• 1
  • 2
2012-10-11, 20:09
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pzyk.divan
du lär ju inte köpa en buster om du ska åka i ytterskärgården dem är inge o ha när det blåser och helt omöjliga att ro.. satsa på en ryds eller en silver. rib båt hur kan folks ens föreslå det som bruksbåt?

menar du att de går dåligt i lite större vågor eller?
har alltid hört motsatsen, men kan ha fel..
tack för tips iallafall!
Citera
2012-10-12, 03:14
Medlem
Idéerna jag hör om Linder och Buster är inte de bästa jag hört... Du ska ut i ytterskärgården. Befinner mig ofta där själv då jag både arbetar och bor i skärgården.

Den bästa båten jag hittills tagit mig dit ut med är en Osprey Vipermax 6,5 med 175 hk Yamaha. Har aldrig känt mig så säker! Kunde med lätthet trycka på i 25-30 knop i 12 m/s på öppet vatten utanför biskopsöarna/Utö.

Det bästa av allt är att de handbyggs i England -> tillverkar de bästa ribbåtarna i världen. De är dessutom relativt billiga. Jag skulle kolla på en begagnad rib från England. Du kan ju åka över dit och traila hem en själv.

http://www.rib.net/forum/f21/

Folk som säger att ribbåtar inte är bruksbåtar vet inte vad de talar om...

Ja, Zodiac gör bra båtar, men för badfamiljen. Tar du ut en sådan och förväntar dig att kunna pina den, får du eventuellt simma hem.

Gå på båtmässan till våren och kolla om du hittar något av intresse. Kolla sedan på blocket eller utsprunglandets motsvarighet.

Lycka till!
Citera
2012-10-12, 20:57
Medlem
PeterMangss avatar
Köp en anytec! Foppa är med som ägare i företaget det säger väll en del?! Ehe.. Skämt å sido. Men faktiskt så är det en riktigt bra båt som är som fisken i vattnet! Stabil, bra fartegenskaper även i hård sjö och ska vara osänkbar enligt tillverkaren. Jobbar på Yamaha-center som är återförsäljare av dem dock är jag inte säljare så är inte mer påläst än så här men vi har sålt fler anytec den här sommaren än alla båtar totalt under 5år som sagt så att det är en jävligt bra båt.. Ja det är det.

www.anytec.se
Citera
2012-10-13, 11:55
Medlem
Fortfarande, har haft 2 bustrar som bruksbåtar till sommarstuga och segelklubb sedan 1986 och har aaaldrig behövt göra ett skit med dom förutom att lägga i och ur. En Rib håller knappast så länge.
Citera
2012-10-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
menar du att de går dåligt i lite större vågor eller?
har alltid hört motsatsen, men kan ha fel..
tack för tips iallafall!

ja när det börjar blåsa mer än 10-15m/s så flyger man runt som en vante i en buster och dem tar in mycket vatten
Citera
2012-10-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackedshit
Fortfarande, har haft 2 bustrar som bruksbåtar till sommarstuga och segelklubb sedan 1986 och har aaaldrig behövt göra ett skit med dom förutom att lägga i och ur. En Rib håller knappast så länge.

Finns en anledning till att Kustbevakning, Polis och Militär använder sig av ribbåtar istället för Bustrar. Buster tillverkar schyssta båtar, men med väldigt platta skrov. Om man inte bryr sig om komprimerade ryggkotor när man är ute och kör i ytterskärgården blir det båten som skadas just för att den har så platt skrov och går för hårt i vattnet. Buster får gång på gång kritik för att de är för stampiga och lätta i vattnet.

Vi kan ju mötas och utsätta våra båtar för lite stryk och se vilken du skulle föredra

Ja, buster gör schyssta båtar men inte för ytterskärgården.

Anytec är schyssta. Lite för nya för att de ska ha fått ett lågt andrahandsvärde ännu?
Citera
2012-10-15, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterMangs
Köp en anytec! Foppa är med som ägare i företaget det säger väll en del?! Ehe.. Skämt å sido. Men faktiskt så är det en riktigt bra båt som är som fisken i vattnet! Stabil, bra fartegenskaper även i hård sjö och ska vara osänkbar enligt tillverkaren. Jobbar på Yamaha-center som är återförsäljare av dem dock är jag inte säljare så är inte mer påläst än så här men vi har sålt fler anytec den här sommaren än alla båtar totalt under 5år som sagt så att det är en jävligt bra båt.. Ja det är det.

www.anytec.se

Kom inte ihåg om dom ändrade nått på designen men i början så var ju anytech precis raka motsattsen till allt du säger.
Ett flertal sänktes ju pga rent dålig design i fören, för lite flytkraft så dom skar igenom våger och tog vatten över relingen eller nått sånt.

Buster är ju trevliga men inte mycket till tålig båt tyvärr.
Citera
2012-10-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wollie
Finns en anledning till att Kustbevakning, Polis och Militär använder sig av ribbåtar istället för Bustrar. Buster tillverkar schyssta båtar, men med väldigt platta skrov. Om man inte bryr sig om komprimerade ryggkotor när man är ute och kör i ytterskärgården blir det båten som skadas just för att den har så platt skrov och går för hårt i vattnet. Buster får gång på gång kritik för att de är för stampiga och lätta i vattnet.

Vi kan ju mötas och utsätta våra båtar för lite stryk och se vilken du skulle föredra

Ja, buster gör schyssta båtar men inte för ytterskärgården.

Anytec är schyssta. Lite för nya för att de ska ha fått ett lågt andrahandsvärde ännu?

Du får nog komma med fakta, Busters större modeller (även mindre cc pro) har skrovvinkel på 20 grader och går således rätt mjukt i sjön jämfört med Ryds, Yamarin, Uttern osv osv. Att jämföra med en ribb går ju inte, men det finns andra nackdelar med rib såsom stuvutrymmen, låga fribord osv. Kustbevakning och Polis använder rib mest för att de slipper krocka när de ska entra andra farkoster, tro mig jag vet för dom kan ikke styra särskilt bra.

Jag tänker inte jämföra min lilla 4-metersbuster i någon grov sjö, då har jag en annan båt som är lite mer gjord för sånt med 25 grader skrovvinkel men tänker inte säga vad för då outar jag mig.
Citera
2012-10-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackedshit
Du får nog komma med fakta, Busters större modeller (även mindre cc pro) har skrovvinkel på 20 grader och går således rätt mjukt i sjön jämfört med Ryds, Yamarin, Uttern osv osv. Att jämföra med en ribb går ju inte, men det finns andra nackdelar med rib såsom stuvutrymmen, låga fribord osv. Kustbevakning och Polis använder rib mest för att de slipper krocka när de ska entra andra farkoster, tro mig jag vet för dom kan ikke styra särskilt bra.

Jag tänker inte jämföra min lilla 4-metersbuster i någon grov sjö, då har jag en annan båt som är lite mer gjord för sånt med 25 grader skrovvinkel men tänker inte säga vad för då outar jag mig.

Intressant att du sager att de gar battre i sjon an ryds och yamarin... Senast jag kollade jamforelser, hade bade ryds och yamarin gatt om buster.
Citera
2012-10-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wollie
Intressant att du sager att de gar battre i sjon an ryds och yamarin... Senast jag kollade jamforelser, hade bade ryds och yamarin gatt om buster.

Vad menar du med "gått om"? Du får gärna citera/hänvisa till tester där en Ryds 620 piskar en Buster XXL i sjövärdighet.

Hursom så verkar ni lite antibuster så jag får väl avbryta min argumentering för att Buster är en väldigt bra båt.

Om jag får utgå från mig själv så skulle jag inte välja en RIB just för det jag skrivit ovan samt att man inte behöver ta hand om en aluminiumbåt på samma sätt. Fiskebåtarna (CC) som jag länkade tidigare är alternativ om man vill ha en ombonad båt, men kräver ju årlig polering och att man inte drar upp ankarlinan längs relingen samt att man inte krockar med bryggor osv.
Citera
2015-07-02, 01:12
Medlem
NeutronStars avatar
Bump!

Jag skulle satsa på en bra aluminiumbåt, de är outslitliga, ribarnas pontoner däremot har kort livslängd. Vill du ha hytt blir det dyrt, ett prisvärdare alternativ är dubbelpulpet eller mittpulpet + kapell. Alubåtar kan du köpa begagnat eftersom de är outslitliga (se upp med äldre popnitade Buster dock).

Anytec är mycket bra men överprisade. Yrkesbåtskvalitet men lite overkill för privatbruk. V-botten som tål gång i hård sjö. Många köper Anytec som stekarbåt men de är nog rätt värdelösa som pussy magnets.

Buster och Silver gör bra båtar men de har rätt mycket plastinredning och är inte jättegedigna om du ska lasta mycket skräp. Mysiga båtar för familjeutflykten. Buster är rätt stampiga i sjö, Silver lite bättre.

Alukin är väldigt välbyggda, tåliga och har hyttbåtar, rätt dyra dock.

Master är prisvärda ryska alu-båtar, helt outslitliga men med plan botten och låga fribord som inte lämpar sig för hög sjö eftersom de stampar och skvätter.

Sjöjeep gör fula men otroligt robusta yrkesbåtar som går hyfsat i sjö p.g.a. tyngden (tjock alu-plåt) och ganska V-format skrov.

Linders Arkip är en bra och prisvärd båt som dock har för tunn plåt (lätt) och är för liten för ytterskärgården.

Ockelbo har återuppstått som företag och gör numera sina beprövade skrov i alu. Riktigt prisvärda och robusta båtar med höga fribord, definitivt inga stekarbåtar. Deras B18 är nog ett bra val för ytterskärgården, den skulle jag rekommendera.
Senast redigerad av NeutronStar 2015-07-02 kl. 01:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in