Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
För att återgå till vad polisen kan tänkas ha och inte ha i dagsläget, alla tre häktades "på sannolika skäl", männen misstänkta för mord - båda! Eftersom försvaret lyckats få loss den yngre, bör bevisningen mot den andre stärkts. Annars skulle båda släppts och de hade inte släppt den yngre om han fortfarande var på sannolika skäl misstänkt för mord. Har de ändrat sig vad gäller hans inblandning, att han endast varit medhjälpare, eller har de fått in svar på DNA el fingeravtryck som binder NB till BO eller BPL?
Vad gäller kvinnans inblandning var hon på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling. Det kräver, vad jag förstår, något slags aktiv handling. Att en hustru inte ringer polisen och anmäler sin man för misstänkt brott, tror jag inte går under den rubriceringen, inte som grovt brott iaf. Hon bör (misstänkas) ha gjort något aktivt, typ tvättat något, gömt något eller hindrat utredningen på annat sätt. Vad tror ni, vet hustrun vad gubbarna gjort?
För mig förefaller det lite främmande att de två släppta inte skulle haft en aning om vad som den äldre brodern ställt till med, eller iaf anat oråd. De bor under samma tak och är förmodligen rätt så tajt 24/7 och området är som en myrstack, visst har de fört samtal om vad som pågår och vad orsaken är, Lisas försvinnande.
Frågan blir väl om de totat ihop någon historia om vad de var/gjorde vid den kritiska tidpunkten och närmaste timmarna. Säger man att vi alla var hemma vilket inte skulle förvåna och en uppenbar lögn, minst en var på vift och kan kopplas till försvinnandet och mordet, den äldre brodern.
Nu är väl normalfallet att man inte tror ens make eller broder har mördat någon och han kan ha varit duktig på att dölja sin inre oro att snart kan länsman knacka på dörren.
Men nog lär väl frågan varit i köket vid något tillfälle, var var du på söndag kväll ??