att mobilen efter sms,et skulle rört sig söderut.
Sms:et 18.23 och det faktum att mobilen stängts av 18.30, alt. fått slut på batteri, alt. slagits sönder (om man nu på teknisk väg inte kunnat utesluta detta), är en av få sakuppgifter som torde kunna spikas. - Man kunde säkert bara lokalisera LH:s mobil till en plats nära kaféet, men tack vare avspärrningarna under måndagen (först 300 m som senare utvidgades till 600 m) lyckades man nästföljande dag hitta hennes I-phoneskal sent på tisdagseftermiddagen. Härefter har man fortsatt söka mer söderut och hittade då ytterligare mobildelar under tisdagsnatten. Under onsdag och torsdag görs också fynd, och det finns skäl anta att fler mobildelar då kunde plockas upp. - I övrigt vet vi - undantaget handsken och ev. klädfynd under fredagskvällen - inte så mycket mer.

Tror inte på något "Hans och Greta-spår"; det borde vara gm som gjort sig av med en sönderslagen men ur gm:s aspekt eventuellt sökbar mobil, och det har han gjort så fort som möjligt, dvs redan efter att ha svängt in på första bästa ensliga väg (andra avtagsvägen t.v. räknat från kaféet), eller så fort han bedömt att mobildelarna kunde döljas av högt ängsgräs. - Alla fynd MPS hittat har heller inte tillhört LH; de enda fynd vi känner till är som sagt olika mobildelar och ev. något klädesplagg varav det senare kan ha hittats nära platsen för ett övergrepp. - Ett kvitto har tydligen också hittats i anslutning till ladan mitt emot kaféet, men har inte sett någon bekräfta att detta kvitto tillhör LH.
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-05 kl. 20:52.
2015-07-05, 20:50
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korviugn
Jag tänker inte outa någon specifik person. Men jag bor tre minuter ifrån caféet och har bekanta som har varit med vid gripandet utav bröderna samt fynden utav BO.
Vad kan du låta oss få veta utan att det skadar din källa?
2015-07-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo du,, jag ser att GW uttrycker sig så i sin krönika. Han slänger tom in hartassar.
Återger från krönikan:
" - Enligt den åklagare som leder utredningen av mordet på Lisa Holm skulle "den tekniska bevisningen mot den man som sitter häktad ha stärkts under den senaste tiden". Vad han menar med det är samtidigt oklart. "Stärkts" i förhållande till vad?

I förhållande till vad det varit tidigare. Dvs. man har fått mer teknisk bevisning mot mannen. Antingen nya fynd eller att exsisterande bevisning kan fastslåss med större tillförlitlighet.
2015-07-05, 20:53
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och bara för att den mordmisstänkte nu kanske aldrig har begått nåt tidigare mord
eller nån överfallsvåldtäkt utan dödlig utgång, så innebär det inte för den sakens skull

Det har hela tiden framstått här inne att det bara finns "två Litauiska snickare" i Blomberg och Martorp.De här anläggningarna är inte några små torp och det lär finnas ett 20-tal gästarbetare där.Att de bägge blev misstänkta var väl för att spåren gick förbi där de bodde.Det kan ju lika gärna vara någon av de andra.Sen vet vi ju inte vad polisen har.
2015-07-05, 20:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Man kan inte utesluta någon för att han inte har gjort det förut, och man kan inte lösa brott med statistik. Men om man tittar på statistik, hur ser GMP ut? Du behöver inte bläddra dig tokig på BRÅ:s webbsida, bara svara av din erfarenhet från ABoK. Vem dödar en kvinna i 20-årsåldern?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-05 kl. 21:02.
2015-07-05, 21:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
I förhållande till vad det varit tidigare. Dvs. man har fått mer teknisk bevisning mot mannen. Antingen nya fynd eller att exsisterande bevisning kan fastslåss med större tillförlitlighet.

Nej, GW har med största säkerhet ingen insyn alls i detta, med det duktiga yppandeförbudet som föreligger.
Om han mot förmodan ändå fått ut detaljer såsom att åklagaren nu har ytterligare/mer stärkt teknisk bevisning,, då har GW satt sin sista potatis i samband med att han publicerar det.

Att GW i samma rader uttrycker oro (vilket krönikan i sin helhet handlar om) trots då att åklagaren har mera som styrker, ja det rimmar dåligt, icke sant?
Han har helt enkelt krafsat om i sin meningsuppbyggnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in