Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 17:52
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoyers
Ja, med största sannolikhet var det Lisa som skrev smset. Jag skrev MGM för att jag menade att om nu MGM, (litauerna) skickade smset skulle man förmodligen märka vissa avvikelser i språket eftersom att svenska inte är deras modersmål.
Om GM är någon annan, någon med svenska som modersmål är väl sannolikheten större att det inte var Lisa som skrev smset. Fortfarande inte troligt dock, eftersom att Lisa förmodligen hade kodlås på sin mobil.

Förlåt för rörig text.
Appselut förlåtet! Om man tänker sig att GM tar hennes telefon och börjar fundera över att skicka SMS till hennes pappa, tror jag man är vilset ute oavsett språkkunskaper. Han vill nog inte kommunicera med hennes pappa just då. Men han kommer att tänka på att han måste förstöra telefonen för att den inte ska spåras, då ser han att hon redan har skrivit, och alltså låst upp och allt är klart för att klicka skicka, då gör han det för att vinna den tid hennes resa hem skulle tagit. Alla andra meddelanden och uteblivet meddelande hade väckt päronens oro meddetsamma. Så tänker jag.
2015-07-02, 17:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Anledningen till att jag tvekar på att det är bröderna är att de måste fatta att de skulle bli misstänkta direkt. Om man nu har det behovet hade det varit bättre att ta en helt obekant tjej.

Visst vissa har ju ett kasst konsekvenstänkande, men att han är 35 år och ostraffad tyder ju på ett intakt konsekvenstänk. Varför skulle ha då helt plötsligt göra en sån flipp?

Det är väl inte första gången en ostraffad person ger sig på en ung tjej med avsikten att tafsa lite på eller ännu värre våldföra sig på ...
Som sagt : När ståndet står högt så går förståndet ut ...
Och jag skrev sist att meningen kanske inte var att döda henne från början .
Det kan ju ha urartat på nåt vis som gjorde att MGM tappade både förståndet och fattningen samtidigt ....
2015-07-02, 17:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
OK. Phu det är inte lätt att hålla reda på vad som sagts var och av vem - då stryker jag det ur mitt huvud. Men det kan ändå vara så att något knyter NB till BPL men inte till själva brottet. Något bör ju hänt som gör att man "skiljer bröderna åt", att den äldre kan hållas mer misstänkt tycker jag pekar åt att de har fått något som pekar mer mot honom än mot den andre brodern.

Ja, något pekar ju uppenbarligen mer mot den äldre brodern. Det vi däremot inte vet är ifall det är teknisk bevisning som håller i längden. T ex kan hans DNA eller fingeravtryck finnas i material som hör till stället där hon hittades eller där hon dödades. Men om han i sitt jobb rör sig på dessa ställen måste det vara ställt utan tvivel att bara mördaren kunnat lämna just det DNA eller fingeravtryck som hittats, annars kan försvaret alltid hävda att litauern vistats där i jobbet och då lämnat fingeravtryck/DNA.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-02 kl. 17:59.
2015-07-02, 17:59
Medlem
Rimligtvis borde även polisen kollat kattens dna. Tänkte att som djurägare så bär man på katthår e.t.c hundhår m.f.l som även kan finnas vid BO samt på brottsplatsen. Sådant kan nog många uppfatta som petitesser men det har varit avgörande i många brott skulle jag kunna tro.
2015-07-02, 18:00
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
För mig förefaller det lite främmande att de två släppta inte skulle haft en aning om vad som den äldre brodern ställt till med, eller iaf anat oråd. De bor under samma tak och är förmodligen rätt så tajt 24/7 och området är som en myrstack, visst har de fört samtal om vad som pågår och vad orsaken är, Lisas försvinnande.

Frågan blir väl om de totat ihop någon historia om vad de var/gjorde vid den kritiska tidpunkten och närmaste timmarna. Säger man att vi alla var hemma vilket inte skulle förvåna och en uppenbar lögn, minst en var på vift och kan kopplas till försvinnandet och mordet, den äldre brodern.

Nu är väl normalfallet att man inte tror ens make eller broder har mördat någon och han kan ha varit duktig på att dölja sin inre oro att snart kan länsman knacka på dörren.
Men nog lär väl frågan varit i köket vid något tillfälle, var var du på söndag kväll ??
Ja, det verkar främmande att någon i ens familj sticker ut och mördar lite efter kaffet, utan att man anar något. Nu är det inte så att de båda släppta är fria från misstankar om inblandning, eller kunskap om händelserna, de är bara släppta för att de inte måste vara häktade, polisen tror sig kunna hämta dem när det behövs. Men att den yngre brodern inte längre är på sannolika skäl misstänkt för mord, måste man nog kunna anta, då hade han suttit kvar. Och likaså att den äldre fortfarande är på sannolika skäl misstänkt för mord, bör man kunna anta, annars hade han också släppts. Undrar bara vad det är som gör den skillnaden, vittnesmål enbart? eller teknisk bevisning?
2015-07-02, 18:05
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, något pekar ju uppenbarligen mer mot den äldre brodern. Det vi däremot inte vet är ifall det är teknisk bevisning som håller i längden. T ex kan hans DNA eller fingeravtryck finnas i material som hör till stället där hon hittades eller där hon dödades. Men om han i sitt jobb rör sig på dessa ställen måste det vara ställt utan tvivel att bara mördaren kunnat lämna just det DNA eller fingeravtryck som hittats, annars kan försvaret alltid hävda att litauern vistats där i jobbet och då lämnat fingeravtryck/DNA.

Anledningen till att LH troligen miste livet i ladan vid Blomberg (vad jag tror i alla fall) var säkert medtaget i planeringen . Eftersom den misstänkta GM jobbade i ladan så räknade han med att risken för att åka dit skulle vara mindre eftersom hans DNA redan fanns i ladan tack vare jobbet .
Lite listigt tänkt trodde han antagligen . Kruxet var ju att hon måste flyttas därifrån ....
2015-07-02, 18:06
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Håller helt med dig. Det är bara det att försvaret hade så starka tvivel, vad gäller fortsatt häktning, att de krävde samtal med åklagaren innan det gick igenom. Det talar emot att det finns bevisning som ställer misstankarna "utan tvivel". Och med tvivel, borde det rimligen vara jäkligt tvivelaktigt, just av de skäl du påvisar.
2015-07-02, 18:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Rimligtvis borde även polisen kollat kattens dna. Tänkte att som djurägare så bär man på katthår e.t.c hundhår m.f.l som även kan finnas vid BO samt på brottsplatsen. Sådant kan nog många uppfatta som petitesser men det har varit avgörande i många brott skulle jag kunna tro.

Hittar de hår på kroppen så kollar de dessa. Men hår från litauernas katt kan många fler än litauerna ha på sig. Katter stryker sig mot allt och alla. Så även om man inte ens träffat katten kan man ha kommit i kontakt med hår från den. Så katthår kan bog inte räknas som ett definitivt bevis.
2015-07-02, 18:11
Medlem
klurigklurings avatar
Jag tror att det totala yppandeförbudet är till nackdel för utredningen. Våra hjärnor registrerar en stor mängd synintryck som vi inte tänker på förrän man vet om ett samband som kan kopplas till en särskild händelse.

Genom att t ex hemlighålla den exakta fyndplatsen går man miste om eventuella vittnesmål som skulle kunna föra utredningen framåt. Såna minnesbilder bleknar ganska snabbt.

Undanhållen fakta leder till ogrundade spekulationer vilket den här tråden vittnar om.
2015-07-02, 18:13
Medlem
Citat:
Hittar de hår på kroppen så kollar de dessa. Men hår från litauernas katt kan många fler än litauerna ha på sig. Katter stryker sig mot allt och alla. Så även om man inte ens träffat katten kan man ha kommit i kontakt med hår från den. Så katthår kan bog inte räknas som ett definitivt bevis.

Men som i en kedja utav bevismaterial och en Gm tänker kanske inte på att de har sina husdjurs hår på sig. Håller nog med att det allenast inte räcker som ett bevismaterial då det är i närheten som brottet begåtts...
2015-07-02, 18:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Anledningen till att LH troligen miste livet i ladan vid Blomberg (vad jag tror i alla fall) var säkert medtaget i planeringen . Eftersom den misstänkta GM jobbade i ladan så räknade han med att risken för att åka dit skulle vara mindre eftersom hans DNA redan fanns i ladan tack vare jobbet .
Lite listigt tänkt trodde han antagligen . Kruxet var ju att hon måste flyttas därifrån ....

Har DNA från Lisa hittats i den häktades bil är nog allt klappat och klart. Men jag tror inte att ett sånt besked kommit än, i så fall skulle inte den häktade överklaga häktningen.

Ja, jag vet att hon skulle kunna ha åkt med frivilligt. Men varför då inte berätta det för polisen samma kväll hon försvann?
2015-07-02, 18:14
Medlem
develis avatar
Citat:

Undrar om en masttömning gett mer besked.
Sen undrar jag hur de särskiljer mord vs medhjälp till mord i detta komplicerade rättsfall med så spridda platser och fynd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in