2015-06-30, 01:28
Medlem
Har precis fått barn och mina bröst bara sprutar ut mjölk, tycker jag det känns onödigt att "slänga" det som blir över, så jag ska nu testa att göra ost utav det, lite som en rolig grej, men folk blir som tokiga när jag nämner detta, varför?
Varför är det äckligt att äta en produkt gjord på mänsklig mjölk, när vi dagligen äter produkter gjorda på andra arters bröstmjölk/spensaft?

mvh

Mjölkstinn kossa
Citera
2015-06-30, 01:34
Medlem
Är väl en vandringssägen som säger att en man bakade bullar på sin frus bröstmjölk och tog med dem till jobbet.

För att vara on topic. Krävs det inte stora mängder mjölk för att göra ost? Känns för övrigt ganska äckligt. Skulle aldrig få för mig att dricka min sambos mjölk.
Citera
2015-06-30, 01:39
Medlem
Shyvanas avatar
Jag tycker personligen att det är äckligt. Bröstmjölk är till för barnet, inte för oss vuxna.

Sedan kan man också tycka att komjölk är till för kalven och inte för oss att sitta och göra oboy på. Finns väldigt många bra alternativ till det.
Citera
2015-06-30, 01:40
Medlem
Jag tycker att det låter äckligt. Varför vet jag inte. Kanske för att det blir mer tydligt för mig att det kommer ut från ett annat djur. "En kossa" känns mer främmande och anonymt på något sätt. Jag tänker på gröna ängar när jag tänker på en kossa. När du talar om din bröstmjölk så tänker jag på bröstkörtlar och jobbiga saker.
Senast redigerad av -.-.-.- 2015-06-30 kl. 01:42.
Citera
2015-06-30, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Är väl en vandringssägen som säger att en man bakade bullar på sin frus bröstmjölk och tog med dem till jobbet.

För att vara on topic. Krävs det inte stora mängder mjölk för att göra ost? Känns för övrigt ganska äckligt. Skulle aldrig få för mig att dricka min sambos mjölk.

Nja inte jättestora, jag fryser in ungefär 100ml mjölk om dagen så på några veckor har man ju ändå en deL...

Ja men det är just detta jag undrar, VARFÖR är det äckligare att konsumera en människas mjölk än en ko's mjölk? Den är ju också bara mjölkproducerande för att föda sin kalv, men sålänge man mjölkar den så producerar den mjölk, precis som människan, sålänge jag "mjölkas" så producerar jag mjölk, egentligen borde det vara mer "normalt" att äta en mänsklig mjölkprodukt än en kossas?
Eller?
Citera
2015-06-30, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shyvana
Jag tycker personligen att det är äckligt. Bröstmjölk är till för barnet, inte för oss vuxna.

Sedan kan man också tycka att komjölk är till för kalven och inte för oss att sitta och göra oboy på. Finns väldigt många bra alternativ till det.

Ja men precis, lika mycket som bröstmjölk är till för barnet så är ju spensaften till för kalven...
Citera
2015-06-30, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.-.-.-
Jag tycker att det låter äckligt. Varför vet jag inte. Kanske för att det blir mer tydligt för mig att det kommer ut från ett annat djur. "En kossa" känns mer främmande och anonymt på något sätt. Jag tänker på gröna ängar när jag tänker på en kossa. När du talar om din bröstmjölk så tänker jag på bröstkörtlar och jobbiga saker.

haha, du borde köpa hem en kossa så du kan bli lite mer upplyst var din mat kommer ifrån
Citera
2015-06-30, 01:44
Bannlyst
Mänsklig bröstmjölk är rätt så fet. Om man inte gillar gräddost så lär man definivt inte gilla bröstmjölkost.

Men i sak är det inget fel. Folk är så bortskämda och kommer att stå som ett frågetecken om något händer med samhället och affärerna står tomma och när dom blir hungriga på riktigt så kommer dom att stå i kö....
Senast redigerad av Kuhlmeyn 2015-06-30 kl. 01:54.
Citera
2015-06-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Nja inte jättestora, jag fryser in ungefär 100ml mjölk om dagen så på några veckor har man ju ändå en deL...

Ja men det är just detta jag undrar, VARFÖR är det äckligare att konsumera en människas mjölk än en ko's mjölk? Den är ju också bara mjölkproducerande för att föda sin kalv, men sålänge man mjölkar den så producerar den mjölk, precis som människan, sålänge jag "mjölkas" så producerar jag mjölk, egentligen borde det vara mer "normalt" att äta en mänsklig mjölkprodukt än en kossas?
Eller?

För att jag tror det ligger i människans natur att inte dricka en annans människas mjölk när man blivit vuxen. Du ser inga andra djur dricka modersmjölk i vuxen ålder. Men en katt kan du ge komjölk och de lapar gladeligen i sig det. Nu vet jag så klart inte vad som hänt om du serverat kattmjölk till en vuxen katt.
Citera
2015-06-30, 01:45
Medlem
Shyvanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Ja men precis, lika mycket som bröstmjölk är till för barnet så är ju spensaften till för kalven...

Läste du ens vad jag skrev?
Citera
2015-06-30, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shyvana
Läste du ens vad jag skrev?

Oj, såg nu att jag skrev i princip samma sak..
Citera
2015-06-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
För att jag tror det ligger i människans natur att inte dricka en annans människas mjölk när man blivit vuxen. Du ser inga andra djur dricka modersmjölk i vuxen ålder. Men en katt kan du ge komjölk och de lapar gladeligen i sig det. Nu vet jag så klart inte vad som hänt om du serverat kattmjölk till en vuxen katt.

Men vi dricker ju kons modermjölk? det är inte så "normalt" det heller... så varför ses det då så onormalt att äta en människas modermjölk? människan är ju inte ens gjord för att äta mjölkprodukter men vi gör det för att det är gött! Så om man kan få en god ost på mjölk från en människa eller en get, vad spelar det då för roll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in