2015-07-03, 15:28
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är det, för man slipper budgivningshelvetet och får garanti på rubbet. Det får man inte om man köper en begagnad bostadsrätt. Dessutom finns det ju nya spännande områden att investera i där det kan bli mycket populärt att bo i framtiden.

Där har du verkligen några goda poänger.
Får jag lov att fråga om vilka områden du tror på i Göteborg?
Själv har jag planer på Lindholmen/Lundby
2015-07-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag måste än en gång upprepa att jag anser att den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån är marknadens bedömning. Detta är inget man kan tjäna gratis pengar på.

Du klarar tydligen inte av att förhålla dig till verkligheten utan måste förändra den för att klara debatten. Har inte mer tid för stollar som dig längre nu och batteriet är på väg att ta slut.

Fler fel än rätt, du vräker ut skit om vad som går och inte men du har uppenbarligen ingen aning om hur marknaden fungerar.
I en annan tråd visar du att du inte ens vet hur marknadsräntorna påverkar nuvärdet av obligationer eller för all del referensaktier och samtidig sitter du i denna tråd spelar profet och kallar andra okunniga. Skärp dig!
2015-07-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Värdeökningen har gjort hästjobbet när det kommer till amorteringar. Så varför ska man tvinga folk som varit inne i marknaden länge att amortera, när man redan kommit upp i en bra insatsnivå?

Hur kan en värdeökning amortera av din skuld?
2015-07-03, 16:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Fler fel än rätt, du vräker ut skit om vad som går och inte men du har uppenbarligen ingen aning om hur marknaden fungerar.
I en annan tråd visar du att du inte ens vet hur marknadsräntorna påverkar nuvärdet av obligationer eller för all del referensaktier och samtidig sitter du i denna tråd spelar profet och kallar andra okunniga. Skärp dig!

Du fantiserar hela tiden fram påståenden om vad andra har sagt men det är bara dina fantasier och de tar jag inget ansvar för. Citera mig om du har problem med något jag faktiskt har skrivit.
2015-07-03, 19:10
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
det finns inget jävla skuldberg, inte i sverige, det är bara i huvet på er foliehattar det finns. I Sverige ligger skulderna hos privatpersoner istället för staten, jmf Grekland.

Svenska banker har en mycket strikt och bra kreditprövning för alla lån, och har så haft sedan bankkrisen på 90-talet. Inte ens vid Lehman-kraschen 2008, och efterföljande krasch i Baltländerna och börsras på -65% drabbades svenska banker av någon anmärkningsvärd ökning av kreditförluster.

självklart ökar belåningen i ett land när äldre lågbelånade säljer till yngre högbelånade.

lågränte-miljön är här för o stanna, boräntan i sverige kommer att pendla mellan 1-4% kommande 30 åren, 80-talet med 15% ränta kommer inte tillbaka hur mycket ni bubbelbabblare än babblar.

idiot.

.

På vilket sätt skulle detta vara bra för landet menar du? Att all risk ligger på folket?

Du svarar fortfarande inte på frågan vad en rimlig hastighet är på folkets belåning. Du undviker frågan och låter bara som en arg korkad gubbe.

Fortfarande är det ingen som pratar om 15 procents räntor eller ens 7 så sluta svamla och svara på frågan ovan istället.
Senast redigerad av baso80 2015-07-03 kl. 19:14.
2015-07-03, 19:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
På vilket sätt skulle detta vara bra för landet menar du? Att all risk ligger på folket?

Det är klart det är bra att jag som individ kan styra hur stora skulder jag ska dra på mig. När staten lånar kan jag inte styra över detta.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-07-03 kl. 19:33.
2015-07-03, 19:35
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Det är klart det är bra att jag som individ kan styra hur stora skulder jag ska dra mig. När staten lånar kan jag inte styra över detta.

Fortfarande inget argument för varför det är bra för landet (möjligtvis bättre) vilket var ursprungsfrågan.

Det är bra för dig som individ. däremot om många tar maxlån, blint litar på banken och har en överoptimistisk framtidstro kan det vara dåligt för landet. Det är inte bra för landet om folk förlorar jobb, bostäder etc.

Så frågan kvarstår varför det skulle vara bra för landet mer än att man pekar på individer och säger "som man bäddar får man ligga".
2015-07-03, 19:36
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
det finns inget jävla skuldberg, inte i sverige, det är bara i huvet på er foliehattar det finns. I Sverige ligger skulderna hos privatpersoner istället för staten, jmf Grekland.

Svenska banker har en mycket strikt och bra kreditprövning för alla lån, och har så haft sedan bankkrisen på 90-talet. Inte ens vid Lehman-kraschen 2008, och efterföljande krasch i Baltländerna och börsras på -65% drabbades svenska banker av någon anmärkningsvärd ökning av kreditförluster.

självklart ökar belåningen i ett land när äldre lågbelånade säljer till yngre högbelånade.

lågränte-miljön är här för o stanna, boräntan i sverige kommer att pendla mellan 1-4% kommande 30 åren, 80-talet med 15% ränta kommer inte tillbaka hur mycket ni bubbelbabblare än babblar.

idiot.

.
Är det så självklart? Om övriga (de som åldersmässigt befinner sig mellan ung och gammal) samtidigt amorterar på sina lån så borde den totala belåningsgraden i riket hålla sig tämligen konstant.
2015-07-03, 19:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Fortfarande inget argument för varför det är bra för landet (möjligtvis bättre) vilket var ursprungsfrågan.

Det var ett svar på frågan du ställde som jag citerade. Jag trodde du ville ha ett svar eftersom du frågade.
2015-07-03, 19:57
Medlem
Citat:
Men som Gromp så korrekt redan har påpekat i tråden nyligen, ni som är övertygade om att ni vet bättre än marknaden kan hämta hem säkra pengar genom att ta positioner efter er övertygelse. Om ni har rätt kommer ni bli snuskigt rika. Lycka till!

Så eftersom du flera gånger skrivit hur billigt det är i Stockholm så håller väl du på nu att köpa på dig ett gäng bostadsrätter.. banken jublade väl över att få låna ut pengar till dig till denna idiotsäkra investering?
2015-07-03, 19:58
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Det var ett svar på frågan du ställde som jag citerade. Jag trodde du ville ha ett svar eftersom du frågade.

Ok, fair enough.
2015-07-03, 20:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så eftersom du flera gånger skrivit hur billigt det är i Stockholm så håller väl du på nu att köpa på dig ett gäng bostadsrätter.. banken jublade väl över att få låna ut pengar till dig till denna idiotsäkra investering?

Jag har som sagt var inga lån, behöver inte det eftersom jag har en stor förmögenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in