2015-06-29, 18:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det är ju det som är det absurda när man jämför tillgångar och skulder hos bolånetorskarna, att bostaden man har lån på räknas som "förmögenhet". Om jag lånar en mille från banken och sätter in pengarna på mitt lönekonto, är jag miljonär då?

Nej självklart inte, då är din nettoförmögenhet noll, har du inte koll på det ens?
2015-06-29, 18:23
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej självklart inte, då är din nettoförmögenhet noll, har du inte koll på det ens?
Jo, men pengarna på lönekontot ska jag ju investera i framtiden så de borde ju ha ett större inneboende värde än 1 miljon redan nu, eftersom alla vet ju hur duktig entreprenör jag är? Annars kan man väl i konsekvensens namn inte hävda att en bolånetorsk som har 5 miljoner i lån och vars bostad stigit till ett "värde" på 6 miljoner har en nettoförmögenhet? Om han säljer den och får 6 mille i handen så håller jag med om det, men då står ju näste bolånetorsk på tur och har 6 miljoner i lån och (förhoppningsvis) en bostad som har ökat till 7 miljoner i "värde".

Kan du stava till "hållbar utveckling"?
2015-06-29, 18:43
Medlem
Citat:
Om köparna backar men inte säljarna så är det spreaden som ökar och inget annat. Du har en del att lära.

Och om många vill sälja samtidigt som antalet köpare minskar? Spread det också? Tillgång och efterfrågan gäller inte på bostadsmarknaden?

Att efterfrågan består av krediter bör också tilläggas.
2015-06-29, 18:54
Medlem
Citat:
Om köparna backar men inte säljarna så är det spreaden som ökar och inget annat. Du har en del att lära.

Absolut har jag en del att lära, dock har jag redan något som du saknar och som man tyvärr inte kan läsa till sig på nätet.

Sunt förnuft.
2015-06-29, 19:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Och om många vill sälja samtidigt som antalet köpare minskar? Spread det också? Tillgång och efterfrågan gäller inte på bostadsmarknaden?

Att efterfrågan består av krediter bör också tilläggas.

Om du inte förstår begreppet spread kan du googla på det.
2015-06-29, 19:07
Medlem
Citat:

under tiden kan du googla på tillgång och efterfrågan.
2015-06-29, 19:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Absolut har jag en del att lära, dock har jag redan något som du saknar och som man tyvärr inte kan läsa till sig på nätet.

Sunt förnuft.

Mitt sunda förnuft har gjort mig svinrik, hur har det gått för dig?
2015-06-29, 19:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det var du som ställde frågor om begreppen, inte jag.
2015-06-29, 19:09
Medlem
Citat:
Mitt sunda förnuft har gjort mig svinrik, hur har det gått för dig?

Tror inte det är relevant med penismätning i denna tråd, har för mig att vi diskuterar en eventuell bubbla på bostadsmarknaden.

Men det är klart, där argumenten tryter tar såklart nävarna vid för vissa.

Du ska inte oroa dig för mig, jag lever ett bra liv.
2015-06-29, 19:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tror inte det är relevant med penismätning i denna tråd, har för mig att vi diskuterar en eventuell bubbla på bostadsmarknaden.

Men det är klart, där argumenten tryter tar såklart nävarna vid för vissa.

Du ska inte oroa dig för mig, jag lever ett bra liv.

Nu var det ju du som började penismäta genom att hävda att du hade mer sunt förnuft men uppenbarligen hade du inte så mycket att du insåg det.
2015-06-29, 19:18
Medlem
Citat:
Nu var det ju du som började penismäta genom att hävda att du hade mer sunt förnuft men uppenbarligen hade du inte så mycket att du insåg det.

Att på något sätt försöka bevisa att vi inte har en bubbla genom att använda dina egna goda fastighetsaffärer som mått är ologiskt.

Hoppas att du själv inser det?

Det är ju bubblan som möjliggjort dina goda affärer

och jag skiter i hur mycket pengar du har, det är som sagt inte relevant, även om du hela tiden refererar till just detta.
2015-06-29, 19:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att på något sätt försöka bevisa att vi inte har en bubbla genom att använda dina egna goda fastighetsaffärer som mått är ologiskt.

Hoppas att du själv inser det?

Det är ju bubblan som möjliggjort dina goda affärer

och jag skiter i hur mycket pengar du har, det är som sagt inte relevant, även om du hela tiden refererar till just detta.

Men putte då, inlägget syftade inte till att bevisa något om en eventuell bubbla. Det var det sunda förnuftet det handlade om då du påstod att du hade mer av det än mig.

Men det motbevisade du snabbt när du anklagade mig för att börja den penismätningen som du började. Inte mycket sunt förnuft hos dig alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in