2015-07-04, 16:44
Medlem
Varit runt och kikat på glasburkar för sterilisering i tryckkokare. På många står det att dom inte klarar tex maskindisk eller högst 50 grader. En tryckkokare kan blir uppåt 120 grader. Vilka burkar är lämpliga som klarar lite högre temperatur.

Att beställa hem dom som rekommenderas på amerikanska sidor kostar dessvärre en förmögenhet i frakt.
Citera
2015-07-04, 17:05
Medlem
hexA.s avatar
http://www.biltema.se/sv/hem/kok/forvaring/forvaringsburk-glas-2000030750/

Härdat glas tål 280 grader.
Citera
2015-07-04, 18:33
Medlem
Det där ser riktigt bra ut. Vet du om locket håller sig kvar med så omild behandling som tryckkokning? Tänker mig att det är locket som är den svaga länken.
Citera
2015-07-04, 19:57
Medlem
hexA.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apokalypsen
Det där ser riktigt bra ut. Vet du om locket håller sig kvar med så omild behandling som tryckkokning? Tänker mig att det är locket som är den svaga länken.
Nu vet jag inte vilken typ av plast det är, men det finns plast som tål upp till 160 grader. Silikonet ska nog inte vara något problem.
Citera
2015-07-04, 20:50
Medlem
Ja man skulle kunna köpa ett set och testa vad som händer i tryckkokaren.
Citera
2015-07-06, 10:09
Medlem
fuskas avatar
http://www.lagerhaus.se/just-nu/kollektioner/local-chef/burk-skruvlock-11-l?externalsearch=1

Dom Funkar garanterat i en tryckkokare i 90 min på full blås. Har tryckt 12 st sådana flera gånger utan problem. Fast damen i affären sa att dom nog inte skulle tåla ens tvättmaskin

Jag borrar altid två hål i locken en för en silikon-injektions port och det andra lite större för ett filter(Annars sprängs burken och mycelet får ingen gasutbud) kan kasta upp ett kort om vilja finns.

Glöm inte att lägga en handduk i botten på kokaren bara.

Lycka till!
Senast redigerad av fuska 2015-07-06 kl. 10:54.
Citera
2015-07-06, 11:07
Medlem
fillidutters avatar
Tror det är ganska lugnt oavsett vilken burk du använder så länge dom inte är för tunna i glaset! Har själv kört med glasburkar jag fått med vid köp av typ smörgåsgurka utan problem

Annars finns de ju "canning jars/mason jars" dom borde verkligen hålla!
Citera
2015-07-07, 12:04
Medlem
Citat:
Varit runt och kikat på glasburkar för sterilisering i tryckkokare. På många står det att dom inte klarar tex maskindisk eller högst 50 grader. En tryckkokare kan blir uppåt 120 grader. Vilka burkar är lämpliga som klarar lite högre temperatur.

Att beställa hem dom som rekommenderas på amerikanska sidor kostar dessvärre en förmögenhet i frakt.
Du kan ju köpa pyrexglas som används inom kemilabb mm goggla butiker men tror det finns en sida chemlegal.se eller com,De glasen tål uppvärmning till en jäkla massa grader de är ju gotda för det ändamålet
Citera
2015-07-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Jag borrar altid två hål i locken en för en silikon-injektions port och det andra lite större för ett filter(Annars sprängs burken och mycelet får ingen gasutbud) kan kasta upp ett kort om vilja finns.

Vilken diameter på hålen kör du? Vad sätter du över det större "andningshålet" när du kokar så det inte släpper in vatten?
Citera
2015-07-14, 11:57
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Vilken diameter på hålen kör du? Vad sätter du över det större "andningshålet" när du kokar så det inte släpper in vatten?

Borrar med 7.5, MEN! det är inte hugget i sten. Beror på hur blött det ska vara osv. Jag tror jag ska testa 8.5 i stället men det blir efter den här satsen.

Över hålen sätter jag en SDF som jag klipper lika stor som en 1:- och fäster med silikon för ugn.

När det ska Pc'as så river jag en bit aluminiumfolie och sätter över locket bara typ såhär http://shop.ukmushroomsupplies.com/images/13846273043831098296289.jpeg

Kör även i färdiga påsar jag köpte men dom är ruggigt blöta nu...
Nu odlar jag inte svamp utan bara scloretia/tryffel så dom står bara i en låda jag har fodrat med ett liggunderlag i källaren så det håller en bättre temp.

Vill du ha bilder så skicka ett pm
Citera
2015-07-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Borrar med 7.5, MEN! det är inte hugget i sten. Beror på hur blött det ska vara osv. Jag tror jag ska testa 8.5 i stället men det blir efter den här satsen.

Över hålen sätter jag en SDF som jag klipper lika stor som en 1:- och fäster med silikon för ugn.

När det ska Pc'as så river jag en bit aluminiumfolie och sätter över locket bara typ såhär http://shop.ukmushroomsupplies.com/images/13846273043831098296289.jpeg

Kör även i färdiga påsar jag köpte men dom är ruggigt blöta nu...
Nu odlar jag inte svamp utan bara scloretia/tryffel så dom står bara i en låda jag har fodrat med ett liggunderlag i källaren så det håller en bättre temp.

Vill du ha bilder så skicka ett pm

Intressant! Dom där filtren ser väldigt fancy ut. En del kör väl bara med sårtejp över? Har du provat det?

Liggunderlag är nog utmärkt men vill du ha mer isolering så prova med lite frigolitskiva i lagom storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in