2015-07-02, 20:52
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ja, det smakar som den billigaste halvfabrikatskiten du köper i storpack hemma. Så varför gå till Sibylla och betala dyra pengar för det absoluta bottenskrapet ur frysboxen på Willys?

Grejen är att McDonalds smakar distinkt och annorlunda - inte på samma sätt.

Källa på dina kött-anklagelser?

Framförallt, källa på att Sibylla inte använder samma "avfallskött" som du samtidigt påstår att McDonalds gör?
Lägg två burgare framför dig - en McD och en Sibylla

Som du ser så är Sibylla-burgaren gjord av normalmalet kött.

Men McD-burgaren är mixad till sås.

När de gör själva McD-burgaren i centralköket så mixar de just ihop avfallsprodukterna. &0 % nötfettprodukter och 40 % nötköttsprodukter.
Det blir då till en slags sås. Inte som köttfärssås vi känner till, utan som riktig sås, som en pasta alltså.

Den spritsas sen ut i runda former. Dvs de blandar fettet och köttet tillsammans.
Ungefär som "Pink Slime" alltså:
http://www.greenprophet.com/wp-content/uploads/2012/02/the-real-pink-slime.jpg

Dvs till utseende och konsistens. Pink Slime är samma sak men körd genom rengöringsmedel. Det rosa är inte tillsatserna, rengöringsmedlet, utan det är färglöst. Det rosa är hur köttet ser ut. Kött är ju vitt men eftersom det är avfallsprodukter så finns blodådror och sånt med och det färgar det rosa.

Det som förbjöds var alltså inte sörjan - utan själva rengöringsmedlet som tillsats.
Men själva basprodukten McD använder sig av - den ser Exakt likadan ut.

McD spritsar alltså sitt flytande "kött". Det är så lättflytande för att det mixats så extremt hårt, fint och för att det innehåller rent fett i så stor mängd.
Ja, nötköttsfett såklart. Annars hade det ju inte varit 100 % nötkött.

Sibylla använder INTE samma avfallskött som McD gör.
Sibylla använder som ni också säger sama som ICA etc.
Det är inte kvalitetkött. Det är restprodukter.
Men det finns en stor stor skillnad mellan restprodukter och avfallsprodukter.

Sibylla, ICA etc maler köttet normalt. Dvs med en vanlig köttkvarn. Det är därför broskbitar finsn med - för det Är restprodukter som sagt.
McD har inga kännbara broskbitar eftersom de gör Sås av sitt fet/kött.

Hundmat hårdmixar också sina avfallsprodukter. Det kan man se själv också om man tex vänder en hundmatsburk uppåner. Då kommer hundmaten ut som en stor falukorv. Helt utan det "textil-maskade" utseendet som normalmalet kött har. Utan det grovkorniga utseendet som normalmalt kött har.
Citera
2015-07-02, 21:00
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Har för mig jag tycker smaken och konsistensen är undermålig på Sibylla. Blir att tänka på lite sallad, torrt kött och senap och ketchup typ, minns inte om det var så burgarna var dock.
Du är också en av alla dem i tråden som har konstiga vanföreställningar om att Sibylla har Lite gränsaker, lök, tomat och tillbehör etc.

Sibylla har Jättemycket på sina burgare - särskilt i relation till McD som har 1 salladsblad, 5 st 1 cm långa lökbitar, 2 st mm-tunna gurkskivor. 1 sprut majonäs (dvs en cm2 majo-bit).

Sibylla har burgare som är tex 200 grammare. JAg har även ätit 300 grammare.
De har Rikligt med sallad, riktiga lökringar och mycket, riktiga gurkbitar precis som i glasburken, riktiga tomatskivor - och alla andra tillbehör som jalapeno, räksallad, olika dressingar, stekt lök har de iaf haft - osv osv.

Sibylla är alltså Långt långt ifrån små med lite tillbehör.

Pommesportionerna täcker Hela tallriken.

Och dessutom ser Sibyllas burgare på reklamen exakt likadana ut i verkligheten.
Men McD-burgarna i McD-reklamen ser inte alls ut som i verkligheten, som ju alla vet.

Men alla McD-älskare i tråden har tappat huvudet totalt och verkar tro att reklamen visar verkligheten, att det reklamen säger Är verkligheten och att de då såklart måste "loving it."
Citera
2015-07-02, 21:10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay

Ytterst korkat resonemang. Nej jag kan inte göra samma mat som de serverar på restaurangerna du räknar upp. Det är alldeles för duktiga kockar samtidigt som de inte tillverkar halv eller helfabrikat. Att steka upp en fryspuck, hacka lök, gurka och tomat samtidigt som man sprutar på lite dressing och ketchup kan vem som helst göra.
Jag tror faktiskt på dig.
Dvs jag tror verkligen på dig när du säger att du inte kan laga at.
För när du hyllar McD som något speciellt - då¨kan du inte veta något överhuvudtaget om matlagning.

Faktum är att om man kan laga mat, om man kan följa recept från en kokbok - då kan man laga det som lagas på en flott restaurang också.

Inget på en lyxrestaurang är annorlunda mot hur det ser ut hemma hos vanligt folk.
De använder Exakt samma råvaror som du kan handla i affären. De använder potatis, koker, steker etc denna.
De koker pasta.
De steker köttbitar, gör såser, koker eller steker, ångkoker etc gränsaker.
De kryddar.

Men Allt kan du också göra hemma.

MEN - du kan INTE göra McD-burgare hemma.

För du kan helt inte hitta kött av så dålig kvalitet i någon affär.
Du måste åka till slaktaren själv och hämta avfallsprodukterna.
Sen måste du hårdmixa detta - tillsammans med en lika stor del rent Fett.
Sen blandar du fettet och avfallsköttet tillsammans.
Sen lägger du såsen som blir av detta i en spritzer.
Och spritsar ut små runda bullar, i kakformer tex. Pepparkaksformer är väl bra?

Det är samma problem med bröden.
Dvs du kan inte ens köpa bröd av så dålig kvalitet i någon svensk butik.
Så du måste göra det själv - prova med barkbröd.

Gurkorna. Du måste köpa de billigaste inlagda gurkorna du kan hitta.
Och sen skiva dessa med osthyvel - för att få lika snålt tunna skivor.
Samma med tomaterna.
Löken måste hackas i 1 cm långa bitar.

Sen, när du stekt din kött/fett-sås.
Och gjort din färdiga burgare.
Då måste du lägga den fördiga hamburgaren i en plastpåse.
Knyta hårt och sen lägga den i en byrålåda ett dygn, gärna en vecka.

Sen kan du ta fram den och värma den i mikron:

Voila - en McD-burgare!!!
Citera
2015-07-02, 21:50
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Och varför skulle du någonsin gå och äta på Cafe Opera när du kan laga exak samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på Svedala gästgifveri när du ändå kan laga exakt samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på italiensk restaurang när du kan laga exakt samma sak hemma?
Varför skulle du gå och äta på sushirestaurangen när du kan göra exakt samma suschirullar hemma?

Du menar alltså att dessa ställen INTE lagar sin mat från grunden, utan de kör med helfabrikat och halvfabrikat? Som till exempel exakt samma fryspuckar som man hittar i frysdisken i närmsta matbutik?

Mitt favorithamburgarhak är ingen kedja. De serverar i princip bara hamburgare med tillbehör, samt olika drycker (de har även fullständiga rättigheter). De köper in köttet från ett lokalt slakteri, maler köttet själva och gör sedan sina egna hamburgare. Det är inga "butiksfärdiga" hamburgerbröd heller för den delen. De är självklart dyrare än snabbmatskedjorna, men de har fantastiska hamburgare som garanterat är värd priset. Det är ljusår bättre än Sibyllas hamburgare.

Du kan skaffa dig en egen köttkvarn och mala kött själv, alternativt köpa köttfärs i butik och prova att göra dina egna hamburgare. Om du inte lyckas ordna hamburgare som är betydligt bättre än Sibyllas hamburgare, så är du en dålig kock.
Citera
2015-07-02, 22:46
Medlem
sericss avatar
Sibylla i Mora var då inte bra öht, var där för några veckor sedan. Ingenting fanns nästan och brödet var kylskåts kallt när jag fick det. Har sibylla ändrats pommes? stripsen som dom hade för några månader sedan var utan tvekan de bästa av alla andra snabbmatsställen
Citera
2015-07-03, 01:37
Medlem
brachimajors avatar
Citat:
Lägg två burgare framför dig - en McD och en Sibylla

Som du ser så är Sibylla-burgaren gjord av normalmalet kött.

Men McD-burgaren är mixad till sås.

När de gör själva McD-burgaren i centralköket så mixar de just ihop avfallsprodukterna. &0 % nötfettprodukter och 40 % nötköttsprodukter.
Det blir då till en slags sås. Inte som köttfärssås vi känner till, utan som riktig sås, som en pasta alltså.

Den spritsas sen ut i runda former. Dvs de blandar fettet och köttet tillsammans.
Ungefär som "Pink Slime" alltså:
http://www.greenprophet.com/wp-content/uploads/2012/02/the-real-pink-slime.jpg

Dvs till utseende och konsistens. Pink Slime är samma sak men körd genom rengöringsmedel. Det rosa är inte tillsatserna, rengöringsmedlet, utan det är färglöst. Det rosa är hur köttet ser ut. Kött är ju vitt men eftersom det är avfallsprodukter så finns blodådror och sånt med och det färgar det rosa.

Det som förbjöds var alltså inte sörjan - utan själva rengöringsmedlet som tillsats.
Men själva basprodukten McD använder sig av - den ser Exakt likadan ut.

McD spritsar alltså sitt flytande "kött". Det är så lättflytande för att det mixats så extremt hårt, fint och för att det innehåller rent fett i så stor mängd.
Ja, nötköttsfett såklart. Annars hade det ju inte varit 100 % nötkött.
...
har.

Du kommer med väldigt många påståenden angående tillverkningsprocessen för mcdonalds kött, var har du fått din kunskap ifrån? Har du läst det på internet? Det vore i så fall intressant med en länk. Om du inte kan presentera en trovärdig källa kan vi ju annars hålla oss till vad mcdonalds egen hemsida säger:

"McDonald's leverantörer av hamburgare heter Scan och OSI Food Solutions och använder endast 100 % nötkött. Till skillnad från vissa andra tillverkare av hamburgare och köttfärsprodukter köper våra leverantörer endast hela putsade styckningsdetaljer av den högsta styckningskvaliteten som kan erbjudas i enlighet med våra högt ställda råvarustandarder."

Angående proportionerna av fett och rent kött i burgarna kan man med fördel kika på proteinhalten. Mcdonalds hemsida visar att en 45 g burgarpuck innehåller 10 g protein, vilket ger ungefär 20 g protein/100 g. Detta är ungefär samma mängd som köttfärsen du köper på ICA, vilken ofta har en fettprocent mellan 10 och 20. Ditt påstående om att burgarna innehåller 60% fett ser alltså ut att vara draget helt ur röven, alternativt baserat på föråldrad fakta.

Låt oss jämföra med sibyllas supermeal-burgare, enligt deras hemsida innehåller deras 150 g-puck 21 g protein, vilket innebär 14 g protein/100g. Detta är bra mycket lägre än Mcdonalds burgare, snarare jämförbart med burgare du kan köpa i frysdisken på ICA, Dessa till exempel.

Så, kan vi inte bara konstatera att vad gäller kötthalt och kvalitétssäkring så vinner mcdonalds? Du måste gå dit faktan för dig, inte hitta på fakta för att bekräfta dina förutfattade meningar.

Du är också kvick på att påstå att folk som föredrar Mcdonalds över Sibylla är hjärntvättade, jag funderar lite på om det, i ditt fall åtminstone, inte är tvärtom. Du har en bild av Mcdonalds som det stora stygga multinationella företaget som säljer gift, och det är sant att Mcdonalds mat knappast är hälsosam i stora mängder, men sanningen är att Mcdonalds ändå är väldigt transparenta med sin mat och dess innehåll, och på senare tid även börjat ta mer ansvar, båda vad gäller miljö, nåja, och hälsa (Notera att det är Mcdonalds Sverige vi pratar om nu). Tiderna förändras.

P.S.
Citat:
"Kött är ju vitt men eftersom det är avfallsprodukter så finns blodådror och sånt med och det färgar det rosa."
Kött är inte vitt, det är rött, kika i köttdisken nästa gång på ICA så kommer du upptäcka att innehållet i paketen märkta till exempel "köttfärs" är rött. Detta är kött. D.S
Senast redigerad av brachimajor 2015-07-03 kl. 01:50.
Citera
2015-07-03, 02:53
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Njaej, så var det inte...

När jag fortfarande käkade kött (Första halvan av 90-talet.) var just ett Sibyllaställe mitt stamhak och på den tiden var det riktigt bra och man kunde få det mesta på burgaren. Min "standardbeställning" var en 200 grams Västkustburgare med rå lök och bacon samt en 200 grams Hawaiiburgare med gurkmajonäs och jalapeños (Jag vet att det är en hjärtinfarkt i utklädd till två hamburgare, men jag var ung och i riktigt bra fysisk form så jag överlevde.) och med tanke på hur lätt det är att bygga 200 grams burgare på höjden så tror jag inte att det var där de gick vilse... Skulle snarare se större diameter som en riktigt stor fördel när man vill bygga burgare på höjden.

På den tiden jag käkade deras burgare var det riktigt bra (Med den tidens mått.) hamburgare som slog McDonalds, Burgerkings och Clocks utbud på fingrarna i så gott som alla lägen. Köttet var det absolut inget fel på och med tanke på att jag då arbetade som grillkock på ett steakhouse testade jag en hel del av den varan...

Men jag tycker att du snarare håller med mig då, för du köpte två helt olika burgare då Sibylla inte följde trenden att bygga på höjden vilket folket ville ha?

Det smakar mycket bättre att inte blanda sju smaker i samma tugga om jag säger min uppfattning.
Citera
2015-07-03, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Sibylla är ju ett helt annat konceptet. McDonald's har rigorös kvalitetskontroll från toppen till botten. Sibylla kan ju i princip vilken idiot som helst ansluta sig till så länge man betalar för maten som ÄR varumärket.
Ha ha, ja eller hur!? McDonalds och kvalitetskontroll går inte precis hand i hand....sämre dynga får man leta efter. Noll näringsinnehåll, inte en utbildad kock i hela kedjan, tvål och vatten får de anställda ta med hemifrån och handsprit är totalförbjudet pga att de anställda annars dricker upp det.

Burgarna består till större delen av självdöda travhästar.
Citera
2015-07-03, 07:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Ha ha, ja eller hur!? McDonalds och kvalitetskontroll går inte precis hand i hand....sämre dynga får man leta efter. Noll näringsinnehåll, inte en utbildad kock i hela kedjan, tvål och vatten får de anställda ta med hemifrån och handsprit är totalförbjudet pga att de anställda annars dricker upp det.

Och vad grundar du det på? Om du inte kan uppvisa några källor, så uppfattar jag det där som totalt skitsnack.
Citera
2015-07-03, 08:11
Medlem
Man skulle kunna rabbla massor av anledningar. Men självklart är det främsta varumärke och marknadsföring! Detta gäller ju absolut allt här i världen. Det spelar ingen roll om priset är hälften så dyrt, burgarna dubbelt så goda och består av närodlade EKOråvaror. Driver man inte varumärket framåt och marknadsför sig rätt så klarar du ytterst sällan att stå emot giganterna.

Sen har vi ju såklart logistik, barnvänlighet och tillgänglighet och mycket mer som bidrar. En vanlig barnfamilj föredrar att få maten snabbt i en miljö där barnen trivs.
Citera
2015-07-03, 08:18
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Man skulle kunna rabbla massor av anledningar. Men självklart är det främsta varumärke och marknadsföring! Detta gäller ju absolut allt här i världen. Det spelar ingen roll om priset är hälften så dyrt, burgarna dubbelt så goda och består av närodlade EKOråvaror. Driver man inte varumärket framåt och marknadsför sig rätt så klarar du ytterst sällan att stå emot giganterna.

Sen har vi ju såklart logistik, barnvänlighet och tillgänglighet och mycket mer som bidrar. En vanlig barnfamilj föredrar att få maten snabbt i en miljö där barnen trivs.

Fast varumärke och marknadsföring är inte värt ett skit, om folk är missnöjda. Det är flertal här i tråden som absolut inte gillar hamburgarna. Det är knappast så att folk som inte gillar maten återvänder i första taget. Inte ens om Sibylla satsar rejält på marknadsföring, logistik, barnvänlighet, tillgänglighet etc. Smakar maten illa, så vill man inte dit. Hur bra Sibylla än må vara i övrigt.
Citera
2015-07-03, 15:38
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman

Tror du det om McDonalds - så råder jag dig inte att inspektera köket på din lokala kvarterspizzeria, om vi säger så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in