Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det där är så djävla sant så jag känner för att nita någon bilfabrikant bara jag tänker på skitregeln.
Oj, jag hittade fan detta nu när jag skulle kolla villkoren, från 2013:
ARN underkänner Mercedes villkor
"Villkoren kring Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti fortsätter att gäcka bilägare runt om i landet. Få ägare har kunnat åberopa garantin, men i ett par fall där ägarna har tagit strid har Allmänna Reklamationsnämnden underkänt Mercedes villkor.
[...]
När rosten återkom fyra år senare, efter 6 200 mil, fick kunden blankt nej. Mercedes motivering var att bilen inte hade servats regelbundet på auktoriserad MB-verkstad.
ARN gick ändå på kundens linje eftersom denne trots allt servat bilen vid rätt tillfällen, men inte alla gånger på auktoriserad Mercedes-verkstad. Nämnden menar i sin bedömning att villkoret ”får anses som oskäligt om inte servicen utförs utan kostnad för konsumenten”. När inte heller Mercedes kunde visa att övriga anlitade verkstäder brustit fackmannamässigt rekommenderade ARN att kunden skulle få hjälp att åtgärda skadorna, inom ramen för garantin.
Ha! Rätt åt de djävlarna men det är väl inte många som fått rätt och det är fräckt att ens försöka slingra sig med sådana undanflykter.
Oavsett märke på bil eller båt så finns det alltid defekter på feltillverkning och massa annat skit. Men må säga att Mercedes är mästare på att slingra sig undan som en orm ut i gräset och aldrig mer synad till.
Min säljare gick o frågade verkstaden ( i samma byggnad )
-Säljaren kommer strax
- jag okej visst det är lugnt
- Njae tyvärr så är din bil servade enligt rätt tid o rätt märkesverkstad. Men det som står är att rost som syns o kommit fram utifrån inte går på garanti. Då sa jag ska man plasta in hela bilen för att hålla den torr och undvika rost? Säljaren bara skrattade o visade fram en katalog med service och garantier
Ur en pärm
Mercedes-Benz Sverige Daimler AG
där det stod att vi förlänger din rostskyddsgaranti i upp till 30 år
Men de stod att defekter som exempelvis pressverktygen från fabrik som gjort att plåten vid pressning gjort för vassa och skarpa kanter inte gjort att lacken fåtta fäste ordentligt vilket inte kunde gå på garanti heller.
Rostbubbla
rostfläck
stenskott
vinterkörd på saltiga vägar
Täcks inte av garantin. Hur som haver skorna skaver nästa gång blir Kia eller volvo som verkligen har garanti eller inte rostar i Svearike