Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 23:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jaha, nu ska jag in o krångla lite här.... slaktrummet har jag uppfattat som den gula utbyggnaden på ladan rakt fram, sett från infarten, på Martorp. Där uppehöll sig polisen en del. Det ser inte alls ut som ett slaktrum, därför reagerade jag med misstro på att det benämndes så här i tråden. Många vill ha det till fyndplatsen men jag är osäker. Kvar på Martorp är ladan till höger också föremål för polisiärt intresse och en kvinnlig polis bryter sig mycket fysiskt in på en av kvällstidningarnas bilder, där tror jag FP är. Längst in till vänster på Marorp, bakom ladorna upp mot skogen ligger verkstadsboden, som också tilldragit sig stort intresse, inte minst här i tråden. Ladan, har jag hela tiden uppfattat so benämning på den mycket stora byggnaden mitt emot cafeet, som vi bara sett en bråkdel av insidan på bilder.
Nej, slaktrummet finns i ladan mittemot kaféet.
2015-07-02, 23:02
Medlem
Om hon blev påkörd och dog av smällen och gömdes av föraren skulle det väl vara mord? Bromsspår fanns inte eftersom föraren inte hann bromsa. Kroppen skulle vara ordentligt skadad - multipla frakturer, krossade inre organ, ögonblicklig död. Om hon hade hjälmen på huvudet och var påklädd lager på lager skulle det inte bli någon yttre blödning, bara inre. Dessutom avstannar all blodcirkulation när hjärtat slutar pumpa. Alltså inga blodspår på bil, väg eller nedslagsplatsen. Kan vara svårt kanske initialt att se skillnaden på inpact orsakad av påkörning och grov misshandel med trubbigt våld som slag och sparkar.
Jag vet att man hittat "saker"som sägs ha anknytning till Lisa men är det egentligen verifierat att något annat fynd än handsken var hennes? Kan tänka mig att en MP-sökning producerar en massa prylar. Men var de hennes?
2015-07-02, 23:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Kan vara vad som helst omöjligt att veta. Det jag tänkte först på i och med att det tog sådan tid med analyserna och att det slutade med att ena brodern blev släppt var att de hade t.ex DNA som i en första analys hade en tillräckligt hög träffprocent mot båda bröderna, och att det som sedan drog ut på tiden var att de behövde göra fler tester för att kunna separera ut det DNA som var mest likt en av bröderna. Bara spekulationer kanske inte finns DNA alls, tekniska bevis verkar rätt brett vad jag förstått och även om de har DNA så kan det vara t.ex hårstrån från litauern som är mycket lättare att få tag på ifrån en annan möjlig GM än t.ex kroppsvätskor i eller runt Lisa, blod eller annan DNA från Lisa på litauern hade verkligen dragit åt snaran runt litauern och hade detta funnits hade man nog inte sett denna överklagan alls ifrån advokaten, åtminstonde inte formulerat på det viset den gjorts.

En bil borde vara inblandad med riktigt hög sannolikhet, vad skulle egentligen alternativet till bil vara? Skottkärra, traktorskopa, fyehjuling eller något annat. Verkar inte sannolikt alls. Jag kanske har fel nu, men jag tänker mig att man kan resonera som så att det borde vara väldigt säkert att i den bilen Lisa transporterades i så finns där spår efter Lisa som är omöjliga att städa bort, inkl DNA så är det väl i så fall väldigt enkelt för polisen att gå igenom samtliga bilar litauern haft tillgång till och på så sätt kunna binda litauern till brottet den vägen. Det lär väl komma fler analyssvar som talar om i vilken riktning det lutar åt snart. Vore verkligen tragiskt om inga spår skulle hittas i någon av bilarna litauern har haft tillgång till. Man ser en sak och har sett, och haft känslan hela tiden bröderna är oskyldiga men samtidigt så hoppas man på att det är litauern som är skyldig och att polisen kan binda honom till brottet så det blir ett avslut på denna tragiska historia för alla inblandande.

Skulle verkligen vara ett skräckscenario om allt skulle börja om igen från ruta 1 med en annan GM som haft långt tid på sig att radera spår, kanske bränt, dumpat eller i värsta fall transporterat bilen med spåren efter Lisa utomlands någonstans.

Bil är nog sannolikast, ja. Har läst om fall där teknikerna typ hittat ett hårstrå efter offret i bilen, eller endast en ynka liten bloddroppe. I dessa fall har GM städat bilen efteråt. Frågan är om nån av bröderna har städat sin bil? Dom verkar ju haft ögonen på sig.

Själv väljer jag att vänta till fup innan jag vågar dra nån slutsats om skuldfrågan.
2015-07-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det är väl bara att inse att bevisningen är svag, annars hade det stått stark teknisk bevisning och det borde det finnas om man mördat något ,rört alla grejer och ev begått ett sexmord. Från viss teknisk bevisning till bortom allt rimligt tvivel är det flera mil och tyvärr får vi nog snart se även den tredje brodern gå fri. Lisa Holm borde ha massa DNA på sig som inte ska vara där, hennes hjälm borde ha DNA och du mördar inte någon utan att släppa från dig hudflagor, saliv eller svett och inget av det har dom förmodligen hittat från brodern för då hade det varit stark teknisk bevisning. man kanske har tagit DNA från flera män som sagt, men har man tagit det från någon kvinna?

Det satt ju en kvinna utredningshäktad.
2015-07-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Bil är nog sannolikast, ja. Har läst om fall där teknikerna typ hittat ett hårstrå efter offret i bilen, eller endast en ynka liten bloddroppe. I dessa fall har GM städat bilen efteråt. Frågan är om nån av bröderna har städat sin bil? Dom verkar ju haft ögonen på sig.

Själv väljer jag att vänta till fup innan jag vågar dra nån slutsats om skuldfrågan.

Om hon bara stretade emot det minsta så finns det DNA under hennes naglar och ingen blir överfallen eller strypt utan att kämpa emot, det talar för en snabb död där Lisa aldrig hann uppfatta hotet
2015-07-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Angående fynd och alibi. Vi säger att AJ har åkt på bröllopp. Om Mp sökte av ett område
samma dag som AJ var hemma sedan åker han iväg på brölloppet. Samma dagen som AJ är på bröllopp så finner man ett fynd. Ja men då kan det ju inte vara AJ som lagt ut det för han är på bröllopp. Således kan han avföras som MGM av utlagt fynd (ja icke handsken då)
Det är så polisen jobbar varje timme varje minut!

Fast vi vet ju inte alls om polisen har skärskådat AJ:s göranden eller bara avför honom för att beter sig "rätt" och oberörbar.
2015-07-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det satt ju en kvinna utredningshäktad.

Ja och där fanns ju tydligen ingen DNA…fler kvinnor?
2015-07-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Om hon blev påkörd och dog av smällen och gömdes av föraren skulle det väl vara mord?

Det beror på om den som körde på körde på med flit eller av misstag typ
2015-07-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jaha, nu ska jag in o krångla lite här.... slaktrummet har jag uppfattat som den gula utbyggnaden på ladan rakt fram, sett från infarten, på Martorp. Där uppehöll sig polisen en del. Det ser inte alls ut som ett slaktrum, därför reagerade jag med misstro på att det benämndes så här i tråden. Många vill ha det till fyndplatsen men jag är osäker. Kvar på Martorp är ladan till höger också föremål för polisiärt intresse och en kvinnlig polis bryter sig mycket fysiskt in på en av kvällstidningarnas bilder, där tror jag FP är. Längst in till vänster på Marorp, bakom ladorna upp mot skogen ligger verkstadsboden, som också tilldragit sig stort intresse, inte minst här i tråden. Ladan, har jag hela tiden uppfattat so benämning på den mycket stora byggnaden mitt emot cafeet, som vi bara sett en bråkdel av insidan på bilder.

Nej, slaktrummet är i en gavel till ladan mitt emot caféet. Samma lada som bröderna gjorde takreparationer på. OM jag fattat rätt.
2015-07-02, 23:11
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
MGM1:s advokat har ingen aning om vad som egentlige framkommit i andra förhör än där hon varit närvarande. Det enda hon kan känna till förutom detta är vad som sagts vid häktningsförhandlingen.

Det kan däremot vara så att MGM1 påstår, till sin advokat, att han tror att hans fru och bror vill sätta dit honom.

Du vet att man har rätt till att ALLTID ha sin advokat närvarande vid ALLA förhör va? Du är heller inte skyldig till att svara på några frågor överhuvudtaget. Det finns ingen som helst anledning att ha sin advokat med på 2 av kanske 8 förhör om dagen. Uppge namn och personnummer. I övrigt knip. Det är polisen och till slut rätten som ska bevisa att man är skyldig utom allt rimligt tvivel. Säger man inget om något så minimerar man risken att åka in beroende på vad de har för teknisk bevisning då såklart. Men man tjänar inget på att erkänna ändå. Det är inte så att man får ett kortare straff för det.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Kroppen hittades i en byggnad som fler än bröderna hade tillgång till och handsken togs i av fler än honom, vi vill så gärna att det ska vara denna gärningsmannen för det passar så bra ihop med vår bild av en brottsling, en utlänning som ser en svensk vacker tjej och tappar alla celler mellan öronen på en sekund, glömmer fru och barn och hela världen, mördar Lisa Holm gömmer henne , styckar kroppen och sprider ut hennes grejer mellan sitt hem och platsen hon hittas på. Man måste hitta en gärningsman och det fort och då griper man tre Litauer utan den minsta bevisning och nu får man släppa en efter en och i värsta fall är mördaren kvar därute
Du hoppas på det ja, du liksom ett antal rättshaverister som suttit i veckor i den här tråden och hoppats.
Den äldre Litauiske brödern är rökt och han kommer få 16-18 år bakom galler för mord, tyvärr är ju inte livstid i mjäkiga Sverige livstid på riktigt och bortkastad nyckel.
Huruvida den andra brodern och frun är helt oskyldiga återstår att se, stolpskott av din kaliber tror att för att de släpps fria är de garanterat oskyldiga till medhjälp, skyddande av brottsling, till att ha försvårat utredningen osv.
Bara för att de är utlänningar skriver lilla stolpskottet.........
Litauer har mördat svenskar förr i Sverige, lantbrukarparet är bara ett exempel, det finns många fler och vi får tyvärr hit en massa skit, stölder, inbrottsvågor och mycket mer.
Lilla stolpskottet, gå och lägg dig. Du är för dum för ditt eget bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Fast vi vet ju inte alls om polisen har skärskådat AJ:s göranden eller bara avför honom för att beter sig "rätt" och oberörbar.
Du menar en förtjusande kafevärdinna.... ja fan vet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in