• 1
  • 2
2015-06-15, 17:34
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Jag må ha skrivit att Mercedes bygger de bästa bilarna både för taxi och personligt bruk vilket är helt rätt och deras växellådor är grymma och dieslarna mycket mer än så den tar Audi och BMW lätt på fjädringskomforten utrymmet och stolarna.

Men den tar fan inte ens någon annat bilmärke på att rosta som merca gör......

till och med min soptunna ute på landet som är av plåt ser nyare ut trots att den stått ute året om i
12 år.

Usch usch säger jag bara mercedes skriver så mycket skit och noveller om sin 30 åriga garanti. Försökte få min baklucka på en W204 rostlagad eller lägga på ny lack på garnati eller dylikt nej sa det direkt. KÖP NY eller byt baklucka (17.000kr ) aldrig i livet att jag gör. så till er vart kan jag vända mig till en BRA och pålitlig MERCEDES VERKSTAD ?

Mercedes är som en stor julklapp man får något extra på köpet jo en lack som lossnar och blir rostig direkt. Dela gärna med er av era dåliga bortförklaringar om rosten tack..... // Sur MB ägare
Citera
2015-06-15, 19:13
Medlem
Flashen1961s avatar
Hur gammal är bilen?
Har du ägt den sen ny och servat den på auktoriserad verkstad?
Hur långt har den gått?
Hr du nån giltig lackgaranti?

Sen att du inte får någon hjälp beror på att rostskyddsgarantierna inte är värda någonting då det ska komma innifrån och inte utifrån vilket är det vanliga. sen ska man även bättra på lacken om så behövs för att förhindra rostangrepp.

Beroende på hur gammal bilen är kan man få omlackering gratis om det är bubblor i lacken vilket jag fick på en Fiat Punto där lackgarantin fortfarande gällde.
Citera
2015-06-16, 18:39
Medlem
Vill Minnas att du har en lite nyare C-klass? W204?

Vet inte om Jag hade varit så märkesbunden som dig, att min baklucka håller på rostas bort men ändå kunnat skriva att det är det bästa bilmärke som finns på denna jord.....

Menmen någon dag kanske ni också vaknar upp och inser att alla bilar är skit, oavsett om det så står Ferrari eller Fiat i fronten..... Dem fletsta sedan 80- tal kan göra automatväxellådor som håller, det är inget nytt under solen...

Lämnat in på en Icke Auktoriserad verkstad, och sålt bilen illa kvick i ett mörkt garaget,

Färgskillnad blir det alltid....
Citera
2015-06-16, 20:28
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Hur gammal är bilen?
Har du ägt den sen ny och servat den på auktoriserad verkstad?
Det där är något otroligt löjligt som biltillverkarna skyller på dom asen. Om ägaren själv, märkesverkstan eller Husseins bil och kebab bytt olja och bromsar spelar fan ingen roll.
Bilen rostar lika mycket ändå.
Dessutom lär det inte finnas en enda mekaniker som kikar efter rost i dörrar och skärmkanter på en sketen service.
En dålig ursäkt för att slippa ta ansvar för sina rostiga bilar bara.
Citera
2015-06-16, 20:39
Medlem
sucuks avatar
De långa garantierna som säljs med bilar idag brukar alla ha som krav att bilen skall in på originalservice med rostskyddsinspektion årligen.

Det är så man betalar för merkostnaden som dessa garantitider innebär även om det ger goodwill till märket. Kia har kört 7 år länge, mazda har gått upp till 10 år.
Citera
2015-06-16, 21:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Det där är något otroligt löjligt som biltillverkarna skyller på dom asen. Om ägaren själv, märkesverkstan eller Husseins bil och kebab bytt olja och bromsar spelar fan ingen roll.
Bilen rostar lika mycket ändå.
Dessutom lär det inte finnas en enda mekaniker som kikar efter rost i dörrar och skärmkanter på en sketen service.
En dålig ursäkt för att slippa ta ansvar för sina rostiga bilar bara.
Det där är så djävla sant så jag känner för att nita någon bilfabrikant bara jag tänker på skitregeln.

Oj, jag hittade fan detta nu när jag skulle kolla villkoren, från 2013: ARN underkänner Mercedes villkor
"Villkoren kring Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti fortsätter att gäcka bilägare runt om i landet. Få ägare har kunnat åberopa garantin, men i ett par fall där ägarna har tagit strid har Allmänna Reklamationsnämnden underkänt Mercedes villkor.
[...]
När rosten återkom fyra år senare, efter 6 200 mil, fick kunden blankt nej. Mercedes motivering var att bilen inte hade servats regelbundet på auktoriserad MB-verkstad.

ARN gick ändå på kundens linje eftersom denne trots allt servat bilen vid rätt tillfällen, men inte alla gånger på auktoriserad Mercedes-verkstad. Nämnden menar i sin bedömning att villkoret ”får anses som oskäligt om inte servicen utförs utan kostnad för konsumenten”. När inte heller Mercedes kunde visa att övriga anlitade verkstäder brustit fackmannamässigt rekommenderade ARN att kunden skulle få hjälp att åtgärda skadorna, inom ramen för garantin.

Ha! Rätt åt de djävlarna men det är väl inte många som fått rätt och det är fräckt att ens försöka slingra sig med sådana undanflykter.
Citera
2015-06-16, 22:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där är så djävla sant så jag känner för att nita någon bilfabrikant bara jag tänker på skitregeln.

Oj, jag hittade fan detta nu när jag skulle kolla villkoren, från 2013: ARN underkänner Mercedes villkor
"Villkoren kring Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti fortsätter att gäcka bilägare runt om i landet. Få ägare har kunnat åberopa garantin, men i ett par fall där ägarna har tagit strid har Allmänna Reklamationsnämnden underkänt Mercedes villkor.
[...]
När rosten återkom fyra år senare, efter 6 200 mil, fick kunden blankt nej. Mercedes motivering var att bilen inte hade servats regelbundet på auktoriserad MB-verkstad.

ARN gick ändå på kundens linje eftersom denne trots allt servat bilen vid rätt tillfällen, men inte alla gånger på auktoriserad Mercedes-verkstad. Nämnden menar i sin bedömning att villkoret ”får anses som oskäligt om inte servicen utförs utan kostnad för konsumenten”. När inte heller Mercedes kunde visa att övriga anlitade verkstäder brustit fackmannamässigt rekommenderade ARN att kunden skulle få hjälp att åtgärda skadorna, inom ramen för garantin.

Ha! Rätt åt de djävlarna men det är väl inte många som fått rätt och det är fräckt att ens försöka slingra sig med sådana undanflykter.

Oavsett märke på bil eller båt så finns det alltid defekter på feltillverkning och massa annat skit. Men må säga att Mercedes är mästare på att slingra sig undan som en orm ut i gräset och aldrig mer synad till.

Min säljare gick o frågade verkstaden ( i samma byggnad )
-Säljaren kommer strax
- jag okej visst det är lugnt
- Njae tyvärr så är din bil servade enligt rätt tid o rätt märkesverkstad. Men det som står är att rost som syns o kommit fram utifrån inte går på garanti. Då sa jag ska man plasta in hela bilen för att hålla den torr och undvika rost? Säljaren bara skrattade o visade fram en katalog med service och garantier
Ur en pärm
Mercedes-Benz Sverige Daimler AG
där det stod att vi förlänger din rostskyddsgaranti i upp till 30 år

Men de stod att defekter som exempelvis pressverktygen från fabrik som gjort att plåten vid pressning gjort för vassa och skarpa kanter inte gjort att lacken fåtta fäste ordentligt vilket inte kunde gå på garanti heller.

Rostbubbla
rostfläck
stenskott
vinterkörd på saltiga vägar

Täcks inte av garantin. Hur som haver skorna skaver nästa gång blir Kia eller volvo som verkligen har garanti eller inte rostar i Svearike
Citera
2015-06-17, 17:06
Medlem
Ja att dem är mästare på att Slingra sig är bekant sen Compaktens tid då dem använde 26kg underredsmassa eller vad det var , men dem rostade ju ändå i mängder. Även W210 rostar Exakt allt på, till och med taket..

Var det en W204 detta handlar om? Fixa luckan sen ut på Blocket.se , fort, det kommer störa i ögat när det syns att det är färgskillnad....
Citera
2015-06-17, 20:08
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Ja att dem är mästare på att Slingra sig är bekant sen Compaktens tid då dem använde 26kg underredsmassa eller vad det var , men dem rostade ju ändå i mängder. Även W210 rostar Exakt allt på, till och med taket..

Var det en W204 detta handlar om? Fixa luckan sen ut på Blocket.se , fort, det kommer störa i ögat när det syns att det är färgskillnad....

Japp exakt den här W204 modellen -->

https://www.google.co.uk/search?q=Me...%3B3477%3B1622
Citera
2015-06-17, 21:18
Medlem
watcher1970s avatar
Yggdrasil 12

Vilken årsmodell är det? Hur långt har den gått?
Citera
2015-06-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Mercedes är som en stor julklapp man får något extra på köpet jo en lack som lossnar och blir rostig direkt. Dela gärna med er av era dåliga bortförklaringar om rosten tack..... // Sur MB ägare

Du må ha vært ekstremt uheldig med ditt eksemplar. W204, spesielt før facelift i 2011 har fått rykte på seg for at de nesten aldri ruster. Testen fra Vi bilägare bekrefter at denne bilen er godt beskyttet. http://www.vibilagare.se/test/rost/r...antgarde-12319
Citera
2015-07-03, 14:55
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcrazyone
Du må ha vært ekstremt uheldig med ditt eksemplar. W204, spesielt før facelift i 2011 har fått rykte på seg for at de nesten aldri ruster. Testen fra Vi bilägare bekrefter at denne bilen er godt beskyttet. http://www.vibilagare.se/test/rost/r...antgarde-12319

4/5 ja det är ju bättre än medel. men oavsett bil och märke samt lack och design så finns tame fan alltid felkonstruktion som gör att det lossnar och bildas rost. Nå din norrbagge kallt i bergen därför dina Mercedes inte rostar kanske ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in