2015-07-02, 00:21
Medlem
Hej!

Jag är 22 år gammal och har egentligen aldrig haft ett riktigt arbete. Jag har pluggat någon termin juridik samt haft ett par sommar-deltidsjobb. Enda sedan jag tog studenten har jag lyckats livnära mig genom betting vilket har lett till noll motivation gällande arbetssökande. Känns lite småsurt att exempelvis jobba som telefonförsäljare där jag skulle vantrivas när jag gott klarar mig med vad jag gör som "hobby".

Nu börjar det dock leda till ganska grov ångest då jag känner att jag i framtiden aldrig kommer få ett jobb, vem vill liksom anställa en 22 åring som på papper inte gjort ett skit sedan gymnasiet? Problemet är att det inte finns något "normalt" arbete som jag känner den där gnistan för. De flesta ville bli fotbollsproffs, läkare, advokater, piloter, ja, vad som helst, men i mitt huvud har det stått helt stilla, och nu när jag väl hittat något så är det klart förbaskat att det tydligen ska vara jävligt svårt att få jobb som, åtminstone om man ska tro vad man läst..

Jag spelar i princip på allting, men det jag dragit in hundratusentalskronor på är nykomlingen inom bettingscenen, Esport. I dagsläget när vi talar om betting och esport så är det i första hand League of Legends, Counter Strike, Dota2 och Starcraft 2 det handlar om, varav LoL och CS är giganterna, åtminstone inom Europa. Dessa två är dessutom de jag har bäst koll på, kan en hel del om resterande spel också men inget jag skulle lägga mina livsbesparingar på precis. Jag fullkomligt älskar när det är större turneringar inom dessa spel. När man kan livebetta dygnet runt. Både för att det är roligt att dra in pengar, men framförallt för jag faktiskt älskar att följa dessa spel som nu på allvar utvecklats till sporter.

Anledningen till att jag vill bli just oddssättare är att jag gillar konceptet av livebetting, och jag anser att många spelgiganter ännu inte förstått hur perfekt esport egentligen är för just livebetting. Mycket fram och tillbaks med många momentum svingar, lite som basket.

Unibet började med livebetting på esport någong gång i mitten av 2014, men saknade kompetent personal inom området vilket nu resulterat i att deras så kallade livebetting har övergått till vanlig betting där man måste lägga sina spel innan matchen börjar, sen stänger dem alla bets så fort visslan går av, varför ens ha det uppe som livebetting då? Jag förstår inte. Livebetting för mig är att man ska kunna betta under hela matchens gång med en mängd minispel vid sidan av och jag har så många planer i mitt huvud just för detta. Hur ska jag gå tillväga för att realisera dessa planer? Jag har varit i kontakt med exempelvis Unibet men fick som svar att dem redan hade personal på området vilket är ett rejält skämt med tanke på vad jag just skrev. När jag får syn på vissa odds ibland så kan jag inte hålla mig för skratt, nu vet jag att varje individuell oddssättare inte gör oddsen, utan man kopierar varandra vilket tydligt bevisar hur låg kompetensen inom detta område för nuvarande är. Exempelvis senast förra veckan hade vi en League of Legends match där det SÄMRE laget hade 1.3 i odds medan det klart bättre hade 3.2, var minst sagt enkla pengar.

Förutom min bettinghistorik har jag ingenting som kan hjälpa mig nå dit jag vill, inga kontakter inom spelbranschen eller liknande. Så hur ska jag göra för att gå vidare? Finns det någon oddssättare här på flashback som kan ge än lite tips? Finns det någon utbildning som kan ge än en väg in? Uppskattar verkligen all hjälp!
Senast redigerad av Jonasnilsson 2015-07-02 kl. 00:24.
Citera
2015-07-02, 00:57
Medlem
KTKs avatar
Söka patent fort som tusan på din ide, upplägg, layout, plan och system skulle jag först rekommendera och sen i plan b att kan du boka ett besök med drakarna i nån tv-show (nä skoja) eller iaf börja prata med företag inom spelbranchen och utvecklare, programmerare

Jag ca 30+ spelade som fan tv data spel vid 18-25 solvarv som mest och LAN online osv många år med duke nuken, doom, CS, mm då det var frässht och nytt men sen ledsnade man för jag tyckte att det skulle vara en prispott i allt spelande och turnerande och nån eloge eller belöning om man var rätt bra på det och nåt år senare blev det så .

De eller den personen som fastställde det, drog nog in en peng på den iden skulle jag tro. Lycka till!
Senast redigerad av KTK 2015-07-02 kl. 01:03.
Citera
2015-07-02, 01:09
Medlem
pancoitalianos avatar
Varför ska du börja arbeta för bookiesen när du kan fortsätta tjäna pengar från dem?
Eventuellt kan du också bidra med tips här och så gör du en god gärning
Citera
2015-07-02, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTK
Söka patent fort som tusan på din ide, upplägg, layout, plan och system skulle jag först rekommendera och sen i plan b att kan du boka ett besök med drakarna i nån tv-show (nä skoja) eller iaf börja prata med företag inom spelbranchen och utvecklare, programmerare

Jag ca 30+ spelade som fan tv data spel vid 18-25 solvarv som mest och LAN online osv många år med duke nuken, doom, CS, mm då det var frässht och nytt men sen ledsnade man för jag tyckte att det skulle vara en prispott i allt spelande och turnerande och nån eloge eller belöning om man var rätt bra på det och nåt år senare blev det så .

De eller den personen som fastställde det, drog nog in en peng på den iden skulle jag tro. Lycka till!

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med att ta patent på det. Livebetting finns ju, layouten är redan där. Är väl i så fall själva upplägget om det skulle gå!

Alltid trevligt med lite äldre gamers, spelen du nämner är klassiker och ja, pengar i esporten växer i en sjuk takt. I dota2 världsmästerskapen detta året är det över 100 miljoner i prispotten, SAMTIDIGT som det finns ligor i alla de stora spelen nu som ger en stadig inkomst för spelarna. Bara för några år sedan kunde de absolut bästa inom varje spel knappt tjäna pengar på det och i dag pratar vi miljonbelopp, hur ser det ut om 10 år?

Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano
Varför ska du börja arbeta för bookiesen när du kan fortsätta tjäna pengar från dem?
Eventuellt kan du också bidra med tips här och så gör du en god gärning

Jag vill starta mitt liv. Hus, familj. Om jag köper ett hus nu som jag slänger in massa pengar i och sen helt plötsligt slutar dem med att ha esport som betting, eller om jag börjar förlora, vad gör jag då? Sen måste man ju börja tänka på pensionen också, hehe. Tror jag kan tjäna bra med pengar på andra sidan skärmen också, samtidigt som det ger mig tryggheten att ta nästa steg i livet
Citera
2015-07-02, 01:39
Medlem
pancoitalianos avatar
Betta som fan nu.
Investera i fonder, aktier, dylikt.
Lev på avkastningen.
Njut av livet.
Citera
2015-07-02, 02:04
Medlem
Extras avatar
Finns det lite mindre sajter som håller på med esport-betting? Har sett lite reklam för egamingbets.com exempelvis. Kanske kan höra med dom eller liknande företag hur de anställer oddssättare, alternativt motivera varför de borde ha dig som sådan.

Jag har ingen aning om hur bettingsidor rekryterar oddssättare men för du under en längre tid statistik över dina positiva resultat lär inte det skada.

Skulle jag varit du hade jag valt en sida som har esports-betting, dokumenterat mitt resultat under X period och sedan kontaktat stället för att säga: Titta här, uppenbarligen kan jag det här bättre än den som jobbar hos er nu, anställ mig. Typ.
Citera
2015-07-02, 04:00
Medlem
Problemet med livebetting inom esport är att speltillverkarnas / förläggarna är minst sagt griniga när det kommer till kritan. I jämförelsen fotboll så är det ingen som äger produkten fotboll, medan någon äger "sporten" i eSport. Ingen får egentligen i dagsläget ha betting på eSportmatcher utan tillverkarens tillstånd inför varje match. Det omfattas heller inte av de lagar som gäller för betting generellt utan ligger i gråzon (Irland och Malta undantaget). Unibet slopade livebettingen av den simpla anledningen att de inte har tillgång till den data de behöver för att automatisera (det är där de flesta står och stampar just nu).

Jag har sysslat på med betting inom eSport i ett par år nu och har jobbat på en plattform i snart två år, men än så länge är lagarna för diffusa och tillverkarna för griniga för marknaden. Ett tips är att du skiter i de stora drakarna, de ser inte eSport som sin core business och kommer inte hoppa in i den scenen i närtid - de är heller inte välkomna generellt (Unibet är praktexemplet). Kika istället på uppkomlingarna som är på väg, men det är svårt att komma in i kärngrupperingarna om du inte har någon annan eSport-anknytning.

Hint: MTG / gFinity
Citera
2015-07-02, 23:18
Medlem
Bjurras avatar
Unibet sköter inte längre sin betting själva så det förvånar mig att de svarade på din jobbförfrågan. Oddssättningen sköts av Kambi med huvudkontor i London.

Annars rekommenderar jag sajten www.bettingjobs.com
Citera
2015-07-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Unibet sköter inte längre sin betting själva så det förvånar mig att de svarade på din jobbförfrågan. Oddssättningen sköts av Kambi med huvudkontor i London.

Annars rekommenderar jag sajten www.bettingjobs.com

Det nämnde dem inget om, tack, ska ta en titt om det finns något där
Citera
2017-03-20, 05:54
Medlem
Jag vill bli oddssättare, hur gå till väga?

Hej!

Jag skrev en liknande tråd för några år sedan men fortsatte med spelandet istället, nu har jag dock bestämt mig - jag vill bli oddssättare inom esport. Då kommer vi tillbaka till frågan, hur ska man egentligen gå tillväga för att bli en oddssättare? I min sits känns det nästintill omöjligt att få in en fot i den branschen då jag inte har några som helst kontakter, tyvärr.

Det enda jag har som skulle kunna hjälpa mig in, och som arbetsgivaren i mitt tycke borde värdera högt, är att jag som spelare har en väldigt bra vinstprocent på mina spel där jag snittar 2x pengarna per spel. Jag har även vid två olika tillfällen lyckats spela upp 90 kr till 250 000 kr på några dagar, något en del av er kanske läst på andra håll då det blev ganska stor uppståndelse kring det på andra forum.

Drömbolaget att jobba för hade varit Betsson, främst för att dom har väldigt många kunder om man räknar in alla deras dotterbolag samt att deras esportbetting förmodligen är den allra sämsta just nu, det hade varit roligt att börja från scratch och bygga upp. Jag är övertygad om att jag nästan på egen hand skulle kunna göra dom världsledande inom esportbetting, just för att dom är så väletablerade och har en sådan pass stor kundbas. Hur ska jag få dom att förstå det?

Hur som helst skulle jag verkligen uppskatta om någon av er kom med lite tips om hur man kan, om inte en fot iaf få en tå in, att enbart kontakta personer som har hand om rekrytering för diverse spelbolag fungerar uppenbarligen inte, kanske är det mig det är fel på, men jag tror inte det, det känns bara som en omöjlig bransch att ta sig in på utan kontakter. Jag är heller inte intresserad utav att sitta i kundtjänst i fem år utan jag vill hoppa in direkt som oddssättare och bygga upp något stort.

Tack på förhand!
Citera
2017-03-20, 07:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasnilsson
Hej!

Jag skrev en liknande tråd för några år sedan men fortsatte med spelandet istället, nu har jag dock bestämt mig - jag vill bli oddssättare inom esport. Då kommer vi tillbaka till frågan, hur ska man egentligen gå tillväga för att bli en oddssättare? I min sits känns det nästintill omöjligt att få in en fot i den branschen då jag inte har några som helst kontakter, tyvärr.

Det enda jag har som skulle kunna hjälpa mig in, och som arbetsgivaren i mitt tycke borde värdera högt, är att jag som spelare har en väldigt bra vinstprocent på mina spel där jag snittar 2x pengarna per spel. Jag har även vid två olika tillfällen lyckats spela upp 90 kr till 250 000 kr på några dagar, något en del av er kanske läst på andra håll då det blev ganska stor uppståndelse kring det på andra forum.

Drömbolaget att jobba för hade varit Betsson, främst för att dom har väldigt många kunder om man räknar in alla deras dotterbolag samt att deras esportbetting förmodligen är den allra sämsta just nu, det hade varit roligt att börja från scratch och bygga upp. Jag är övertygad om att jag nästan på egen hand skulle kunna göra dom världsledande inom esportbetting, just för att dom är så väletablerade och har en sådan pass stor kundbas. Hur ska jag få dom att förstå det?

Hur som helst skulle jag verkligen uppskatta om någon av er kom med lite tips om hur man kan, om inte en fot iaf få en tå in, att enbart kontakta personer som har hand om rekrytering för diverse spelbolag fungerar uppenbarligen inte, kanske är det mig det är fel på, men jag tror inte det, det känns bara som en omöjlig bransch att ta sig in på utan kontakter. Jag är heller inte intresserad utav att sitta i kundtjänst i fem år utan jag vill hoppa in direkt som oddssättare och bygga upp något stort.

Tack på förhand!

Ta kontakt med Betsson. Visa vad du har gjort tidigare.
Citera
2017-03-20, 08:31
Medlem
zoccers avatar
Om du har försökt med spelbolagen utan att få napp, så kanske Kambi kunde vara ett alternativ. Kambi är inget spelbolag i sig, utan de förser ett antal spelbolag med bl.a odds och riskanalyser. De har alltså spelbolagen som sina kunder, inte konsumenterna.

Skriv ett brev, berätta vad du kan och har gjort, visa din historik. Skriv vidare vad du skulle vilja göra, vad du vill bygga upp och försök visa på att det skulle vara lönsamt för bolaget att anställa dig, då blir de genast intresserade. Framför allt om du besitter nån kunskap som är värdefull för dem och som annars kan vara svår att få tag på.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in