Citat:
Ursprungligen postat av
ME077
Har polisen uttalat sig i media om att mopeden var helt utan skador? (Vet ju att den startade utan problem i alla fall). Om man tänker att det handlar om oavsiktlig påkörning, i inte alltför hög hastighet, där moped hamnar i mjukt dike/gräs - kan ju hända att skador på moped uteblir. Och eventuell jord etc torkas ju lätt bort. Lisa kanske skadades mer eller mindre svårt, alternativt avled. (Och MGM därefter dolde vad som inträffat, av uppenbara anledningar).
Gissar att eventuella bromsspår kollats upp även lite söder om caféet. (?).
Jag tänker mig att varför den yngre brodern först var häktad beror på mobilpejling som visar att han (båda bröderna) var vid caféet, eller strax söder om caféet kl 18.25-30.
Men DNA endast från den äldre brodern har hittats på kropp/fynd/bil/moped.
Varför mopeden inte fraktats längre bort/gömts kan ju bero på stor risk för att ses av andra, samt tidspress. (En moped ryms väl inte helt i en bagagelucka?).
Dessvärre inga uppgifter på i vilket skick mopeden återfanns, mer än att den stod på samma ställe hon parkerat på. Vidare kan en begagnad moped (2001) självklart ha diverse skrapsår ändå.
Bilen som MGM innehar, har ABS = inga bromsspår.
Jag tror inte MGMs mobiler pejlats till platsen vid tidpunkten. Det hade i så fall utgjort teknisk bevisning i sin linda.
Med tanke på hur den sammanlagda rättsprocessen hittills sett ut skulle jag mer vilja ha det till att föremål/fynd som tillhör Lisa, har påträffats i MGMs ägor, förslagsvis lite undangömt i deras bil.
Möjligtvis deras bostad, men kvinnan verkar ovetandes.
Att föremål påträffats i markerna utanför deras bostad räcker rimligtvis inte för en första häktning, utan att föremålet - tekniskt går att binda till någon av dom.
(Tingsnotarien?)
Bla ej samstämmiga uppgifter,(kanske vittnesuppgifter) då kanske vem som brukat bilen vid aktuell tidpunkt, resulterade i anhållan - vidare till häktning.
En kort TR-beslutstid för häktning på bägge bröder.
Redan vid överklagandet hos Göta HR noterades en "delning" mellan bröderna utifrån förundersökningsmaterialet, trots brist på teknisk bevisning.
Åklagare begärdes in för att förklara sin sak kring den yngre brodern.
Viss indikation på att det fanns faktum på då äldre brodern. Stärkta vittnesuppgifter?
Nu vid omhäktning, finns teknisk bevisning som stärker misstanke på äldre brodern = Han kan bindas till antingen kroppen eller upphittade föremål.
EDIT
Med tanke på vad för bilmodell MGM har, så är det ingen omöjlighet att rymma en EU-scooter.