2015-06-30, 19:52
Medlem
pazeras avatar
Har det senaste halvåret ätit på Sibylla i malmö bakom centralen, mittemot högskolan fast på andra sidan kanalen. Otrevlig personal, skitigt 90-tals inrett. Om man beställer en 150 gramsburgare får man den i ett litet 90 grams bröd. Typiskt ställe som lever på förstagångskunder. Blir arg bara jag tänker på det...
Citera
2015-06-30, 20:26
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Konstigt, då färs delar upp sig när den blir varm. Det är ju precis därför man tillsätter bindmedel.

Konstigt, då inga respekterade hamburgerkedjor har tillsatser i sitt kött (bara salt och peppar), men ändå håller det ihop.

In-N-Out har de bästa snabbmatsburgarna jag har smakat:

Citat:
Our commitment to quality starts with our hamburgers. And our burgers begin with our patties. We make them from fresh, 100% pure beef. They are free of additives, fillers and preservatives of any kind.
Citera
2015-06-30, 21:18
Medlem
VanDeKeizers avatar
Varför ens jämföra Sibylla med Max, McD, BK. De tillhör inte samma fack öht.
Sibylla är gatukök och inte alls samma koncept som de andra snabbmatsrestaurangerna.
Det är som att jämföra McDonalds med Flippin Burgers. De serverar samma typ av mat,
men det är inte likadant på nåt sätt.

Det finns olika typer av snabbmatskoncept:

1. Kedjor som t.ex Max, McDonalds, Burger King osv
2. Gatukök som Sibylla, Scan's Snabbt & Gott och andra hål i väggen/vagnar på gatan osv
3. Pub-burgar hak som O'Learys, Harry's osv.
4. Fin-burgar hak som Flippin Burgers, Shake Shack, Five Guys osv

Listan kan göras lång, men blanda inte ihop Sibylla med de andra...
Citera
2015-06-30, 21:22
Medlem
Oakenshields avatar
Sibylla är inte längre bara gatukök och hål i väggen, vad är det folk inte greppar i denna tråd? Jesus...
Citera
2015-06-30, 21:55
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Sibylla är inte längre bara gatukök och hål i väggen, vad är det folk inte greppar i denna tråd? Jesus...

Ja, jag har till och med angett att resturangen i Motala är en "snabbmatsresturang". Jag kan ju också nämna Linköping som exempel också:

http://www.sibylla.se/om-sibylla/Hitta-vara-kok/linkoping/

Det där är inga "luckan"-gatukök, det är med sitplatser och rubbet! Vissa har säkert till och med uteserveringar.
Citera
2015-06-30, 22:23
Medlem
Tjippmunks avatar
det fanns 2 st sibyllaställen här i stan tidigare. en var okej och den andra var fenomenal. deras "mini star", en 45 g burgare med rostat hamburgerbröd, sallad och dressing var känd i hela stan. man kunde lätt klämma i sig en 2-3 st åt gången. och billigt var det med. 10:-! detta var runt 2001 nånting.
sen bytte de ägare. förmodligen gick gubben i pension. och följande gångerna man åt där så vad det som en 10 kronorsburgare på mcdonalds. dvs något snabbt man tar i nödfall men man sväljer fort för att slippa smaka. och priserna sköt i höjden. minns att samma burgare sist jag var där låg på 27:-.

nuförtiden lever de nog på nattamaten som hemvandrande krogbesökare ska äta. den första blev pizzeria för flera år sen.

personligen om jag ska äta utmed vägen så väljer jag i första hand max, och i sista hand mcd. bk ligger där emellan och fungerar om det inte finns ett max i närheten.
Citera
2015-06-30, 23:48
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:

Jag skulle gå så långt som att det börjar bli svårt att hitta den klassiska mojen i Sibylla-tappning, nu är det Solna Korv som står för de minsta holkarna.
Citera
2015-07-01, 00:35
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Ja, jag har till och med angett att resturangen i Motala är en "snabbmatsresturang". Jag kan ju också nämna Linköping som exempel också:

http://www.sibylla.se/om-sibylla/Hitta-vara-kok/linkoping/

Det där är inga "luckan"-gatukök, det är med sitplatser och rubbet! Vissa har säkert till och med uteserveringar.

Citat:

Det som jag stör mig på, det är att folk (bland annat trådskaparen) kallar Sibylla för en hamburgarkedja. Vilket det absolut inte är. Jag är en av de som har hävdat i denna tråd att Sibylla är ett gatukök, för det är det.

Sibylla är en snabbmatskedja och gatukök, men ingen hamburgarkedja. Det handlar inte enbart om "hål i luckan-gatukök" eller var de är placerade. Det som är typiskt för gatukök är bland annat maten. Då det är korv, mosbrickor etc.

Sibylla är för övrigt namnet på korven, och har gett upphov till företagsnamnet. Hamburgare och andra rätter på menyn kom långt senare, så det är mer gatukök än hamburgarrestaurang. Snabbmatskedja är det absolut, men ingen hamburgarkedja då det är mer typiskt gatukökmat på Sibylla.
Citera
2015-07-01, 04:19
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Du är rolig du. Jag är över 30 och det krävs inte en raketforskare direkt för att se att Sibyllas matvaror är exakt samma skit som du hittar inne på ICA. Frysta ICA Basic hamburgare, Skogaholms hamburgerbröd och sedan Kavlis amerikanska hamburgerdressing. Detta är varorna de använder på samtliga menyer inne på Sibylla. Att påstå att sedan McDonalds, Burger King eller Max är någon höjd av kulinarisk smakupplevelse är väl inte någon som har hävdat här. Däremot så har de olika bröd, hamburgare gjord på 100% nötkött samt olika dressingar som dessutom inte går att köpa färdig på ica.
Precis - ingen affär hade någonsin ens fått tanken på att sälja något sånt skit som McD, BK, Max säljer.
Har du hittat sånt skräp i ens en enda svensk - eller amerikansk - affär?
Inte ens i USA finns det ens någon lågprisbutik som saluför McD-burgare.

Men som du säger så säljer affärer såna hamburgare som Sibylla använder. Det anses alltså som tillräckligt bra kvalitet och smak för svenska folket.
Men ingen affär säljer sånt skräp som McD etc.

McD har blivit hårt kritiserat i precis varje land de öppnat restaurang i. Och Alltid för exakt samma saker - bristande kvalitet, otjänlig föda, lågt näringsinnehåll (bortsett från allt annat).
Men Sibylla blir inte kritiserat på samma sätt. Tycker du inte det är underligt då du ju hyllar McD så mycket?

Hur många olika hamburgerbröd finns det i våra svenska butiker? Dvs som du och jag har att välja mellan.
Du säger att det är samma som finns i affärerna.
Men finns det ens McD-bröd?
Nej, det finns inte att få tag på.
Varför?
Jo, för att det är för dålig kvalitet, så inga butiker med självaktning och kundansvar hade tagit in det.

Änå menar du att McD har bättre kvalitet. Trots att inga svenska affärer säljer deras basprodukter.

"Amerikansk hamburgerdressing" som finns att köpa i varje butik är en svensk stapelvara i stort sett. Så populär är den, så godkänd är den av svenska folket. Men nu har McD inga egna motsvarigheter så det går inte att jämföra.

Kort sagt - om nu McD haft så bra basprodukter, varför finns de inte att köpa i vanliga dagligvarubutiker?

Erkänn att du är hjärntvättad a McDonalds reklamkampanjer, att du blivit det ända sedan barnsben.
Orsaken till att du tycker McDs etc hamburgare är så unika, inte går att "göra själv", beror på att det är skräp.
För Du kan ganska enkelt göra egna hamburgare av riktig restaurangkvalitet därhemma. Dvs riktigt högkvalitets-burgare alltså. Men du kan inte göra McD-burgare.
Och det beror på att McD-burgare har allt för dålig kvalitet. Det finns inte varor med så dålig kvalitet att köpa i Sverige i butiken.
Du måste stoppa din hemlagade burgare i en plastpåse, knyta hårt ihop, och sen lägga den under press under några böcker och till slut lägga undan den ett dygn i en mörk låda.
Sen, när du tar fram den dagen efter - då kommer du se att din hamburgare ser ut och smakar typ ungefär som din McD-burgare.
Citera
2015-07-01, 04:28
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Att byta ut fryspuckarna vore det en helt fenomenal förändring.
Haha - tror du verkligen att McD gör sina egna hambrurgare i varje restaurang, till varje ny kund?

McD har Också frysta puckar. De görs i centralkök. Sen plockar varje restaurang upp sina frysta puckar när de ska laga sina burgare. Och när de blivit lagade så ligger de i värmeskåpet ända tills någon kund köper den ...
Hur gör de på Sibylla?
Jo, där ser kunden när kocken plockar upp den frysta burgaren ur frysdisken och steker den.

Vilka hamburgare tror du är dyrast för hamburgerrestaurangen? McDonalds eller Sibyllas?

Tror du verkligen att McDonalds hamburgare är dyrare än Sibyllas - dvs när de köper in dem?

Och om Sibyllas hamburgare är dyrare än McDonalds - vilken tror du innehåller bäst kött?
Citera
2015-07-01, 04:33
Medlem
Reklam och återigen reklam. Sibylla känns ändå tryggt. Gillar deras burgare bäst. Känns mest hemlagat.
Citera
2015-07-01, 04:55
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Reklam och återigen reklam. Sibylla känns ändå tryggt. Gillar deras burgare bäst. Känns mest hemlagat.
Men Sibylla-hatarna verkar ju även hata just det hemlagade också.

Fast visst, hatare kommer ju alltid att vara hatare. Så det är kanske inte så konstigt att de inte bara hatar Sibylla, de hatar hemlagat också. Och eftersom Sibylla enligt dem smakade hemlagat - då är det uppgjort för megahat av all orimlig proportion.

Underligt egentligen, för just "hemlagat brukar ju vanligtvis användas som stämpel på sådant som anses gott, vällagat, med mycket kärlek etc.
Men i detta fallet så använder de "hemlagat" som något negativt.

Dessutom säger de att McDonalds "höga kvalitet" visar sig genom att man inte kan laga en sådan hemma, själv.

Men - kan Någon laga en McD-burgare själv?

Kan ens en finkrog, med tusen stjärnor, laga en McD-burgare?

Hahaha - det förstår såklart alla att det är en omöjlighet.
För McD-burgarern är unik för att den är så dålig, inte för att den är så bra.

Sibylla-burgarna är såklart inget under av matkonst, men alla kan göra sådana själv. Och det utgår de från, och därför blir de olika Sibyllorna olika bra, beroende på kock.

Men INGEN kan laga lika dåligt som McDonalds-burgarna. Ingen kan återskapa sådana missfoster på egen hand - inte ens en stjäärnkock!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in