2015-07-02, 17:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är du säker på att det, med tanke på att de är familj, räcker med kännedom om brottet för att det ska kallas skyddande av brottsling och grovt brott?
En vanlig företeelse i sådana situationer är att kvinnan är rädd för represaier från mannen om hon tjallar, jag tror inte det räcker för grovt brott, skyddande osv om hustrun säger att hon inte vet var bröderna är just nu. Men vet du säkert det så är det intressant.
Att hon sa "nej" till polisen är en hypotes.

Skyddande av mördare är grovt brott. Men att ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter kan ha bidragit till att hon släpptes.
2015-07-02, 17:33
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoyers
Om nu MGM skickade smset skulle det ha varit mycket smartare att skriva något i stil med "det har uppstått problem, kommer senare" för att vinna tid. MGM's svenska var väl inte felfri heller?
Därför skrev inte han SMSet utan hon, innan han tog henne eller dödade henne. Om han börjat ändra i det skrivna, skulle det väcka misstankar. Föräldrarna skulle ringa och fråga om hon behöver hjälp. Dessutom är det inte MGM, misstänkt gärningsman, jag talar om. Jag har ingen aning om vad MGM gjort, utan det är förstås GM, gärningsmannens (oavsett vem det visar sig vara) handlingar vi diskuterar, eller hur?
2015-07-02, 17:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Vi vet inte varför han överklagat, det kan finnas skäl som inte framkommit, det kan också vara så att hans advokat är extra pådrivande i den här saken. Av det vi fått veta framgår att försvaret inte är enigt med åklagaren om häktningen och det är sannolikt bedömningen av skälen till misstankarna som skiljer sig åt. Det var väl så att en av dem, NB?, tidigt sa att han "varit med" men inte hade med hennes död att göra? Det kanske finns spår som binder NB vid brottsplatesen men inte vid brottsoffret?

Det där med att en av bröderna erkänt inblandning är ett påhitt från de litauiska tidningarna under en av de första dagarna efter gripandet. Det har aldrig stått i svensk media vilket är en tydlig indikation på vad svensk media anser om påståendet.

Båda bröderna hävdar att de är oskyldiga.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-02 kl. 17:36.
2015-07-02, 17:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att hon sa "nej" till polisen är en hypotes.

Skyddande av mördare är grovt brott. Men att ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter kan ha bidragit till att hon släpptes.
Ja, så klart förstår jag att du inte vet säkert vad hon sa till polisen =) Du är lite inne på det jag menade också, att förhållandet mellan gärningsmannen och den som ev olagligen skyddar honom, spelar in och jag tyckte därför även att det var lite märkligt att även hustrun häktades så direkt, när de inte hade varken brottet eller gärningsmannen klart för sig.
2015-07-02, 17:43
Medlem
Boden där man fann Lisa var den öppen eller låst ...någon som vet?
2015-07-02, 17:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ok, inga hundar i ladan för än efter Onsdag då alltså (?)
Helt oavsett, så hoppas jag att det material dom säkrade vid andra omgången ladu-avspärrning, gav något.
Sökinsatsen verkar ha haft fokus utåt, iaf första dagarna, kring att hitta henne vid liv.
Detta "trots" brottsmisstanke fanns från start. Med risk att vara efterklok bakom en datorskärm,, givetvis borde ladan totalspärrats direkt på måndag i takt med att handsken hittades.
Vi vet inte hur det såg ut med resurser och var fokus lades. Det kan finnas orsaker som vi inte vet om också.

Självklart söktes det med hopp om att tjejen var vid liv och med tiden emot sig.
Oavsett sökmetod är det misstanke om grovt brott:
olaga frihetsberövande ---> människorov. Tidigt höjs nivån på allvarsgrad.
Parallellt pågår trots allt en brottutredning på eventuella BP.
# Startplats/utgångsläge är moped och avspärrning av närområde.
# Ladan är bara drygt 25 m från sista synliga spår på söndag. Fynd bekräftas tillhöra henne på måndag morgon.
Ja, den skulle givetvis ha hållits spärrad hela tiden. Plastband har inte ett skit med resurser att göra.
Det som däremot handlar om att vara efterklok med facit i hand är att MGM rört sig i ladan och dess närområde. Varit med och genomsökt i värsta fall om denne ingår i begreppet " personal från Blombergs säteri" enligt media. Intressant efteråt är ladan uppenbart i alla fall.
Senast redigerad av develi 2015-07-02 kl. 18:02.
2015-07-02, 17:45
Medlem
Citat:
Därför skrev inte han SMSet utan hon, innan han tog henne eller dödade henne. Om han börjat ändra i det skrivna, skulle det väcka misstankar. Föräldrarna skulle ringa och fråga om hon behöver hjälp. Dessutom är det inte MGM, misstänkt gärningsman, jag talar om. Jag har ingen aning om vad MGM gjort, utan det är förstås GM, gärningsmannens (oavsett vem det visar sig vara) handlingar vi diskuterar, eller hur?

Ja, med största sannolikhet var det Lisa som skrev smset. Jag skrev MGM för att jag menade att om nu MGM, (litauerna) skickade smset skulle man förmodligen märka vissa avvikelser i språket eftersom att svenska inte är deras modersmål.
Om GM är någon annan, någon med svenska som modersmål är väl sannolikheten större att det inte var Lisa som skrev smset. Fortfarande inte troligt dock, eftersom att Lisa förmodligen hade kodlås på sin mobil.

Förlåt för rörig text.
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det där med att en av bröderna erkänt inblandning är ett påhitt från de litauiska tidningarna under en av de första dagarna efter gripandet. Det har aldrig stått i svensk media vilket är en tydlig indikation på vad svensk media anser om påståendet.

Båda bröderna hävdar att de är oskyldiga.
OK. Phu det är inte lätt att hålla reda på vad som sagts var och av vem - då stryker jag det ur mitt huvud. Men det kan ändå vara så att något knyter NB till BPL men inte till själva brottet. Något bör ju hänt som gör att man "skiljer bröderna åt", att den äldre kan hållas mer misstänkt tycker jag pekar åt att de har fått något som pekar mer mot honom än mot den andre brodern.
Medlem
Jag säger som jag sagt tidigare i tråden! Är helt övertygad om att ngn av dem i LH:s omedelbara närhet i eller runt cafeet mkt väl vet vad som hänt henne. Detta innefattar ju förstås även de nu misstänkta! MEN en sak som rör ihop d hela för min del och som jag är övertygad är en del av sanningen det är handsken i ladan. Hoppas verkligen Länsman har förhört ALLA som var i ladan när handsken hittades har kollats upp. En annan sak som förbryllar mig är..När det är ett sådant pådrag av polis på platsen...Varför då i helvete rör man handsken? Att litauerna kanske inte förstod bättre kan jag ta.Men den svenske godsägaren då??? Han om någon måste ju fattat saken....Eller ville han att litauernas Dna skulle hamna där ihop med hans/ annans Dna????? Skumt detta.
2015-07-02, 17:48
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoyers
Ja, med största sannolikhet var det Lisa som skrev smset. Jag skrev MGM för att jag menade att om nu MGM, (litauerna) skickade smset skulle man förmodligen märka vissa avvikelser i språket eftersom att svenska inte är deras modersmål.
Om GM är någon annan, någon med svenska som modersmål är väl sannolikheten större att det inte var Lisa som skrev smset. Fortfarande inte troligt dock, eftersom att Lisa förmodligen hade kodlås på sin mobil.

Förlåt för rörig text.

Det måste också tas med i beräkningen att MGM inte kan veta vem BO ev. brukar sms:a. Ett sms till någon man normalt inte messar kan väcka misstankar. Tex. om BO alltid messar sin Mamma och nu helt plötsligt av någon anledning skickar till Pappan.
Nej det var BO som skickade SMS:et.

I övrigt vet man inte om man skall skratta eller gråta över alla Troll och Foliehattar i tråden.
Trafikolycka, kattunge osv. Vojne vojne.
2015-07-02, 17:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Du.. om min kattunge, eller vilken kattunge som helst för den delen, hade varit bortsprungen hade jag letat efter den om det så regna granater. Att MPS springer runt o leker detektiv hade inte rört mig i ryggen det minsta. Om de inte hade nån relation till LH varför skulle de bry sig om hennes försvinnande?

Jag är säkert lika mycket kattvän som du det kan jag garantera..
Vi har fyra katter som är som barn i familjen ....
Men hur stor är risken att deras kattunge gått ända upp till Martorp för egen maskin .
Och ännu värre hur skulle den ha kommit in i verkstaden som antagligen var låst ....
2015-07-02, 17:52
Medlem
Citat:
För att återgå till vad polisen kan tänkas ha och inte ha i dagsläget, alla tre häktades "på sannolika skäl", männen misstänkta för mord - båda! Eftersom försvaret lyckats få loss den yngre, bör bevisningen mot den andre stärkts. Annars skulle båda släppts och de hade inte släppt den yngre om han fortfarande var på sannolika skäl misstänkt för mord. Har de ändrat sig vad gäller hans inblandning, att han endast varit medhjälpare, eller har de fått in svar på DNA el fingeravtryck som binder NB till BO eller BPL?
Vad gäller kvinnans inblandning var hon på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling. Det kräver, vad jag förstår, något slags aktiv handling. Att en hustru inte ringer polisen och anmäler sin man för misstänkt brott, tror jag inte går under den rubriceringen, inte som grovt brott iaf. Hon bör (misstänkas) ha gjort något aktivt, typ tvättat något, gömt något eller hindrat utredningen på annat sätt. Vad tror ni, vet hustrun vad gubbarna gjort?

För mig förefaller det lite främmande att de två släppta inte skulle haft en aning om vad som den äldre brodern ställt till med, eller iaf anat oråd. De bor under samma tak och är förmodligen rätt så tajt 24/7 och området är som en myrstack, visst har de fört samtal om vad som pågår och vad orsaken är, Lisas försvinnande.

Frågan blir väl om de totat ihop någon historia om vad de var/gjorde vid den kritiska tidpunkten och närmaste timmarna. Säger man att vi alla var hemma vilket inte skulle förvåna och en uppenbar lögn, minst en var på vift och kan kopplas till försvinnandet och mordet, den äldre brodern.

Nu är väl normalfallet att man inte tror ens make eller broder har mördat någon och han kan ha varit duktig på att dölja sin inre oro att snart kan länsman knacka på dörren.
Men nog lär väl frågan varit i köket vid något tillfälle, var var du på söndag kväll ??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in