Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Kan knyta den misstänkte till brottet är en väldig skillnad mot knyter den misstänkte till brottet. Så egentligen säger detta ingenting.
Har försvararen taggat ner?
Så här säger hon bl.a om MGM:
"– Han försöker förklara sin oskuld. Min klient hävdar med bestämdhet att han är oskyldig."
Åklagaren säger att en massa "tekniska analyser" ska göras. Det låter inte som att han bara väntar på obduktionsprotokollet.
Vad är det för "tekniska analyser" som skall göras?
Domare Görans uttalande säger nog en hel del om hur bevisläget ser ut om man lyssnar noga:
han säger det finns teknisk bevisning som kan knytas till brottet, det betyder att det finns teknisk bevisning som man har lyckats med att knyta till brottet. Om det handlar om dna på kroppen, fyndplatsen och eller brottsplatsen framgår inte utan det handlar om brottet, där jag tolkar brottet som en övergripande benämning innan man har alla delar klart för sig i åtalsbyggandet
. Underförstått av advokatens uttalande så handlar det om att man nu kan knyta broder MGM 1 till brottet genom dna.
Ganska bra läge alltså
Vad som menas med " brottet" går att plocka ner i flera delar.
Brottet kan vara och syfta på antingen Kroppen, brottsplatsen, fyndplatsen och omständigheter kring detta. Tydligen finns adekvata vittnesmål också som stärker bevisningen.
Från dagens informationsvaskning så tolkar jag det som att man har säkrat dna från den äldre brodern till brottet. Tillkommer de faktiska omständigheterna och vittnesförhör , som domaren Göran också säger i samma intervju, så har man kommit upp till sannolika skäl för att häkta honom för mord och man har starka skäl att göra det i 4 veckor.