• 1
  • 2
2015-06-30, 00:05
Medlem
Hej !
Jag bor hos farsan och är ensam i ett par veckor och har nu senaste veckan upptäckt myror i hemmet.
Bara idag nu på eftermiddagen/kvällen har jag hittat cirka 6 myror, 2 i köket på bordet, 2 på köksgolvet och 2 på ett golv vid våran frys, inte långt ifrån ytterdörren.

Vet att vi haft myror för läääänge sedan, och andra vidriga djur (vi är två män och vi städar inte så ofta som vi borde).

Hur som helst har jag förstått det rätt att myror får man väl inte bara för man har det lite stökigt och smutsigt hemma? Utan isåfall vore det mer eller mindre vara andra insekter?
Myrorna kommer väl utifrån och deras väg in har jag ingen aning hur jag ens finner.

Sökte på google och hittat angående myrdosor, något jag funderat på inhandla imorgon mest troligt (finns tvåpack på både clas ohlson och Jula ser jag), och funderar vart jag ska placera dessa om man inte ens vet vart myrorna kommer ifrån?

har ni tips?
Citera
2015-06-30, 00:11
Medlem
Hade också problem med myror en gång i tiden. Köpte hem dosor och placerade i badrummet på nedervåningen. Enligt Anticimex kom myror in den vägen.
Citera
2015-06-30, 00:13
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Har du gått runt huset och kikat? Hittar du ett ställe med mycket myror så går det ofta hitta deras ingång med.
Citera
2015-06-30, 00:21
Medlem
Aha okej.
Jag har kollat litegranna nu ikväll, men blir väl att kolla mer imorgon och de kommande dagarna för att se vart jag hittar mest myror.
Men måste man stoppa dosan vid ingången där de kommer in ? Antar det ger väl bäst resultat, men vad om man stoppar den där man mest sett myror promenera?
Citera
2015-06-30, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobgrammer
Aha okej.
Jag har kollat litegranna nu ikväll, men blir väl att kolla mer imorgon och de kommande dagarna för att se vart jag hittar mest myror.
Men måste man stoppa dosan vid ingången där de kommer in ? Antar det ger väl bäst resultat, men vad om man stoppar den där man mest sett myror promenera?
Nej, tror inte att det spelar jättestor roll ärligt talat. Jag placerade dem utanför duschen.
Citera
2015-06-30, 00:29
Medlem
Mina föräldrars hus är byggt på sandmark och har alltid myror nu på sommaren. Det har absolut inget att göra med att det är stökigt eller så. Det finns massor med myrgift att köpa. Mina föräldrar brukar lägga ett vitt pulver längs golvlister. Hjälper inte det ring Anticimex.
Senast redigerad av Agarebagare 2015-06-30 kl. 00:31.
Citera
2015-06-30, 00:29
Medlem
mjaukatts avatar
Jag har haft invasion av myror två somrar på raken nu, placerat en myrdosa mitt i deras "motorväg" bägge gånger sen efter några dagar är alla borta.
Citera
2015-06-30, 00:30
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Vet inte hur dosor funkar. Men Myrr är annars effektivt om du på ett ungefär hittar vart dom tar sig in. Myrr är alltså ett pulver som du strör runt på längs väggen.
Citera
2015-06-30, 07:15
Medlem
Ptolemaioss avatar
Prova sätt ut små fat med outspädd Fun Light där du ser myrorna ofta passerar. Fungerar som ett nervgift på dem.

http://www.svd.se/saften-som-dodar-myror
Citera
2015-06-30, 14:16
Moderator
Rassas avatar
Försök att kolla var dom kommer in. Ofta via springor vid dörrar och fönster. Myror lägger doftmarkeringar för att hitta tillbaka, så om man städar noga där dom kommer in (tvättar av golven, mm) så brukar det minska antalet, dom hittar inte tillbaka till sina spår då. Torka bort matrester på bänkar och bord noga. Sätt ut myrdosor inomhus. Rödcederolja är effektivt både inom- och utomhus, helt giftfritt: http://www.rodceder.se/visa_produkt....lja+75ml+spray

Om det går att hitta deras bo så är det klart effektivast att bekämpa dom där. I trädgårdar bor dom gärna under plattor i sandig jord.
Citera
2015-06-30, 15:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Myrdosorna är bra, det är ju inte nån invasion så börja med dem.

De äter ju matrester, speciellt sånt som är sött så se till att ha städat bort allt sånt, varenda lilla smula. Torka köksgolv och bänkar. Torka under diskbänken och soppåsehållaren. Dra fram spis, kyl och frys, torka där. Kolla skafferi/speceriskåp så de inte hittat dit.
Citera
2015-07-01, 12:19
Medlem
Jag tycker inte att doserna som man kan handla i affären är så bra. Inte detta året iaf. Jag hade massa myror innan sommaren och ringde Anticimex som skickade lite dosor med posten. Helt gratis. Efter ett par dagar var alla myror borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in