2015-07-02, 10:14
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa behöver inte ha vetat om det fanns någon toalett

Jag erkänner att jag inte läst er dialogs varenda stavelse, men finner ni det troligt att Lisa inte visste om var det fanns en toalett? Om ert resonemang handlar om det, så finner jag det mycket otroligt. Självklart hade hon koll på var man kunde tömma blåsan, av den enkla anledningen att hon förmodligen gjort det många gånger innan, trots sin korta vikarietid innan hon försvann. Men som sagt, ni kanske avser något annat.
2015-07-02, 10:16
Medlem
MsCredits avatar
Ni som vet vad teknisk bevisning kan betyda: kan den nya tekniska bevisningen visa att den äldre brodern varit på platsen där Lisa hittats död, med hjälp av mobilpejling? Och att den yngre brodern inte varit det? Jag bara spånar om vad teknisk bevisning förutom kroppsvätskor kan betyda.
2015-07-02, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Efter att tagit in vad som framkommit hittills så är jag övertygad - hela tiden - att det är någon annan GM än den nu häktade och att sakerna har blivit planterade för att peka i en annan riktning än på den verkliga GM. När obduktionsresultatet och resultatet från alla prover finns så kommer förhoppningsvis bilden att klarna.

Teknisk bevisning som binder den misstänkte med offret samt mycket starka indicier..hur får du ihop det att någon skulle planterat ut fynden? Det är säkert bevis i deras bil.. Han har kastat sakerna utmed åkern.
2015-07-02, 10:19
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hent-ar-baradoz
Jag skulle vilja veta om det fanns en särskild anledning varför LH valde att åka moped den gången och dagen. Jag är från trakten och enligt min uppfattning är vägen mellan Stöpen och Blomberg ingenting som jag skulle beskriva som en lagom "moppeväg". Inte i vanliga fall, eftersom den är alldeles för lång, och speciellt inte på den blåsiga söndagen där mardrömmen skedde. Jag har åkt vägen ett flertal gånger för att kunna bilda mig en uppfattning, men för varje gång kommer jag till samma resultat: jag kan inte begripa varför hon valde att åka moped om det funnits andra alternativ. Stöpen - Götene: ok. Men där går den yttersta gränsen för en lagom "moppetur". Att sedan åka vidare från Götene via småvägarna på Kinnekulle ända fram till Blomberg ligger som sagt utanför min förståelse. Och frågan är som sagt: fanns det en speciell anledning varför hon valde moppen den dagen?
En annan sak som jag funderar på är vilken väg hon åkte från Götene till Blomberg. Det är ett labyrint av småvägar när man väl kommer till Kinnekulle trakten strax efter Götene och det finns ingen självklar väg som är skyltat ända fram till Blomberg. Valde hon Götene-Husaby-Martorp-Västerplana-Blomberg (asfaltväg) eller valde hon Götene-Husaby-Martorp (asfalt) och svängde strax efter Martorp in på grusvägen som leder förbi MGMs bostad, AJs herrgård till Blombergs café? Hursomhelst: båda vägarna går förbi Martorp, och en av vägarna går dessutom förbi MGMs bostad. Om man nu visste vilken väg hon hade åkt TILL cafét i Blomberg den dagen så skulle man kunna anta att det är samma väg hon skulle tagit på vägen HEM. Och det är ju fortfarande inte uteslutit att saker och ting har hänt under en redan påbörjat hemväg.. Vi vet också ingenting om LHs lokalkännedom i trakten eller på vilket sätt hon rörde sig i trakten. Locket ligger på och vi vet ingenting - men jag tänker mycket på BO LH och hennes förhållningssätt och möjliga kopplingar till omgivningen där hon råkade befinna sig just den söndagen...
Håller inte med alls. En timmes moppekörning är inget märkvärdigt i min värld. Vägarna i dessa trakter är ganska trevliga dessutom. Långt mycket mindre trafikerade än de runt storstäder. Dessutom lite lagom kuperade och slingriga så det är faktiskt lite kul att köra på dom även om det bara går i femtio knyck. I synnerhet vägarna runt Kinnekulle och Billingen är roliga. Jag är också uppvuxen i trakten. Jag gick i skola i Hällekis och Götene och bodde senare i Skövde under några år.

Angående vägvalet. Jag utesluter instinktivt alla grusvägar då den scooter som Lisa hade bara har tiotumshjul. Så små hjul är ganska jobbiga på grusväg och man måste hålla en ganska låg hastighet för att inte drutta i svängarna. Vägen hem från Blomberg hade, om jag hade fått välja, faktiskt gått förbi Martorp, vänster vid Husaby kyrka, förbi infarten mot Kinnekulle Ring, höger i fyrvägskorsningen vid Kinne-Kleva kyrka, vidare mot Götene över RV44, över E20 mot Lilla Bjurum, sen vidare över Lerdala och vägen över Billingen på Mariestads-sidan, förbi Ingasäter och slutligen över RV26 till Stöpen. Inte alls en labyrint, utan en ganska straight forward repa. Jag skulle kunna köra den sträckan vilken dag som helst utan navigator eller fusklapp.
2015-07-02, 10:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Jag erkänner att jag inte läst er dialogs varenda stavelse, men finner ni det troligt att Lisa inte visste om var det fanns en toalett? Om ert resonemang handlar om det, så finner jag det mycket otroligt. Självklart hade hon koll på var man kunde tömma blåsan, av den enkla anledningen att hon förmodligen gjort det många gånger innan, trots sin korta vikarietid innan hon försvann. Men som sagt, ni kanske avser något annat.
Toalett i ladan/spritfabriken. Hon var säkert medveten om att det fanns toa på kaféet.
2015-07-02, 10:22
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Polis använde handfängsel vid gripandet, tyder ju på någon form av motstånd/aggressivitet.
(...)

Om de är oskyldiga kan de ha protesterat mot gripandet, det räcker väl då med lite språkförbistring för att polisen ska handfängsla dem?
2015-07-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Om ni via Eniro tar kortaste väg hem så går det via Martorp - Hovsgärde - Sandtorp - Kinnekulle Ring.
Samma sak om man via google maps väljer cykel som färdmedel.

Jag är inne på detta i mitt inlägg #5730.

Hon stannar, blir stoppad vid (Martorp/Hovsgärde). Man letar efter kattungen,
man undrar om LH har sett den. Sedan blir LH kvar där.

Ja, jag tror också att hon träffade på bröderna/brodern när hon åkte hem och körde förbi Martorp. Gården ligger ju alldeles intill vägen och kommer hon från Caféet och väljer den kortaste vägen till Husaby/Götene då passerar hon Martorp i alla fall. Om hon dessutom valde grusvägen så passerade hon även brödernas bostad och området där fiskedammen ligger. Om LH träffade på GM i detta område dvs mellan brödernas bostad och Martorp kan det finnas olika anledningarna varför LH och GM har kommit i kontakt med varandra på ett helt ofarligt och vardagligt sätt (leta katt, visa kattungen, GM har varit ute och gick från eller till fiskedammen, småprata, telefontrassel och be om hjälp, etc etc...). I vilket fall hände det otäcka när GM gör närmanden och försöker utnyttja situationen. I skogen, vid dammen, eller ännu närmare Martorp. Om GM behöver bilen så finns den inom gångavstånd vid bostaden. LH dumpas/förvaras på Martorp och mopeden körs tillbaka till Caféet. Hjälmen bär tydliga spår efter brottet och GM gäver ner den någonstans.
2015-07-02, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Straffspark
Håller inte med alls. En timmes moppekörning är inget märkvärdigt i min värld. Vägarna i dessa trakter är ganska trevliga dessutom. Långt mycket mindre trafikerade än de runt storstäder. Dessutom lite lagom kuperade och slingriga så det är faktiskt lite kul att köra på dom även om det bara går i femtio knyck. I synnerhet vägarna runt Kinnekulle och Billingen är roliga. Jag är också uppvuxen i trakten. Jag gick i skola i Hällekis och Götene och bodde senare i Skövde under några år.

Angående vägvalet. Jag utesluter instinktivt alla grusvägar då den scooter som Lisa hade bara har tiotumshjul. Så små hjul är ganska jobbiga på grusväg och man måste hålla en ganska låg hastighet för att inte drutta i svängarna. Vägen hem från Blomberg hade, om jag hade fått välja, faktiskt gått förbi Martorp, vänster vid Husaby kyrka, förbi infarten mot Kinnekulle Ring, höger i fyrvägskorsningen vid Kinne-Kleva kyrka, vidare mot Götene över RV44, över E20 mot Lilla Bjurum, sen vidare över Lerdala och vägen över Billingen på Mariestads-sidan, förbi Ingasäter och slutligen över RV26 till Stöpen. Inte alls en labyrint, utan en ganska straight forward repa. Jag skulle kunna köra den sträckan vilken dag som helst utan navigator eller fusklapp.

Har jag också undrat över. Varför åka moppe i nästan 4 mil när det var riktigt blåsigt? Innan har föräldrarna skjutsat. Vad gjorde att hon tog moppen just denna söndagen? Att åka 4 mil med moppe i det vädret.. det är inte optimalt..Var det LH som ville detta eller fanns det någon annan anledning? Föräldrar på fest dagen innan?
2015-07-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om de är oskyldiga kan de ha protesterat mot gripandet, det räcker väl då med lite språkförbistring för att polisen ska handfängsla dem?

Precis. Det är ju snarare tvärsom, folk som har ett gott rykte annars och som tänker hävda sin oskuld (sant eller falskt) kommer knappast att börja med att slåss. Det har varit en av de första varningstecknen hela vägen. Dessutom, om de inte har bråkat och man har fängslat och "bryskt" gripit dom tyder det ännu mer på att dom kollegiala känslorna svallat över i det här fallet.
2015-07-02, 10:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Har polisen uttalat sig i media om att mopeden var helt utan skador? (Vet ju att den startade utan problem i alla fall). Om man tänker att det handlar om oavsiktlig påkörning, i inte alltför hög hastighet, där moped hamnar i mjukt dike/gräs - kan ju hända att skador på moped uteblir. Och eventuell jord etc torkas ju lätt bort. Lisa kanske skadades mer eller mindre svårt, alternativt avled. (Och MGM därefter dolde vad som inträffat, av uppenbara anledningar).

Gissar att eventuella bromsspår kollats upp även lite söder om caféet. (?).

Jag tänker mig att varför den yngre brodern först var häktad beror på mobilpejling som visar att han (båda bröderna) var vid caféet, eller strax söder om caféet kl 18.25-30.
Men DNA endast från den äldre brodern har hittats på kropp/fynd/bil/moped.

Varför mopeden inte fraktats längre bort/gömts kan ju bero på stor risk för att ses av andra, samt tidspress. (En moped ryms väl inte helt i en bagagelucka?).

Dessvärre inga uppgifter på i vilket skick mopeden återfanns, mer än att den stod på samma ställe hon parkerat på. Vidare kan en begagnad moped (2001) självklart ha diverse skrapsår ändå.

Bilen som MGM innehar, har ABS = inga bromsspår.

Jag tror inte MGMs mobiler pejlats till platsen vid tidpunkten. Det hade i så fall utgjort teknisk bevisning i sin linda.
Med tanke på hur den sammanlagda rättsprocessen hittills sett ut skulle jag mer vilja ha det till att föremål/fynd som tillhör Lisa, har påträffats i MGMs ägor, förslagsvis lite undangömt i deras bil.
Möjligtvis deras bostad, men kvinnan verkar ovetandes.

Att föremål påträffats i markerna utanför deras bostad räcker rimligtvis inte för en första häktning, utan att föremålet - tekniskt går att binda till någon av dom.
(Tingsnotarien?)

Bla ej samstämmiga uppgifter,(kanske vittnesuppgifter) då kanske vem som brukat bilen vid aktuell tidpunkt, resulterade i anhållan - vidare till häktning.
En kort TR-beslutstid för häktning på bägge bröder.
Redan vid överklagandet hos Göta HR noterades en "delning" mellan bröderna utifrån förundersökningsmaterialet, trots brist på teknisk bevisning.
Åklagare begärdes in för att förklara sin sak kring den yngre brodern.
Viss indikation på att det fanns faktum på då äldre brodern. Stärkta vittnesuppgifter?

Nu vid omhäktning, finns teknisk bevisning som stärker misstanke på äldre brodern = Han kan bindas till antingen kroppen eller upphittade föremål.

EDIT
Med tanke på vad för bilmodell MGM har, så är det ingen omöjlighet att rymma en EU-scooter.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-02 kl. 11:08.
2015-07-02, 10:44
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Teknisk bevisning som binder den misstänkte med offret samt mycket starka indicier..hur får du ihop det att någon skulle planterat ut fynden? Det är säkert bevis i deras bil.. Han har kastat sakerna utmed åkern.

Allt är ju bara spekulationer hittills så den fortsatta utredningen och svar på proverna får väl visa vad som föregått.Men jag tror vad jag tror i alla fall. Att han skulle kört med nedvevad ruta och kastat ut hennes saker efterhand låter märkligt. Om man te.x tar en mobiltelefon och kastar ut i gräset så tar den ingen skada,men här fanns fodralet på en plats och tefonen - med trasig display - på en annan plats,så att kasta ut den från bilen verkar det inte gjorts.
2015-07-02, 10:52
Medlem
Äldre brodern överklagar häktningen
För två dagar sedan omhäktades den äldre brodern i en månad misstänkt för mordet på Lisa Holm. I dag överklagar han tingsrättens beslut till Göta hovrätt.

LÄNK

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in