Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 09:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
LH:s Pappa är definitivt byns "James Bond", kanske till och med Sveriges?. Hade pappan jobbat på macken skulle inte dessa spekulationer existera. Följ pengarna, analysera familj och vänner FÖRST!
Kan du utveckla det här? På vilket sätt är han byns "James Bond"? Vad skulle någon tjäna på att mörda "James Bonds" dotter? Vilka pengar ska vi följa?
2015-06-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det är lite i livet som är otvivelaktigt, också detta.

Men om man drar en vals, som han gör i detta fall, så borde man ha historien klar.

-Man går ut på Flashback för att berätta att man hittat kläder.
-Någon frågar om man kontaktat polisen.
-Ooops..... ja , man får väl dra till med att man ifyllt et schema på weben
-Någon säger att man bör ringa
-OK, då säger man att man ringt polisen i Lidköping (även om kontoret är stängt)
Måndag 09:00 - 15:00
Tisdag 11:00 - 19:00
Onsdag 09:00 - 15:00
Torsdag 11:00 - 19:00
Fredag 09:00 - 15:00
Lördag STÄNGT
Söndag STÄNGT
-I Lidköping säger en kille med västgötadialekt att det är uppfattat
-Efter att jag påpekat at Lidköping polisstation är stängd, så kommer detta
-Två kriminalare från Skövde plockar upp kläderna i pappakassar, utan att fotografera dokumentera eller dammsuga fyndplats.

Hallå......det är rätt nog omöjligt att veta när folk ljuger, men några gånger blir det för mycket...

Okej.

Nu är jag inte ute efter att sätta dig på plats, därför skrev jag att det egentligen inte spelar roll om du har rätt eller fel utan jag ville se argumentationen för att komma till den slutsats som varken jag eller flera andra kan.
Om jag inte minns fel, har du tidigare gett info om att du genom ditt arbete har viss insyn i hur det fungerar inom det polisiära. Det verkar föga troligt om jag ska vara ärlig mot dig och då använder jag mig själv som källa.

De tider som du anger om Lidköpings öppettider är vad jag ser korrekta. Men det är bara tider som anger när stationen är öppen för triviala ärenden.
Jag vet, med erfarenhet att stationen kan ta emot både besök och telefonsamtal på andra tider och det är inget som är specifikt just för Lidköpings station.
Jag har erfarenhet av fler stationer men inte i egenskap som buse vill jag understryka. Man kan utgå ifrån att det gäller samtliga stationer i städer. Däremot i mindre orter likt Götene, där får man vara glad om de är på plats på sitt kontor den enda angivna dagen i veckan.

Sammantaget vet varken du eller jag till 100% vad som är sant och inte rörande KofotarConnys inlägg men jag ser ingen anledning alls till att misstro honom hittills.

Men jag vet att du till 100% inte har en susning om vad du baserar din diss gentemot KC på.
2015-06-30, 09:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det är han själv som säger att han talade med en i Lidköping, inte jag.

Ja? Det kan sitta någon som tar emot ärenden från 114 14 och den kan sitta på ett kontor i Lidkping eller Bangalore. När man anger först vart ärendet hör så säger de "då kopplar vi dig dit" . Och själva anmälan hamnar där i administrativt hänseende.
2015-06-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men ringde hen kontoret i Lidköping? Om man ringer och anmäler något på 114 14 eller gör en webanmälan så blir man antingen kopplad till eller kontaktad av någon i det län dit saken hör så att säga. Det är bemannat dygnet runt. Var personen fysiskt sett sitter kan väl vara oklart men man får tala med någon i det länet som vidarebefordrar/har behörighet att föra in det till rätt geografisk enhet.Förmodligen sitter det jourbemannat i residensstäderna i länen för de som går via 114 14.

Ringer man 11414 och vill göra anmälan, är det oftast inte ens en polis man pratar med. Mer som en ett "callcenter", där man skriver ner information och sedan skickas rapporten vidare till en polisman/utredare som bedömer rapporten/anmälan.
2015-06-30, 10:00
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan du utveckla det här? På vilket sätt är han byns "James Bond"? Vad skulle någon tjäna på att mörda "James Bond§§s" dotter? Vilka pengar ska vi följa?

Om man analyserar hela byns befolkning efter yrken som är vanligast så bör garanterat LH:s pappa klassas som "udda". Analysera pappans inkomst, har han skulder?

Tjäna på? Det vet jag inte. Men en fråga om heder och lojalitet?
Senast redigerad av dirtydave82 2015-06-30 kl. 10:04.
2015-06-30, 10:12
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckybuddhaluke
Bröderna släpps inom kort. GW lär dyka upp med en kommentar framåt kvällen. De skarpa poliserna som anhöll dem kommer fortsätta tills de går i pension. De kommer naturligtvis att fortsätta klia varandra på alla ställen så det känns gottigt och fint.

Oavsett hur långt åklagare kommit i bevisning så kommer bröderna att omhäktas!
Allt annat vore otänkbart i landet som innehar rekord häktningstider, så dagens beslut är ganska ointressant.
Tror inte heller att det kommer att lättas på yppandeförbudet
2015-06-30, 10:21
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja? Det kan sitta någon som tar emot ärenden från 114 14 och den kan sitta på ett kontor i Lidkping eller Bangalore. När man anger först vart ärendet hör så säger de "då kopplar vi dig dit" . Och själva anmälan hamnar där i administrativt hänseende.
Poängen är att han själv påstår att han pratade med en med Västgötadialekt i Lidköping, jag har inte skrivit annat än det han själv påstått.....
2015-06-30, 10:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Du ska ha cred för jobbet du lagt på transkriberingen. Vad gäller tolkningen så tycker jag du övertolkar. Man måste se saker i sitt sammanhang. Detta är en människa i kris, sannolikt med sömnbrist. Hon försöker hålla sig igång och ta ansvar för verksamheten och personalen. Jourmalisten ligger kanske på om att få intervjua men egentligen är hon inte i skick att göra (ganska långa) intervjuer.

Att hon tittar höger ibland:
När man samtalar är det normala inte att stirra den andra i ögonen oavbrutet. Normalt beteende är att man tittar åt sidan då och då. Dels för att det skulle bli för intensivt för båda att sitta och stirra varandra i ögonen, dels för att koncentrera sig på det man säger och tänka efter.

En annan orsak att titta bort är att du signalerar att du inte pratat klart. Att bli tyst och titta på den andra signalerar (ofta) att du talat klart och lämnar över ordet, och/eller kollar samtalspartnerns reaktion på det du sagt. Om du gör en paus för att fundera, men inte talat klart, är det vanligt att titta åt sidan. Du gör en mikropaus men lämnar inte över bollen. (och hon får inte titta in i kameran)

Nu är inte jag superexpert som sitter på facit. Vill bara ge exempel på att det är mer komplext om man rättvist ska analysera samtal. Och för att säga att en person beter sig onormalt eller "misstänkt" så behöver man ha koll på vad som är "normalt". Dessa små detaljer i kommunikationen går ju rätt mycket på automatik och man interagerar utan att (för det mesta) inte vara aktivt medveten om "hur". Det är inte heller vanligt att man till vardags detaljgranskar en inspelning.

Om vi tänker oss en polis som genomfört 1000 förhör, så kan h*n märka när någon avviker från hur folk brukar bete sig i en förhörssituation. Om jag detaljgranskar ett samtal är det svårare att avgöra om det är avvikande.

För övrigt
Hon försöker redogöra för en situation där allt - även hon själv -är i kaos. Klart det är jobbigt och svårt att jobba och försöka vara professionell mitt i detta. Hon känner också ett ansvar som chef att personalen ska må bra (så bra som det går att må utifrån omständigheterna).

Att det blivit lugnare behöver inte vara mer än en beskrivning av läget. Får också en känsla av att hon vill rättfärdiga sig för att hon håller öppet. Kanske har hon fått kritik för att fortsätta sin business trots det som hänt. Kanske har hon sagt att hon ska stänga men föräldrarna har sagt att de ska fortsätta hålla öppet.

Bra!

Man ska komma ihåg en sak till: När man själv försöker analysera ett par minuters intervju med en människa så här så är man inte bara en registrerande analysmaskin som objektivt tar in det man ser och hör. Ju mer engagerad man är, ju mer man försöker lyssna in något: Desto större blir risken att hjärnan börjar tro sig se mönster som inte finns.

Man kan inte påminna nog många gånger om detta. Kanalerna på Mars. Massvis av människor satt och gjorde exakt det flera personer i tråden gjort med intervjuerna med caféägaren och "godsägaren": Man tittade och man tittade och man tittade på bilder av planeten. Och blev mer och mer övertygad om att man såg kanaler. Men det finns inga kanaler och det finns inga regelbundna, fasta mönster på planetens yta. Allt är en synvilla och det var idén om kanalernas existens och människors starka önskan att de skulle finnas (Eftersom man ville tänka sig att Mars var bebodd av intelligenta varelser) som fick människor att läsa in saker i bilderna som aldrig fanns där. Så stark är suggestionens kraft.

En annan sak man aldrig ska glömma när det gäller intervjuer, förhör mm i brottsutredningar och som jag vet att professor GWP brukar påpeka är detta att folk slirar på sanningen eller ljuger av andra skäl än att de är inblandade i brottet. Man kan ha en otrohetsaffär man är rädd ska komma fram, det kan finnas någon mindre oegentlighet i ens bokföring eller man har gjort något annat som är lite dumt men som inte har någonting med det grova brottet att göra. Så gott som alla av oss ljuger också eller småljuger hyfsat regelbundet - vi är bara inte särskilt benägna att erkänna det för oss själva och andra. Värdet av iakttagelsen "Han/hon verkar dölja något" är därför långt ifrån så stor som folk får för sig när de sitter och spekulerar i trådar som den här.
2015-06-30, 10:26
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Okej.

Nu är jag inte ute efter att sätta dig på plats, därför skrev jag att det egentligen inte spelar roll om du har rätt eller fel utan jag ville se argumentationen för att komma till den slutsats som varken jag eller flera andra kan.
Om jag inte minns fel, har du tidigare gett info om att du genom ditt arbete har viss insyn i hur det fungerar inom det polisiära. Det verkar föga troligt om jag ska vara ärlig mot dig och då använder jag mig själv som källa.

Men jag vet att du till 100% inte har en susning om vad du baserar din diss gentemot KC på.
Ointeressant vad du anser om mitt insyn på det ena och det andra området. Om mina kolleger visste att jag satt på Flashback, då skulle de undra varför.

Ja, i mitt arbete är bland annat polisens rutiner, rapporter och protokoll en del av vardagen, från tid till annan även hela vardagen. Vad du tror om detta rör mig knappast.
2015-06-30, 10:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det finns två tydliga saker som borde göra denna åklagare nervös.
1. kvinnan släpps. Hans indiciekedja fallar när kvinnan, som ska ha skyddat dessa män släpps. lägg även in faktumet att rätten inte godtog den högre misstankegraden på henne.
2 brödernas försvarsadvokater överklagar häktningen hela vägen upp till högstadomstolen. Det skulle inte en advokat göra om det inte fanns anledning.

Åklagaren har inget som binder dessa män till detta, utöver att de bor i området.
Om det räcker för att frihetsberöva folk har vi problem i detta land.

Två helt felaktiga slutsatser som det tjatats om i tråden flera gånger redan men ändå kan finnas skäl att kommentera igen.

1: NEJ - det säger ingenting mer än att man inte kan binda kvinnan tillräckligt starkt till HENNES brott (Grovt skyddande av brottsling) för att hålla henne häktad. Man skulle mycket väl ha kunnat vara tvungen att släppa henne även om det funnits videokamerabilder på hur bröderna gemensamt dödar offret.

2: NEJ - överklaganden kan inte användas för att dra slutsatser om människors skuld eller oskuld. Advokaten gör det klienten önskar och en del klienter vill pröva alla möjligheter. En del kriminella har som princip att överklaga allt så länge det går, oavsett graden av bevisning. Andra, oavsett tidigare kriminalitet, vill säkert försöka skapa en bild av att vara oskyldiga. Många advokater skickar säkert också in en överklagan till för att det är enklare än att tjafsa med klienten om utsiktslösheten i det hela + att man får fakturera några timmar till. Den kvinnliga advokaten hade i sin överklagan ingenting som hade kunnat ge prövningstillstånd i HD, hon bara klagade på häktningsskälen.

Du får liksom alla vi andra fortsätta acceptera att vi inte har någon kristallkula och inte vet just någonting om bevisläget i utredningen eller om åklagaren är nervös eller inte.
2015-06-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jag antar att det var polisen som bad AJ att undersöka brunnar på måndagen och att AJ uppdrog detta åt de litauiska bröderna. Detta skulle kunna förklara handsken i ladan. På väg till jobbet upptäckte ena brodern handsken någonstans, t.ex. i bilen eller på någon annan plats. Han tog upp den, för att den kunde ha spår av dem, och låtsades sedan hitta handsken. Som jag kommer ihåg det så skulle den yngre tagit upp den och gett den till AJs kompanjon som gav den till AJ. Så endast spår av den äldre brodern skulle vara komprometterande.

Undrar om det skulle kunna tolkas som att den äldre brodern inte var med vid bortförandet/mordet?

Fast vi får väl hoppas att FUL har mer bevisning än denna uttjatade handske.
2015-06-30, 10:53
Medlem
Bastanizs avatar
Förstår ni inte att hon har blivit mördad på ett hemsk sätt och det är just drf hennes familj inte vill att det ska ännu läckas ut.
Detta är ett skam för pappan som jobbar för försvarsmakten, även om mordet på LH inte är hans fel.
Vem vill att ett helt land ska få veta att dottern har blivit sexuellt överfallen och sen styckad i bitar??
Dom vill inte ens gå ut med att berätta vart hennes "kvarlevor" hittades.
Tänk efter lite människor!
Hade detta varit ett vanligt mord så hade det läckt ut snabbare än vad ni tror.
Pappan skäms så oerhört mkt för att han inget kunde göra och bett polisen att inte avslöja på vilket sätt dottern har dött.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in